Úvahy o klasickém ježdění (22): Jak se rodí přemýšlející jezdci
Chceme-li se stát dobrým jezdcem, musíme mít teoretické znalosti, praktické zkušenosti, ale musíme být také schopni přemýšlet, analyzovat a spojovat znalosti se zkušenostmi.
Vždy se snažím učit své žáky-jezdce přemýšlet tím, že jim přesně vysvětluji, proč po nich něco chci právě tak a právě teď. Často jim říkám, jaké výsledky pak očekávám, a pokud tyto výsledky nezískáme, snažím se vysvětlit, co se stalo a co máme udělat, abychom problém odstranili. Tímto způsobem se snažím učit své žáky chápat a přemýšlet v pojmech výcvikové pyramidy. Cílem žáka-jezdce je naučit se diagnostikovat. Jinými slovy, být schopen rozeznat příznaky od původní příčiny. To je první důležitý krok. Když jezdec umí rozeznat původní příčinu, pak je jen malý krůček k tomu, aby našel správný lék.
Když takto několikrát provedete jezdce „za ruku“ analytickými procesy, začne rozeznávat schémata a stále více bude schopen pracovat samostatně. Jakmile bude mít problém spojit si nějaké souvislosti, můžete se ho ptát: Co cítíš? Co si myslíš, že to způsobilo? Co můžeš dělat, abys to napravil? atd. Když pak u vás bude mít tento jezdec několik hodin týdně, můžete postupně ustupovat do pozadí a nechat ho, aby sám sestavil svoji výcvikovou hodinu. Moji učitelé takto pracovali se mnou, a já to tak dělám se svými žáky, kteří u mě jezdí pravidelně. Obvykle to příliš dobře nefunguje tehdy, když vídáte určitého jezdce dvakrát do roka, ale pokud jsou učitel a žák dobrým týmem, pokud byl položen teoretický základ, je tento postup velmi efektivní. Moji učitelé mi postupně dávali v mých hodinách stále více a více volnosti. Komentovali, co dělám, dávali návrhy, ale stále více a více rozšiřovali hranice, mezi nimiž jsem mohl pracovat. Můžete dokonce vést hodinu tak, že budete říkat pouze „ano“ a „ne“. To také přiměje vaše žáky vnímat a přemýšlet.
Doporučený seznam literatury pro akademicky přemýšlející jezdce
Dr. Thomas Ritter doporučuje celou řadu zajímavých knih, týkajících se (nejen) klasického ježdění a přístupu ke koni. Pro ty z vás, kteří umíte anglicky nebo německy to může být velmi zajímavý námět na narozeninové nebo vánoční dárky.
Úvod do klasické drezúry
- ALBRECHT, KURT (1981; translation by Nicole Bartle 1993), Principles of Dressage, J. A. Allen, London.
- BELASIK, PAUL (1990), Riding towards the light. An apprenticeship in the art of dressage riding, J. A. Allen, London.
- BELASIK, PAUL (1994), Exploring Dressage Technique. Journeys into the Art of Classical Riding, J. A. Allen, London.
- BELASIK, PAUL (1999), The Songs of Horses. Seven Stories for Riding Teachers and Students, J. A. Allen, London.
- BURGER, UDO (1998), The Way to Perfect Horsemanship.
- DECARPENTRY, ALBERT (1998), Piaffer & Passage, Half Halt Press.
- DECARPENTRY, ALBERT (1971), Academic Equitation, Half Halt Press.
- DE KUNFFY, CHARLES (1984), Training Strategies for Dressage Riders, Howell Book House, New York.
- DE KUNFFY, CHARLES (1992), The Athletic Development of the Dressage Horse. Manege Patterns, New York.
- DE KUNFFY, CHARLES (1993), The Ethics and Passions of Dressage, Half Halt Press, Middletown, MD.
- FROISSARD, JEAN (1988), Classical horsemanship for our time, Half Halt Press, Gaithersburg, MD.
- HERBERMANN, ERIC F. (1989), Dressage Formula, J. A. Allen, London.
- MAIRINGER, FRANZ (1983), Horses are made to be horses. A personal philosophy of horsemanship, Howell Book House, New York.
- OLIVEIRA, NUNO (1976), Reflections on Equestrian Art, J. A. Allen, London.
- PODHAJSKY, ALOIS (1967), The Complete Training of Horse and Rider, Wilshire Book Company, N.Hollywood, CA.
- PODHAJSKY, ALOIS (1997), My horses, my teachers, North Pomfret, VT.
- STEVENS, MICHAEL J. (1994), A Classical Riding Notebook, Kenilworth Press, Buckingham.
- STEVENS, MICHAEL J. (1995), Practical Schooling, Kenilworth Press, Buckingham.
- ZETTL, WALTER (1998), Dressage in Harmony. From Basic to Grand Prix, Half Halt Press, Maryland.
Neocenitelné výcvikové příručky
- BÜRGER, UDO (1998), The way to perfect horsemanship, J. A. Allen, London.
- DE CARPENTRY, ALBERT (1949), Academic Equitation, J. A. Allen, London.
- OLIVERA, NUNO (1965), Haute école. Forty-three photographs of horses taught and mounted by Nuno Olivera, J. A. Allen, London.
- OLIVEIRA, NUNO (1976), Reflections on Equestrian Art, J. A. Allen, London.
- OLIVEIRA, NUNO (1983), Classical Principles of the Art of Training Horses, Howley and Russell "Calrossie", Caramut, AUS.
- OLIVEIRA, NUNO (1986), From an Old Master Trainer to Young Trainers: Classical Principles of the Art of Training Horses, Vol. II, Howley and Russell "Calrossie", Caramut, AUS.
- OLIVEIRA, NUNO (1988), Horses and their riders, Howley and Russell "Calrossie", Caramut, AUS.
- PODHAJSKY, ALOIS (1967), The Complete Training of Horse and Rider, Wilshire Book Company, N.Hollywood, CA.
- SCHRAMM, ULRIK (1986), The undisciplined horse, J. A. Allen, London.
- SEUNIG, WALDEMAR (1997), Horsemanship, J. A. Allen, London.
- STEINBRECHT, GUSTAV (1995), The Gymnasium of the Horse, Xenophon Press, Cleveland Heights, OH.
- ZETTL, WALTER (1998), Dressage in Harmony. From Basic to Grand Prix, Half Halt Press, Maryland.
Knihy o historii
- ASTLEY, PHILIP (1801), Astley's System of Equestrian Education; Exhibiting the Beauties and Defects of the Horse; with serious and important advice, on its General Excellence, preserving it in Health, Grooming &c., Lambeth.
- BEUDANT, E. (1950), Horse Training. Out-door and high school, Scribner's, New York/London.
- BLUNDEVILLE, THOMAS (1560), The Arte of Ryding and Breakinge Greate Horses, London, repr. Amsterdam - New York 1969.
- BÜRKNER, FELIX (1957), Ein Reiterleben, Kornett, Verden/Aller.
- CAVENDISH, WILLIAM (1729), Die neueste Lehr-Art und besondere Erfindung die Pferde zu dressieren, oder abzurichten und zu arbeiten, und zwar nach der Natur, welche durch subtile Kunstgriffe zur Vollkommenheit gebracht wird; So noch niemalen erfunden worden als durch den Durchlauchtigsten Fürsten und Herren, Herren Wilhelm Cavendish, Herzogen, Marquisen, und Grafen von Neucastel, Nürnberg.
Obecné pojetí výcviku koně
- DE SOLLEYSELL, JACQUES (1717), The Compleat Horseman: Discovering the surest Marks of the beauty, goodness, faults, and imperfections of horses, London.
- DU PATY DE CLAM (1777), La science et l'art de l'équitation, démontrés d'après la Nature; ou théorie et pratique de l'équitation, fondées sur l'anatomie, la méchanique, la géométrie, et la physique, L'imprimerie de la Soc. Litt. & Typog., Iverdon.
- DU PATY DE CLAM (1987 reprint), Theorie und Praktik der Höheren Reitkunst. Georg Olms Publishers.
- D'EISENBERG, BARON REIS, Classical Riding School: The Wilton House Collection.
- FALTEJSEK, DOROTHEE (1997), Im Damensattel: Eine Reitlehre für die Frau, Georg Olms Publishers.
- FILLIS, JAMES (1902), Breaking and Riding, J.A.Allen, London.
- GUÉRINIÈRE, FRANÇOIS ROBICHON DE LA (1994), School of Horsemanship, J. A. Allen, London.
- HEINZE, THEODOR (1896), Pferd und Reiter oder die Reitkunst in ihrem ganzen Umfange. Nach rationeller, allein auf die Natur des Menschen sowie des Pferdes gegründeter, rasch und sicher zum Ziele führender Methode, Otto Spamer, Leipzig.
- KERBRECH, FAVEROT DE (1992), Methodical Training of the Saddle Horse after the Final teachings of F. Baucher by one of his pupils, followed by Training of the horse of outside.
- KERBRECH, FAVEROT DE (1981), Methodische Dressur des Reitpferdes nach den Letzten Anweisungen von Baucher. George Olms Publishers.
- NELSON, HILDA (1992), François Baucher. The man and his method, J. A. Allen, London.
- NELSON, HILDA (1997), Alexis François L'Hotte. The quest for lightness in equitation, J.A.Allen, London.
- PODHAJSKY, ALOIS (1973), Ein Leben für die Lipizzaner, Nymphenburger Verlagsbuchhandlung, München.
- PODHAJSKY, ALOIS (1997, Reprint), My Horses, My Teachers.
- PLUVINEL, ANTOINE DE (1628), L'Instruction du roi à l'exercise de monter à cheval, Paris.
- PLUVINEL, ANTOINE DE, Le Maneige Royal.
- RACINET, JEAN-CLAUDE (1997), Racinet explains Baucher, Xenophon Press, Cleveland Heights, OH.
- SCHREINER, FRANZ XAVER JOSEPH (1821), Die Reitkunst, theoretisch und pracktisch dargestellt von Franz Xaver Joseph Schreiner, Koeniglich baierischem Oberbereiter, Joseph Lindauer, München.
- XENOPHON (1987), The art of horsemanship, J. A. Allen, London.
Těšíme se na vaše dotazy a náměty na téma klasického ježdění, ale i ježdění jako takového, výcviku koně i jezdce. Autory tohoto článku můžete navštívit na jejich stránkách Classical Dressage.
Příbuzné články:
- Úvahy o klasickém ježdění (21): Klasická filozofie /11.4.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (20): Kůň v rovnováze /4.4.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (19): Tao ve výcviku koně: 2. část /28.3.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (18): Tao ve výcviku koně: 1. část /21.3.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (17): Poloviční zádrže /14.3.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (16): Kruh pomůcek /7.3.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (15): Jak exteriér koně ovlivňuje jeho drezurní výkonnost /21.2.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (14): Vyvážený sed /21.2.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (13): Pravidelnost: 2. část /14.2.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (12): Pravidelnost: 1. část /7.2.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (11): Fixovaná ruka versus následující ruka /31.1.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (10): Ježdění bolí /24.1.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (9): Tanec se "zaraženým" koněm /17.1.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (8): Lokty /10.1.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (7): Rovnováha: posun versus nesení /3.1.2005/
- Úvahy o klasickém ježdění (6): Překlad předpisů Španělské jezdecké školy /27.12.2004/
- Úvahy o klasickém ježdění (5): Přilnutí a prostupnost /20.12.2004/
- Úvahy o klasickém ježdění (4): Povolení mezi pomůckami /13.12.2004/
- Úvahy o klasickém ježdění (3): „Napobízet koně do rukou“ /06.12.2004/
- Úvahy o klasickém ježdění (2): Vydařené a nevydařené ježdění /29.11.2004/
- Úvahy o klasickém ježdění (1) /22.11.2004/
Vyzkoušejte praktický trénink, který zaměstná tělo i hlavu. Kužely jsou na místě hned, můžete začít!
Přechody: Alfa a omega jezdectví
Jak souvisí prostupnost a poslušnost s přechody? A intenzitou našich pomůcek? Co dělat, pokud kůň reaguje nežádoucím způsobem? Právě tomu se ve svém…