Slatiňanská paralela – Státní zámek Litomyšl

9. 8. 2010 Helena Slepičková Autor fotek: Helena Görnerová

Odvolání Lenky Gotthardové z místa kastelánky ve Státním zámku ve Slatiňanech nepřekvapilo pouze „koňařskou“ veřejnost. Dovoluji si připojit pár slov k této nepříjemné záležitosti...

Ing. Lenka Gotthardová střídala v kastelánské pozici pana doktora Jaroslava Havlíčka, jenž se za dlouhá léta své vynikající, odborné a oddané služby stal pro slatiňanský zámek symbolem - těžko si představit zámek bez Havlíčka stejně jako bez hippologického muzea. Příchod takové osobnosti, jakou bezesporu v koňařském světě je Lenka Gotthardová, byl celkem nadějným příslibem pro budoucnost zámku, pro navázání na zkušenost Havlíčkovu, pro možnost prezentace památky nejenom na domácí půdě, rovněž však ve vazbě k zahraničí. Zkušenosti Lenky Gotthardové v oblasti chovu koní a managementu, její rozhled společenský a kulturní, působení na půdě vysokoškolské i v žurnalistice, to vše mohlo a mělo být využito pro kvalitní prezentaci zámku a jeho interiérových instalací, pro péči, pro udržení a rozvíjení slatiňanské tradice. Vedení pardubického památkového ústavu tuto příležitost kupodivu nepodpořilo.

Státní zámek ve Slatiňanech spravuje Národní památkový ústav v Pardubicích vedený ředitelem Ing. Ladislavem Krylem, vedení pardubického ústavu je podřízeno generálnímu ředitelství NPÚ v Praze v čele s generální ředitelkou Ing.arch. Naděždou Goryczkovou. Vedení pardubického památkového ústavu nedokázalo dodnes - tedy téměř po dva roky - úspěšně a důstojně vyřešit otázku předávání bohatého slatiňanského sbírkového fondu, předávací řízení není ukončeno. Vedení pardubického památkového ústavu spekuluje o možnosti změnit či dokonce zrušit tradici hippologického muzea ve Slatiňanech. Generální ředitelka NPÚ - z popudu vedení pardubického památkového ústavu - ze dne na den odvolává kastelánku Lenku Gotthardovou z funkce, aniž by byly vyjádřeny konkrétní důvody, které vedou k tak závažnému kroku, jenž Slatiňanům nikterak neprospěje a jeví se pouze jako akt moci na úkor dalšího rozvíjení památkového objektu v tradici, pro níž je veřejností dobře znám a oblíben.

Podobnou likvidací odbornosti prošel v lednu 2010 také Státní zámek v Litomyšli, památka Světového dědictví, který je rovněž spravován pardubickým pracovištěm památkového ústavu. Výsledkem netransparentního výběrového řízení na místo kastelána litomyšlského zámku je dnes vedení zámecké správy, které má na svědomí degradaci hodnoty výjimečného architektonického díla, což se projevuje nejenom v naprosto nevhodných formách prezentace světové památky, také v trestuhodném zanedbávání péče o renesanční zámek a v porušování ustanovení památkového zákona.

Situaci v litomyšlském zámku dobře znám, jsem jednou z osob, kterých se dotkly lednové změny vedení, hrubé a nevybíravé jednání ředitele Kryla i nedostatečné pochopení generální ředitelky Goryczkové pro problematiku praktické správy památkového objektu. Pro památkový ústav jsem pracovala mnoho let. Ráda připomínám, že jde o instituci, v níž na ochranu nádherného památkového bohatství Čech a Moravy vynakládá své síly mnoho odborníků na nejvyšší úrovni - mám na mysli odborníky uměnovědce, architekty, restaurátory, dále v managementu ředitele odborných pracovišť a kastelány památkových objektů. Pro obnovu památek a pro jejich kvalitní reprezentaci, v péči o drahocenné sbírky pracují desítky oddaných odborníků a nadšenců. Jde o silné osobnosti, které se denně vypořádávají se sílícím tlakem trendu dnešní doby, jímž je laciná podbízivost pohodlnosti, slepá modernizace a nedostatek poznání.

K mé veliké lítosti vedení odborného pracoviště NPÚ v Pardubicích ve svém poslání selhává. Odvolání Lenky Gotthardové i situace v litomyšlském zámku jsou výsledkem příliš neuvážených rozhodnutí.

 

Poslední večerní paprsky...

Podobné články

Východočeské divadlo v Pardubicích natočilo rozhlasovou hru o vítězi Velké pardubické Vladimiru Hejmovském.

Na státním zámku Konopiště visí obraz, který až nedávno určil italský historik umění Gianluca Tormen jako významné dílo vlámského malíře Justa…