MULTIVAN-CUP - pohár pro školní koně

Začátečníci nebo jezdci bez vlastního koně mají málo možností změřit síly při soutěžích. V sousedním Německu to dnes již neplatí - časopis Reiter Revue International, Německá jezdecká federace a VW společně přivedli na svět Multivan-Cup, první spolkový seriál speciálních závodů pro školní (provozní) koně, který nabízí týmům napínavé kvalifikační soutěže na stupni Z v rámci atraktivních závodů.

Základní myšlenka projektu byla převzata od anglické jezdecké federace, která podobný, byť zdaleka ne tak obsáhlý projekt odstartovala na jaře 1998. Jednotlivé týmy postupně ukazují své umění v drezúře, jízdě zručnosti a teorii - zábava pro jezdce, diváky a fanoušky je zaručena. Absolutním vrcholem je pak finále, které se například pro Multivan-Cup 2000/2001 odehrálo v rámci Equitany 2001 v Essenu.

Hlavním cílem celého projektu je dlouhodobě zajistit přístup k jezdeckému sportu velkému množství zájemců. Především je to snaha o zajištění dosavadních kapacit školních koní a jejich navýšení a motivace jezdů odkázaných na školní koně k dalšímu vzdělávání a zdokonalování jezdeckých dovedností.
Kvalifikační soutěže probíhají ve dvacítce jezdeckých subjektů, vybraných jezdeckou federací. Soutěže vždy probíhají v rámci "normálních" závodů nebo jezdeckých akcí. Soutěží se mohou účastnit týmy čtyř jezdů a čtyř koní/poníků, za jeden jezdecký subjekt mohou startovat maximálně 2 týmy. Jezdci musí být minimálně 12 letí a nesmí být držiteli cvičitelského průkazu. Každý startující jezdec musí absolvovat všechny části soutěže, i když je nemusí absolvovat na stejném koni, nicméně každý kůň musí absolvovat drezurní část.

Koně nebo poníci do soutěže Multivan-Cupu musí být pětiletí a starší školní (provozní) koně nebo soukromí koně/poníci, kteří prokazatelně pravidelně minimálně 3 krát do týdne chodí do provozu s různými jezdci a nejsou v majetku startujícího jezdce. Jako oblečení pak stačí účelný jezdecký úbor, týmový dres je vítán a povoleny jsou pomocné otěže - martingal.

Podívejme se na jednotlivé části soutěže - jako první jezdci absolvují drezúru stupně Z. Následuje test z teorie čítající 20 otázek pro celý tým. Velmi zajímavou částí je pak "Schulpferdeparcour" neboli jízda zručnosti. Pro jeho sestavení existují přesná pravidla - obsahuje 6 různých úkolů dle vlastního výběru z propozic, z toho minimálně 3 skoky 50 - 60 cm. Během parkuru musí jezdci předvést nejméně 3 přechody na předepsaném místě (klus-cval, cval-klus,klus-zastavení) V pečlivě sestavených propozicích najdeme 12 úkolů - např. křížek, klusové kavalety, in-out, slalom, ale také obrat kolem předku v prostoru ohraničeném kavaletami nebo řadu 3 malých kolmáčků, na které se musí jezdec trefit. Jako poslední úkol pak jednoho vylosovaného jezdce z týmu čeká předvedení koně na ruce.

Zbývá jen dodat, že v jezdeckých disciplínách se počítají vždy 3 nejlepší výsledky, pro parkur se jako 4. známka počítají body za předvedení koně a celkový výsledek týmu se počítá podle vzorce : drezura : teorie : parkur = 3:1:2

Oblíbenost soutěží MULTIVAN-Cupu rychle roste a můžeme doufat, že se tento seriál soutěží stane inspirací i pro Českou jezdeckou federaci. Bližší info můžete získat na internetovém serveru Německé jezdecké federace nebo v redakci Reiter Revue International, fax: 0049 / 211 / 505 2662

Podobné články

Slovenská vytrvalostní jezdkyně Dominika Malíková Kleinová suverénně zvítězila v žebříčku FEI pro rok 2023. Jaká byla její cesta na vytrvalostní…

Dostihy jezdí jedenáctou sezonu, přičemž prvních osm let absolvovala vždy jen pár startů za rok. Poté, co však před třemi lety nastoupila k trenéru…