S koněm na cestách

20. 9. 2023 Ing. Lenka Šíšová Autor fotek: Shutterstock.com, Pixabay Zdroj: Agentura ZOOREKVALIFIKACE
Při cestě do zahraničí přichází vedle povinnosti vlastnit průkaz dopravce i povinnost vyřídit další dokumenty – konkrétně se jedná o takzvané hlášení Traces, které vystaví v ČR krajská veterinární správa (KVS) příslušná k místu ustájení zvířete
Při cestě do zahraničí přichází vedle povinnosti vlastnit průkaz dopravce i povinnost vyřídit další dokumenty – konkrétně se jedná o takzvané hlášení Traces, které vystaví v ČR krajská veterinární správa (KVS) příslušná k místu ustájení zvířete

Přeprava koní patří k občasnému nebo dokonce každodennímu chlebu jezdců. Pokud vezete svého koně jen pár kilometrů na vyjížďku, je to jednoduché – nic moc k tomu nepotřebujete. Pokud ale povezete koně na vzdálenost delší než 65 kilometrů, už vám do přepravy začnou výrazně hovořit předpisy.

Nejdůležitější legislativní dokument, který upravuje podmínky při přepravě, je Nařízení Rady (ES) č. 1/2005 o ochraně zvířat během přepravy a souvisejících činností (dále jen Nařízení). To poměrně jasně stanoví, za jakých podmínek – technických či legislativních – můžete koně přepravovat. Rozdíly jsou také v tom, zda cesta trvá méně nebo více než osm hodin.

Kdo může vozit

Nařízení jasně stanoví, že řídit vozidlo s koňmi na vzdálenost delší než 65 kilometrů za komerčním účelem může pouze osoba odborně způsobilá, která absolvovala kurz pro dopravce přepravující zvířata u instituce akreditované Ministerstvem zemědělství ČR. Způsobilost prokazuje platným průkazem a osvědčením dopravce zvířat. Stejný průkaz musí mít i průvodce transportu, obvykle však tuto funkci vykonává též řidič, takže žádná další osoba není potřeba.

Časté diskuze se vedou o termínu „za komerčním účelem“. Proto Ministerstvo zemědělství ČR vydalo výklad, co je v případě koní, ale i jiných zvířat, za komerční účel považováno. Zjednodušeně řečeno, pokud pojedete s vlastním koněm v rámci území republiky na dovolenou, průkaz potřebovat nebudete. Pokud ale pojedete například na závody, kde dobré umístění s sebou zpravidla nese zvýšení finanční či chovné hodnoty koně, nebo pokud do svého přepravníku přiberete cizího koně (automaticky se předpokládá, že za úplatu), vyloží si kontrolní orgány přepravu vždy jako komerční. Jestliže se chystáte s koněm do zahraničí, potom je dobré mít průkaz vždy, a to i v případě, že cizím státem pouze projíždíte. Zvláště mimo EU se předpisy jednotlivých zemí mohou od těch našich výrazně lišit.

Přes hranice tam či zpátky

Při cestě do zahraničí přichází vedle povinnosti vlastnit průkaz dopravce i povinnost vyřídit další dokumenty – konkrétně se jedná o takzvané hlášení Traces, které vystaví v ČR krajská veterinární správa (KVS) příslušná k místu ustájení zvířete. Tedy pozor! Traces nevystavuje KVS podle místa vašeho trvalého bydliště, ale podle toho, kde je zvíře ustájeno. Je to kvůli přehledu o epizootologické situaci v místě pobytu zvířete. Pro vystavení hlášení Traces po vás KVS bude chtít platný průkaz koně se všemi příslušnými očkováními a potvrzením o zdravotním stavu zvířete. Obecně se doporučuje KVS před osobní návštěvou kontaktovat telefonicky nebo e-mailem a zjistit si, co všechno je třeba doložit. Nezapomeňte se také zeptat, jaké jsou podmínky přepravy zvířat v zemích, kterými budete do svého cíle projíždět.

Když se chystáte zvíře ze zahraničí dovézt, vystavuje hlášení Traces kompetentní úřad v příslušné zemi. I v takovém případě je ale dobré se domluvit s českou KVS v místě ustájení, co bude pro přijetí do ČR požadovat a zda je vůbec možné koně z některých oblastí dovézt. Klasickým problémem bývají dovozy z takzvaných třetích zemí.

Zatímco při transportu koní po ČR kontrolují dokumenty inspektoři Státní veterinární správy v součinnosti s Policií ČR a kontroly bývají namátkové, při překročení hranic vstupují do hry celní správy příslušných zemí a kontrola namátková se mění v takřka jistou. 

4-PonyWheels.jpg

Předmětem kontroly na výstupních místech a stanovištích hraniční kontroly je:

  • zda řidiči a průvodci silničních vozidel přepravujících koně předložili platné osvědčení o způsobilosti podle čl. 17,
  • zda jsou zvířata způsobilá pokračovat v přepravě,
  • zda jsou zvířata přepravována v souladu s nařízením,
  • u dlouhotrvající přepravy koní provedou veterinární lékaři na výstupních místech kontroly uvedené v oddíle 3 „Místo určení“ knihy jízd.

equine-transport-business.jpg

Černá střecha na přepravník nepatří

V případě cest trvajících déle než osm hodin vstupuje do hry ještě další dokument, a tím je kniha jízd. Ta nemá nic společného s knihou jízd, kterou musejí vést všichni podnikatelé v nákladní autodopravě. Knihu jízd, respektive její první oddíl, musí před cestou schválit příslušná krajská veterinární správa, která tak učiní jedině v případě, že příslušný přepravce je kompetentní veterinární autoritou pro takto dlouhé přepravy registrován. Tuto registraci schválí příslušná KVS (v místě bydliště či v místě hlášeného podnikání). 

Nutnou podmínkou pro registraci osoby přepravující zvířata na cesty trvající déle než osm hodin je rovněž schválený a zaregistrovaný vůz či přepravník. Schválení provádí opět příslušná KVS. V poslední době si majitelé koní často pořizují přepravníky v moderní černé barvě. V této souvislosti je třeba upozornit, že takové vozidlo rozhodně není ideální z důvodu vyššího ohřívání přepravního prostoru. Přepravu nad osm hodin v něm veterinární správa neschválí a nedovolí, i kdyby se jednalo o jinak sebelépe vybavené vozidlo. Předpisy totiž jasně říkají, že pro přepravu nad osm hodin musí být vozidlo vybaveno izolovanou světlou střechou.

Větší dopravní prostředek musí být dále vybaven přepážkami, aby bylo možno vytvořit samostatná oddělení. Koně se musejí napájet vždy nejdéle po osmi hodinách cesty, celková kapacita nádrže na vodu u každého dopravního prostředku musí činit nejméně 1,5 % jeho maximálního užitečného zatížení. To však může být pro skutečné potřeby koně málo. Například při užitečném zatížení vozíku 900 kilogramů vychází 1,5 % na 13,5 litru, přitom průměrná spotřeba na den je okolo 20 litrů, u chladnokrevných plemen až dvakrát víc.

Větrací systémy, bez ohledu na to, zda se vozidlo pohybuje, či zda stojí, musejí udržet pro všechna zvířata v dopravním prostředku teplotu v rozsahu 5 °C až 30 °C s tolerancí +/– 5 °C podle venkovní teploty. Větrací systém musí být schopen zajistit rovnoměrné proudění vzduchu s minimální kapacitou 60 m3/h/KN užitečného zatížení. To vše nezávisle na motoru vozidla po dobu alespoň čtyř hodin. Současně musí mít přepravník zařízení na měření a záznam teploty s poplašným systémem, který upozorní řidiče na nepřípustný teplotní výkyv. Tyto podmínky nejsou vyžadovány u sportovních koní, je z pohledu welfare je rozhodně dobré je dodržet.

f9ebce39f88990a4150cedb1d0cecd22d716666d.jpg

U dlouhotrvajících cest příslušný orgán místa odeslání ověří:

  •  zda uvedení přepravci mají odpovídající platná povolení přepravce,
  •  platná osvědčení o schválení dopravních prostředků,
  •  způsobilost řidiče a průvodce,
  • zda kniha jízd, kterou organizátor předložil, je realistická,

Je-li výsledek kontrol uspokojivý, opatří příslušný orgán knihu jízd razítkem.

trailer-with-horses.jpg

Nad osm hodin neznamená neomezeně

Důležité je upozornit i na to, že registrace autodopravce nad osm hodin ho automaticky neopravňuje přepravovat zvířata libovolně dlouho dobu. Koně lze přepravovat po dobu nejvýše 24 hodin. Během cesty musejí být každých osm hodin napájeni a v případě potřeby nakrmeni. Po 24 hodinách jízdy musejí být koně na dalších 24 hodin ustájeni v odpovídajících podmínkách a teprve poté lze pokračovat v cestě.

Ještě přísněji se legislativa dívá na přepravu neodstavených hříbat. Těm musí být po devíti hodinách cesty poskytnuta nejméně jedna hodina na napojení eventuálně na nakrmení. Vézt je pak lze dalších devět hodin, po kterých musí před dalším pokračováním cesty následovat rovněž čtyřiadvacetihodinové ustájení. Z tohoto pravidla připouští zákon výjimku za přesně stanovených podmínek.

Vedle spousty povinností přinášejí přísné předpisy také jedno ulehčení. Na hranicích a dalších podobných místech totiž můžete požadovat, aby byli koně odbaveni přednostně a bez zbytečných průtahů. Pokud je z důvodů nezbytně nutných pro dobré životní podmínky zvířat či z důvodu veřejné bezpečnosti zásilku přece jen potřeba zdržet déle než dvě hodiny, má příslušný orgán povinnost zajistit, aby byla přijata vhodná opatření umožňující odpovídající péči o zvířata.

Přeprava musí být pohodlná a pozor na prášky

Ve chvíli, kdy jsou splněny všechny formality, zbývá už jen naložit zvířata a vyrazit na cestu. Pokud máte k dispozici jen patrový přepravník, pozor pro koně lze využít pouze spodní patro. Horní patra musejí zůstat zvířaty neobsazená. Koním nelze svazovat nohy k sobě a všechna zvířata starší osmi měsíců musejí mít ohlávku. Tato povinnost se netýká nezkrocených koní, v takovém případě je ale třeba zajistit, aby nezkrocení koně byli přepravováni ve zvláštním oddělení, a to, v případě, že se vzájemně snášejí, nejvýše čtyři pohromadě. Nezkrocení koně nesmějí být přepravováni déle než osm hodin. Přivázaná a nepřivázaná zvířata dohromady přepravovat nelze, stejně jako hřebce a kobyly v říji, nebo zvířata, o kterých víte, že se vzájemně nesnášejí.

U uvázaných koní je třeba dbát na to, aby úvaz umožňoval zvířatům pohodlné napojení a nakrmení. Vhodné je, aby úvaz umožňoval zvířeti si lehnout, i když cestuje na kratší vzdálenost. Jestliže totiž zvíře upadne např. při prudkém manévru či zastavení, může vinou krátkého úvazu dojít ke zhmoždění krku a krční páteře, v horším případě i ke zlomení obratlů nebo dokonce k uškrcení.

Na závěr připomeneme, že pokud máte koně, který přepravu špatně snáší, nechce do přepravníku vstoupit, za jízdy se navaluje na bočnice nebo se chová sebedestruktivně, můžete požádat svého veterináře, aby mu před cestou předepsal nějaký uklidňující prostředek. Řada odborníků ale podávání sedativ vůbec nedoporučuje a upozorňuje na skutečnost, že špatné chování při přepravě bývá zpravidla vyvoláno nevhodným a nešetrným způsobem jízdy. Nejlepším způsobem, jak komplikacím předejít, je tedy zodpovědný zkušený řidič, který dodržuje pravidla defenzivní jízdy bez prudkých manévrů. 

Jestliže se přesto k použití nějakého utišujícího prostředku rozhodnete, buďte opatrní zejména v případě, kdy přepravujete koně na závody. Některé preparáty mohou být negativně vyhodnoceny antidopingovou komisí. 

Veškeré potřebné formuláře včetně knihy jízd najdete na stránkách MZE: https://eagri.cz/public/portal/mze/ochrana-zvirat/preprava-zvirat/prehled-potrebnych-materialu

horse-transport.jpg

Slovníček pojmů

Přepravou se rozumí přesun zvířat prováděný jedním nebo více dopravními prostředky a související činnosti, včetně nakládky, vykládky, překládky a odpočinku, dokud není dokončena vykládka zvířat v místě určení;

Přepravcem je fyzická nebo právnická osoba, která přepravuje zvířata na svůj vlastní účet nebo na účet třetí osoby;

Nezkrocení koňovití jsou takoví, které nelze přivázat nebo vést pomocí ohlávky, aniž by jim tím bylo způsobeno podráždění, bolest nebo utrpení, které není nevyhnutelné;

Vozidlo je dopravní prostředek vybavený koly ať už s vlastním pohonem nebo vlečný vůz.

Na kurz pro dopravce přepravující zvířata se můžete přihlásit ZDE.

Podobné články
Na fotodermatitidu bývá náchylná málo osrstěná a/nebo nepigmentovaná kůže

Letošní jaro přineslo s nadmírou slunečních paprsků radosti i starosti. Pokud se totiž účinky slunečního záření spojí s určitými látkami obsaženými…

Téměř každý koňák slyšel o žaludečních vředech u koní nebo toto onemocnění u svého koně dokonce řešil. Syndrom vředového onemocnění žaludku, nebo-li…