hřebec

Anna Lálová

Vloženo 8.12.2009 - 16:11
Jaja a Horsana: díky za reakce, chápu. Možná jsem se nechala ukolíbat, nevím... Na začátku jsem to hodně řešila, ale co jsem slyšela pár veterinářů, jak mě odrazují (a nebyli to jen takoví ti "očkovači", co se jim bojíme svěřit cokoliv vážnějšího - bez urážky), no tak jsem si na to nějak asi zvykla, nebo co. Teď jste mě teda zase podnítily ke zkoumání...

jana fridrichova

Vloženo 8.12.2009 - 17:25
Reakce na 1339222: to si nemyslím, ale s dospíváním souvislost mají. z lidského světa.: znala jsem kluka, který o ony orgány přišel cca ve 14 letech. proč mu lékaři podávali testosteron se lze jen domnívat...

jana fridrichova

Vloženo 8.12.2009 - 17:30
na jaju:jak se díváte na problematiku a jaké je podle vás riziko při sterilizaci hřebce? opravdu ne při kastraci. z pohledu veta jsem se setkala se stejně rozporuplnou reakcí jako při kastraci kryptorchida, jen rizika uváděli jiná. většinou se vyplývala přímo z neprůchodnost chámovodů...

veronika sixtova

Vloženo 8.12.2009 - 17:34
Reakce na 1339208: Já teda nevím, ale mám stádo kobyl a mám to "vyříkané" se všema a myslím, že natrvalo (se služebně nejstarší to táhnem spolu dlouho, na jaře budeme slavit šestnácté výročí jejího příchodu k nám a nemám pocit, že bych se s ní nějak za tu dobu o něčem podstatném handrkovala i přesto, že do předloňska celému stádu šéfovala) . Nerozumím tomu, co bych měla mít za problém.

Michaela Karamanová

Vloženo 8.12.2009 - 18:56
Reakce na 1339247: No, ono zase minipony je podľa mňa plemeno u nás málo chované, netradičné a teda zrejme aj málo vet. ošetrované a operované ( bez urážky, tieto koníčky mi pripadajú také akési neprirodzené, umelé a zľahka degenerované , dúfam, že chápete,čo tým chcem povedať, niečo, ako mopslík medzi psami...), je možné , že aj preto sú veti opatrnejší, zrejme nemajú predstavu, ako taký tvor zareaguje ...to len špekulujem no a operácia kryptorchida je, predsa len, väčšinou brušná operácia . To môžu byť dôvody odrádzačov od operácie .

Blanka Richtar

Vloženo 8.12.2009 - 19:18
Reakce na 1339272: Druhotné pohlavní znaky u koní mají poněkud jiný charakter a rozměr, než u lidí, nemyslíš? Věřím tomu, že ve spoustě případů lidi valacha od hřebce vizuálně ani nerozeznají.

kojot

Vloženo 8.12.2009 - 23:22
Reakce na 1339208: Proč by měl mít hřebec jen sebe a pána? Hřebec taky vidí svá budoucí hříbata, proč by jinak v přírodě zabíjel hříbata, co nejsou jeho? "kastrace je podle mě pro ty co mají málo místa, pro ty co neumí pochopit koně jako takového a pro ty co jsou strachy bez sebe ... temperament a síla je prostě hřebec srdce na sport a tanec zase hřebec ....valach je už jen chudáček co zbyl" No, místa mám dost, takže buď neumím pochopit koně jako takového (což je možné) nebo jsem strachy bez sebe (strach nepopírám, ale být bez sebe - to bych poznal). Hřebce (4,5) máme, ale budeme ho kastrovat, neb je pro děti. Je vcelku hodný, ovladatelný, když jsem jel kolem výběhu plného kobyl, co se seběhly k ohradě, v podstatě jen řehtal, ano, potřeboval trochu víc pobízet, ale nemagořil. Na jediných hobíkách, na kterých jsem kdy byl, byla většina kobyl, on jediný hřebec, byxl zcela v klidu (ale nezávodil, závodil valach). po kastraci věřím, že bude mít dobrý život. Mám valacha, nedám na něj dopustit. Chudáček? Možná ho neumím pochopit jako takového. Je rovněž vcelku hodný, ovladatelný, samozřejmě je i valach velmi silné zvíře ...při výchově i soužití s valachem se musí počítat s tím že nastane konflikt, ale narozdíl od hřebců jednou si to s nimi vyřikáme a máme dlouhodobě pokoj. A propos - když kobyla má sebe, hříbě a pána, hřebec sebe a pána, valach má jen sebe, nebo jen pána?

Katka Dědíková

Vloženo 9.12.2009 - 7:34
Reakce na 1339327: Hezky napsáno. Souhlasím s tebou. Rozhodně mi nepřijde valach jako chudáček co zbyl. To je trochu dost podceňuje. Ten můj, jak jsem psala výše, je toho zdárným příkladem.

Eva Marková

Vloženo 9.12.2009 - 8:50
shari: kastrace je podle mě pro ty co mají málo místa, pro ty co neumí pochopit koně jako takového a pro ty co jsou strachy bez sebe ...
Naopak, ja si myslím, že pochopiť koňa ako takého nevedia práve tí, čo im nevadí, že ich žrebec časť roka (v období rují) poriadne nežerie, ani že časť dňa trávi lietaním popri plote výbehu kvôli každému novému koňovi, čo sa objavil v blízkosti (potenciálna partnerka alebo konkurent).

Michaela Karamanová

Vloženo 9.12.2009 - 8:57
Reakce na 1339341: Eva, ty to nechápeš stále...ved nech lieta a nežerie hoc aj 3 dni,ale s VAJCAMI !!! :)))

Jaroslav Koreň

Vloženo 9.12.2009 - 9:41
shari: Reakce na 1338949: mám plemeníka nedám na něj dopustit , ....valach je už jen chudáček co zbyl
Shari na začiatku predsa píšeš, že máš plemenníka - myslím legálneho, zapísaného v plemennej knihe a uznaného v chove - je iba dobré, keď je taký kôň uchovnený, ale (plemenník) žrebec by (podľa mňa) mal mať o kobyly - najmä rujné, prvoradý záujem "až do zbesnenia" (ako píše Lavera). Tá posledná veta Shari ma veľmi prekvapila. Je zjavné, že sa nezakladá na pravde, lebo je všeobecná. Chudáčik môže byť iba konkrétny kôň - napr. aj valach, ale aj žrebec, alebo kobyla a nie „všeobecne“ valach ako taký. Zbiják môže byť taktiež iba konkrétny kôň. To čo píše Lassex o žrebcovi, ktorý „odmietol“ rujnú kobylu (alebo Mismon o Lusitanovi) vypovedá skôr o nejakej „výnimke potvrdzujúcej pravidlo“, o nejakej vade - v ohľade plodnosti, alebo o „chorobe?“ (nechápte ma zle), ale určite nie „o výchove“. Lebo ako už písala Adalin a Lavera o chovaní (inakšie celkom vychovaných) žrebcov v prítomnosti kobýl - tam ide o hormóny a pudy predovšetkým, ako o výchovu. Lassex a Shari - je rozumné sa domnievať, že väčšina žrebcov sa v prítomnosti rujných kobýl budú chovať pokojne, alebo dokonca ich odmietať, alebo budú chcieť ich oplodniť a splniť to, čo im velia pudy a hormóny? Chudák je podľa mňa kôň (bez ohľadu na pohlavie), ktorý je doslova týraný, alebo žije v zlých nevyhovujúcich podmienkach a to aj čo sa týka obmedzovania jeho pohlavnej aktivity. Väčšinou takými chudákmi sú (v zajatí ľudí) žrebci (alebo žrebce?).

Jaroslav Koreň

Vloženo 9.12.2009 - 9:47
horsana: Reakce na 1339341: Eva, ty to nechápeš stále...ved nech lieta a nežerie hoc aj 3 dni,ale s VAJCAMI !!! :)))
Teda horsana - to znie tak eroticky. :)))) Myslím ale, že nechápavých nás je tu viac, nielen Eva.

jana fridrichova

Vloženo 9.12.2009 - 10:03
[quote=JaroK To čo píše Lassex o žrebcovi, ktorý „odmietol“ rujnú kobylu (alebo Mismon o Lusitanovi) vypovedá skôr o nejakej „výnimke potvrdzujúcej pravidlo“, o nejakej vade - v ohľade plodnosti, alebo o „chorobe?“ (nechápte ma zle), ale určite nie „o výchove“. Lebo ako už písala Adalin a Lavera o chovaní (inakšie celkom vychovaných) žrebcov v prítomnosti kobýl - tam ide o hormóny primárne, ako o výchovu. Lassex a Shari - je rozumné sa domnievať, že väčšina žrebcov sa v prítomnosti rujných kobýl budú chovať pokojne, alebo dokonca ich odmietať, alebo budú chcieť ich oplodniť a splniť to, čo im velia pudy a hormóny? [/quote] teď mám mlaďocha 2,5 je v ohradě s 19 letým, vyrůstal ve stádě od mala a doposud má respekt před konkurentem. jinak tem hřebec, co jsem popisovala, párkrát připouštěl. jen byla stanovena určitá pravidla, která respektoval. se sedlem se nepřipouští, na kobylu šel, až se ujistil, že majitel(konkurent?) nemá nic proti. ten můj současný malý smrad stojí vedle kobyly, bývá uvazován na čištění vedle kobyly bez ohledu na říji, a nereaguje. když se mu kobyla v ohradě nastavila sama(utekla za ním), skočil si, ale nechal se sundat. neprojevoval nadšení, ale plně respektoval rozhodnutí výše postavené (ano, byla to žena). nemyslím si, že uvedené chování u hřebce (valacha) je vadné. já za něj považuji nerespektování hierarchie. a ta má učitou stálost, zvíře zbytečně nebude plýtvat energií na rvačky.

mismon

Vloženo 9.12.2009 - 10:25
Reakce na 1339346: Ale lusitanové a andalusani obecně jsou ve své domovině využíváni k ježdění výhradně jako hřebci, takže jejich jezditelnost a charakter je prostě trochu jinde, než jsme zvyklí. Ani třeba ba Equitaně jsem neviděla andalusana zahřebčit, a že jich tam bylo. Lassex, soudit podle 2,5 roku starého hřebce... v tomhle věku jsou všichni strašně milí a fajn. Potíže začínají tak kolem čtvrtého roku.

Eva Marková

Vloženo 9.12.2009 - 10:26
Lassex: jinak tem hřebec, co jsem popisovala, párkrát připouštěl. jen byla stanovena určitá pravidla, která respektoval. se sedlem se nepřipouští, na kobylu šel, až se ujistil, že majitel(konkurent?) nemá nic proti.
A ako sa ten žrebec správal, keď pri ňom nebol človek? Napríklad vo výbehu alebo v boxe, keď sa okolo viedli iné kone? Pre človeka je samozrejme dôležité, aby sa kôň v jeho prítomnosti správal bezpečne, ale čas s človekom - to je len veľmi malá časť konského dňa. Nezáleží ti na tom, ako sa kôň cíti po zvyšok dňa?

ludmila slavíková

Vloženo 9.12.2009 - 10:50
Lassex: "jen byla stanovena určitá pravidla, která respektoval." :-( opět z mojí vlastní zkušenosti, někdy prostě nastane situace, kdy "je to silnější". a není to o výchově, není to o respektu :-( Jeden z momentů, při kterém mi ještě teď jde mráz po zádech, měla jsem přivést na opracoviště svému trenérovi hřebce (v té době už körovaný v Německu, uchovněný plemeník), a musela jsem s ním projít uličkou mezi koňmi. Všichni koně po pravé i levé straně byli hřebci (většina z nich taky plemeníci, levá strana tuším koně pana Eima) , když ucítili, že "něco" prochází uličkou (zatímco mnou vedený hřebec, už frkal, hrčel, a ztopořeným pérem se mlátil ze strany na stranu do slabin...), navzájem se cítili a v momentě kdy jsem procházela kolem jednotlivých boxů, to byl opravdu rachot, ohlušující ryk (jako "špatně píchlé prase").... Jinak velice vychovaný hřebec (většinou i mezi koňmi na opracovišti si maximálně zaržál) byl najednou úplně mimo sebe, v podstatě mě vláčel a moje "HEEEJ" vůbec neslyšel, ryčel, vycházely z něho šílené zvuky, vůbec nevnímal ... máchal mi kopytama nad hlavou, v okamžiku, kdy jsem si uvědomila, že to je marný, jsem se snažila uličkou proklusat co nejrychleji, protože ostatní hřebci taky za strašného ryku doslova "lezli" po mřížích.... :-( v tohle případě jsem to brala jako nutné zlo, to byli koně, kteří v koulích byli kvůli chovu. ....ale nic to nemění na tom, že jakákoli manipulace s nimi problematická, o nervy, člověk musel být pořád ve střehu, neustále připravej ihned řešit problém :-( A přitom ani jeden z koní nebyl vyloženě zlej, sprostej nebo nevychovanej.... prostě s nimi jen mlátil testosteron.

Barbora Holubcová

Vloženo 9.12.2009 - 11:14
prešlo mi životom cca 10-12 kusov žrebcov, väčšinu som už poznala ako dospelákov a len jeden z nich bol schopný buzerovať sa aj pri práci( pripisujem to ale tomu, že stál vedľa kobyly, takže non-stop buzerácia). zvyšok bol buď absolútne bezproblémový, alebo ten typ, čo si zabrble, keď príde do maštale(žiadna tragédia, že by sa človek musel báť o život). vlastne, ešte jeden krypťak, ten bol dosť ukecaný, občas aj v práci. na druhej strane, traja úplne úžasný žrebci, ktorý nemali najmenší problém voziť decká(samozrejme s dozorom). väčšina chodila do výbehu s valachmi, takže tá izolácia nebola až taká. môj vlastbý kôň, kastrovaný dosť neskoro, ináč netušiaci, načo to tam vlastne má, na naliehanie trénera(stratí výraz, záujem a podobne) šiel pod nôž až v štyroch. nijako mu to neuškodilo, jeho výraz sa nijak nezmenil, dokonca krk má stále ako žrebečisko, pohyb sa spriestranel(párľudí mi potvrdilo, že jedno vajko mohlo prekážať, alebo tlačiť, neviem...) a ja mám spokojného koňa v stáde s kobylami. inäč, s bratom sa mlátia rovnako, ak keď boli žrebce.

Michaela Karamanová

Vloženo 9.12.2009 - 11:32
jáááj, mlaďoši 2,5 roční...takých je..dokonca som poznala aj takých, čo chodili do jednej ohrady s valachom a kobylami, ktoré pripúšťali ( kobyly boli neplodné ) a ani sa nebili, jeden bol hucul, druhý ST .Huculovi ale neskôr výrazne stúplo sebavedomie a ubudlo práce a už nebol taký zlatý, ked videl kobylu . Pár krát ušiel, raz ho hľadali aj 3 dni, našiel sa vždy tak, že sa niekde v okolí siapal na kobylu .

cony1

Vloženo 9.12.2009 - 11:34
Tak já se teda přidám, myslím, že pravdu mají snad všichni, co tu píšou, jsou hřebci magoři, které je nejlepší nechat ve třech vykastrovat pro dobro jejich, majitele i lidí a koní v jejich okolí, jsou ale i hřebci ve sportu , v chovu, které by byla kastrovat škoda. Záleží to podle mě prostě kůň od koně...hřebec od hřebce. Rozhodně si myslím, že jsou mnohem větší zvěrstva, která denně páchájí milovníci koní na svých koní, než to, že jej nechají chudáčka hřebcem. Ovšem, pokud jde o extrém, že kůň nežere, nepije, magoří, buzeruje se nonstop apod. tak je to opravdu zavrženíhodné... Momentálně právě jednoho hřebce mám, je mu 3,5 roku ( Everden - Eiger 1, matka po Cor de la Bryere ) moc šikovný kůň exteriérem, původem, charakterem, jezditelností , chodově apod. Koupila jsem ho po zkouškách hřebců, do drezury a ráda bych jej hřebcem nechala - ovšem, pokud to půjde - tzn. pokud mu najednou nehrábne a nezačne dělat brajgl a chovat se tak, že koule budou problémem pro něj, pro mne, nebo koho-koli v maštali. Snad se to nestane a on zůstane tak charakterním, zlatým koněm na kterém je radost jezdit a připravovat jej do budoucna :o) pevně v to věřím :o) Foto :

Helena Lachowiczova

Vloženo 9.12.2009 - 11:35
Já mám zkušenost s hřebci většinou nedobrou.V Tlumačově jich bylo požehnaně a stávalo se častěji že při ježdění na hale po sobě skákali.I s jezdci,lepšími nebo horšími.Vodění na štajgru a neustálé sledování jestli jim nerupne v koulích.Výchovou testosteron těžko ovlivníš.To není chlap co si řekne.Ne tady nikoho souložit nebudu...je to trapné.Hřebec prostě zafrká a jde na věc.A nějaká žena na provaze u hlavy mu tak maximálně vlaje za ocasem.Pokud na něm sedí tak má v rukách mocné nástroje ale co stejně bude vyvádět. Nezájem některých hřebců může být i tím že mu prostě tato kobyla nevoní.Hřebec poušták nechtěl obskakovat klientovu kobylu ale pořád chtěl připouštět kobylu vedle ve výběhu.Byl zamilovanej,víc mu voněla.Nezájem může mít víc příčin ale nemyslím si že příčina bude ten někdo na zemi kdo ječí nech toho!

Helena Lachowiczova

Vloženo 9.12.2009 - 11:39
Jasně souhlasím s tím že hřebec s dobrým původem,exteriérem a s předpoklady ve sportu může být hřebec pokud na to majitel má a zajistí mu dobré podmínky.Takový hřebec třeba nemusí být poušták kvůli nedostatečnému hodnocení ve sto denním testu ale může si licenci vysportovat.Pak ano.ale nechat hřebce každého narozeného floutka o kterém je majitel přesvědčen že je pěkný a hodný je asi k ničemu.

cony1

Vloženo 9.12.2009 - 11:48
Reakce na 1339374: A chudáček hřebeček myslím, určitě není, do výběhu chodí denně, momentálně se svým stájovým kamarádem a polobráchou a myslím, že na jaře bude moci chodit i s dalšími valachy z maštale. Na jízdárně, v terénu, maštali a kdekoli v okolí se denně setkává s kobylama a nedělá mu to potíže, trochu pořehtá maximálně a pár vteřin se soustředí na nově příchozí kobylku, a pak se soustředí jen na to, co má dělat, rozhodně se nebuzeruje, vytrvale neřehtá, nepotí se, žere normálně a to že hodně :o) Lze jej postavit vedle kobyly v boxe, na uličce nebo vlastně kdekoli. Je ale zatím poměrně mladý a může se stát, že se to změní a hřebec se v něm probudí a bude problém, v tom případě zvolím kastraci, není co řešit....

mismon

Vloženo 9.12.2009 - 13:23
Reakce na 1339378: Ve třech a půl letech je brzo na soudy. Ovšem jestli s ním neplánuješ chov, pak mi to prostě přijde stejně zbytečné, i kdyby byl nejúžasnější na světě. U sebelepšího koně se ti může stát, že se ti vrátí z vyjížďky sám (třeba proto, že mu to uklouzne, nemusí to být nutně že tě sejme), a v takové situaci bych opravdu nechtěla být majitelem takového koně. Mně když uteče venku kobyla, pořád se toho tolik stát nemůže.

cony1

Vloženo 9.12.2009 - 13:36
Reakce na 1339394: Ano, prozatím je ještě brzy na soudy, ale dosud jsem jen a jen spokojená. Rizika to sebou nese, ale to každá práce s koňmi.Riziko sebou ostatně nese i kastrace samotná.Vše má své pro a proti. Já jsem se rozhodla zkusit nechat svého koně hřebcem, pokud to půjde.Chtěla bych, aby absolvoval KMK pokud vše půjde tak, jak má.

jana fridrichova

Vloženo 9.12.2009 - 14:56
Reakce na 1339353: tak ten byl naprosto pohodový, nebuzeroval se, vždy dobře krmitelný, pokud vím, nemusel se s jedním kolegou, ale poprali se jednou a jinak si šli z cesty. měl cca 10let.

jana fridrichova

Vloženo 9.12.2009 - 15:05
Reakce na 1339352: teď mám jen tak mladého smrada, ale podobně se chovali i koně dospělí. mnozí valaši byli mnohem horší. ale je pravda, že zůstali hřebci asi jen proto, že byli tak pophodoví. proto asi znám jen hodné hřebce, to nevychované je většinou valach.(nebo kobyla, ale s těmi si moc nerozumím a jsou pro mne tak trochu za trest, tedy asi neumím posoudit z odstupu.) a mimson: jediné, co mi uteklo, byla právě kobyla. pokud má něco proletět předním sklem, na pohlaví nezáleži. pokud to zrovna není hříbátko miniponyho, jsou životu nebezpeční všichni.

Helena Lachowiczova

Vloženo 9.12.2009 - 17:35
No dobře ale hřebec muže utéct za konmi do výběhu a ztropit neplechu.Tolikrát se to jistě stalo.asi takhle to bylo myšleno.Já jsem proti hřebcům co nejsou k chovu.Jak už jsem jednou psala.I majitel co má hřebce a není to plemeník stejně jednou svolí k připuštění.Jinak by tu nebylo tolik koní s divnými původy nebo uplně bez.V typu pony,v typu teplokrevném,v typu plnokrevném a dál.Takových koní je skoro polovina populace.Skok nic nestojí nebo jen málo a hurá máme pak na čem jezdit.Kamarádka měla hřebce a nechala si stejně skočit kobylu i když tvrdila že to neudělá.A udělala.Můžou být i vyjímky.Ale je jich málo. Co je tedy pozitivum?Mít hřebce?Pokud nemám doma dalších x valachů co mu budou simulovat stádo?Ale nebude plnohodnotné.Bez kobyl je ten efekt jiný.Pokud není poušták a nemá třeba sportovní výkonnost? Kůn jistě rozchodí šmiknutí varlat za cenu že bude spokojeně žít ve stádě na pastvách.To přežije.A že se těch kastrací dělá ročně hodně.

Markéta Butorová

Vloženo 9.12.2009 - 18:14
Reakce na 1339410: Ovšem pocit, že ti uteče hřebec a přitom se někde pokusí obskočit kobylu s jezdcem na zádech, je taky k nezaplacení. Mně sice hřebec neutekl, nikdy nikoho neobskakoval, ale ta možnost mě ve skrytu duše docela děsila.

jana fridrichova

Vloženo 9.12.2009 - 19:47
kastrace neodsuzuji, ale na druhou stranu jsem proti bezhlavému kastrování, než zvíře ukáže, co v něm je, či není. pokud pozdější kůň, valach, ukáže mimořádné kvality třeba v 8mi letech, nikdo z něj plemeníka nikdy neudělá. a ke koním bez původu. toužila jsem po PLNOKREVNÉM angloarabovi. matka a1/1 ale legálně na ni nebylo lze pustit plnokrevného arabského otce. shagya by se schoval pod čt, ale po připuštění plnokrevným arabem by hříbě plný původ nezískalo. už z podstaty plemenářského zákona vyplývá, že musí být mnohdy obcházen. bohužel a mnohdy ke škodě věci. omlouvám se za OT

mismon

Vloženo 9.12.2009 - 21:59
Reakce na 1339410: Jedna věc je proletění sklem, druhá to, že ještě předtím zvládne vlézt na všechno, co potká. Ne, nedržela bych hřebce, pokud by neskrýval velkou genetickou hodnotu.
1 2 3 4 5 6 ... 10