1883: Prequel seriálu Yellowstone
Neo-westernový seriál „Yellowstone“ zaznamenal fenomenální úspěch. A protože s jídlem roste chuť, povolil Paramount režisérovi a scenáristovi Tayloru Sheridanovi ještě o trochu víc otěže. Ten toho, jakožto jeden z nejplodnějších televizních tvůrců posledních let, náležitě využil a již v prosinci loňského roku vypustil do světa spin-off Yellowstonu, kterým je epická desetidílná novinka 1883 mapující historii rodu Duttonových.
1883... znovuzrození klasického westernu?
Pokud se ale těšíte na něco takového jako je Yellowstone, pak se toho nedočkáte. 1883 není Yellowstone. Diametrálně odlišná je nejen atmosféra a typ dějové linky, ale i tempo, kamera, střihová skladba, ozvučení... 1883 je se vším všudy cesta zpátky v čase.
Děj prequelu 1883 se vrací do doby, kdy západ dnešních Spojených států amerických začali volným krokem plnit první osadníci. Proč zasadil Taylor Sheridan svůj nový seriál právě sem? Na tuto otázku odpověděl v rozhovoru pro The New York Times: „Chtěl jsem dobu prvních osadníků, kovbojů a Divokého západu zobrazit realisticky, to ještě nikdo neudělal. Je důležité si uvědomit, že první osadníci byli lidé, kteří pocházeli ze střední Evropy, východní Evropy, z Asie... Na cestu, o jejíchž úskalích naprosto nic nevěděli, si museli najímat průvodce, kteří je měli bezpečně dovést přes planiny až na západ. Neovládali jazyk, nikdy neviděli koně, nikdy nedrželi v ruce zbraň. Netušili ani, že tato země ve skutečnosti patří jiné etnické skupině. Domorodí Američané pro ně ale ani zdaleka nebyli tou největší hrozbou. Nejčastější příčinou úmrtí při cestě na západ byl pád z vozu, strádání, nemoci a bandité. Domorodí Američané jsou v této statistice až někde na šestém místě. Taková byla realita a tu jsem chtěl ukázat.“
Co Sheridan ukázat chtěl, to rozhodně ukázal. Už první metry pilotního dílu jasně naznačily, že to poslední, o co Sheridan stojí, je sladká romantika. Než se stačíme rozkoukat, už už indiálni skalpují, vozy osadníků hoří, umírající a mrtví přibývají. Drsná příroda, drsné životní podmínky, drsné mravy i scény... to je 1883. Po pár minutách by nikdo z nás nechtěl být ani na malinký okamžik v kůži průkopníků...
1883... trefa do černého?
Rozhodně ano. Povedlo se. Sheridan našel pro tohle své nové miminko naprosto perfektní střih i velikost. Překonat svůj megahit Yellowstone by v jiné formě asi bylo zatraceně těžké.
Taylor Sheridan v poslední době vskutku perlí. Má na stole tolik projektů, až z toho oči přechází. To ovšem zákonitě nutí k otázce: Nezavraždí kvantita kvalitu, na kterou jsme zvyklí? Abych řekla pravdu, trochu jsem se toho obávala... jenomže Sheridan opět exceluje. Těžko říct, jak to dělá, že se ve smršti svých virtuálních světů neztrácí. Opět skvělý scénář, skvělá atmosféra, skvělá hudba, na míru šité obsazení.
Postavy nám nadzvukovým tempem přirůstají k srdci. Před hereckými výkony můžeme bez váhání smeknout. Před Timem McGrawem v roli Jamese Duttona a Faith Hill v roli jeho ženy Margaret rozhodně. Jejich chemie před kamerou je nádherná a funkční. Zřejmě proto, že jsou manželi nejen ve scénáři, ale celých 25 let i mimo něj. Radost nám dělají i Sam Elliott (Shea Brennan), Billy Bob Thornton (Marshal Jim Courtright), LaMonica Garrett jako Thomas nebo Marc Rissmann v roli Josefa. Všechno je to tak krásná podívaná!
Osobně mám problém jen s Duttonovic dospělou dcerou Elsou, která je v prequelu hlavní ženskou postavou. Její rádoby poetické vnitřní monology, které nás dějem – pro mě bohužel – doprovází, produkují tak těžký a nezralý odér, že je skrz něj obtížné se nadechnout. Isabel May zkrátka a dobře není Kelly Reily a její medové řečičky voní kýčem, nesedí a ani nebaví.
První vnitřní monolog Elsy, v němž popisuje americké Velké planiny, by mi býval úplně stačil: „Když jsem se dívala na tuto zemi, snažila jsem se najít slova, jak ji popsat, ale nešlo to. Nic mě na to nepřipravilo... žádné knihy, učitelé, dokonce ani moji rodiče. Slyšela jsem tisíce historek, ale nic to místo nedokázalo popsat. Člověk ho sám musí vidět, aby pochopil... A stejně... poznala jsem ho a i tak mu rozumněla méně, než když jsem ho viděla poprvé. Někteří mu říkají Americká poušť, druzí zase Velké planiny. Ale tahle jména vymysleli profesoři na univerzitách, obklopení iluzí řádu a představami o dobru a zlu. Musíte to místo poznat, kráčet po něm. Krvácet do jeho země. Utopit se v jeho řekách. Pak teprve poznáte jeho pravé jméno. Je to peklo a všude jsou démoni.“ ... Ale kdo ví, třeba právě vy nade vše milujete jahody se šlehačkou a proti gustu žádný dišputát! :)
Pokud se ale od Elsy oprostíte, autenticita toho všeho vás obejme. Dialogy jsou přirozené, nadčasové – i když sem tam přece jen lehce za vlasy přitažené, scény přesvědčivé a živé... Ztvárnění cesty prvních osadníků napříč Velkou plání je tak skutečné a věrohodné, že brzy máte pocit, že se i vy, společně s nimi, natřásáte s celým svým majetkem na starém těžkém voze. Obklopují vás obavy z neznámého a celým vaším tělem cloumá nejistota a dusivý strach...
1883... vidět nebo nevidět?
Taylor Sheridan rozhodně je mistrem svého řemesla. O tom už nikoho nemusí přesvědčovat. Škoda jen, že pro tentokrát přece jen trochu ubral na tempu a nepohrál si s kamerou tak, jak jsme u něj zvyklí. Švih 1883 nemá a i vizuál vážně mohl být o fous lepší. Dobře víme, že Sheridan právě tohle zatraceně dobře umí... Proč nám to tedy sakra práce nedá?! Že by přece jen začala jeho práci ohlodávat kvantita?
Přesto mu ale za tento počin náleží extra velký dík. Zachránil totiž klasický americký western, který zmírá na úbytě už nějaký ten pátek. Po dlouhé době ho někdo vytáhnul z klobouku v tak dobré formě, že se na něj dá bez problémů dívat. Opravdu věřím, že z 1883 bude jednou stará dobrá klasika.
Již sedmá episoda seriálu byla odvysílána v neděli 6. února na Paramount Plus. Takže se ptám: Líbí nebo nelíbí? Bude to klasika?
Galerie
Východočeské divadlo v Pardubicích natočilo rozhlasovou hru o vítězi Velké pardubické Vladimiru Hejmovském.
Rozhovor s Gianlucou Tormenem – objevitelem jezdeckého portrétu Leopolda Medicejského ze zámku Konopiště
Na státním zámku Konopiště visí obraz, který až nedávno určil italský historik umění Gianluca Tormen jako významné dílo vlámského malíře Justa…