Výcvik podle svalového typu koně
V minulém díle jsme si ukázali, jak posoudit svalový typ koně. V dnešním článku se budeme zabývat výcvikem koně podle jednotlivých svalových typů.
Koně s nízkým svalovým napětím potřebují oživit
Těmto koním často chybí energie, jsou rozpadlí, chodí po předku. Odpovídajícím tréninkem jim můžeme dodat více celkového napětí a chuti dopředu.
Tělesné napětí
Kdo jezdí koně s nízkým svalovým tonem, musí umět i své tělo dostat do dostatečného napětí. Jen tak může i kůň trochu zvýšit svůj tonus. Dbejte na to, abyste seděli rovně. „Zvedněte hlavu, dívejte se dopředu a vytáhněte hrudní kost,“ radí Sabine Ellinger. K tomu si přidejte v duchu obrázek: „Představte si, že se taháte za zip své bundy dopředu.“
Promptní reakce
Koně s nízkým svalovým tonem často reagují na pomůcky pomalu. „Potřebujeme, aby byli citlivější,“ říká Ellinger. Pokud nezareaguje na holeň, klepněte ho bičíkem. „Reagujte pohotově, abyste vyvolali přehnanou reakci, a následně ho nechte v klidu. Jinak si vychováte koně, kterého musíte neustále pobízet.“
Kontrasty
„Pro koně s nízkým svalovým tonem jsou dlouhé fáze monotónního pohybu jako jed,“ upozorňuje Ellinger. „Potřebujete kontrasty, měnit pomalejší a svižnější tempo, napětí a uvolnění.“ Při tréninku fjordského valacha Mika nechá Ellinger jeho jezdkyni Ulrike Störzbach, aby ho před projetím rohu vzala na otěž a pobídla dopředu. Když zjevně zvýší napětí (A), měla by ho jezdkyně zase vypustit – nechat vytáhnout otěže a odžvýknout (B).
Svižně dopředu
Nechte koně s nízkým svalovým tonem, aby objevili radost z pohybu. Například zbystřete ve cvalu na dlouhé stěně. „Radost z pohybu podpoříte lehkým nebo pololehkým sedem,“ vysvětluje Ellinger. Vhodné jsou rovné linie a velké oblouky: „Tím dodáte koním větší kmih. V ostrých obratech jsou často pomalí a neprojedou je – nejen, že nedocílíte shromáždění, ale je to kontraproduktivní.“
Lehký klus
Tento tip má zvláště na srdci: „Neseďte v klusu na koni, který ještě nejde dobře dopředu.“ To by koně brzdilo. „Navíc jsem si všimla, že jezdec koně v těžkém klusu podvědomě zpomaluje, protože se mu pak lépe sedí. Zůstaňte sedět, až když kůň dobře reaguje na pomůcky a jde dopředu.“
… GO!
Cvičení jako přechody do klusu a do cvalu ze zastavení nebo, u zkušenějších koní, z nacouvání, dělají nízkotonovým koním dobře. „Tím se kůň nejprve shromáždí a přenese váhu na záď. Tím získá větší kmih nahoru a dopředu,“ vysvětluje Ellinger. U Mika pomáhá klepnutí bičíkem pro podporu promptní reakce na holeň.
I mezi jezdci jsou různé svalové typy!
Stejně jako u koní jsou lidé s nízkým nebo vysokým svalovým napětím. Lidé s vysokým tonem svalů se hůř uvolní, často jsou ztuhlí a mají problém dobře sedět. Lidé s nízkým svalovým tonem mají zase potíže dostat se do napětí. Pokud se sejde jezdec a kůň se stejným svalovým typem, je to obzvláště náročné. Sabine Ellinger radí: „Zkuste si na zemi vědomě napnout a povolit svaly. To pomáhá oběma typům, aby svůj svalový tonus vědomě vnímali.“
Slova jezdkyně
Ulrike Störzbach (51), Mikova jezdkyně, vede barokní jezdecké centrum v Heimsheimu (www.barockreitzentrum.de), kde vznikly tyto fotografie. „Miko má sice nízký svalový tonus, ale je chodivý. Rychle se učí, je ovšem důležité mu vše vysvětlit jednoznačně, někdy důrazně. Pro udržení kmihu je třeba dbát na změny tempa. Vyhovují mu krátké a výrazné fáze.“
Koně s vysokým svalovým tonem potřebují uvolnit
Koním s vysokým svalovým napětím často chybí uvolněnost, mají sklon pospíchat a ztrácet takt. To je třeba vzít v úvahu při tréninku, abychom jim pomohli uvolnit se a více se soustředit.
Dopředu a dolů
Koním s vysokým svalovým tonem dělá dobře, když se mohou uvolnit ještě před ježděním. „Někteří koně jsou pod sedlem opravdu stažení,“ upozorňuje Ellinger. Vhodné je krátké opohybování na lonži, kdy se po krokové fázi nechá kůň volně vyklusat. Arabská klisna Hamees se přitom rychle uvolní.
Linie na obloucích
„Koně s vysokým svalovým napětím často pospíchají a chtějí dopředu,“ říká Ellinger. Proto je dobré jezdit na obloucích – kruh, malý kruh, zmenšit kruh. Na oblouku je pro koně snazší jít krkem dolů. Mona Schnaufer zkouší Hamees přivést na obloucích na vnější otěž. „Ruku trochu níž,“ radí Ellinger.
Stranová práce
Překroky nebo ustupování na holeň přivedou typy s vysokým tonem lépe na pomůcky. Často je tak snazší je jezdit v natažení. Soustředěnost je nutná také při zastavení a couvání. Pro tyto typy koní je to však často obtížné. Sabine Ellinger radí, aby se začalo pomalu. Vyžadujte zprvu jen krátké fáze zastavení nebo jen pár kroků.
Jemná ruka
Arabská klisna Hamees by mohla lépe vyšlapovat do ruky. Vzhledem k tomu, jak tito koně citlivě reagují na veškeré působení jezdce, měla by jezdkyně obzvláště dbát na to, aby ruce dobře následovaly pohyb krku v kroku (A). Pak Hamees začne hledat lepší kontakt (B). Mimochodem, dobře se pohybující ruka dokáže i u typů s nízkým tonem podpořit tendenci vpřed.
Měkký sed
Pro koně se zvýšeným svalovým tonem by měl jezdec být uvolněným protějškem a měl by svůj vlastní svalový tonus snížit. „Nejezděte příliš sedem, ale spíš seďte na horních částech stehen,“ radí Ellinger jezdkyni. Při přechodech nechte v kyčlích volně projít pohyb. „Myslete na naklusání, nikoliv na ukončení cvalu!“ Uvolněnost prohlubují měkké přechody klus-krok.
Klidný cval
Uvolněnosti svědčí cvalové reprízy. Dbejte na to, abyste věnovali přechodům dostatek času, použili správnou míru pomůcek tak, aby kůň v klidu prošel poloviční zádrží a v klidu naskočil. Pokud je kůň v těle relativně dost napjatý a nedá se dobře vysedět, použijte lehký nebo odlehčený sed. Tak ho nebudete rušit a snáze se ve hřbetu uvolní.
Rytmus lehkého klusu zpomalit
Arabská klisna Hamees zpočátku kluše uspěchaně a vyšlapuje krátkými kroky jako šicí stroj. Tip Sabine Ellingers pro majitelku Monu: „Lehce zpomalte při lehkém klusu svůj rytmus, aby se mu klisna přizpůsobila.“ Přesto by měla zůstat holení na koni. „Koně s vysokým svalovým napětím obzvláště rádi vedou své jezdce k tomu, aby holeně vůbec nepoužívali.“
Slova jezdkyně
Mona Schnaufer (33) s arabskou klisnou Hamees el Naarah (9): Na to, že je Hamees kůň s vysokým svalovým tonem, pohybuje se docela uvolněně. Dost jsem na tom pracovala. Když se ale chce předvádět, třeba ve volnosti, dokáže v mžiku přeřadit a je fakt elektrizující.
Výcvik koně se smíšeným svalovým typem
Tito koně jsou všestranní. Jejich výcvik závisí na momentální denní formě. Hodí se na ně cvičení jak pro koně s vysokým, tak s nízkým svalovým tonem.
Odpovídající výběr cvičení
U smíšených typů rozhoduje, v jaké formě momentálně jsou. Pokud se zrovna nacházejí v pohodlnějším modu, pak mu mohou pomoci cvičení z repertoáru pro nízkotonové koně. Jestliže je naopak rozrušený, vyhovíme mu cvičením pro koně s vysokým svalovým napětím. Všímejte si maličkostí. Sedí se v něm hůř než jindy? Pracujte na uvolněnosti. Má tendenci být rozpadlý? Pomohou změny tempa a svižné přechody.
Variabilita & pochvala
Smíšené typy jsou obvykle vyrovnaní. Dokážou jít dobře dopředu a stejně tak mírně hluboko. Využívejte tuhle výhodu a střídejte fáze energických repríz s fázemi klidu. Zatímco u koní s nízkým tonem se musíte hodně namáhat a kůň s vysokým tonem si sám sobě svým temperamentem trochu překáží, koně se smíšeným typem jsou velmi výkonní. Neberte to jako samozřejmost a nezapomínejte je motivovat pochvalou!
Slova jezdkyně
Katharine Kolbe (30) se svou württembergskou klisnou Dorle (6): Dorle byla při focení velice nervózní, jako při všem, co je pro ni nové. Ve svém známém prostředí a v terénu je mnohem klidnější. Sabine Ellinger mě nechala jezdit v protažení, což klisně ten den dělalo dobře. V takových situacích je důležité, abych se i já sama vědomě uvolnila.
První část článku naleznete zde.
Tento článek obsahuje originální materiály z německého časopisu CAVALLO vydávaného společností Motor Presse Stuttgart GmbH & Co.KG.
Galerie
Jan Němec: Radost je základem
Jan Němec je nejen vynikající klasický drezurní jezdec, ale je i výjimečně kvalitní trenér, který ctí zásady „staré školy“ a používá pouze metody…
Pozitivní rané zkušenosti mohou ovlivnit chování koně v dospělosti a omezit jeho strach z člověka a možných potenciálně nepříjemných situací.