Výcvik koní: Méně může být více

10. 3. 2023 Christa Lesté-Lasserre Autor fotek: Gabriela Rotová Překladatel: Gabriela Rotová Zdroj: The Horse.com URL zdroje: thehorse.com

Nedávno publikovaný výzkum chování koní prokázal, že pokud kůň zopakuje zadaný úkol v průběhu jedné tréninkové lekce třikrát, jsou jeho výsledky srovnatelné s tím, když zadaný úkol opakuje v průběhu jedné lekce šestkrát.

Jak často necháte svého koně opakovat stejnou dovednost během jednoho tréninku? Čtyřikrát? Pětkrát? Šestkrát? V nové studii němečtí vědci uvedli, že opakování nové dovednosti víc než třikrát může být nadbytečné!

Kůň se může naučit nové chování (povely a cviky), i pokud zadaný úkol zopakují v rámci jedné výcvikové lekce třikrát, a to dvakrát v týdnu (za pomoci negativního posílení nebo uvolnění tlaku). Jakékoli další opakování nemá žádný vliv na to, jak dobře nebo rychle se kůň naučí novou dovednost, řekla Uta König von Borstel, Ph.D., výzkumná pracovnice na univerzitě v německém Giessenu. Doktorka König von Borstel hovořila o této studii jménem své studentky Franzisky Fröhlich, BSc, a jejího výzkumného týmu během konference International Society for Equitation Science (ISES) 2022, která se konala v srpnu loňského roku v Hartpury ve Velké Británii.

My jezdci máme často poměrně jasnou představu o tom, kolik opakování je potřeba zařadit do výcvikových programů svých koní,“ řekla doktorka König von Borstel. „Je ale možné, že opakováním zbytečně ztrácíme čas. Příliš mnoho opakování mimo to může vést k nudě a frustraci.“

Výzkumný tým chtěl zjistit, kolik opakování kůň potřebuje, aby se naučil novou dovednost. Za tímto účelem trénovali každého z dvaceti koní z referenční skupiny dva dny v týdnu po dobu šesti týdnů. Náplní výcviku bylo couvání, snižování hlavy, zvedání zadních nohou a ohýbání hlavy. V rámci tréninkových lekcí vyvíjeli tlak na konkrétní části těla – například plece – a posilovali vhodné chování za pomoci uvolňování tlaku (negativní posílení). Každý kůň ve studii se učil polovinu dovedností tím, že je procvičoval třikrát za trénink a polovinu tím, že je procvičil šestkrát za trénink.

Výzkumný tým hodnotil výkon jednotlivých koní v každém tréninku a přiděloval jim hodnocení 1 až 6 na základě kvality jejich reakcí na podněty, množství tlaku potřebného k vyvolání reakcí a rychlosti reakcí.

MG-9194.jpg

Během prvního tréninku si koně vedli o něco lépe, když úkol opakovali šestkrát, řekla doktorka König von Borstel. Ale v rámci všech následujících tréninků, až do posledního dvanáctého tréninku, si všichni koně v referenční skupině vedli stejně dobře, ať už úkol opakovali třikrát nebo šestkrát.

Pro dosažení dané úrovně výkonu po několika trénincích lze ušetřit čas – a možná i frustraci a/nebo nudu – pokud budeme opakovat zadaný úkol pouze třikrát v rámci dané lekce,“ doplnila doktorka König von Borstel.

Rovněž vyjádřila naději, že v budoucnu výzkumné týmy detailněji prozkoumají, jak mohou různé počty opakování ovlivnit schopnost koní dlouhodobě si pamatovat naučené dovednosti, jak opakování podporuje utváření návyků a jaké má opakování v procesu učení důsledky pro dobré životní podmínky.

Článek autorky Christy Lesté-Lasserre vyšel 15. srpna 2022 na webu The Horse.com.

Christa Lesté-Lasserre, MA

Christa Lesté-Lasserreová, která se od dob, kdy jezdila v Texasu na svém prvním shetlandském poníkovi, vášnivě zajímá o koně a vědu, píše o vědeckém výzkumu, který přispívá k lepšímu pochopení všech koňovitých. Po vysokoškolském studiu vědy, žurnalistiky a literatury získala magisterský titul v oboru tvůrčího psaní. Nyní žije ve Francii a jejím cílem je představit nejzajímavější aspekty vědy o koních.

Podobné články

Kinetóza je fyzický stav jedince, který vzniká v důsledku podráždění vestibulárního aparátu. Pejskaři tuto takzvanou nemoc z pohybu velmi dobře znají…

Osteochondróza (OC) je jedním z nejčastějších a nejnebezpečnějších vývojových ortopedických onemocnění u koní. Jde o multifaktoriální onemocnění,…