Jak "uklidnit hlavu"?

Tereza Rezková

Vloženo 5.5.2013 - 22:48
Asi blbej název tématu, ale v tuhle noční hodinu mě už nenapadá vhodnější. Po včerejších závodech v Cehnicích, které byly naše druhé v životě, jsem zjistila, že je kobyla "magor". Abych to trochu lépe vysvětlila, naše letos už 10ti letá dáma byla vždycky fajnovou, převážně bezproblémovou rekreantkou. Vloni na prvních závodech byla ještě docela dobrá, netušila o co go, takže ta 40tka byla poměrně v poihodě. Pak jsme se v klidu "provyjížďkovali" do podzima, kdy šla svého prvního Huberta a na něm totálně zešílela, bylo to poprvé v životě, co jsem se ní doslova rvala o hubu a rozhodně mi to nebylo příjemné (kobyla otevřenou tlamu, krk vyvrácený nahoru, hlavu vyvrácenou do strany, tělo šlo někam úplně jinam... prostě fuj). Po tomhle Hubertu jsem asi měsíc pracovala na uklidnění, jezdily jsme spolu na provazovce, abych případné problémy neřešila skrz hubu. Všechno dobrý, kobyla se postupně zase uklidnila a opět z ní byl zpátky ten fajnový vyjížďkový parťák fungující na ohlávce. Až do včerejška... v Cehnicích se situace opakovala, chovala se stejně, jako při tom Hubertu a já se s ní úplně stejně prala - prvních 20 km (hmm, jeli jsme jen jednokolové hobby na 30 km). Dokud byli koně před námi, za námi a nedej bože, když nás předcválávali, tak byla zkrátka téměř neovladatelná a já musela být tak hnusná a sprostá skrz její hubu, že mě hanba fackuje. Na posledních 10ti km jsme naštěstí zůstaly s kamarádkou samy, v dohledu před ani za žádný kůň a kobyla se konečně nechala uklidnit a dokonce se nechalo jet i na zahozené otěži. No a teď proč píšu tuhle dlouhou slohovku... určitě nejsem jediná, kdo se s takovým problémem potýká a zajímalo by mě, jakým způsobem se to dá řešit? Tedy to, aby se nenervila, nechtěla závodit či držet krok za každou cenu apod? Bohužel trénuju sama, jednou za čas se mi podaří vyjet ven ve dvou, ale jinak tady nemám nikoho, ke komu se přidat. Tedy není zvyklá jezdit ve skupině. Chci ten problém vyřešit odstraněním příčiny, nikoliv jen sáhnutím po ostřejším uzdění apod. (to se mi naopak silně příčí, radši bych se dostala k tomu, aby i v závodě bylo možné jet na nějakém druhu bezudidlovky, s vyjímkou hackamore tedy). Pomůže důkladnější přiježďování na jízdárně? Častější ježdění ve větší skupině? Trénování odjíždění a předjíždění druhým koněm? Jinak pro info, kobyla je 50% hucul, 25% welsh a 25% arab, mnohem hůř uklidňuje tepy a tohle nervování tomu rozhodně nepřidává. Moc díky za tipy a rady, jak tohle řešit.

Vladimíra Šebková

Vloženo 7.5.2013 - 8:24
Reakce na 1504520: :-) Terko vítej v klubu. Asi na to není univerzální rada - jezdit na jízdárně můžeš do nekonečna, stejně se ti bude s dalšími koňmi chovat jinak. Zatím mi vyšlo, že s rostoucími zkušenostmi (tzn. odběhaným počtem závodů) se kůň zklidňuje, protože ví, co ho čeká. Pravda je, že např. u huculoida jsem si dovolila ostřejší udidlo (jen na závody - 2x lomená oliva) a když běžel s těmi rychlými na začátku, tak jsem slezla a počkala jsem, až odjedou. Totéž u shagyii. Ale s čistokrevným arabem jsem si to nedovolila - navíc jemu nikdy energie nedošla. Tam jsem jen několik let čekala, až mu dojde, že blbnout nemusí - došlo. Nicméně při vyhlášené inteligenci arabů mi připadalo, že mu poznání trvalo dost dlouho:-).

Iveta Jebáčková-Lažanská

Vloženo 7.5.2013 - 9:27
Reakce na 1504614: Vlaďko, to máš jak s chlapama... - můžou být sebeinteligentnější, stejně mají občas všechny myšlenky soustředěný úplně jinde, než v orgánu nahoře... :-) /...pardon za OT, nemohla jsem si pomoct... - jinak hezká debata na toto téma se rozvinula na stránkách Svazu vytrvalostního ježdění.../

Vladimíra Šebková

Vloženo 7.5.2013 - 10:59
Reakce na 1504627: :-) hmm, a pak narážejí hlavou do klandru třeba, že?

Beatrice Matlášková

Vloženo 5.9.2014 - 11:25
Ahoj! Tak se taky hlásím do klubu.Nejprve jsem musela protrpět prvních 20 km,teď už prvních 50! Takže s odjetýma závodama spíš horší.Čím lepší kondice,tím víc energie (málo zvladatelné) Letos už žádný Hubertus.Nemíním se zabít a přijet po pár km úplně zřácená

Nela Mlčochová

Vloženo 5.9.2014 - 15:03
Jediná rada - vyměnit koně :-D :-D

Dana Vlachová

Vloženo 5.9.2014 - 16:07
Reakce na 1544468: Naopak, jeď tentokrát na víc akcí - pokud se ve tvém okolí pořádá víc hubertů, tak se zúčastni, co nejvíc můžeš. Jeď Huberta na pohodu, vyhledávej společnost koní, ne výkon. Klidně jeď v lotu méně zdatných, ale vyžaduj od kobyly soustředěnost a adekvátní reakci na pomůcky, měň pozici ve skupině apod. Stejně tak, pokud máš možnost, co nejvíc pracuj mezi cizími koňmi, jakmile to půjde - na jízdárně, na vyjížďce....v klidu, na rozdíl od závodů bez adrenalinu......Časem se to zlepší.

Beatrice Matlášková

Vloženo 5.9.2014 - 16:59
Jj na jízdárně jde všechno .-)) V lotu koní jenom vepředu-první.Nic jiněho neexistuje,i kdybych si ruce urvala.Klidně mu můžu dát do huby ostnatý drát (obrazně řečeno),vše je jedno.Já bych tak chtěla jet na pohodu!!!! Klidně v kroku! Jen ten můj neunavitelný arab to nechápe-proč nemůžeme utíkat a být první???Jedno,že o to ti druzí nestoji.Tož tak

Štěpánka Bartoňová

Vloženo 7.9.2014 - 19:45
Jsem posera, když mám pocit, že ztrácím nad koněm kontrolu, chytá mě panika :) Proto bych se snažila za každou cenu koni vysvětlit, že se ani v lotu koní nic neděje a nemusí se nutně závodit. Takže hlavně chodit v klidu a nepouštět se do situací, kdy vím, že kůň vyhraje... Když jsem v závodě neprozřetelně nechala koně vyhecovat do dostihu a na minutu - dvě se mi fakt vymkl "z ruky", za každou cenu jsem se snažila zastavit, což se povedlo, okamžitě jsem seskočila, koně během další minuty-dvou zklidnila na ruce a v klidu jsem pokračovala v závodu. Doma se ho snažím učit pracovat samostatně i ve skupině koní - různě si od koní poodcházet a zase se k nim vracet, střídat pozice ve vedení i vzadu, postupně ve všech chodech. Hodně si s ním povídám, za klid nesmírně chválím...

Eliška Kubíčková

Vloženo 23.9.2014 - 11:28
Taky jsem posera, pokud doma cítím, že to není úplně ok, radši na chvíli slezu, uděláme něco jiného a zase se to srovná. Ale v závodě to jde poněkud hůř, to už bych asi jen tak nenasedla. Naším hlavním problémem jsou starty, kolikrát se mě při něm snažil dostat ze sedla, ale vyloženě se záměrem mě dostat, díky tomu start těžce nesu i já a je to takový začarovaný kruh. Každopádně se mi kůň většinou hned v 1. kole uklidní a pak to funguje dobře, krom toho startu zjistil, že se poběží dlouho a zbytečně neprudí. Ale kdyby někdo věděl, co s tím startem, beru cokoli a vyzkouším :)

Veronika Myslivečková

Vloženo 23.9.2014 - 13:09
Reakce na 1545025: A co třeba využít možnosti odstartovat do 15ti minut po startu?sama v klidu,jako na vyjížďce?jenže to pak člověk musí třeba slevit z případného vítězství,že?pokud to je na kratší trati.Já jezdím delší a tam 15minut nehraje rozdíl,měla jsem kobču která protě musela startovat sama poslední,jenomjsem se před startem přišla ukázat,výstroj a tak a zase odešla řekla rozhodčím,že odstartuju sama nakonec. I na Mistráku jsme tak šli,to bylo komický,když všichni odjeli,vždycky čekám až zmizí z dohledu,takže záleží na místě startu,tak jsem teprve krokem šla na start a proti mě se už valili diváci,veti,fotografové ,že už vše viděli a já jela,oni se slovy vy jedete taky?já jako že jo a na to jejich úsměvy...druhý den po 160km jsme slavili druhý místo....:-))) prostě každý kůň má svoje a pokud chci něčeho dosáhnout,měla bych koni vyhovět.

Eliška Kubíčková

Vloženo 23.9.2014 - 19:11
Reakce na 1545029: To mám v plánu tentokrát zkusit, opravdu poctivě si je nechat odjet, bojím se Paseckého startu z kopce :o). Odložený start nás časově nijak nezatíží, jednak nejezdím na vítězství a pak jdeme delší soutěž, takže to se poddá. Váhala jsem nad tím, jestli pak nebude nervózní, když budou koně najednou pryč, ale to je asi hloupost, spíš by mu to mělo pomoct, když půjdeme dolů v klidu krokem, bez nějakých emocí a ostatních natěšených koní.

Veronika Myslivečková

Vloženo 23.9.2014 - 19:54
Reakce na 1545041: Určitě,jo kor Paseky,tak to bych nechtěla letět dolu s magorem,už pár pádů tam bylo...rozhodně nechat ujet,ale tvůj kůň je nesmí vidět odjíždět,nejlepší je na koni vůbec nesedět,jako že nic,nebo mít pomocníka,který ti dá signál až všichni zmizí...navíc stačí projet start v sedle a pak hnedka šupnout dolů a jít,běžet po svých...

Péťa Neřeknu i kdyby mi guláškem podstrojovali :-)

Vloženo 28.9.2014 - 22:21
Mě připadá že by se především měl uklidnit jezdec, vyflegmovatět. Časem by to mělo přejít i na toho koně. A učit ho čekat. Tady málo kdo, kromě několika westerňáků, má koně naučený aby stáli a čuměli. Pořád někam popocházejí nebo rovnou zdrhají, a když na jezdce pečou v kroku, proč by ho měli respektovat v jiném chodu. A slejzat když něco není ok mi připadá nerozumné. Lepší se mi zdá zaměstnat okamžitě koně něčím co udělá a poslechne, a pak teprve slézt.

jari

Vloženo 29.9.2014 - 17:37
To máš pravdu, často stačí umět zastavit, a nebo umět nezastavovat a slejzat už třeba vůbec nemusíš. S výrokem vattunky nesouhlasim, nejlepší je na koni bejt. Jen se to musí zařídit tak aby se na něm bejt dalo. To se ale netýká jen koně, ale i např. pravidel, spolujezdců, a vůbec a aby bylo slunečno.

Eliška Kubíčková

Vloženo 1.10.2014 - 10:48
Reakce na 1545044: Tak jsme to Vattunko zvládli velmi dobře :). Využili jsme odloženého startu a ještě s jednou kobylkou jsme krásně v klidu sešli kopec dolů, v dalších kolech už nebyl problém ze startu odklusat, takže vše proběhlo maximálně v klidu. Ten odložený start dělá divy :).

Veronika Myslivečková

Vloženo 1.10.2014 - 15:19
Reakce na 1545362: Že?člověk si musí umět poradit...každý kůň je jiný,tohle není o ovladatelnosti,ale o nátuře koně.Měla jsem kobylu co musela startovat mezi prvníma a nejlépe všechno odvodit,ale to byla mazák a moc šikovná,věděla jsem ,že všechno nadejchá.tu kdybych brzdila byl by problém,ale pak další,neskutečný stroj,který musel mít okolo 100% podmínky,pak vyhrávala a právě start za posledníma v klidu byl nutností...otázka je kam se to dneska všechno hrne a jestli je člověk ochoten akceptovat ty neskutečné rychlosti,pokud chce s jedním koněm startovat třeba 10let po sobě i do vysokého věku koně,ale to je OT.

Šárka Balounová

Vloženo 13.5.2017 - 19:27
Reakce na 1504520: Ahojky mám úplně stejný problém. Nevím jestli je chyba ve mně nebo v koníkovi ale je ta jízda je skoro jako poslední. Majitelka je asi v 6 v pořadí a ja jsem asi 15000 jezdec. Koník byl nezvladatelný ,ale nějak jsme to spolu zvládli. Než jsem začala jezdit tak před rokem byl na hubertce a v pohodě, ale pred 14dni jsme byli na jarní vyjížďce a myslela jsem si že si zavolám pohřební vůz. Kvuli své neschopnosti a nervozitě jsem byla sprostá jak dlaždič.Ruce jsem měla sedřené a ještě dva dny jsem je nemohla pořádně ohýbat. Netuším jak s koníkem v takových situacích zacházet. Má tvrdou hubu a ani ostré udidlo nepomáhá :// zkusil jste někdo bylinky??

Štěpánka Bartoňová

Vloženo 17.5.2017 - 18:08
Reakce na 1573311: Tak rozhodně ho nenechat rozbíhat, pokud jde o obyčejnou vyjížďku, není kam spěchat.. Ostré udidlo bych zahodila a chodila bych v klidu, v kroku a rychlejší chody přidávala jen, pokud se nebude nervovat. Oni se taky lidi diví, že jim koně v terénu šílí, ale pokud jít ven znamená vždy tahem klusat a cválat, kůň se na to prostě naladí a může se pak různě přetáčet... V závodě je to samozřejmě něco jiného. Asi málokterý kůň se v závodě nehecne :) Pomáhalo mi jít na start s nezahřátým koněm, úplně nejlíp chodit třeba někde dál a do hloučku pochodujících koní přijít na poslední chvíli. Startovat na čele, pokud to jde a jede se v klidu.. a pak si dobře vybírat skupinku koní, s kterými jedu - aby vyhovovalo tempo, ostatní koně nebyli nervózní. Huberty se mi dřív zdály jako top zábava, ale dle zážitků z posledních let jsou tam koně většinou špatně ovladatelní, nervózní, jezdci neohleduplní... Už budu jezdit jen na osvědčené akce, kde mi to vyhovuje. Jinak je to ideální příležitost si koně pokazit.