solný liz

karolína jeníšová

Vloženo 16.4.2008 - 11:01
Dobrý den, chtěla bych se zeptat jaký máte názor na solný liz. Můj 11-ti letý hafling má trochu nádvahu (přesto že drží dietu...). Dostává seno, mrkev a trochu ječmene. Slyšela jsem názor, že minerální lizy mají v sobě ,lepidla", kterými drží po hromadě a že nejsou dobré na klouby. O klasické soli zase, že pokud jí kůň líže moc, tak mu může ublížit. Stejně jako se lidem nedoporučuje moc solit. Děkuji za váš názor.

Blanka Richtar

Vloženo 16.4.2008 - 11:57
Sůl je zdrojem sodíku, který je nezbytným makroprvkem regulujícím hospodaření s vodou v organismu, iontovou rovnováhu a osmotický tlak, dále např. umožňuje vedení nervového vzruchu atd.. Aby kůň v střední zátěži (protože sodík je ve formě soli vylučován potem) senem pokryl doporučenou denní dávku sodíku, musel by ho sežrat přes 100 kg, větší množství sodíku obsahují např. řepné řízky a krmné kvasnice. Minerály, narozdíl od vitamínů, si kůň neumí vytvořit sám, proto je musí přijímat v krmné dávce. Samozřejmě nadbytek soli působí zdravotní potíže. Kůň si většinou nalíže tolik, kolik potřebuje, pokud by bylo podezření na nadměrný příjem (např. z důvodu nudy), tak bych ho regulovala. Počítám, že 10 kg kostka lizu by měla vydržet minimálně 4 měsíce.Mám pocit, že minerální lizy jsou stejně jako solné lizy lisované, tudíž žádná lepidla by obsahovat neměly. I kdyby obsahovaly, nevím, jakou spojitost by to mělo s klouby. Nicméně já s nimi nemám dobrou zkušenost - někteří koně nechtějí v této formě sůl přijímat, protože liz je příliš hrubý pro jazyk.Celá pointa je v tom, že solný liz je nezbytnost, zejména pro koně krmené jen senem nebo trávou.

Dominika Švehlová

Vloženo 16.4.2008 - 15:38
Nemám obecně ráda lizy - kůň si nevezme tolik, kolik potřebuje. Takže se kloním ke koupi prášku nebo granulek, které lze odměřit dle hmotnosti a vybrat typ dle využitelnosti a dalšího krmiva koně a prostě se mu denně nasype jeho příděl. Vím, pak, že kůň dostane to, co by měl.

Blanka Richtar

Vloženo 16.4.2008 - 15:46
On i ten příděl je trochu diskutabilní, musela bys udělat detailní rozbor všech svých krmiv a pak ještě odměřit, kolik toho kůň vypotil, vykálel, vymočil a vydechnul, dále kolik vypil vody. A to není jednoduché, pokud vůbec proveditelné. Ve volné přírodě zvířata sodík taky lížou, mají to ulehčené tím, že ho poznají podle slanosti. U koně ve lehké až střední zátěži bych se přiklonila k té kostce.

Dominika Švehlová

Vloženo 16.4.2008 - 16:12
Samozřejmě je příděl velmi orientační, bohužel koně údajně "poznají" nedostatek sodíku a možná vápníku, a proto pak vyhledávají a plizují předměty obsahující tyto prvky. Jiné minerály "nepoznají". Takže proto lizu nevěřím a raději jim budu dávat doplněk aspoň s orientačním pokrytím potřeby. Pokud to nechat na lizu, pak solný liz dávat koním, kteří žerou nějaké "granule", v nichž už aspoň nějaký minerál bude.

Evženie Doubravová

Vloženo 16.4.2008 - 16:24
Mohla bych poprosit o tip na "prášek" nebo "granulky", kterými lze nahradit solný liz? Můj kůň liz celé roky ignoruje a já nevím, čím ho správně nahradit a v jakém množství. Dostává Nutrihorse Standard, který obsahuje mj. i sodík, ale nevím, jestli to pokryje koňovu potřebu?E.

Blanka Richtar

Vloženo 16.4.2008 - 16:48
Nahradit ho můžeš práškem zvaným sůl:), dá se koupit krmná sůl, která je levnější než kuchyňská.Podívej se, kolik sodíku obsahuje ten NH Standard, kůň by měl přijmout 20 - 40 g denně dle zátěže. V standardní dávce sena a ovsa dostane tak 5 až 6 gramů.

Evženie Doubravová

Vloženo 16.4.2008 - 21:06
:o) Hledala jsem v tom "prášku" větší vědu.DíkyE.

Dominika Švehlová

Vloženo 16.4.2008 - 21:16
Pokud dáváš koni kompletní minerální mix do krmení (tedy onen "prášek nebo granulky" :-) a chceš se ještě pojistit, aby měl dost soli (čili sodík plus chloridy) třeba v létě, kdy se více potí, dej mu i solný liz - klasickou kamennou sůl :-) Z mých zkušeností je ale olizování kamenné soli silně individuální záležitostí a nemyslím, že odpovídá ztrátám těchto dvou prvků z těla koně.

Evženie Doubravová

Vloženo 16.4.2008 - 22:09
Ten Nutrihorse jsem mu podávala poprvé letos v zimě, kdy se více potil (neholím ho a zima nebyla moc krutá, takže se potil poměrně pravidelně). Dříve jsem ho nepodávala a solný liz měl vždy k dispozici - za 6 let, co koně mám, si nikdy "nelízl". Proto jsem si řikala, že ztrátu způsobenou pocením nemá jak jinak nahradit. Nebo je možné, že nemá nedostatek?

simona Pivoňková

Vloženo 16.4.2008 - 22:37
Evžule, ptáš-li se na solný líz, pak se tedy ptáš na čistou sůl - bílou, kterou lze koupit jako kostku či jako krystalickou přírodní - prostě KUS soli. Neznám koně, který by nedokázal pokrýt svou potřebu soli obyčejným solným lízem. Potíž nastává tam, kde jse o lízy doplněné minerály - tam už jde jak o tom, že líz je hrubý a koni to může vadit až po to, že chuť je jiná a kůň to prostě nechce. Také mám jednoho, co přírodní sůl líže a rád, zatímco minerální líz ani omylem. VItamíny a minerály bych mu dodávala základní minerálkou - OD každé krmivářské firmy si můžeš najít nějaký základní premix - třeba Fitmin má Equimin, Univit má Hipovit, Hoveler má Reformin, Biofaktory má ... ble ble nevím jak se všechny jmenují, najdeš je nejspíš na webu, To patří koni do krmné dávky bez diskuzí, protože skladba pastvy a sena už dnes nepokrývá potřeby koně. a obyčejný solná líz, bílý, nebo přírodní sůl mu patří do boxu nebo do výběhu či na pastvinu taky bez diskuze. Každý kůň bude lízat jinak, existuje nějaký průměr, pokud se kůň soli ani netkne, zjistíš při krevních rozborech - dělám cvičně tak jednou do roka abych měla přehled, zda něco nechybí a nechystá se problém - cena cca 500 - pokud líze sůl jako o život, opět je na místě zjistit proč a to zjistízase jen veterinář rozborem. A na každé minerálce je návod na dávkování a většinou i odměrka :-)

Evženie Doubravová

Vloženo 17.4.2008 - 7:04
Když jsem psala o solném lizu, měla jsem na mysli opravdu čistou bílou sůl. Liz obohacený o minerály jsem si mu nikdy netroufla koupit, když jsem viděla nezájem o čistou sůl. Dříve jsem mu pravidelně z lizu omývala prach, takže třeba za rok se nepatrně zmenšil mým přičiněním, ale teď už to nedělám, protože vidím, že to nemá smysl. Stále ho v boxe má, ale beze změny. Jedině snad, že by chodil po nocích ulizovat cizím koním do boxu :-).Tak mě právě zajímalo, jestli, když bude kůň dostávat základní minerálku (v našem případě nutrihorse standard), tak budou jeho potřeby pokryty? Ta krev je dobrý nápad, počkám do léta, kdy se bude více potit. Díky za raduE.

Blanka Richtar

Vloženo 17.4.2008 - 8:18
Musíš se podívat, jaké množství kterých prvků (nebo konkrétně sodíku) ta tvoje směs obsahuje a srovnat s cca potřebou koně dle krmivářských tabulek.

Vendulka Veselá

Vloženo 17.4.2008 - 9:40
Pokud krmíš základní minerální doplněk který sodík obsahuje, nebo granule či mussli fortifikované základními minerály a vitamíny v DOPORUČENÉ dávce vzhledem k hmotonosti a pracovnímu zatížení koně, měly by jeho potřeby být pokryty. Pokud mu dáš do držáku solný liz, je už jen plus a pokud ho nebude konzumovat, nemusíš mít obavy.Jinak já taky kupuju obyč liz, teď jsem koukala v EQS na nějaké super nové minerální, ale podobně jako ty jsem si netroufla ho koupit (kostka za 350,-), mám tutéž zkušenost jako Meg - koně co normální čistý liz konzumují bez problémů tak o minerální mnohdy ani nezavadí.

Dominika Švehlová

Vloženo 17.4.2008 - 9:45
Tak nějak. Mohla jsem dlouhodobě (zhruba jedno jaro+léto) sledovat mé dva koně - oba dostali kdysi do boxu váleček soli. Kobyla si ji průběžně olizovala, valach o ni zavadil jen první den, kdy zjišťoval, co mu to tam dala panička zajímavého. Pak ani náhodou. Jeho kostku po čase dostala kobyla a postupně ji slízala. Přitom oba tehdy pracovali zhruba stejně, valach je dokonce větší, takže by teoreticky měl mít trochu větší spotřebu soli... Proto prostě přidávám do jádra komerční minerální směsi podle doporučeného dávkování, nespoléhám se na chutě svých koní :-)

Simona Fialová

Vloženo 17.4.2008 - 9:47
Jasně, srovnám-li dvě kobyle, co měly ode mě stejnou péči a vždy solný liz v boxe (čistou kamennou, bez příměsí), tak bílá ho nikdy ani neolízla, rezavá má spotřebu jednu kostku na 3 měsíce :o)

Iva P

Vloženo 17.4.2008 - 9:54
Mě naopak kobča zase nechce lízat vůbec sůl...Myslíte, že dostává dost minerálů v krmení a tím pádem už nepotřebuje liz? Krmíme senem, ráno pařenkou(šrot spařený s mačkaným ovsem) a večer dotává eponu bez ovsa. Já jen, že všichni koně ze stáje se soli můžou ulízat a jenom ona nic...Nebo jak píše adalin, může být hrubá pro jazyk???Co potom s tím?

Barbora Hlavacova

Vloženo 17.4.2008 - 19:54
Když už tu byl zmíněn Equimin...Když jsem si nechávala od Fitminu udělat orientační krmnou dávku, bylo mi řečeno, že kromě minerálky 100% musí mít ještě přístup k lizu. Pravda ale je, že než jsem s minerálkou začala, lízal sůl o 106, teď už se soli ani nedotkne...

simona Pivoňková

Vloženo 17.4.2008 - 20:12
myslím si, že sůl kamenná - jak to říct pochopitelně a přitom výstižně - nemá mnoho společného s minerálkou. Prostě sůl je sůl a tečka, každý kůň, právě tak jako každý člověk má jinou spotřebu a potřebu soli. minerálně-vitamínové směsi do krmné dávky koně patří bez pardonu, sůl také a jedno druhým nejde asi nahradit - resp - mm solí v kostce rozhodně nenahradím plnohodnotnou dávku minerálky - ze složení NaCl je zjevné, že mnohého se tam nebude dostávat :-) a na druhou stranu minerálkou nenahradím zvýšenou potřebu soli, protože pokud se o to budu pokoušet, tak zase zcela jistě předávkuji mnohé ostatní. Takže jak sůl do boxu, tak minerálku do krmné dávky v doporučeném dávkování považuji za samozřejmost. Ano každý kůň je jiný a i jeden kůň může mít různé potřeby v průběhu času, pokud mu jedna kostka soli vydrží celý život, je to rozhodně menší problém, než když mu bude chybět. Můj vzorový kůň - mám ho 10 let líže v některých letech víc, v jiných méně, a to i v závislosti na počasí, roční době, teplotě, zdravotním stavu a zřejmě i chuťovém složení krmné dávky v daném období. právě tak si počínají ovce, kozy, a dokonce i já - občas mám záchvaty a denně snídám chleba s máslem bohatě posolený, tyhle období se střídají s těmi, kdy si na rohlík mažu marmeládu... dopřejmě koním alespoň v takové nenáročné drobnosti volnost - ať si lížou a nebo taky ne :-)

Dominika Švehlová

Vloženo 17.4.2008 - 20:40
Ano, solný liz ať mají - buď ho slížou oni nebo já omýváním prachu :-) Tolik zase nestojí. Ale žádný liz, ani ten "minerální", nepovažuji za plnohodnotnou náhradu minerálního doplňku ve formě onoho prášku nebo granulek. Nespolehnu se na to, že kůň si lízne za určitou dobu zrovna tolik, kolik by měl :-)

simona Pivoňková

Vloženo 17.4.2008 - 22:26
s tím se plně ztotožňuji

Iva Nováková

Vloženo 18.4.2008 - 8:53
Jsem z toho teď úplně zmatená. Veterinář mi řekl, že ke krmivu které dávám ( CAVALOR PIANISSIMO)není třeba už nic přidávat, ale podle toho co jsem si zde přečetla by se mělo. Můžete mi prosím napsat jak to tedy je ? Díky

Pavla Šmídová

Vloženo 18.4.2008 - 8:56
Tady se totiz mota dohromady mineralni liz a solny liz, sul mu dej.

Dominika Švehlová

Vloženo 18.4.2008 - 8:59
Tohle krmivo neznám. Ale existuje dnes už celá řada kompletních krmiv, které v sobě kromě živin obsahují i potřebné množství minerálů. Takže k těm granulím či co to je už není nutné nic přidávat, vše je v tom :-) Asi - znovu říkám, že tohle krmivo neznám, musíš se kouknout na jeho složení, doporučení výrobce.

Iva Nováková

Vloženo 18.4.2008 - 9:09
Minerální kostku tam má, střídavě okusuje a olizuje :)) večer lehnu do tabulek a budu studovat :)) děkuji, děkuji, děkuji za osvětlení. Dobré rady jsou vzácné :)))))