Biomechanika ježdění a drezúry - Atlas jezdce. Část 27. - Testy učení a sociální inteligence
Pokud zrovna dnes nemáte potřebu jít jezdit, nevadí, můžete se se svým koněm zabavit jinak. Stačí trochu šikovnosti, něco fantazie a máte postaráno o plodné a zajímavé odpoledne či celý den.
Test učení: vizuální rozlišovací test
Mader a Price, 1980. Discrimination Learning in Horses: Effects of Breed, Age and Social Dominance. Journal of Animal Science 50: 962
Zde je 15 párů 21 vzorů, které Mader a Price používali pro test. Cílem bylo zjistit schopnost koně určit, který symbol z páru byl spojen s odměnou. Mělo to být něco, co zvíře nemůže cítit (nebo obě karty potřeli pamlskem, aby voněly stejně). Já používám karty, které mají jádro z umělohmotné "pěny", a na něho můžu připevnit tvrdý papír o velikosti 20 x 25 cm s libovolným vzorem. Karty přehnu, aby udělaly stříšku a koně je mohli na zemi vidět.
Přišlo mi nejjednodušší vytisknout některé z karet počítačem na kancelářský papír. Některé obrázky se lépe dělají pomoci černé lepící pásky. Nepoužívej barvy, protože ty komplikují test a dostanou tě k otázce, jak dokáže kůň rozeznávat barvy.
Otestuj koně s různě sestavenými páry obrázků, potom proveď test za týden nebo měsíc. Výsledky vypovídají o schopnosti řešit problémy.
Já jsem experimentovala s Maxem (Raynyday Maximillian). Ostatní dva koně tento rozlišovací test příliš nezaujal, ale rýpali do karet a hráli si s nimi, zvláště poté, co viděli, že Max dostal ve spojitosti s kartami pamlsky. Jednalo se pravděpodobně o učení "pozorováním", takže pokud plánuješ, že provedeš nějaké testy s jedním koněm, ostatní by měli být mimo, aby nic neviděli.
Z pohledu učení se pozorováním se může také kůň učit od tebe. Max se naučil jako hřebeček, jak se otevírají krabice, bedny, cokoli s víkem. A on to pak stále prováděl, protože jeden můj známý ho na jedněch závodech škádlil, aby otevřel bedýnku s výstrojí. Maxovi to stačilo ukázat jednou; pokud se rozhodneš koně učit nějakým "chytrým" kouskům, mysli vždy na důsledky! Například Smoke má něco jako posedlost kolečky na hnůj. Jeho chovatel krmil z koleček svá hříbata morganů. Není překvapující, že si Smoke spojil kolečka jakéhokoli druhu (třída objektů) s krmivem.
Mysli na to, že přístup koně do nádob je také otázkou jeho zdraví, protože se tak jednou může dostat do nádoby s krmivem. Já velice striktně připravuji krmení v oddělené místnosti a většinu granulí mám v boudě mimo stáj a pastvinu.
Na následující fotografii (dr. Ruth M. Vale, fotograf) si Raynyday Smoke´n Mirrors (morgan a synovec Maxe) a Vulkan (württembergský teplokrevník) hrají s předměty ve svém výběhu.
Během prvního "běhu" testů sociální inteligence dostal Max nápad přinášet předměty. Tak jsem na ně přidělala zarážky a říkala jsem mu slovy, které předměty má nosit, např. "bičík" nebo "kyblík"... On přidal i automobilovou pneumatiku, kterou jsem ignorovala (vyhasnutí). Příliš jednoduché. Uměl rozlišovat předměty, jak se ukázalo v testu 2 a 3.
Takže jsem přidělala zářezy do karet. Rychle pochopil hru s párem karet. Takže jsem vybrala tři karty. Dala jsem mu jednu, se dvěma nebo třemi tečkami, kde byly všechny tečky stejně velké. Vždy našel správnou kartu s pamlskem, jak to ukazuje následující obrázek (foto dr. Ruth M. Vale). Zvládl mnoho kombinací tří karet.
Některé výsledky byly neočekávané, když Max vždy správně vybral jakoukoli požadovanou kartu s tečkami (snadné). Nebo jsem použila hlas. Řekla jsem "jedna", "dvě" nebo "tři" nebo jsem ho nechala, aby viděl, které karta zakrývá pamlsek a pak je pomíchala (jako známé skořápky, kde nejsou skořápky stejné). Vždy našel kartu, pod kterou byl pamlsek (přitom jsem pamlskem potřela všechny karty). Test s hlasem však měl zajímavé výsledky, o nichž jsem myslela, že to jsou "omyly", dokud jsem si neuvědomila, že to byly systematické "chyby". Po iniciálním tréninku (viz test 11) plus několika úspěšných pokusech vybrat správnou kartu pak Max zvedal všechny karty, jen ne tu jmenovanou. Byl tento negativní potvrzující test jeho součástí? Hmmm...
Pokud máš koně chytrého, jako je Max, pak si jistě užiješ mnoho neformální zábavy. Můžeš si vymyslet své vlastní hry s těmito kartami. Vůbec se nesnažím o nějakou "vědeckou politiku"! Prostě je to skvělý způsob, jak si "rozšířit obzory" toho, co o koních znáš...
Dvanáct testů sociální "inteligence" koní
(podle 12 testů pro psy z Stanley Coren "The Intelligence of Dogs", ISBN 0-553-37452-4)
OBSAH:
ÚVOD
TEST 1: Učení se pozorováním
TEST 2: Řešení problémů
TEST 3: Pozornost a okolí
TEST 4: Hlava koně pod ručníkem (řešení problémů)
TEST 5: Sociální učení
TEST 6: Krmivo pod ručníkem (řešení problémů)
TEST 7: Krátkodobá paměť
TEST 8: Dlouhodobá paměť
TEST 9: Získání pamlsku zpod překážky
TEST 10: Chápání slov
TEST 11: Proces učení
TEST 12: Obcházení překážky
Výsledky
Poznámky
ÚVOD do testů sociální inteligence
Jedná se o 12 testů, které byly vymyšleny pro psy a modifikovány pro koně. Stanley Coren je nazývá "psí IQ testy", ale také říká, že možná zjišťují "sociální inteligenci". Corenova kniha také obsahuje seznam plemen psů a jejich výsledky v těchto testech.
Tyto testy nezkoumají "inteligenci", pokud ji budeme chápat podle její technické či psychologické definice (obvyklé akademické námitky o hodnotách a proměnných); jinými slovy jedinec, který je velice chytrý, ale nezajímá ho spolupráce s lidmi, bude mít v těchto testech výsledky horší, takže pokud tvůj kůň bude mít špatné výsledky, může to znamenat, že ho prostě lidé nezajímají.
Uvádím tyto testy proto, že 1) můj jezdecký klub si myslel, že by mohly být zábavné, když jsem jim ukázala na videu nahrávku protokolu testu a 2) bavilo to i oněch několik koní, kteří tak byli testováni. Moji dva testovaní koně (německý sportovní kůň a morgan) se stali mnohem pohotovějšími při reakcích na lidskou (moji) společnost.
Onen německý sportovní kůň, který se ve výsledcích umístil někde uprostřed, se začal lépe trénovat a skutečně začal dávat pozor na pomůcky jezdce (drezurní). Před testováním jsem ho půjčila jezdci, kterým s ním závodil v drezurních soutěžích 4. stupně (Fourth Level) a vždy mu úlohy někdo četl. Kůň poslouchal, co se čte, jezdil podle toho a získal názor, že jezdec je pouze nemístná dekorace, která je připevněná k jeho sedlu a otěžím. Je zvláštní, proč by tento kůň měl dávat pozor na jezdce, když jsou všechny tyto "IQ" prováděné ze země. Po nich jsem však mohla s tímto koněm začít jezdeckou kariéru na soutěžích stupně Sv. Jiří, protože tento stupeň už vyžaduje, aby kůň reagoval na pomůcky jezdce (úlohy se už nečtou). Kromě toho se Vulkan také naučil hledat pod oblečením pamlsky (viz test 4), takže nelze v jeho blízkosti nechat bez dozoru žádný kus oblečení ani rukavice (oslintá je).
V případě morgana, který vyšel z testů lépe než border kolie (nejlepší psi z hlediska sociální inteligence), byl konečný výsledek (či následek) skutečně hrůzostrašný. Od té doby přenášel věci (například pneumatiky od auta, které i hodil přes plot, když se nudil) a pohazoval si s nimi, nevyjímaje ani barel na olej o objemu 55 galonů. Když jsem podobné předměty odstranila z jeho blízkosti, zabavila jsem ho novými kartičkami o velikosti 20 x 25 cm s velkými puntíky, které by mohl rozlišit, když je nahlas pojmenuji. Pokusila jsem se dát mu opět sérii testů (jak předpokládá Coren, protože se domnívá, že se zlepší spojení mezi sociálním zvířetem a člověkem), ale mysl morganů je stvořená pro učení se šíleností a hraní her; pamatoval si všechny testy a zvedal nebo odhazoval kyblíky ještě dříve, než jsem pod ně položila pamlsek. Předpokládám, že trenér je pro morgana spíš nějaká verze MTV.
Testy je třeba dávat popořadě za sebou, pokud však nemáš několik hodin čas, můžeš je rozdělit na několik "sezení". Budeš potřebovat stopky, tři kyblíky nebo tuby, které jsou na pohled stejné. Všechny kyblíky potři pamlsky, které budeš používat, aby byly cítit stejně. Můžeš použít také párek proužků z lehké překližky (10 x 5 cm) a pár starých pneumatik (test 9) plus nějakou bariéru, okolo které by kůň musel jít (například skokovou překážku nebo stojan). Pokud chceš testy nahrávat, je třeba mít po ruce někoho s video kamerou.
Užívej si se svými morgany!
TEST 1: Učení se pozorováním
Vyber si jeden den, kdy nebudeš se svým koněm normálně pracovat a potichu vezmi ohlávku a vodítko (pozn. překl.: předpokládá se, že kůň je ve výběhu, a tam se také budou testy provádět). Pokud přijde kůň k tobě, má 5 bodů. Pokud ho zaujmeš, nebo ti vyjde vstříc, má 4 body. Udělej s ohlávkou či vodítkem nějaký zvuk a pokud přijde kůň za tebou, má 3 body. Pokud se na tebe dívá kvůli hluku, má 2 body. Pokud tě ignoruje, má 1 bod. Pokud od tebe odejde, má 0 bodů.
TEST 2: Řešení problémů
Pamlsek, který může kůň vidět i cítit (nedoporučuje se cukr, doporučuje se mrkev nebo jablko) teatrálně polož pod kyblík. Pokud kůň převrhne kyblík do 5 sekund, má 5 bodů; za 5 - 15 s, 4 body; za 15 - 20 s, 3 body; za 30 - 60 s, 2 body. Pokud čichá okolo kyblíku, ale nedostane se k pamlsku, 1 bod. Pokud se odvrátí a nesnaží se dostat k pamlsku, 0 bodů.
TEST 3: Pozornost a okolí
Přines si s sebou něco, co tvůj kůň nezná, a zatímco se kůň nedívá nebo je pryč, polož to do prostoru, kde test provádíš. Já používám kyblíky, které jsem NEPOUŽILA v testu 2. Pokud kůň nový předmět zpozoruje a začne ho prozkoumávat do 15 sekund, má 5 bodů; za 15 - 30 s, 4 body; za 30 - 60 s, 3 body. Pokud se na něj nějakou dobu dívá, ale nemá snahu ho prozkoumat, 2 body. Pokud si ho nevšimne, 1 bod. Pokud se otočí a nemá snahu ho prozkoumat, 0 bodů.
TEST 3: Alternativa pro morgany
Po testu 2 se morgan začal fixovat na jakýkoli nový objekt, který jsem přinesla (v době, kterou jsem nebyla schopná změřit, ihned přiběhl ke kyblíku a převrátil ho), takže jsem test trochu přepracovala, aby kůň lépe spolupracoval. Použily jsem tři kyblíky postavené do řady, dva stejné jako v testu 2, a jeden úplně jiný. Zatímco kůň nemohl kyblíky vidět, položila jsem pod ty dva stejné pamlsek. Potom koně přivedli a já jsem manipulovala s JEDNÍM kyblíkem z testu 2 tak, aby morgan viděl, že pod ním pamlsek je. Posuzuj chování koně stejně jako u předešlé varianty testu 3, kromě toho, že pokud kůň prozkoumá OBA stejné kyblíky (rozpozná kategorii objektů), dej mu 6 bodů. Pokud prozkoumá všechny tři kyblíky a získá oba pamlsky, dej mu 7 bodů. Morgan v mém případě nejen získal oba pamlsky, ale když žádný nenašel pod třetím kyblíkem, tak ho zvedl a zahodil ho (mám to i na videu). Nejsem rozhodnutá, jak udělit body za "vlastní názor".
TEST 4: Hlava koně pod ručníkem (řešení problémů)
Vezmi velkou osušku, nechej se koně s ní seznámit, pak ho s ní pohlaď. Opatrně ji polož koni přes hlavu. Nesmíš koně překvapit, dělej to tak, aby kůň viděl, co děláš. Úplně překryj jeho hlavu a uši. Samozřejmě se to nemusí povést u koně, který se o svoji hlavu bojí. Nedělej NIC, co by mohlo být pro koně nebo tebe nebezpečné! Pokud se kůň zbaví osušky do 15 sekund, má 5 bodů; za 15 - 30 s, 4 body; za 30 - 60 s, 3 body; za 1 - 2 minuty, 2 body. Pokud má stále osušku na hlavě i za 2 minuty, 1 bod. Kůň, který si osušku nenechá nasadit dostane 0 bodů, takže to může rozhodujícím způsobem ovlivnit konečný výsledek.
TEST 5: Sociální učení
Poodejdi asi 2,5 m od koně a upřeně se na něj zadívej po dobu asi 5 sekund, potom se teatrálně široce usměj s vyceněnými zuby. (Koně, kteří jsou rádi s lidmi, šli stále za mnou, takže to byla "falešně pozitivní" reakce na tento test: nešlo je testovat na všímání si výrazu obličeje.) Pokud kůň váhá (čeká, zatímco se směješ) a přijde za tebou do 15 sekund, má 5 bodů; za 15 - 30 s, 4 body; za 30 - 60 s, 3 body. Pokud vztyčí uši a sleduje tě, ale nepřijde, 2 body. Pokud se na tebe dívá déle než minutu, 1 bod. Pokud se otočí, 0 bodů.
TEST 6: Krmivo pod ručníkem (řešení problémů)
Malý kousek papíru nebo flanelu polož na pamlsek (nejlepší je kousek jablka, protože kůň ho cítí čichem i hmatem). Koně mají větší hlavy a jinak umístěné oči, než psi, takže polož pamlsek tak, aby se k němu mohl kůň dostat, když dá dolů hlavu. Bude muset přepnout zrak (koně mají oči více po stranách hlavy, než psi) na čich a hmat, aby se pod látku či papír dostal. Pokud se to koni podaří do 15 sekund, má 5 bodů; za 15 - 30 s, 4 body; za 30 s - 2 minuty, 3 body. Pokud se o to bude pokoušet, ale vzdá to, 2 body. Pokud jen stojí a kouká na tebe, 1 bod. Pokud se otočí a jde pryč, 0 bodů. Dávej pozor, aby kůň nechtěl sníst i papír nebo pátku na pamlsku, přivaž k jejich rohu provázek a drž ho.
TEST 7: Krátkodobá paměť (následuje ihned test 8)
Pro tento test se používá pamlsek, který příliš nevoní (ideální je mrkev). Kůň by se měl dívat, jak pokládáš pamlsek pod kyblík, přitom to prováděj náležitě okázale. Dovol mu, aby si kyblík několik sekund prozkoumával, potom ho odveď do vzdálenosti 12 m a počkej 5 minut. Přiveď ho zpět na vzdálenost 2,5 m od kyblíku, odepni vodítko. Pokud jde kůň přímo k pamlsku pod kyblíkem a najde ho do 5 sekund, má 5 bodů; do 45 s nebo méně se systematickým prozkoumáváním, 4 body; do 45 s s náhodným prozkoumáváním, 3 body. Pokud to zkouší, ale vzdá to, 2 body. Pokud jen stojí a kouká se na tebe, 1 bod. Pokud se otočí a odejde, 0 bodů.
TEST 8: Dlouhodobá paměť
Postup je stejný jako u testu 7. Pamlsek pod kyblíkem je položen na jiné místo ve výběhu. Dovol koni, aby si kyblík pár sekund prozkoumával, potom ho odveď na 12 m a čekej 5 minut. Přiveď ho zpět do vzdálenosti 2,5 m od kyblíku a pusť ho z vodítka. Pokud jde kůň přímo k pamlsku pod kyblíkem a získá ho do 5 sekund, má 5 bodů; pokud jde nejdřív na místo, kde byl pamlsek při testu 7, potom jde na pravé místo ke kyblíku, má 4 body. Pokud se kůň snaží dostat k pamlsku systematickým prohledáváním a podaří se mu to do 45 sekund, má 3 body; pokud ho najde náhodným prohledáváním do 45 s, má 2 body. Pokud se pokouší, ale vzdá to, má 1 bod. Pokud se otočí a odejde, má 0 bodů.
TEST 9: Získání pamlsku zpod překážky (řešení problémů)
Udělej desku či prkno, pod které můžeš schovat pamlsek, například kus překližky (okolo 15-20 x 30-40 cm) polož na několik pneumatik (nebo jiný podstavec vysoký asi 80 cm). Umožni koni, aby viděl že pokládáš polovinu jablka pod desku blízko jejího okraje, potom ho nechej pamlsek očichat. Pokud se kůň třemi způsoby (zvedne desku zuby, strčí do ní nosem, odhrábne ji kopytem) pokusí dostat k pamlsku, má 5 bodů; pokud použije jakékoli dvě uvedené metody, má 4 body. Pokud získá pamlsek jednou z uvedených metod, má 3 body; pokud desku skopne na pamlsek, ale k pamlsku se už neumí dostat, má 2 body. Pokud se pokouší, ale vzdá to, má 1 bod. Pokud se otočí a odejde, má 0 bodů.
TEST 10: Chápání slov
Tónem, který používáš při volání na svého koně (nebo jakým ho mazlivě oslovuješ), vyslov pro koně neznámé slovo. Já jsem používala slovo "lednička". Pokud kůň přijde do minuty, má 4 body. Pokud zareaguje, ale nepřijde, má 3 body. Pokud přijde, až když vyslovíš jeho jméno, má 2 body. Pokud reaguje na své jméno, ale nepřijde, má 1 bod. Když kůň přijde ať na něho voláš nebo ne, má 0 bodů (to je test na slova, ne na to, zda tě tvůj koník miluje či ne!).
TEST 11: Proces učení
Tento test má dvě fáze a může trvat nejdéle ze všech testů. První fáze je nacvičení tréninkových pokusů, kde kůň má prokazovat schopnosti, které pro něho nejsou běžné (nebo pro psa). Druhá fáze je zkouška v předvádění těchto dovedností. Hodnotí se, jak rychle se zvíře učí, ať už při tréninku nebo při vlastní zkoušce. Dávej pozor na nové chování. Můj morgan vše pochopil ve druhém tréninkovém pokusu, ve třetím tréninkovém pokusu už byl rozčílený, protože dávno chápal, co se po něm chce. Můj sportovní kůň (mistr v uchovávání energie), natáhl svoji hlavu a krk do nové pozice po několika pokusech, a uvažoval, jak by testem prošel, aniž by se musel pohnout. Pokusila jsem se napsat test a jeho hodnocení, abych ti umožnila správné pozorování tvého vlastního koně.
Fáze 1: Použil hlasový povel "dopředu", když vedeš koně pár kroků dopředu a otoč ho čelem k sobě, když se poklepeš na stehno. Odměň ho malým pamlskem po každém pokusu (pozor na pamlsky, pokud má tvůj kůň sklony štípat). Můžeš mít až 15 tréninkových pokusů.
Fáze 2: Po prvních třech pokusech počkej několik sekund, aby se kůň odreagoval a mohl pak spolupracovat. To zabere asi 10 - 12 minut, podle koně.
Hodnocení: pokud zvíře předvede nově naučené dovednosti (jdi několik kroků, otočení se čelem k tobě, a to i ledabyle provedené), má 5 bodů. Pokud kůň předvede nové "cviky" až po 15 tréninkových pokusech, má 4 body. Pokud kůň zareaguje pohybem hlavy ke tvé kapse s pamlsky, má 3 body. Pokud aspoň trochu reaguje, a udělá pár kroků, má 2 body. Pokud tě jen sleduje, má 1 bod. Pokud tě ignoruje, má 0 bodů.
TEST 12: Obcházení překážky (řešení problémů)
Tento test (viz obrázek) požaduje, aby se zvíře dostalo k pamlsku, který chce. Postav mezi koně a pamlsek skokovou překážku nebo jinou zábranu, například branku (pamlsek je polovina jablka, mrkev nebo jiná dobrota, třeba v kyblíku). Dej koni čas, aby si pamlsek očichal, potom ho teatrálně polož za překážku, aby na něho nedosáhl a současně dále od okraje zábrany. Jde-li zvíře okolo překážky do 15 sekund a získá pamlsek, má 5 bodů; pokud získá pamlsek za 15 - 30 s, má 4 body. Pokud se kůň snaží překážku rozebrat (jeden z testovaných koní - sportovec - to udělal), má 3 body. Pokud se nakloní přes překážku a toužebně za pamlskem hledí, potom test ukonči a dej mu 2 body. Pokud jde okolo překážky, ale zapomene na pamlsek, má 1 bod. Pokud vše ignoruje, má 0 bodů.
Vyhodnocení výsledků
(pro psy maximum 58 bodů, pro koně 62)
54 nebo více
Tento výsledek lze nazvat brilantní (jinými slovy - těžko žít s takovým zvířetem). Méně než 5 % psů dosahuje tohoto výsledku. V tomto případě nenechávej svoji kreditku nebo mobil ležet bez dozoru v blízkosti své stáje!
48 - 53
Vynikající zvířata s vysokým potenciálem pro učení. Zkontroluj veškerá bezpečnostní zajištění ve stáji a v místnosti s krmivy!
42 - 47
Nadprůměrná schopnost učit se novým kouskům: zvíře je šikovné v páchání škod, proto dávej pozor na zabezpečení stájových dveří a zámků.
30 - 41
Představuje průměrnou schopnost psů učit se (nepředpokládá se, že by koně byli tak chytří, jako psi, ale pro koně nejsou ještě udělány patřičné srovnávací studie).
24 - 29
Podprůměrné pro psy, u koně to nemusí znamenat podprůměrnost, ale možná jen nezájem o lidi.
18 - 23
Pro psy dolní hranice. Pokud tohoto výsledku dosáhl tvůj kůň, uvažuj o tom, zda se přizpůsobuje nebo ne tvým komplexnějším tréninkovým požadavkům. Zvíře může být však i chytré, možná mu pouze schází schopnost koncentrovat se na trenéra. Sem mohou patřit někteří plnokrevníci (jsou šlechtěni pro rychlost), ale měla jsem jednoho, který byl skutečně dobrý v otevírání dveří a měl výbornou schopnost najít cokoli, co bylo k jídlu, avšak absolutně ho nezajímal trénink. Měla jsem jiného, který rád pracoval, ne však příliš komplexně. Sám si vysvětli nízké hodnoty tvého koně, ty ho znáš nejlépe.
17 a méně
Také s tímto zvířetem je "těžké žít" nebo je to kůň nenapojený na lidi. Možná se nepřizpůsobuje v tréninku. To však nemusí znamenat, že je "hloupý".
Poznámky
Natoč své testy na video, můžeš je pak ukázat jiným lidem, protože každý může test ohodnotit jinak. Moji konzultanti (lidští psychologové) byli fascinováni videonahrávkami, které jsem jim ukázala. Avšak například když interpretovali data, nebrali v úvahu takové věci, jako je "spojení" mezi zvířetem a jeho ošetřovatelem nebo majitelem. Mysleli si, že když různí lidé nahrají testy s různými koňmi, získají patřičné údaje a bude stačit, když je statisticky vyhodnotí.
Pozn. redakce: Odkaz na stránky Dr. Nancy Nicholson naleznete v každém díle v úvodní hlavičce, kliknutím na název zdroje.
Galerie
Od spuštění nového systému až do dnešního dne se v seriálu americké autorky Nancy Nicholson, Ph. D. nezobrazovaly obrázky, čímž toto ojedinělé dílo…
Biomechanika ježdění a drezúry - Atlas jezdce. Část 26 - Pár pohledů do mysli koně
O drezúrním ježdění, o pohybu koně a působení jezdce jsme si již řekli dost, zamysleme se však nad tím, jaké jsou psychické schopnosti koně.