Koně mají motor vzadu
Řada závodních aut má vzadu motor, který pohání zadní kola. To ve většině případů platí i o quarterech, těchto "závodničkách" koňského světa. Jen tak totiž mohou dosáhnout onoho raketového startu a špičkových sportovních výkonů. V hantýrce jste mohli zaslechnout zmínky o koních, kteří mají dobře podsazenou záď, nebo kteří se sami nesou nebo jdou od zadu. Silná energie, vycházející ze zádi koně, je pro dobrou a pohodlnou jízdu v sedle klíčová.
Ten, kdo kupuje auto, potřebuje pár vteřin na to, aby zjistil, zda má vůz motor vzadu nebo vpředu. Zhodnotit, zda má kůň dostatečně silný motor v zádi , to už vyžaduje zkušenosti a podrobnější prohlídku. Stavba těla a končetin totiž jednoznačně určuje, jak bude kůň se zádí a zadníma nohama pracovat, a vůbec nesejde na tom, zda jde o ročka, dvouletka či staršího koně.
Koně se správně stavěným zadkem mají obvykle výrazný kohoutek. Koně s nevýrazným kohoutkem jsou obvykle v nejvyšším bodě v zádi vyšší než v kohoutku a jsou stavěni jakoby s kopce. U takových koní vyžaduje pohyb vycházející ze zádi podstatně větší námahu, protože mají sklon iniciovat pohyb zepředu. Obecně lze tedy říci, že na koni s nevýrazným kohoutkem nejenže špatně drží sedlo, ale navíc je jízda na takovém koni nepohodlná, protože jezdec má pocit, že stále jede s kopce. Také mohutné, rozložité plece jsou překážkou v práci zádě ( pokud nejsou v proporci ke zbytku těla ). Většina pracovních a sportovních koní má plece jemně modelované bez "boulí" svalů. Velmi žádoucí je při posuzování exteriéru koně měkká horní linie hřbetu sahající až k bedrům. Silná bedra jsou zárukou toho, že kůň bude moci vyklenout hřbet v okamžiku, kdy začne podsazovat záď a pracovat s ní. Vidíte-li koně, který došlapuje zadníma nohama daleko dopředu, pak pravděpodobně chodí i s vyklenutým hřbetem. Aby byl schopen to dělat delší dobu, potřebuje silnou záď, jinak aktivita zádi postupně ochabuje.
Dlouhá zaoblená záď je příznakem toho, že hlezna zadních končetin svírají ten správný úhel. Ten právě zajišťuje, že zadní nohy jsou postaveny a pracují přesně tak, jak potřebujeme. Svažitá záď je v pořádku jen potud, pokud není spojena s hlezny posazenými pod trupem koně. tento postoj znamená, že kůň není dost ohebný a nedokáže vysunout hlezna - a tedy nohy - dost dozadu, aby měl silný posun vpřed. Tento extrémní případ je často varováním, protože takoví koně mají sklon ke zdravotním problémům v oblasti hlezen. Koně s krátkou a plochou zádí zase mají úhel hlezen příliš otevřený, takže ani oni nemají potřebnou ohebnost, a navíc jejich hlezna neabsorbují dostatečně nárazy.
U pracovních koní nejsou na zádi žádoucí vypouklé boule svalů, jež často pozorujeme u koní v halteru, a jež připomínají kulturisty. Nejosvalenějším místem na zádi koně by měla být oblast kolem koleního kloubu na stehně. Při pohledu zezadu by toto místo mělo být vlastně širší než záď v oblasti hřbetu. Správné a silné osvalení tohoto místa totiž pomáhá vstřebávat nárazy a pnutí při náročných cvicích, zajišťuje pohybu koně dostatečný kmih a chrání jej před zdravotními problémy. Osvalení bérce není až tak podstatné. Svaly na bérci by měly být spíš dlouhé, aby chránily nohu po celé délce až k hleznu. Při pohledu na některé bérce totiž pozorovatele napadá, že prostě nemohou takovou zátěž vydržet.
Při hodnocení exteriéru koně se nelze omezit pouze na zevnějšek. Je dobré jej pozorovat při pohybu a všímat si, jak používá záď. Kůň, který působí kostrbatým dojmem, poskytuje pod sedlem často kostrbatou jízdu. Při všem tom hodnocení ovšem existují výjimky z pravidla : existují přerostlí mohutní koně, kteří zastanou stejnou práci jako ideální Quarteři, a jsou koně, o nichž byste řekli, že je odfoukne první pořádný vítr, a přesto vydrží tu nejtěžší zátěž.
Kmih při pohybu narůstá s tím, jak kůň víc a víc používá záď a zadní nohy. Kůň musí při rozběhu vyvinout velký kmih, aby dostal zadní nohy hluboko pod trup a pak je silou vysunul za sebe. Velký kmih musí vyvinout rovněž v okamžiku, kdy při sliding stopu podsune zadní nohy pod sebe. Při spinu jsou to zadní nohy, které zajišťují zrychlení, zatímco přední nohy provádějí jen pohyb dokola. Podobně i při skoku přes překážku se musí kůň napřed vybalancovat na zadních nohách, z nichž se pak odrazí. Barreloví koně mají mají největší kmih v okamžiku, kdy zadní nohy vší silou zabírají při odskoku od barelu.
Při pohledu na koně je celkem logické, že předek koně je těžší než záď, protože vpředu je objemný a těžký krk. Rozpohybovat tuto váhu vyžaduje silnou záď a velkou práci zadních končetin. Zadní nohy vyrábí kmih, řečeno zjednodušeně, zatímco předek vyvažuje rovnováhu a provádí pohyb do stran. Kmih ve spojení s ovladatelností zbytku trupu koně vede k sebrání. Nezkušené oko považuje za sebrání pouhé držení hlavy, ale ve skutečnosti se sebrání dostavuje tehdy, když správně trénovaný kůň vyklene hřbet a správně používá záď.Při jízdě lze snadno rozpoznat rozdíl mezi třídobým cvalem na shromážděném a podsazeném koni, a mezi čtyřdobým chodem, který často předvádějí koně rozpadlí s propadlým hřbetem. Pokud je kůň sebraný a podsazený, měl by jezdec cítit v nohách sílu, přecházející z hlezen koně. K dosažení sebrání je třeba uvolnit koně ve vazu, přičemž holeň pobízí záď k větší aktivitě. Cílem ovšem je, aby se kůň dostal ke shromáždění zezadu a nikoliv zepředu, protože jen tak kůň při změnách chodů a při jízdárenských prvcích nezvedá hlavu a krk.
Pokud není podsazení pro koně přirozené, potřebuje neustále opakovat cviky, které by mu je pomohly usnadnit. Výborným cvikem na posílení zádi, zejména beder, je couvání. Bedra se stávají ohebnějšími a umožňují koni správné zastavování. Postavení trupu při couvání a při stopech jsou si dost podobná - proto také většina jezdců, jimž kůň sliding stop proběhne, začne s koněm okamžitě couvat. Je lépe, když kůň zpočátku chodí s nadměrně vyklenutým hřbetem a ve velkém sebrání, protože později, když tlak na něj povolí, uvědomí si, že i tak umí své tělo správně používat. Platí ovšem, že asi neexistuje ani sebelíp trénovaný kůň, který by při špatném výcviku rychle nezlenivěl a nezpohodlněl.
Asociace chovatelů miniaturních koní pořádá v sobotu 27. dubna 2024 od 9:00 hodin vozatajský seminář s mistrem opratí Ladislavem Jirgalou.
Semináře Jak na přepravu a nakládání koní a Manipulace s koňmi v krizových situacích se budou konat ve dnech 13. – 14. ledna 2024 v areálu Q Ranch…