Navigace a její možnosti: tvoříme mapu

19. 5. 2014 Rolf Karlsson Autor fotek: archiv autora

V předchozích dílech jsme se seznámili s tím, jaké jsou možnosti navigace v přírodě, jaké můžeme využít mapy a programy pro mobily. Dnešní díl bude o něco názornější a zábavnější - ukážeme si totiž, jak se i my můžeme zapojit a mapu (Openstreetmap) sami vylepšit, zpřesnit a doplnit. Upozorňuji, že to může být velmi návykové, sám se občas s koněm vydám po nějaké cestě jen proto, že vidím, že není v mapě...

Co pro to budeme potřebovat?

Tvorba mapyZase tolik toho není, v první řadě samotný soubor se záznamem trasy, případně s traťovými body, kterými si označujeme třeba místo, kde se mění typ cesty, kde je rozcestí, kde začíná nebo končí turistická značka, kde je posed, a tak dále. Tenhle soubor získáme snadno z jakéhokoliv programu (více v druhém díle) vyexportováním ve formátu GPX.

Za druhé potřebujeme účet na http://osm.org, registrace (ikonka vpravo nahoře) je jednoduchá a rychlá záležitost, nevyplňujeme nic jiného než e-mailovou adresu, přezdívku a heslo. Poté se přihlásíme a můžeme začít. Pro tvoření map potřebujeme nějaký editor. Je jich víc, ale pro jednoduchost si ukážeme práci s tím webovým, který je integrovaný na samotných stránkách. Pro většinu základních funkcí je zcela dostačující, ale kdo by to myslel s editací map vážně a "chytlo ho to", časem se bude muset poohlédnout po něčem "silnějším", osobně používám javový editor JOSM.

Ukázka

Pro naši ukázku jsem projel jednu cestu, která ještě na mapě není, nicméně za chvíli bude! Ta červená čára s modrou šipkou na konci je aktuálně projížděná trasa, červené šipky jsou moje body, které jsem si během cesty uložil. Vidíme také, že na mapě už nějaké cesty jsou, nicméně tahle ještě ne. Jsou zde vidět také vrstevnice, takže snadno z mapy vyčteme, že tahle projížděná cesta šla docela prudce z kopce a aktuálně jsem byl v nadmořské výšce nějakých 300 metrů. Dále vidíme, že směřuje k nějakému objektu v poli, kte kterému vede příjezdová cesta (konkrétně tohle byla střelnice) a zanedlouho, pokud se cesta někam nestočí, dojedu na červenou turistickou značku. K tomu všemu je vidět v levém dolním rohu aktuální měřítko.

Po dojetí jsem ukončil záznam trasy a vyexportoval jsem si soubor gpx. Ten je vhodné pojmenovat tak, abychom ho mezi ostatními poznali, tedy například 20140216_vyjizdka_remy.gpx, což nám usnadní případné pozdější hledání mezi ostatními. Tento soubor si později buď stáhneme z mobilu do počítače, případně si ho pošleme mailem, nebo uložíme třeba do Dropboxu nebo na Google disk, kam se pak snadno dostaneme i z klasického PC. Některé programy to umí udělat i automaticky.

Nyní se přihlásíme na server osm.org, klikneme na

  • odkaz "GPS stopy"
  • a poté na "Nahrát stopu"
  • V dalším dialogu vybereme náš GPX soubor a odešleme ho na server.
  • Stav si můžeme ověřit kliknutím na "Zobrazit vaše stopy"
  • Upravit - vybereme Upravit pomocí Potlatch

Tvorba mapy - OSM

Než server soubor zpracuje, trvá to podle jeho aktuální zátěže cca 2-5 minut. Stav si můžeme ověřit kliknutím na "Zobrazit vaše stopy", kde se nám ukážou všechny naše v minulosti nahrané gpx soubory. Když je import úspěšně dokončený, klikneme na ikonku rozbalovacího seznamu u "Upravit" a vybereme volbu "Upravit pomocí Potlatch 2", což je právě jeden ze zmíněných webových editorů.
Mapy - stopy

Zde už vidíme podkladovou fotomapu a již existující cesty. Přesto ještě nevidíme naši nahranou stopu. K ní se dostaneme snadno, přes volbu "GPS data - Moje stopy". Zde se nám otevře tabulka se seznamem našich stop. U té, kterou chceme editovat, stačí kliknout na tlačítko Load a tabulku zavřít. Jednoduché, že?

Mapy - trasaTenká modrá čára, která nám na mapě přibyla, je právě naše trasa. Nyní stačí kliknout na začátek cesty a postupným klikáním ji tak postupně vytvořit. Pokud končí v oblasti jiné cesty, připojíme ji k ní pomocí dvojitého kliknutí. Pokud vytváříme jenom pokračování existující cesty, nejdříve vybereme tuto stávající cestu kliknutím na ni a potom klikem na její poslední existující bod pokračujeme v její tvorbě. Vyplatí se nevěřit bezvýhradně GPSce, zvlášť v kopcovitém terénu občas někam "uskočí", i když cesta vede jinudy. Proto je dobré porovnat si alespoň rámcově cestu s podkladovou fotomapou a případné nepřesnosti doladit podle ní.

Všechny věci, které na OSM mapě vytváříme, jsou tvořené buď body (jednotlivý bod vytvoříme dvojklikem) a nebo více body seřazenými do křivek podle aktuálního tvaru cesty nebo jiného objektu. Pokud potřebujeme vyznačit plochu (například rybník), postupujeme stejně jako u cesty, akorát se bude jednat o uzavřený ovál, kdy poslední bod vytvoříme dvojklikem na první bod.

Potok nebo cesta - tagy

Nyní nastane ta nejdůležitější část - musíme definovat, jestli naše řada bodů z obrázku vlevo je potok, cesta, hranice okresu nebo třeba dálnice.

Open street mapa za tímto účelem používá tzv. tagy. Jedná se o dvojici klíč - hodnota, kterou musíme každému prvku přiřadit, přičemž jeden prvek může mít (a zpravidla i mívá) hodnot více.

Tagy si nemusíme pamatovat z hlavy, editor sám umí napovědět. Jak na to?

  • Označím si (kliknutím) právě vytvořenou cestu...
  • a vlevo kliknu na roletkové menu u položky "unknown"
  • Rozbalí se seznam všech možných kategorií tagů. Protože jde v tomto případě o cestu, vybereme si skupinu "Roads" a v ní položku "Track". Klikneme, hotovo.

Mapy - povrchy

Povrch a jiné parametry

Tímto způsobem sice vytvoříme cestu, ale už nedefinujeme, jaký má povrch, jak se jmenuje a její další parametry. Osobně doporučuji místo tohoto postupu kliknout ve spodní levé části na nabídku "Advanced" a dvojice klíč - hodnota zadávat ručně. Tagů je opravdu velké množství, jejich seznam i s vysvětlivkami je možné najít zde, ale nás jich bude zajímat jen malá část z tohoto dlouhého seznamu.

Tvorba mapy - tagyOK tedy, pro svoji cestu jsem vytvořil tři dvojice tagů, které se pokusím stručně vysvětlit.

Dvojice highway -> track nám říká, že kategorie budou cesty (highway) a konkrétní typ bude (track). Track je označení pro polní nebo lesní cestu, která je alespoň tak široká, že je po ní schopný projet traktor. Pokud by šlo o užší polní nebo lesní cestu, už bych musel použít dvojici highway -> path.

Další dvojice tracktype -> grade4 vyjadřuje typ cesty track (tracktype jde použít jenom společně s tagem track).
Použitelné hodnoty jsou grade1 až grade5. A zatímco grade1 je vyasfaltovaná cesta, grade5 značí už jen vyjeté koleje v louce. Pro naše koňské potřeby velmi důležité!

A konečně name - Luční je jen ukázka, jak případně cestu pojmenovat. Pozor, standardně se cesty nepojmenovávají, pouze pokud mají skutečně nějaký oficiální název. Jméno se zobrazuje v mapě a slouží primárně k pojmenovávání ulic ve městech, tedy určitě ne "Juráškova cválací" nebo podobně ;-)

Jak dostanu do mapy např. posed?

Během záznamu trasy jsem si označil, kde je posed. Jak ho dostanu do mapy? Dvojklikem udělám bod a přiřadím mu dvojici hodnot amenity -> hunting_stand. Editor nám už při psaní napovídá možné hodnoty, po potvrzení se nám bod změní na ikonu posedu.

Tag pro koně

I pro nás, jezdce na koních, existuje speciální mapový tag: highway - bridleway, který značí trasu pro koně, tedy nejenom ty jezdecké stezky, značené barevným kruhem v bílém pozadí, ale i cesty, které jsou pro koně mimořádně vhodné a jsou jimi ve zvýšené míře využívány.

Nakonec nesmíme zapomenout změny uložit tlačítkem Save. Prosté, ne?

Nyní už zbývá nějaký čas počkat a naši cestu uvidíme na mapě nejen my, ale i všichni ostatní lidé z celého světa.

Tento článek je jen naprostým začátkem a ukázkou, že editace map může být činností zábavnou. Pouštění se do věcí jako je turistické značení, už by bylo značně nad rámec článku a každý jistě objeví mnoho podrobnějších návodů, jak na to. Pokud tenhle miniseriál přinese alespoň jednoho nového nadšence do mapování, pak splnil svůj cíl.

Zdroje do začátku:

Podobné články

Minule jsme se před vyjížďkou dívali na oblohu, dneska mrknem na radar. David Boura nám prozradí a na obrázcích ukáže, co všechno se z něj dá vyčíst.…

Než vyrazíme na delší vyjížďku nebo výlet do terénu, není od věci se podívat, jak se to asi s počasím v následujících hodinách bude vyvíjet. Mnoho…