Můžeme zlepšit schopnost koní učit se?

28. 9. 2023 Ela Provanová Autor fotek: Shutterstock.com Zdroj: Animal Cognition

Schopnost koně naučit se nové prvky a modely chování je důležitá. Co ale ovlivňuje schopnost učit se, tedy i efektivitu výcviku? Má vliv způsob ustájení? Zdá se, že ano. Alespoň to dokládají výsledky nedávno publikované studie.

Výsledky výzkumu, který vedla Océane Liehrman z katedry biologie University of Turku ve Finsku, doložily, že sociální a fyzické prostředí a vztahy, které se utváří mezi koňmi, mají významný vliv na schopnost koní vyhodnocovat lidská gesta, a to bez ohledu na jejich vztah k člověku, který tato gesta dává.

Uskutečněná zjištění naznačují, že koně jsou sice schopni se v průběhu času naučit rozumět lidským ukazovacím gestům, ale že dobré životní podmínky, podmínky chovu a mentální stimulace mohou silně ovlivnit jejich schopnost učení. Koně, kteří žijí ve skupinách na větších výbězích/pastvinách, jsou totiž schopni dešifrovat gesta člověka lépe než koně, kteří žijí sami a v menším výběhu. Sociální stimulace a interakce s jinými koňmi tedy zřejmě mohou pozitivně ovlivnit rozvoj jejich sociálních dovedností a potenciálně rozšířit i jejich schopnost komunikovat s lidmi.

Co je důležitější pro učení dovedností: Životní prostředí nebo vztah k majiteli/chovateli?

Cílem studie bylo zjistit, jak může životní prostředí koní a jejich vztah k osobě, která ho ošetřuje, ovlivnit jejich schopnost sledovat lidská ukazovací gesta. Za tímto účelem výzkumníci využili sociální média a s jejich pomocí zapojili do studie 52 majitelů 57 hobby koní na 26 soukromých farmách v jižním Finsku.

Z dříve uskutečněných výzkumů již víme, že koně mají schopnost rozlišovat lidské emoce a také schopnost identifikovat jim známé osoby, a to i když jsou maskované. Z výsledků těchto výzkumů nová studie vycházela.

Koně vybraní do studie – 29 klisen, 27 valachů a jeden hřebec ve věku 2 až 26 let – byli příslušníky různých plemen koní a všichni podstoupili takový rozsah výcviku, aby byli schopni bezpečně chodit na vodítku ve známém prostředí. 

Dvacet pět koní zařazených do studie žilo nejméně osm měsíců v roce ve skupinách s minimálně třemi členy. Dvanáct koní žilo ve dvojici s jedním dalším koněm a dvacet koní žilo bez přímého kontaktu s dalšími koňmi. Patnáct koní bylo ustájeno v režimu 24/7 ve výbězích, dvacet sedm v režimu 24/7 na pastvinách a dalších patnáct bylo ustájeno 24/7 převážně ve výběhu, ale mělo přístup na pastvu, a to až šest měsíců v roce.

Podmínky ustájení pro koně jsou v posledních letech předmětem intenzivních debat jak ve vědeckých kruzích, tak v rámci jezdecké komunity. Přesto se ale doposud s jistotou neví, jak může sociální a životní prostředí koně ovlivnit jeho chování vůči lidem.

Ukazovací test: Který kbelík si vybrat?

Všichni koně zařazení do studie nejprve prošli tréninkovou fází, v průběhu které se naučili, že najdou mrkev v zakrytém kbelíku. Poté byli jednotlivě zavedeni do známého prostoru jízdárny, kde našli dva zakryté kbelíky umístěné 1,5 metru od sebe a mezi kterými stál ošetřovatel.

U dvaceti osmi koní byl ošetřovatelem člověk, kterého koně už dobře znali. U zbývajících dvaceti devíti koní byl daný ošetřovatel jedním ze čtyř lidí, s nimiž se koně doposud nesetkali. Tyto čtyři osoby ale měly předchozí zkušenosti s tímto typem výcviku.

V rámci testu obsahovaly oba dva kbelíky mrkev. V rámci každého z testů udělal ošetřovatel náhodně jeden krok pouze k jednomu z kbelíků, podíval se na něj a ukázal na něj. Tým testoval padesát šest koní desetkrát, přičemž ošetřovatel nikdy neukázal na kbelík více než dvakrát za sebou.

Training-phase-and-Pointing-test-layout-a-Training-phase-a-b-training-phase-b-c.png

Vědci považovali volbu koně za správnou, pokud se kůň přiblížil za méně než jednu minutu do vzdálenosti 10 centimetrů od kbelíku, na který ukázal ošetřovatel. A jaké byly výsledky?

Známé versus neznámé osoby

Pokud byli testu přítomni ošetřovatelé, které koně znali, v 72 % případů koně úspěšně následovali jejich ukazovací gesta.

Překvapivé bylo, že úspěšnost se výrazně nelišila, když byl ošetřovatelem neznámý člověk. Zde byla úspěšnost 65 %. Zdá se pravděpodobné, že koně si v rámci testu rychle spojili přítomnost člověka s potravní odměnou, čímž byl eliminován stres nebo strach spojený s interakcí s neznámým člověkem.

Sociální prostředí, životní podmínky a věk: významný vliv na výkon

Oproti tomu sociální prostředí mělo významný dopad na míru úspěšnosti v daném testu. Celkově měli koně žijící ve skupinách 82% úspěšnost ve srovnání s 63% úspěšností těch, kteří žili o samotě. Ještě hůř dopadli koně, kteří byli ustájeni v párech. Ti měli úspěšnost pouze 57 %. Zdá se, že tato skutečnost by mohla být způsobena tím, že interakce s více koňmi jsou složitější a koně tak mohou zvýšit sociální kognitivní dovednosti a rozvíjet schopnost učení.

Životní podmínky také ovlivnily výsledky. Koně žijící na pastvinách měli v ukazovacích testech 79% úspěšnost ve srovnání s 64% úspěšností koní žijících střídavě ve výbězích a na pastvině a 62% úspěšností koní žijících v malých výbězích. Zdá se, že vhodné životní podmínky, které respektují etologické potřeby koní pást se, volně se pohybovat a činit vlastní rozhodnutí o svých aktivitách, má významný vliv. Pokud totiž koně žijí v prostředí, které jim nabízí možnost výběru, mohou si sami rozhodovat o svých aktivitách, může to mít dopad na jejich kognitivní schopnosti.

Věk byl rovněž velmi významným faktorem. Nejmladší koně měli v testech průměrnou úspěšnost 47 % oproti 86 % úspěšnosti nejstaršího koně ve věku 26 let. Jak je to možné? Starší koně mohou vynikat v reakci na lidské podněty, protože mají více zkušeností. Koně, kteří jsou ve vyšším věku se v průběhu svého života pravděpodobně setkali s širší škálou lidských gest, chování a interakcí. A právě to jim zřejmě umožnuje lépe porozumět lidským komunikačním signálům.

Oproti tomu pohlaví nemělo na výsledky testů žádný vliv, klisny, valaši i hřebec dosahovali srovnatelných výsledků.

a-Effect-of-the-social-environment-of-the-horses-on-their-success-in-the-pointing-task-b.png

Stimulujte mysl koní pro lepší učební dovednosti

Jak se zdá, je velmi důležité zajistit domestikovaným koním dostatek stimulů, a to jak sociálních, tak i těch z prostředí. Pokud tedy vaši koně žijí v malých výbězích nebo ve stáji a nemají dostatek sociálních kontaktů měli byste se snažit jim prostředí obohatit. Řešením mohou být hračky pro koně, škrabadla, nabízení obohacujících typů potravy. Zkrátka a dobře, omezte nudu a podněcujte mozkovou činnost svých koní, i když s nimi zrovna nejste.  

Studie „What drives horse success at following human-given cues? An investigation of handler familiarity and living conditions“ od Océane Liehrmannové, Camille Cosnardové, Veery Riihonenové, Alisy Viitanenové, Emmi Alanderové, Plotine Jardatové, Sonji E. Koskiové, Virpi Lummaaové a Léi Lansadeové byla publikována 19. dubna 2023 v časopise Animal Cognition a můžete si ji přečíst zde v původní anglické verzi.

Podobné články

Moderní kůň byl domestikován kolem roku 2200 př. n. l. v oblasti na sever od Kavkazu a v následujících staletích se rozšířil v Asii a Evropě. Může se…

Co myslíte? Mohla by mít na chování koní a jejich vztah k lidem vliv skutečnost, že jejich jezdci a ošetřovatelé jsou příslušníky jednoho určitého…