MASARYK A KONĚ: 1918 - 1935 2. část - Hradní koně
V prvním dílu našeho seriálu jste nahlédli do koňských zákulisí Pražského hradu - seznámili se s podkoními a jejich pracovním řádem, taktéž jste pronikli do stájí s jejich prvními koňskými obyvateli. O koních bude řeč i v dnešní druhé části.
Pražský hrad se vždy potýkal s nedostatkem kvalitních koní, jelikož práce byla velmi náročná a požadavky vysoké. Velmi
často byl vrchní podkoní Krejčík na cestách mezi různými hřebčíny (poohlížel se hlavně ve státních hřebčínech v Kladrubech, Prešově, Tlumačově...),
jezdeckými vojenskými útvary a zkoušel adepty pod sedlem, případně v zápřahu. Po vhodných
koních pátral mezi jezdectvem i přednosta Vojenské kanceláře prezidenta generál Bláha, ale i různí ministři posílali fotografie
se svými tipy a doporučními. Koně nabízeli rovni`ž soukromí chovatelé - statkáři (často však za
přemrštěi`nou cenu - v nabídkách se objevovala dost vysoká čísla: 8.000 šilinků, 40.000 korun atd.) nebo
handlíři,
tedy "obchodníci s koňmi" (dochovala se například nabídka velkoobchodu s koňmi Kantor & Postránecký). Každý by si
"pokládal za čest býti dodavatelem koní pro pana prezidenta". Když už bylo
nějaké zvíře shledáno podle fotografie vhodným (usuzovalo se tedy z exteriéru, konečné slovo měl vždy Masaryk), byl vyslán na místo
Krejčík s veterinářem a Felixem Nevřelou (správce zámku v Lánech), kteř koně vyzkoušeli a prohlédli. Pokud obstál, mohl být přijat do služby,
ovšem pouze na určité období a po této zkušební době,
pokud bylo vše v pořádku a pokud se Masarykovi líbil, mohl být definitivni` přijat. Byl-li určen pro prezidenta, musel se podrobit výcviku a zpočátku na něm
mohl jezdit pouze Krejčík, aby ho pro Masaryka pčipravil a přijezdil.
A jaké byly ony kvality, kterými museli hradní koně disponovat? O tom se dozvídáme z korespondence mezi generálem Bláhou a ministrem pro zásobování lidu Bechyňou: "První podmínkou jest, aby kůň byl dobrého a klidného charakteru, toho lze očekávati spíše u koně staršího. Proto na radu odborníků doplnili jsme nyní stav koní koňmi spolehlivými ve věku od deseti let výše." Nadto nesměl být kůň ani příliš vysoký, ani moc široký (za optimální výšku v kohoutku se považovalo 170 cm), zato měl být klidný, ale chodivý, k ježdění s volnými otěžemi, elegantní a figurantní, sympatické barvy, nesměl klopýtat, lekat se zvuků aut, motocyklů, kol, povozů, dále se nesměl lekat hromádek štěrku, patníků, příkopů s vodou, štěkotu psů, zpěvu ptactva, divoké zvěře atd. Musel mít příjemný klus i cval, nesměl reagovat na bezděčné píchnutí ostruhou nebo potrhnutí otěžemi, neskákat při přecházení příkopů a klád a ještě nebýt přliš citlivým vu`či mouchám.
Pokud v hradních stájích hrozil "podstav", vypu`jčovali se koníci prostřednictvím Ministerstva obrany od jezdeckých pluků. Touto cestou
se do hradních stájí dostali i tažní koně Iberus a Jordán, a byli tak označeni za
záložní koně v soukromém vlastnictví. Z toho vyplývá, že
se museli minimálně jedenkrát ročně zúčastnit cvičení u svého pluku, což byl pro Hrad problém. Následující korespondence, která se
odehrála mezi Kanceláří prezidenta a velitelstvím Jezdeckého pluku Jana Jiskry z Brandýsa, by mohla být s nadsázkou považována za nekonečný příběh: Pro konkrétní představu o koních, kteří byli ve službách Hradu, přikládám následující seznam z roku 1922:
Z dalších koní, kteří sloužili prezidentovi, můžeme jmenovat: roku 1924 jezdecký kůň Co-to, který byl zakoupen (cena 13.000 Kčs) a vydržován z prostředku` prezidenta, roku 1927 je odkoupena Grandezza (cena 20.000 Kčs), kterou si předtím T.G.M. vyžádal na základě fotografie, aby byla poslána na vyzkoušení, dále Marina, která byla po zkušební době vrácena do hřebčína v Topolčiankách (psal se rok 1931), a místo ní přišel valach Oisseau I., valach Mars, klisna Cambo, která se pro službu u prezidenta neosvědčila a byla vyměněna za Essmarch-Adriane, nebo Šimon, který byl nakonec odprodán pražské ZOO jako potrava pro šelmy. Ne každý kůň mi`l to štěstí jako Hektor, že zústal v prezidentské stáji na dožití, i když nebyl schopen služby. Za zmínku stojí také poníci, kteří sloužili v Lánech: vykonávali práce, které vyžadoval zámek a příslušné hospodářské budovy, nadto se využívali p?i obstarávání parku (jeho rozloha byla 90 ha!), zelinářské zahrady a skleníků. Jenže práce bylo opravdu mnoho a nebylo v silách dvou poníků všechno zvládnout (např. roku 1924 zaplatila zámecká správa 15.000 Kčs za různé povozy (uhlí, stavební materiál apod.)), takže se pořídili tažní koně většího plemene. Ale i tak měli v Lánech občas problém, jak lze vyčíst z dopisu, který Správa zámku v Lánech adresovala Hospodářské správě Pražského hradu: "Povolení k výměně koně. ... Du`vod: kleštěnec je nepokojný kůň, rád znenadání kousne neb kopne mimojdoucí. Takového lze jen těžko pro zdejší službu upotřebiti". Pro zajímavost ještě malá poznámka o koních, kteří sloužili prezidentu Benešovi: Roku 1941 byl stav jezdeckých koní zrušen a koně Remus (Remus alias Sisi byl osobním koněm prezidenta Beneše, který však na Hradě působil ještě za Masaryka), Nitra (také byla "prezidentským koněm"), Kvi`ta a Opava byli předáni do hřebčína v Kladrubech. Cituji z dopisu, který Hospodářská správa Pražského hradu adresovala Státnímu hřebčínu v Kladrubech:
Víte, jaký byl osobní kůň prvního československého prezidenta? Zajímá vás, proč klusal T.G.M. přes koleje a jaký byl jezdec? Příští, závěrečný díl tohoto seriálu se jmenuje Hektor. Doporučené zdroje:
Písemné dokumenty jsou citovány v originální podobě se zachováním odchylek vůči současnému pravopisu. |
Co nadělit koňákovi?... aneb trocha tipů a dárkové etikety
Vánoce jsou za dveřmi: hurá! Nebo: proboha, zase?… Ať už patříte do skupiny, která podléhá vánočnímu šílenství a nakupuje ve velkém, nebo do skupiny…
Maja Kupčáková: Těžší, než jezdit bez udidla, je naučit se citlivě pracovat s udidlem
Influencerku Maju Kupčákovou jste už asi reálně nebo virtuálně někde nějak potkali. Obzvláště, pokud se zajímáte o bezudidlové ježdění nebo…