Má u dostihové dráhy stát hokejová hala?
V Pardubicích se srazila tradice dostihového sportu se stavebním megaprojektem za čtyři miliardy. Vhled do problematiky nabízí článek z červencového Jezdectví.
Peníze versus tradice
Pardubice mají koně ve znaku a město se stalo symbolem jezdeckého sportu. Bílý kůň na červeném pozadí se do pardubického znaku dostal jako odkaz pánů z Pardubic. Podle pověsti získal znak Ješek z Pardubic při obléhání severoitalského města Milána roku 1158. Ostatně i Ostrava má ve znaku osedlaného stříbrného koně v poskoku, přesto ji s jezdectvím, na rozdíl od Pardubic, nikdo nespojuje. Plány na stavbu kontroverzní haly na městských pozemcích u závodiště se staly námětem hospodských diskusí i trestních oznámení. Proti sobě se postavila tradice a historie dostihového sportu na jedné straně a jasně vymezené majetkové poměry a byznys na straně druhé.
Argumenty, které se opírají o tradici Velké pardubické, jsou veskrze relevantní. Zdejší dostihy mají skutečně světovou úroveň, vybudovaly městu světovou značku a přilákaly celosvětově známá jména jezdeckého sportu. Velká pardubická zkrátka je pro koňáky lákadlo a multifunkční hala by podle všeho toto všechno mohla vážně poškodit.
Kdo chce stavět halu
Petr Dědek, který je většinový vlastník hokejového klubu Dynamo Pardubice, byl časopisem Forbes v roce 2019 zařazený na 65. příčku nejbohatších Čechů. O rok později už byl s 4,2 miliardami korun na 54. pozici. Lidé v této kategorii umějí podnikat a Dědek ví, že hokej není jen sport, ale může být i součástí podnikatelského záměru. Mít hokejový klub a k tomu multifunkční, ale zejména hokejovou halu až pro 15 000 návštěvníků, to má podnikatelskou logiku. Cena haly, která by spolkla část pozemků u závodiště, se pohybuje kolem čtyř miliard korun. Ovšem k současné raketové rychlosti, s níž se zvedají ceny stavebnin i stavebních prací, se dá spekulovat o ceně ještě vyšší. Co by mělo u závodiště vyrůst?
„Součástí projektu je také parkovací dům pro 1600 aut, čtyřhvězdičkový hotel se 400 lůžky, kongresové sály, restaurace, tělocvična a tréninková hala,“ píše Marek Votke na serveru idnes.cz. Město by mělo kromě jiného vydělat na ubytovacích poplatcích a dalších odvodech. Zní to lákavě, jenže jde o spekulaci. Kdokoli si během posledních dvou let myslel, že vydělá na ubytování, ten pocítil sílu koronavirových opatření. Lidem od koní včetně fenomenálního žokeje Váni se záměr pochopitelně nelíbí. Skutečně může dostihy v Pardubicích nevratně poškodit.
Mediální fauly
Když do souboje faktů, právních kliček a peněz vstoupí emoce okořeněné dávkou demagogie, dojde k tomu, že se ze zřetele ztrácí hlavní motiv. Často se hraje na city, hledají se nesmyslné historické paralely či zástupné problémy, které mají odklonit pozornost. Lenka Gotthardová, milovnice koní a bývalá ředitelka hřebčína v Kladrubech nad Labem, je jméno, které je dobré brát v úvahu. Jenže i ona se ve svém článku pro zastupitele města Pardubic dopouští mediálních manipulací. „Kořeny dostihů i hokeje můžeme hledat již ve starověku, ale rozhodně více dokladů máme o hipodromech a dostizích než o starověkém hokeji,“ píše Gotthardová. To je sice pravda, ale se stejnou logikou by se dalo říct, že mnohem více dokladů máme o novověkém hokeji než o starověkých, ale ostatně i současných dostizích. Hokej se stal olympijským sportem, což se o dostizích rozhodně říct nedá. Nic z toho ale nesouvisí se stavbou haly, jde jen o pokus o mediální manipulaci a zcela nesmyslnou, s hlavním tématem nesouvisející paralelu.
„Kdysi by se politici bez koní vůbec neobešli, protože by bez nich nedojeli na žádné jednání,“ snaží se vysvětlovat koňské zásluhy Gotthardová. V současnosti by se totéž dalo říct o letadlech či autech, ovšem se stavbou multifunkční haly to zase nijak nesouvisí. Gotthardová sahá dokonce k takovým spekulacím, že by kvůli fandění či pohybu hokejových fanoušků mohlo dojít k pádu žokeje1. Mohlo. Jenže k nim dochází i bez haly. Na Taxisu zemřelo nejméně pětadvacet koní. Ovšem ani to nemá žádnou spojitost s připravovanou stavbou.
Všem známý neznámý pachatel
Richard Benýšek, minoritní akcionář Dostihového spolku, píše ve svém výhružném dopise, kde operuje podáním trestního oznámení na neznámého pachatele, že město vlastní pouze 60% podíl. Z logiky věci však vyplývá, že i kdyby mělo jen 51% podíl, tak je majoritní akcionář se schopností přehlasovat ostatní. Navíc je to město, komu patří všechny pozemky pod závodištěm. Pan Benýšek v otevřeném dopise přímo píše, že „budoucnost dostihového sportu v Pardubicích ohrožuje záměr pana Martina Charváta na odprodej části pozemků v areálu závodiště“. Dostihový spolek tak tahá ve všech ohledech za kratší konec provazu. Jen krátká poznámka k tomu, proč pan Benýšek vyhrožuje neznámému pachateli, když ve stejném dopise jasně vyzývá, aby pardubický magistrát v čele s Martinem Charvátem do prošetření celého záměru policií a zodpovězení klíčových otázek v této věci nijak dál nepostupoval. Jde totiž o nejbezpečnější způsob, kdy nemusí nikoho označovat, byť je pachatel obecně známý.
Tradice versus podnikatelský záměr?
Celý problém zřejmě spočívá v komunikaci a srážce idejí a nadšení pro dostihový sport s developerskou a podnikatelskou realitou. Podnikatel Petr Dědek je nejen většinový vlastník hokejového Dynama Pardubice, ale projevil i zájem o vstup do fotbalového Hradce Králové. „Mne obecně sport zajímá. Věnujeme se mu profesionálně. Máme sportovní agenturu, televizi, podporujeme golf, vlastníme hokejové Pardubice. Ale zajímají nás dlouhodobé projekty. Co se týká hradeckého fotbalu, máme o něj zájem. Chceme ho převzít, mít za něho odpovědnost, ale i ze strany města potřebujeme silného partnera a cítit podporu všech zastupitelů,“ uvedl Dědek pro idnes.cz. Není bez zajímavosti, že jeho firma D&D Elektromont se podílí na výstavbě nového fotbalového stadionu v Malšovicích a stejně by stavěl i multifunkční halu, která by měla zvládnout koncerty i akce světového charakteru. Zatímco Dostihovému spolku jde „jen“ o koně, tradici a dostihový sport, Petru Dědkovi jde o mnohem víc. Jak pravil nejznámější český zloděj per, „o peníze jde až v první řadě“.
1 https://www.gotthardova.cz/zavodiste-v-pardubicich-pro-kone/
Galerie
Tradiční zářijová akce Kladruby naruby je dne 14. září 2024 vzhledem k velmi nepříznivé předpovědi počasí bohužel zrušena.
Nejpočetnější zápřeže
S rozvojem sportovního vozatajství, ve druhé polovině šedesátých let minulého století, začali být v Československu koně zapřaháni do vícespřeží. Pro…