cval

Aneta Kratochvílová

Vloženo 12.5.2005 - 20:00
Na vedlejším serveru je diskuze o tom, jak přehazovat nohy ve cvalu, a tak mě napadlo, že bych to taky chtěla umět, nebo aspoň vědět, jakou pomůckou toho dosáhnout. Nemyslím cval na jízdárně, ale cval v terénu. Prostě, že cváláte po rovné cestě např. na pravou nou a chcete bez zpomalení do klusu přehodit koni nohu a cválat na levou. Jakým způsobem to uděláte? Jak se nohy bez přechodu na jiný chod a zatočení do kruhu ve cvalu přehazují?

mismon

Vloženo 12.5.2005 - 20:49
Myslím, že by bylo jednodušší si prostě překlusat, korektní přeskok je záležitost celkem složitá a zavání to daleko spíš zkažením koně než čím jiným. Pokud je kůň opravdu unavený, přehodí si nohy i bez tvé pomoci. Existují i výjimky, jednu takovou jezdím, to pak stačí neopatrně přenést váhu a lupne si tam nohy podle své vůle, jak jsem nedávno viděla, kupodivu to dělá i korektně. Ale opravdu to není nic, co bych úmyslně zkoušela dělat, zvlášť v terénu...

Kateřina Mrázová

Vloženo 12.5.2005 - 21:01
Myslím, že absolutním odborníkem v praxi je jeden z Nazghulů v Lord of the rings... Když "devítka opustila Minas Morgul", je to tam dobře vidět, a při štvanici na Arwen též. A honička je kukanda sama o sobě, žádní amatéři. Jinak já praktikuju cosi jako poloviční zádrž: vyvolám v koníkovi pocit, že chci už už přejít do klusu, a v tom samém okamžiku zadám cvalovou pobídku na druhou nohu. Koník zatím není přiježděný, ale pochopí to.

Michal Kavan

Vloženo 12.5.2005 - 22:44
To máš pravdu,ta honička bylo fakt pokoukání,jedna z nejlepších scén ze všech tří dílů.Ono vůbec v tomhle filmu,na rozdíl od jiných,nebylo nikde vidět někoho,kdo by koníka stopro neovládal.

Aneta Kratochvílová

Vloženo 13.5.2005 - 8:33
Nechápu, co na tom zavání zkažením???Nebo přehazování nohou v klusu je taky zkažení?Každý kůň si dobrovolně nohu sám nepřehodí, tak chci vědět, jakým způsobem to provést...Vím, že se to u dostihových koní celkem běžně praktikuje, je to trochu složitější, ale zatím jsem nepřišla na to, jak tu váhu přenést nebo co provést, aby ty nohy přehodil...

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 8:44
No, tak nejdřív mě pobavila formulace přehodit si nohu:-)) Ale třeba jiný kraj, jiný mrav... A dál. V klusu žádnou nohu nepřehazuješ. Co měníš, je noha na kterou vysedáš. Z důvodu abys koně zatěžovala rovnoměrně. To, že si přesedneš, nemá na koně žádný světoborný vliv. Ve cvalu je to jinak. Taky bys měla měnit nohu, na kterou cváláš, ze stejného důvodu jako v klusu. Ale tady je to odlišné - změnou vedoucí nohy ve cvalu koni zasáhneš do nohosledu, který musí změnit. Dostiháci to nepraktikují, praktikují to dostihoví koně - každý kůň, pokud bude unavený, si sám přeskočí. Nejjednodušší je změnu provést přes klus, popř. krok. Koně lze samozřejmě naučit i přeskok, ale v terénu ho asi praktikuje málokdo:-) V korektním provedení je to cvik S-drezur:-) Zkažením na tom zavání to, že koně často přeskočí jen jedním párem nohou a pak křižují... Tedy kromě dalších možných komplikací...

Dominika Švehlová

Vloženo 13.5.2005 - 8:56
Nezapomínej na parkurové koně! Tam je letmý přeskok řekla bych povinným cvikem :-) Vap, jsou koně, kteří si překakují sami, když jim to připadne potřebné. Jsou koně, kteří se to velmi rychle a dobře naučí na "ledabylé" pomůcky i méně šikovného jezdce, je pak otázka, jak kvalitní ten přeskok je a může se stát, že jednou po něm bude někdo chtít, aby udělal dobrý přeskok a on to nebude umět - a přeučovat koně je věc těžká, jako přeučovat jezdce :-) A jsou koně, kteří se přeskok musí doslova "nabiflovat" neustálým opakováním pod zkušeným jezdcem. Pomůcky pro přeskok jsou poměrně jednoduché - předpokládá to však, že umíš korektně nacválat :-) Ve chvíli, kdy je kůň ve fázi vznosu (tedy jeho předek jde nahoru), mu dáš pomůcky do opačného cvalu. Zpočátku výrazné, možná i podpořené bičíkem nebo špornou, později může zareagovat pouze na pomůcku sedem (váhou).

misazap

Vloženo 13.5.2005 - 9:10
to musím taky přitakat. Honička Arwen a Nazgůlů do Roklinky je úžasná. na konících toho zatím moc neumím, ale přeskok poznám aspoň ze země. Ale viděla jsem ho jen na drezůrách a přišlo mi že přeskočit se musí jen takovým způsobem jako v drezůře .. tedy koník trochu zpomalí (asi by moc neměl, co??) a pak zvedá vyskoko nohy a při jednom skoku ty nohy přehodí. Jenže v tom filmu je přehazují v trysku, to jsem trochu nechápala, že si ten kůň přitom ty nohy nezaplete. Ale holt to chce mít chytrého koníka a pořádně to natrénovat.

Aneta Kratochvílová

Vloženo 13.5.2005 - 9:14
Nevím, co tě na formulaci přehodit si nohu tak pobavilo, nevím, jak se tomu říká u vás, ale u nás, když se díváme např. na dostihy, tak říkáme,teď přehodil nohy... Vím, že v klusu žádnou nohu (tvé oblíbené)NEPŘEHAZUJU, ale přenáším váhu z jedné na druhou a o to jde i ve cvalu. Dostihový koně to praktují, ale nejdříve je to musí někdo naučit...sami totiž při prvním přehození nohy vyletí dva metry v pravo a pak zas vlevo a kličkují jak zající, než je někdo naučí držet rovinu i při přehazování nohou. Další věc, proč to chci vědět je, že ten můj valach cválá jen na jednu a to pořád. Tudíž by bylo jen dobře, kdyby mi občas cválal i na nohu druhou.

Jana Rosická

Vloženo 13.5.2005 - 9:16
je to naopak:) k tomu, aby kůň byl schopen korektně přeskočit ve shromáždění, je cesta přes přeskok ve středním cvalu na dlouhé otěži:)) já osobně učím přeskoky vždy nejdříve v terénu, vždy ve svižném, lepším středním cvalu, na dlouhé otěži:) teprve když je kůň ustálen v takovémto "skokovém" přeskoku, je čas koně shromažďovat a přeskakovat i na otěži, ve shromáždění :)

Aneta Kratochvílová

Vloženo 13.5.2005 - 9:19
a jak to praktikuješ? Přeneseš nějak váhu, nebo sedem, nebo jak?

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 9:23
No jo, já jsem deformovaný drezurák:-) Ono naučit koně takový ten "cirkusový" přeskok je celkem jednoduché, naučit ten korektní drezurní už ne...

Jana Rosická

Vloženo 13.5.2005 - 9:26
myslím, že není čas na to, abys po něm chtěla přeskok letmý. měň nohy zatím přes klus či krok. cválej samozřejmě na obě nohy stejně dlouhé úseky, ale zatím bych nohu neměnila letmým přeskokem. vzhledem k tomu, že to neumíte ani jeden, není to dobrá kombinace. na přeskok je čas, s tím by se mělo začínat ve chvíli, kdy máš koně DOKONALE vyváženého ve cvalu na správnou nohu i v kontracvalu. pomůcky na letmý přeskok i metody výcviku se tu již několikrát probíraly, zkus vyhledávač:)

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 9:31
No my říkáme přeskočit, i když to by zas třeba pobavilo někoho jiného:-) Koně přeskok jako takový nikdo učit nemusí, podívej se do výběhu. Když dlouho cváláš, prakticky každý kůň si umí přeskočit, aby vyměnil unavenou nohu... Jak to provede, je věc druhá, korektní přeskok se musí naučit. Pokud tvůj kůň cválá jen na jednu nohu, tak ho ze všeho nejdřív nauč nacválat na tu horší. Pokud na ní neumí nacválat, těžko chtít, aby na ní přeskočil. Jestli to bylo míněno tak, že venku kůň cválá jen na jednu nohu, pokud mu nohu neurčíš, tak to je pouze pohodlí koně. Prostě cválá na svoji oblíbenou stranu, kde je to jednodušší - a brzy ji bude mít o hodně silnější... Pomoc je jednoduchá, nacválej venku s korektní pobídkou a vždy mu urči, na kterou nohu nacválat. Snaž se cválat rovnoměrně na obě nohy. Výměnu nohou lze pak v klídku řešit přechodem do klusu...

LenkaS

Vloženo 13.5.2005 - 9:36
Kůň nemá výrazným zvednutím nohou přeskočit. Přeskok má být jakoby "nenápadně" nenásilně - jak bych to napsala - jakoby to byla zcela normální a běžná věc, bez zvenutí se (nebo zvednutí hlavy). Hlavně plynulý cval (bez zpomalení, či zrychlení) a do toho plynulý přeskok. :) Lenka S

Aneta Kratochvílová

Vloženo 13.5.2005 - 10:05
Ach, jo vy jste mě asi nepochopili. Já nechci vědět, jak a co má kůň udělat a kdy, ale co mám udělat já, abych jej k tomu přinutila, jak přenést váhu a kam, co s nohama a otěžema...Nejdřív to chci naučit sebe a pak koně...

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 10:19
Tak to jsme tě asi fakt nepochopili:-) Ale pomůcky najdeš v každé knížce... Otázka je, jestli je ideální kombinace učit se to na koni, který to taky neumí. A další věc je připravenost na cvik...

simona Pivoňková

Vloženo 13.5.2005 - 10:47
vždyť to tu už zaznělo - přenesení váhy. jak přenést váhu ? no vezměš svou váhu - třeba decimálku a odneseš jí jinam.. pak je to korektní pomůcka... pokud víš, která to je na jednu stranu, tak úplně obráceně je to na druhou stranu a s otěžema - snad jen lehké přestavení - asi jako když si ti na zápěstí vnější ruky sedne ovád a pak přesedne na vnitřní... :-) ne vážně pokud se kůň učí přeskok, učívá se to zpočátku přes klus, případně pokud ve cvalu, tak přes maličký křížek abys přesně odhadla vznos a mohla dobře načasovat změnu těžiště a postavení nohou. V terénu si snad můžes vypomoct tím, že pojedeš takový oblouček s výraznějsí pomůckou do obratu a ve vznosu ty pomůcky přestavíš na druhou stranu - tedy působení nohy na obřišníku - vnitřní a působení nohy za obřišníkem - vnější, lehké přestavení v ruce - jako bys měnila kruhy, ale o velikém poloměru a přenesení váhy, na to stačí když se díváš "do kruhu hlavou a pak se podíváš do toho " budoucího " kruhu... Drezuristi mě sežerou, ale možná ti pomůže lehké natočení ramen... Perto M, až budeš trhat megeru na kousky, kosti vyplivni, mí psi by taky rádi alespoň zbytky :-)))))

Aneta Kratochvílová

Vloženo 13.5.2005 - 11:02
Díky, přesně takhle podrobněji jsem to potřebovalal napsat...na mě se musí ze začátku hodně pomalu, abych se chytla...:-)

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 11:08
Já jsem skorovegetarián, takže megero neboj:-))) Kromě toho, Vap je vrcholně spokojená a já jsem se ještě u té decimálky zasmála... A ke všemu je pátek a venku je hezky a já mám dneska kratší pracovní dobu a už se těším do stáje, takže budu dneska taková hoooodná:-)

simona Pivoňková

Vloženo 13.5.2005 - 11:37
heč heč, já se včera taky po 10 dnech svezla :-) shodou náhod jsme zkoušeli s bubíčkem sem tam nějaký ten přeskok, my pravda ne na rovné lajně, ale pěkně kruhy změnit a vlnovka o 3 obloucích :-) Jinak dobře děláš, megera je prorostlá a nechutná :-) a kosti už má křehký, jistě prožraný osteoporozou :-) Ale možná bys jí přece jen mohla poradit, kam co strčit, aby to bylo po koňsku dobře :-) jinak přeju hezký sluníčkový víkend, dnes se asi ve vestě zapotíš, bude kolem 20....

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 11:45
Jéžiš! Proboha megero hlavně nenabuď dojmu, že jsem nějaký druhý Klimke! To vůbec. Jé, já z toho budu mít snad trauma! Prosím, prosím, já jsem jen obyčejný smrtelník. No, možná trochu neobyčejný:-) Já se jen snažím mít oči a uši otevřené a používat mozek a toho nejlepšího učitele na světě - koně. Odborníci jsou tu jiní. Vždycky, když si začnu myslet, že jsem fakt machr, nabiju si čumák. Posledně mě kamarádka poprosila, abych si sedla na jejího problémovějšího koníka, a to mi zas spadl hřebínek... Díky mu. I po těch letech u koní jsem jenom pískle... Jinak vestu si beru jen na skákání, takže máš po srandě, já toho moc nenaskáču:-) Ale v rámci odtučnění do plavek bych jí mohla zařadit na program dne, to máš pravdu - vždycky se musím smát, když mrkám na ten Sauna Belt v TV:-)))

simona Pivoňková

Vloženo 13.5.2005 - 11:53
to já bych potřebovala skafandr... já mám macatý snad i uši hele sauna belt jako futrál na slechy - dobrý nee ? jinak nešlo o to kdo je tu Klimke a kdo ne, jen snad o radu bezradnému tak, aby pochopil a abys trochu opravila mé bludy obludy :-) já jsem jezdec z leknutí - i když jsem se lekla už před 35 lety :-) takže takové ty jemné finesy, jak udělat, aby dobré bylo zachováno mohu opravdu hatit... Právě včera jsem narazila na problém, který se dosud neobjevil, koník nějak podivně cválal, asi se mu nechtělo, protože kámoš se mu pásl na parkurku, zatímco on měl mrskat nožkama na obdélníčku... nechtělo se mu zaskočit a to zaskakoval na myšlenku, a ten cval byl takový - no ještě ne rozložený, ale už ne plynule houpavý... možná je to tím, že zas 10 dní flákal po výběhu a přišlo mu to pracování mimo mísu... po důzarném dloubnutí do žeber si vzpoměl, jak se cválá, ale i tak mne to překvapilo... chvíli jsem se bála, jestli ho něco nebolí nebo jsem neudělala něco úplně blbě. Mimochodem pro nacválání používám zcela blbě pomůcku vnější nohou a zaskakoval na to jako lusk...

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 12:00
No jo, ale tys to popsala moc pěkně (já jsem ale dneska taková miloušká:-)) a další detaily ani nemají moc smysl v téhle situaci, bez trenéra je holt těžko. A proč blbě vnější nohou? Já, teda samo že kromě jiného, taky dávám přednost vnější - páč ti pobídne zadní nohu, odkud má cval začít, a ne dloubat do přední, jak jsem se taky kdysi učila:-) No, s tím cvalem těžko říct. Já sleduju u koně taky každé pohnutí uchem, kdo ví, co by z toho mohlo být... Takže sleduj:-)

Jitka Kutmanová

Vloženo 13.5.2005 - 12:06
Vap já mám pocit, že nechápeš princip ježdění, celá diskuze je o koni protože kůň musí být na každý nový úkol předchozí prací připraven, právě proto, aby si ho do ničeho nemusela nutit nýbrž koně o cvik požádala a on ti ochotně mohl vyhovět. Předpokládám, že ovládáš pobídku do cvalu, takže pobídneš správně do cvalu na opačnou nohu ve správný okamžik, vše již bylo popsáno výše.

simona Pivoňková

Vloženo 13.5.2005 - 12:07
o pomůckách do cvalu tu běžela velmi dlouhá diskuze a někdo, už nevím kdo sem hodil zpomalené video a na něm mi dokázal, že se má přece jen pobízet přední i když ne okopáváním plece koně. Byl tam tak jasně rozfázovaný pohyb, že z toho bylo opravdu zřejmé, že ta pobídka je tam účinná, když mě to na tu zadní tak hezky funguje... tedy když už mám den, kdy lovím bobříka mlčení, protože nejlíp funguje "hop" milášku a venku radostný zvolání "můžeš" já mám vůbec takový nestandardní postupy, kdy mutím svého ubožáka být stále na příjmu a číst má přání i na zahozené otěži. Nejeden můj "spolujezdec" bývá vyveden z míry, když mu řeknu na polní cestě cestou dom, vezmi si prosím koníka na otěž, ať s tebou nevezme čáru... a pak si na té volné nebo zahozené nacválám 3 cvalové na jednu, pak tři na druhou, abych ověřila připravenost plnit sny... a cestou po silnici ještě pár překroků a sem tam zastavení a zacouvání.... milášek se nezlobí a já vím, že nás nic nezaskočí - tedy krom davu koní na závodech - je to trémista a komediant v jedné kůži - běsná kombinace

Petra Švarcrová

Vloženo 13.5.2005 - 12:14
No, ono je to dost zajímavé téma:-))) Já mám koně naučeného v podstatě na myšlenku, teda já mu vlastně ani tak nedám pobídku do cvalu, jako mu umožním nacválat. A to on moooc rád:-) Jinak my zas na závodech jako profíci (a to je to ještě mimi), ale šílíme po lese, jak tak vidíme ty ptáčky, co ještě krvelačně svírají v zobáčkách kousky koňského masíka:-) A ty větvičky nás pravděpodobně ušumí k smrti:-) No jo, civilizace zasáhla i mého koně.

simona Pivoňková

Vloženo 13.5.2005 - 12:16
:-)))))))))))))

Denisa Čalová

Vloženo 13.5.2005 - 12:19
Pokud řešíš přeskok v terénu, tak nám zpravidla stačí přiložit vnější otěž a přenést váhu. Mám dostiháka a vůbec nekličkujeme, prostě jen přiložím otěž, přenesu váhu (jakobych jela na kruh) a hup, cváláme na druhou nohu (zpočátku, jsem přehazovala nohy, vnitřní na obřišník, vnější za něj).

Simona Fialová

Vloženo 13.5.2005 - 12:34
No tak teď jsi mě rozesmála skoro k slzám :o))...nejezdíš náhodou na mém zvířeti??? ... "Jinak my zas na závodech jako profíci, ale šílíme po lese, jak tak vidíme ty ptáčky, co ještě krvelačně svírají v zobáčkách kousky koňského masíka:-) A ty větvičky nás pravděpodobně ušumí k smrti:-)"
1 2