Rozloučení s Ing. Miloslavem Šimáčkem z Nebanic

27. 8. 2024 Lenka Gotthardová Autor fotek: Eva Šimáčková
Ing. Miloslav Šimáček se svým pejskem Valdou
Ing. Miloslav Šimáček se svým pejskem Valdou

Na den 56. výročí vpádu vojsk Varšavské smlouvy nás 21. srpna 2024 navždy opustil pan Ing. Miloslav Šimáček. Dlouhá léta nás spojoval díky organizaci významných mezinárodních závodů spřežení, které s neutuchajícím elánem, a někdy až se značnou zarputilostí, pořádal se svou rodinou a organizačním týmem v Nebanicích u Chebu.

Miloslav Šimáček se narodil 30. prosince roku 1948 v Tuchoměřicích u Prahy do rodiny pracovitého a šikovného sedláka pana Miloslav Šimáčka a jeho paní, učitelky, Věnceslavy Šimáčkové, rozené Matuchové. Bohužel se narodil v revolučním roce, kdy začalo docházet k likvidaci demokracie a soukromého podnikání, včetně zemědělství. Rodina Šimáčkova přišla o velký statek, a navíc v něm nesměli zůstat bydlet, tak se snad 10x všichni stěhovali, vždy na nová a velmi vzdálená místa. Až se dostali do západních Čech.

Otec pana Šimáčka byl velice úspěšný a na všech místech si s prací a vedením nově vznikajících statků či družstev velmi dobře poradil. Bohužel se v podniku vždy našel někdo, kdo řekl, jak může vést statek kulak...a tak šel zase o statek dál.

Na hospodářství v Daňkově vedle Konstantinových Lázní se Míla seznámil s koňmi, když jako malý kluk pomáhal tatínkovi při práci kolem koní a zapřahání. V roce 1960 se rodiče museli opět přestěhovat a tentokrát do obce Prameny u Chebu. Do základní školy chodil vždy tam, kde zrovna bydleli a každé prázdniny trávil u koní, jezdil s párem do lesa nebo na pole. 

Vystudoval gymnázium v Mariánských Lázních a později Vysokou školu zemědělskou v Českých Budějovicích. Po škole nastoupil na Státní statek do Úněšova, který leží 25 km SZ od Plzně.

V mezičase se poprvé oženil, vzal si paní Alenu Musilovou a s ní měl dvě děti, syna Miloslava a dceru Lenku.

Na počátku 80. let šel pracovat do Oborového podniku Cheb, který měl 6 středisek. Šel tak blíže za otcem, který pracoval na odštěpném závodu v Aši. Míla našel místo v odštěpném závodu v Nebanicích, kde pracoval jako zootechnik. Často navštěvoval i tamní chov koní, kde pracovala jako vedoucí chovu Eva Sladká, jeho budoucí druhá manželka. V podniku vznikl nápad, že by koně mohli vozit turisty ve Františkových Lázních. Společně s Evou tak hledali vhodné koně, které objevili u pana Františka Hejňáka z Byšiček u Lysé nad Labem. Pro podnik koupili dvě starokladrubské vranky Xantu Adiu a Majdu, které se později staly zakladatelkami chovu tohoto významného plemene.

V letním období zabezpečil provoz kočáru ve Františkových Lázních, ale velmi ho to táhlo k soutěžím spřežení. A protože v Úněšově se již několik let jezdily kvalifikační soutěže pro tehdejší Zlatou podkovu zemědělských novin ve všestrannosti i v soutěžích spřežení, zúčastnil se tam i svých prvních závodů. To ho inspirovalo k tomu, že v Nebanicích ještě ke konci 80. let zorganizoval v rámci skokových závodů i menší závody spřežení. V Nebanicích existoval i jezdecký klub TJ Agro Nebanice, který navštěvovalo mnoho dětí a mladých lidí z okolí a jeho budoucí žena je také trénovala a úspěšně se věnovala chovu teplokrevných koní. Svatbu měli v roce 1988 a v roce 1994 se jim narodila dcera Karolína.

Počátek 90. let byl rozhodující. V roce 1991 si Míla a Eva Šimáčkovi udělali privatizační projekt a začali sami hospodařit. Od OP Cheb si pronajali některé budovy a pozemky, později je odkoupili, včetně 25 koní.

V Nebanicích se společně starali nejenom o chov teplokrevných a později starokladrubských koní, ale i o rostlinnou výrobu, která chov koní podporovala a zabezpečovala krmivovou základu. Práce to byla těžká, protože shánění kvalitních zaměstnanců v blízkosti německých hranic nebylo a ani dnes není jednoduché. 

Právě v polovině 90. let byly soutěže spřežení velmi ohroženou disciplínou, a tak si Míla Šimáček předsevzal, že tyto soutěže bude zachraňovat a stal se pravidelným pořadatelem, nejdříve soutěží dvojspřeží, k nim přídal jednospřeží, a nakonec i čtyřspřeží. Nejdříve byly závody na národní úrovni a od roku 1996 i na úrovni mezinárodní. Právě v letech 1996 a 1997 a pak i v dalších letech zorganizoval i Mistrovství České republiky v soutěžích spřežení. Později se závody spřežení staly tak významnými, že byly pevnou součástí mezinárodního kalendáře, a dokonce byly jako jediné v České republice zařazeny do světového poháru soutěží spřežení. Velkých závodů stihl Míla Šimáček se svou rodinou a týmem zorganizovat 29 a těch prvních malých bylo asi pět. Jeho snahou vždy bylo, aby závody dosáhly patřičné úrovně, aby tam rozhodovali hlavně zahraniční rozhodčí a aby byl zabezpečen hodnotný kulturní a společenský program celé akce. Za to patří dík jemu, rodině, sponzorům, rozhodčím a všem obětavým aktérům.

Ing. Míla Šimáček byl nejenom organizátorem, ale i aktivním účastníkem závodů. Soutěžil i doma při pořádání závodů, což bylo nesmírně náročné. Jinak jezdil na závody na Rudu u Lán, do Chroustovic, do Moravského Krumlova, do Humpolce nebo i do zahraničí do Polska či do Německa. Když se v roce 2000 konal v Humpolci Dunajsko-alpský pohár, byl Ing. Šimáček rovněž aktivním účastníkem v jednotlivcích.

Určitě ho velice těšilo, že všechny jeho děti jsou velmi šikovné, a navíc jeho dcera Karolína převzala otěže vedení podniku a dlouhodobě se úspěšně věnuje chovu koní a drezurnímu ježdění. 

Pana Ing. Miloslava Šimáčka v posledních letech trápilo zdraví, hlavně problémy s kolenem, s dýcháním a v poslední době i s ledvinami. Vždy se však z toho dokázal dostat a zase pokračoval dál. Nakonec však zdravotní komplikace přemohly velkou snahu a jeho statečné srdce dotlouklo symbolicky 21. srpna 2024. Pan Miloslav Šimáček, Nebanice a jeho slavné závody zůstanou v myslích a srdcích rodiny, mnoha přátel, koňařů a jezdců spřežení pevně zapsány. 

Poslední rozloučení s drahým zesnulým proběhne ve středu 28. 8. v 11 hodin v kapli na hřbitově v Chebu. Přátelé a známí tak mají příležitost se s ním rozloučit. 

Podobné články

Tradiční zářijová akce Kladruby naruby je dne 14. září 2024 vzhledem k velmi nepříznivé předpovědi počasí bohužel zrušena.

S rozvojem sportovního vozatajství, ve druhé polovině šedesátých let minulého století, začali být v Československu koně zapřaháni do vícespřeží. Pro…