Jak na noční vyjížďku
Doba, kdy většina lidí odchází z práce za tmy, se sice chýlí ke konci, ale přeci tento článek nenecháme v šuplíku :-) Koneckonců vlahé letní noci (kdy nekouše otravný hmyz) také vybízejí k vyjížďce. Pojďme se podívat na několik zajímavostí o našem a koňském nočním vidění a především, čím si posvítit.
Jezdit v noci na vyjížďky se dá... jen je potřeba překonat počáteční nedůvěru a obavy. Stojí to ale za to. Jízda měsíčnou nocí má kouzlo, které za dne nepoznáte. A když svítí měsíc, na loukách je docela vidět. Co když ale měsíc nesvítí nebo potřebujeme projet lesem? Zásah větvičkou do oka není zrovna příjemný a světlo se hodí i pro setkání s autem nebo myslivcem.
Trocha povídání o světle a našem zraku
V měsíčné noci je 10 000x méně světla než ve slunečném dni. Tento rozdíl je stejně velký jako mezi měsíčnou nocí a nocí bez měsíce. Jednotky intenzity světla (světelného toku) se nazývají lumeny. Pro představu, 100watová žárovka by měla odpovídat zhruba 1 500 lumenům. Závislost mezi světelným tokem a vnímaným množstvím světla je logaritmická, což znamená, že oko vnímá rozdíl mezi 1 000 lm a 100 lm stejně jako rozdíl mezi 100 lm a 10 lm. Jinými slovy - pokud se množství světla zdesetinásobí, my jej vnímáme pouze jako změnu o jeden stupeň. Také to znamená, že rozdíl mezi 1 000 lm a 1 010 lm v podstatě nejde postřehnout, zatímco rozdíl mezi 1 lm a 11 lm vnímáme jako podstatný. Tato informace se nám bude později ještě hodit, až si povíme něco o tom, jak vybrat tu nejlepší baterku.
Kolik „svítí" lumeny
0,1 lumenů - tma. Ve tmě jsou vidět dvě koňské uši. Okolo vidím asi dva stromy zhruba půl koňské délky před koněm. Pár dalších stromů tuším. Na zem vidět není, zato je vidět světlejší obloha. Takhle slabé světlo neruší. Orientace je skoro nemožná, i udržet se na cestičce je problém. Sejdete z ní, ani nevíte jak. Aspoň, že jsou vidět větve těsně před očima.
3 lumeny - malý ostrůvek světla. Pod sebou už tuším cestu, a na ní občas tuším větší kus dřeva, ale pořádně nevidím. Už vidím stromy zhruba jednu koňskou délku před koněm a tuším další stromy za nimi.
20-60 lumenů - už docela slušně vidím cestu pod sebou a zhruba 4 koňské délky okolo sebe. Další 4 délky tak nějak tuším. Už se dá klusat, s trochou odvahy a na známé, bezpečné cestě i pomalu zacválat.
450 lumenů - vidím snad deset délek dopředu, dalších spoustu délek ještě tuším, kolem mě se objevují barvy a když mi auto posvítí dálkovými světly do očí, tak mu to vrátím a ono si to rozmyslí. Oblohu nevidím, protože kolem mě už je moc světla.
Oko koně a oko člověka
Oko je úžasný vynález. Dokáže se adaptovat na ostré denní světlo a zároveň v noci dokáže vidět při milionkrát slabším osvětlení. Nevýhodou je adaptace. Trvá dlouho (plné adaptace dosáhnete až za 30 minut) a jakékoli oslnění nás dočasně zbaví zraku. Chcete-li fungovat v noci, nesmíte své oči oslňovat a nesmí vás oslňovat ani váš spolujezdec.
V oku máme tyčinky a čípky. Čípky zajišťují barevné vidění ve středu zorného pole, tyčinky, jejichž hustota přibývá se vzdáleností od žluté skvrny (místa nejostřejšího vidění), zajišťují černobílé vidění při nízkém osvětlení (vnímání kontrastů). Proto, pokud pozorujeme hvězdy, je lepší nedívat se na ně přímo, ale „bokem". Při dostatku světla převládá vnímání čípky, v noci budeme používat převážně tyčinky. Tyčinky jsou citlivé na zelené až modré světlo, červené světlo nevnímají - což také můžeme zohlednit při výběru vhodného svítidla.
Koně prý vidí potmě lépe než lidé. Asi ano, ale už se mi stalo, že mi kůň odmítal jít dál, dokud jsem mu neposvítil. Koňská zornice je méně pružná než naše, proto se koňské oko hůře přizpůsobuje změnám světelných podmínek, stmívání a stínu. Proto jsou koně mnohem opatrnější, pokud mají vstupovat ze světla do tmy (např. do tmavé stáje nebo do přepravníku). Kdo jezdí na vyjížďky v podvečer, si jistě všiml, že nejostražitější jsou v době šera a stmívání. Je to dáno právě horší přizpůsobivostí rychle se měnícím světelným podmínkám. Když se úplně setmí, kůň se zpravidla uklidní.
Ve tmě pak koně vidí sice lépe než lidé, ale ne tak dobře jako specializovaná noční zvířata. Moyra Williams uvádí: „Ačkoliv jsou koně, stejně jako krávy a ostatní býložravci, velmi aktivní během dne, jejich oči se velmi podobají očím nočních živočichů a z mnoha aspektů jsou uzpůsobeny vidění ve tmě."
Kam vyrazit a jak se orientovat?
Ideálně někam, kde to znáte. Kde je rovný povrch a ne půda rozrytá divočáky a kde nečíhá kluzké bahno (případně přesně víte, kde ho můžete čekat). A nejen povrch - větvičky, kterým se během dne snadno vyhnete, mají v noci proklatě dobrou mušku a zásah do oka není nic příjemného. Nejlépe tedy vyrazit do otevřeného prostoru, kde i lépe uvidíte a pokud jedete do lesa, držte se širších, bezpečných a známých cest.
Les v noci vypadá podstatně jinak než ve dne. Objevují se v něm nové cesty, a cesty, které tam ještě před pár hodinami byly, záhadně mizí. Prvních pár vyjížděk doporučuji dávat pozor, na delší trasy se hodí GPSka nebo alespoň kompas. Kamarád na to vymyslel zvláštní, ale velmi funkční trik. Za pár korun se dá koupit reflexní páska, která je ve dne skoro neviditelná, zato v noci při světle čelovky svítí snad na 200 metrů. Pro pravidelné noční jezdce se s ní dají vyznačit trasy.
Čím si posvítit
Existují odvážlivci, kteří vyjíždějí bez baterky, ale moc bych to nedoporučoval. Pokud vás venku potká cokoli neplánovaného, potřebujete vidět. A pokud potkáte myslivce nebo musíte přejít silnici, musíte být i viděni. Pokud máte štěstí, stihnete vyjet a zvládnout rychlou práci ještě za světla a baterku využijete až při krokování a návratu do stáje. Případně ji můžete nechat zahálet v kapse, to už je na vás. Nároky na takovou baterku jsou nižší, než když chceme při baterce cválat.
Pokud vyjíždíte cválat do známého terénu, potřebujete baterku, která už slušně svítí. A pokud chcete jezdit cvalem v neznámém terénu, nároky na baterku jsou největší - potřebujete, aby skvěle svítila a také aby vám znenadání nezhasla, protože orientace bez světla v neznámém lese není zrovna příjemná. Na takovou akci proto doporučuji mít i záložní zdroj světla. Buďto malou ruční baterku nebo LED „blesk" na mobilním telefonu.
Kam s ní
Myšleno s baterkou. Klasika je na čelo. To má několik nevýhod. Především, s baterkou na čele nevidíte stíny, takže nevidíte ani tvar nerovností na zemi. Musíte se spolehnout, že je vidí alespoň kůň. Na koni to nebývá velký problém, ale na kole nebo pěšky to není úplně ideální. Potíž je také s helmou. Existují baterky, které lze nasadit na štítek od čepice, ale může být problém s tlustším štítkem helmy. Navíc tyhle baterky jsou většinou napájeny jen miniaturními bateriemi - což znamená, že moc nesvítí a nevydrží dlouho svítit. Bylo by praktické mít možnost připevnit baterku po straně helmy, ale nevím o tom, že by někdo prodával jezdecké helmy připravené na baterku. Nejlepším řešením mi proto vychází vybrat malou a výkonnou čelovku, která se vejde pod helmu. Takové čelovky na trhu jsou. Zpravidla takové, které mají baterie přímo v modulu se světlem. Je potřeba dát pozor, aby čelovka měla i vrchní popruh (jinak bude na hlavě poskakovat) a aby měla dostatečně robustní kloub, který se nesklopí, ani když kůň nacválá.
S baterkou do ruky lze jet tak v kroku - což, pravda, na cestu domů stačí. Pokud se ale kůň z nějakého důvodu rozběhne, tak si můžete vybrat mezi „svítit" a „brzdit". Zkoušel jsem dát baterku přímo na koně a připevnit suchým zipem na ohlávku. Funguje to a kůň pak vypadá jak ze speciálních jednotek. Je to ale problematické, obtížně nastavitelné a nesvítí to úplně, kam potřebujete. A když vás kůň náhodou shodí, nejste to vy, kdo si na cestu domů může posvítit... :-)
Slyšel jsem i o dalších možnostech, například baterkách upevňovaných na nohu za jezdeckou botu, ale v praxi jsem se s nimi nesetkal a ze všech vyzkoušených řešení mi skutečně vychází nejlépe malá, ale výkonná čelovka.
Zdroj světla v baterce
Jediný rozumný zdroj světla v baterce jsou LED diody. Žárovky hodně hřejí, svítí jen trochu a při slabých bateriích zhasnou úplně. I LED diod je víc druhů. Nejstarší a nejlevnější jsou 5mm diody bez optiky. Zpravidla je jich v čelovce aspoň pět, to proto, že moc nesvítí, a občas jich je tam také přes dvacet. Světelný kužel je široký, příjemný pro práci ve stáji nebo pro chůzi krokem. Pro rychlejší chody ale už neposkytuje dost světla. Vypadá třeba takhle: http://www.acra.cz/csp/sport/eshop.csp?kod=05-CL21 nebo http://celovky.heureka.cz/nawalla-7xled. Má zhruba 20-100 lm a dá se pořídit do 100 Kč.
Později se objevily podobné velké diody bez čočky vpředu. V čelovkách se umisťují do malých parabol, čímž se dosahuje užšího kužele. Zpravidla jsou na čelovce aspoň tři v jednom reflektoru. Světelný kužel je užší, vhodný i pro klus a cval na známých místech. Vypadá třeba takhle: http://celovky.heureka.cz/gp-3520. I taková se dá pořídit do 100 Kč.
Ještě později se objevily vysoce výkonné LED moduly, které už zpravidla potřebují chlazení. Většinou je taková dioda jedna na reflektor, a jedna nebo dvě na čelovce. Svítí výrazně víc než předchozí varianty. Tvar kužele závisí na použité optice, ale bývá užší, takže je vhodný i pro klus a cval. Vypadá třeba takhle: http://celovky.heureka.cz/profilite-head-ii. Výrobce se často chlubí "1W" nebo "3W" LED. Mívají 50-1 000 lm. Mezi těmito čelovkami jsou velké cenové rozdíly, lze zakoupit vcelku levné (a přitom výkonné), ale i výrazně dražší.
Rozdíl dvojnásobného množství světla není příliš podstatný (viz rámeček na začátku článku) - ano, při přepnutí si všimneme, ale snadno zapomeneme, který režim baterky je aktuálně zapnutý. Desetinásobný rozdíl už podstatný je. Nemá tedy cenu vybírat baterku podle toho, jestli má 500 lm nebo 700 lm - bude svítit v podstatě stejně.
Šířka kužele
Šířka kužele je v podstatě nejdůležitější parametr čelovky. Baterka může mít 1 000 lm, ale když bude mít 90 stupňů široký kužel, osvětlí moje bezprostřední okolí, já krásně uvidím zelenou trávu kolem sebe, ale její světlo mě oslní a já uvidím jen pár metrů. V kroku to jde, pro práci ve stáji je to příjemné, ale rychleji se s tím jezdit nedá.
Moc úzký kužel také není příjemný. Sice vidíte dopředu, což je nutné pro rychlejší jízdu, ale nevidíte, co se děje okolo vás. Nepříjemný je ostrý přechod kužele do úplné tmy. Práce ve stáji s čelovkou s úzkým kuželem není pohodlná, v takovém případě bych doporučil mít ještě jednu čelovku s širokým kuželem. Ideální je kužel se zvýrazněným středem, který plynule přechází do širokého slabšího kužele (například Zebralight H600 nebo Fenix HL55). Některé čelovky mají diody dvě, jednu s úzkým a jednu se širokým kuželem, jednotlivě nastavitelné (například Petzl Nao). Na koně jsou relativně vhodné, ale tahle konkrétní se nevejde pod helmu.
Často se také objevují čelovky s nastavitelným "zoom" objektivem. Dají se nastavit tak, aby byly vhodné pro klus/cval, ale často neumožňují nastavit dostatečně široký kužel pro krok a práci ve stáji a přechází ostře do tmy.
Baterie
Výkonná čelovka s 1 000 lm může mít klidně 7 wattů a „nakrmit" takovou LEDku není vůbec jednoduché. Výhodu tu mají levnější a méně výkonné čelovky. Mívají 3 nebo 4 AA nebo AAA baterie a nepoužívají měnič. To jim umožňuje svítit velmi dlouho i s vybitými bateriemi, intenzita světla klesá velmi pomalu, někdy až neznatelně. Můžete do nich dát normální baterie nebo NiMH akumulátory, nabíjet budete třeba jednou za čtvrt roku. Jen... časem se vám bude zdát, že baterka svítí tak nějak méně než svítila dřív. A je velmi dobře možné, že se vám to nezdá; je to známka, že je dobré baterie vyměnit. Častým znakem bývá to, že na „vyšší" intenzitu svítí baterka stejně jako na „nižší", nebo že v první sekundě po rozsvícení baterka svítí víc a pak intenzita klesá. Existují i baterky na menší než AAA baterie (např. CR2032). Těm se vyhněte.
Výkonnější baterky s AA/AAA bateriemi a baterky, které mají 2 AA nebo AAA baterie, obsahují měnič. Ten zajišťuje přibližně konstantní intenzitu světla, i když se baterie vybíjí, což je výhoda, ale často také způsobí, že baterka po vybití baterií náhle zhasne nebo nejde zapnout. Před náročnější akcí proto doporučuji vyzkoušet, jak se vaše čelovka chová se slabou baterií. K výkonnějším baterkám doporučuji NiMH akumulátory (dají se pořídit kolem 30 Kč za kus) a nabíječku. Nabíjet budete i několikrát do měsíce.
Nejvýkonnější baterky obsahují jeden nebo i více Li-Ion akumulátorů (např. 18650). Ty mají nízkou hmotnost při vysoké kapacitě, ale na druhou stranu jsou drahé (cca 300 Kč za kus), mají krátkou životnost (zhruba dva roky), jsou náročné na zacházení a při nesprávném zacházení se chovají poměrně nehezky. Viz: https://www.youtube.com/watch?v=ZTzEHsJVZhA Je možné pořídit i chráněné nebo nechráněné články. Nabíjet budete po každé vyjížďce.
Všechny baterie mají zhoršený výkon v chladných podmínkách, u méně výkonných čelovek to už může být problém při ježdění v zimě. Výkonnější čelovky typicky vyrobí dost odpadního tepla, takže baterii dostatečně zahřejí, pokud svítíte od začátku vyjížďky na maximální výkon. Pokud čelovku v průběhu vyjížďky vypnete nebo přepnete na nízký výkon, může se stát, že už z důvodu podchlazení baterie nebude možné aktivovat vyšší výkon. Plně nabitá baterie je na podchlazení méně citlivá než prázdná, ale ve velké zimě ani plné nabití nepomůže. Opakovanými pokusy je možné dokonce vyprovokovat ochranu v baterii. Čelovku pak nepůjde zapnout až do vložení baterie do nabíječky a vy zůstanete potmě. Zvlášť u výkonnějších baterek je dobré mít s sebou záložní baterii.
Barva světla
Červená barva neoslňuje. Je to proto, že ji nevidí tyčinky, a tak je nemůže oslnit. Pro běžné svícení je ale nevhodná, protože pro srovnatelný výkon s bílou nebo zelenou je potřeba mnohem víc elektřiny, ale je dobrá, když chcete hledat v mapě, nebo pokud je s vámi někdo bez baterky, koho nechcete oslnit. Modré světlo je podivným způsobem nepříjemné pro oči. Zelená je bez problémů, ale proti bílé nemá podstatné výhody, takže doporučuji zůstat u bílého světla. Různé blikající režimy jsou možná vhodné pro bezpečnostní označení na silnici, ale když si chcete posvítit, jsou spíš pro zlost.
Kterou baterku bych já osobně doporučil? Možností bude jistě více, já mám zmiňovanou Zebralight H600. Svítí krásně, ale její chování v zimě ideální není. Doporučit můžu Fenix HL55, má trochu užší kužel, ale pořád velmi příjemný, a nemá problémy se zimou.
Fenix HL55. Ač na to nevypadá, svítí podobně jako světlo od auta. Cval není problém. Nevadí jí ani zima, a i s vybitou baterií se chová přijatelně. Mohu doporučit. K dokonalosti jí chybí slabší režim pro nerušení okolí a malinko širší kužel.
Zebralight H600. Moje oblíbená, ale prospěl by jí vrchní popruh a nemá ráda zimu.
Myslete také na bezpečnost. Je potřeba nejen vidět, ale také být viděn. Na silnici můžete potkat auto, v lese nebo na louce myslivce na čekané (nemusím podotýkat, že někteří jsou schopni střílet po všem, co se hýbe bez ohledu na následky). Reflexní pásky (lze zakoupit i reflexní bandáže) nebo reflexní vesta jsou pro projíždějící auta výborná věc, ovšem nejlépe v kombinaci se světlem. Červená blikačka na ocase je určitě taky fajn, ale neposvítíte si s ní a potřebuje baterie.
Na závěr pár poznatků z praxe
Pokud vyjedete na vyjížďku, počkáte až se setmí, a pak rozsvítíte čelovku, u vznětlivějšího koně budete mít celkem slušnou šanci, že domů půjdete pěšky. Nebo že se alespoň pokusí dostat se tam rychleji, než byste rádi. Kůň si musí zvyknout na baterku a především na stíny, které s sebou její světlo přináší. Doporučuji baterku rozsvítit už při sedlání, nechat koně, ať si ji prohlídne, párkrát s ní zamávat, posvítit mu s ní do očí a pak s ní nasednout ještě za světla. Tak se bude kužel světla objevovat postupně a kůň si na stíny zvykne pozvolna. Pokud jedete potmě a z nějakého důvodu potřebujete baterku rozsvítit náhle, buďte připraveni, že se kůň lekne. Pokud si rozložíte na koňském krku mapu a posvítíte si na ni baterkou, možná za setinu vteřiny přijdete o baterku i mapu. V každém případě je lepší rozsvěcovat ji skloněnou a zacloněnou a postupně odcloňovat. I kobyla, která noční vyjížďky dobře znala, sebou pěkně škubla, když jsem baterku rozsvítil nečekaně.
Moje pozorování říká, že se většina koní chová potmě o kousek slušněji než by člověk čekal - možná mají pud sebezáchovy, který jim brání šlapat tam, kam nevidí. I koně, kteří normálně na leknutí reagují útěkem, si to potmě většinou rozmyslí a spíš zkamení na původním místě. Příjemná změna.
Pokud jedete ven se světlým koněm a svítíte si baterkou, budete mít dřív nebo později problém. Až se sehnete před větví, baterka posvítí zblízka na krásnou světlou hřívu a oslní vás na příští minutu. Pomůže zavřít oči.
Galerie
Co nadělit koňákovi?... aneb trocha tipů a dárkové etikety
Vánoce jsou za dveřmi: hurá! Nebo: proboha, zase?… Ať už patříte do skupiny, která podléhá vánočnímu šílenství a nakupuje ve velkém, nebo do skupiny…
Maja Kupčáková: Těžší, než jezdit bez udidla, je naučit se citlivě pracovat s udidlem
Influencerku Maju Kupčákovou jste už asi reálně nebo virtuálně někde nějak potkali. Obzvláště, pokud se zajímáte o bezudidlové ježdění nebo…