Respekt?

andrea tolarová

Vloženo 24.1.2012 - 14:06
Ahoj, vím že mě tu tedˇukamenujete, ale potřebovala bych radu. Moje kobča je poměrně dominantní. Od mala byla nedůvěřivá k lidem a tuto nedůvěru dávala najevo nálety se zubama venku, vzpínáním se a podobnýma vylomeninama. Toto vše se odbouralo, nicméně i když jsem si myslela, jak je to dobrý, poslední dobou se čím dál víc přesvědčuju, že náš vztah rozhodně není ideální. Bohužel jsem si to neuvědomila dřív. Jedná se o drobný nešvary, nestojí při čištění, při odchodu z nebo do (jak kdy) výběhu se zarazí a nechce pokračovat podobné drobné věci. Problém nastal i při nakládání do vozíku, vždy na krmení šla (vím, není to ideální), ale naposled na podzim jsme ji nákládali přes hodinu a nakonec musela jít se zavázanýma očima. Jela zhruba 10x, nikdy vážný problém nebyl a teď blok. Přitom ráno cestou tam nastoupila do deseti minut. Cítím že se toto projevuje i pod sedlem, takovéto mě se teď nechce, neuposlechnutí na první pomůcku. Pak se spolu dohadujem. Trenér momentálně není k dispozici, i když ho hledám. Máte nějakou radu, na co dbát, cviky při kterých by se dal vztah posílit? Vím že je to o důslednosti, na tom pracuju.

Ingrid Bumbova

Vloženo 24.1.2012 - 14:49
Reakce na 1432269: Ahoj zkusila bych pracovat s klisnou hodně ze země, chodit i na procházky a během procházky zkoušet zastavení, couvnutí, obraty, naklusání, vozík je mít ideál nějaký na zkoušení a chodit pomalu - nejdřív jen na rampu a skončit, pak předky do vozíku a skončit, pak půl koně ve vozíku a skončit, ne za krmením, ale na pomůcky, těžko se radí takhle na dálku, chtělo by to asi někoho kdo umí s koněm dělat ze země. Když nemáš vozík, zkoušet to třeba na plachtu, je potřeba docílit toho aby ti klisna věřila a věděla, že jí neuděláš nic špatného, základ k odstranění těchto problémů, je čas, klid, důslednost až budeš spokojená s tím jak se klisna chová při práci ze země, zkusit to aplikovat ze sedla, v podstatě se musíš vrátit na začátek, může to trvat chvíli, ale můžeš na tom pracovat docela dlouho, záleží na povaze klisny...A hlavně pamatuj na to, že když už se ti bude zdát všechno v pohodě a povolíš v důslednosti, zase se to vrátí...Já takhle učila nastupovat valacha do vozíku - utíkal od vozíku pryč, stoupnul na rapmu otočil se a odtáhnul dotyčného člověka s sebou, dostalo se to do fáze kdy přišel k vozíku tak na pět metrů, vzepjal se a odcválal i s vlajícím člověkem na konci vodítka...naučila jsem ho nastupovat tak, že byl do vozíku pouze vyslán...pak jednou majitelka udělala to, že ho pustila do vozíku o chvilku dříve než byl naučený, zbystřil, otočil se vzad a bylo to zase na začátku:-( opravdu u takových koní je potřeba důslednost nejen při učení, ale pořád....přeju hodně zdaru a trpělivosti....

Simona Nováková

Vloženo 24.1.2012 - 15:21
Já ze země moc s kobuchama nepracuju,ale v tvém případě bych to doporučila.Bud sehnat někoho,kdo to opravdu umí,nebo na EquiTv jsou pěkná videa přirozené komunikace se Zuzkou Prokopovou.V minulém videu bylo i nakládání do vozíku.

Ingrid Bumbova

Vloženo 24.1.2012 - 15:54
Já dělala hodně ze země s mladou klisnou, kupovala jsem ji jako ročku, tak jsme si jen tak hrály...ale loni jsem koupila čtyřletku, se kterou pracuji už rovnou ze sedla a z té země jsem s ní dělala asi dvakrát když jsem měla pocit že je to potřeba...ale právě v případě tazatelky si myslím, že je to na místě:-)

andrea tolarová

Vloženo 24.1.2012 - 16:35
Moc děkuju za rady. Zaměříme se tedy na práci ze země, procházky a překonávání "bubáků" ze země. Uvidíme, jak se to bude vyvíjet a podívám se na equitv na ty videa :-) Díky

Klára Jabůrková

Vloženo 24.1.2012 - 16:47
Možná zkus být trochu ráznější a rozhodnější.

Aneta Kratochvílová

Vloženo 24.1.2012 - 16:52
No z mého pohledu (spíš budu ukamenovaná já), pokud se kobyla občas (ne často) zasekne z nebo do výběhu a ty to během chviličky vyřešíš, kdy ona ví, že stejně bude po tvém - neřešila bych...Co znamená nestojí při čištění? pokud občas přešlapuje a je to záhy vyřešeno - neřešila bych, pokud odchází, neustále dokolečka vracet na místo, přestane jí to bavit a bude stát...vozík bych řešila...obecně - kůň není stroj a občas mi příjde, že prací ze země se chce dosáhnout přehnané dokonalosti...ale mě spíš příjde divné, když kůň sem tam nezkusí, nenaznačí nesouhlas...prostě kůň má vlastní hlavu a občas si potřebuje o věcech "popovídat"a i vychovaný má nárok na svůj názor, v mezích samozřejmě...

jari

Vloženo 24.1.2012 - 17:36
Ukamenování se neboj mají tu na to lidi.

Jana Lohrová

Vloženo 24.1.2012 - 19:29
Reakce na 1432298: Vap, já myslím, že je to o míře. Samozřejmě, že kůň hranice testuje - ale to, jakým způsobem je hrozně individuální jak u lidí, tak u koní. Myslím, že je to dost o osobnostním nastavení člověka, prostě jsou věci, o kterých se nediskutuje a na jejichž splnění se trvá. Čili tuhle věc v případě "testovaní" víc pohlídám. Pokud mladá zkusí, že nohu nebude držet v klidu, nechám ji tu nohu několikrát zvednout a chvilku držet ve vzduchu samotnou, například. Protože tohle se prostě musí stát věcí, která se neřeší. A tím se to zkoriguje. A pak jsou věci, kde nechávám na vyjádření názoru prostoru víc - bubáci, průchod bahnem... Myslím, že je fajn, pokud to nejde samo (jakože spoustě lidí u koní ano) mít tohle srovnané. A vědět, jak který požadavek chci, k čemu to směřuje a jak jsem toho dosáhla (tj. kam se případně vracet). Pro zakladatelku: Popsaný problém mi připadá jako stále jeden (vyjma nestání u čištění, zde souhlas s vap, prostě vracím na místo, koně to přestane bavit) - kůň nechce dopředu. Je to tak? Vrátila bych se teda k tomu, že si ujasním jak to po koni chci, jak můžu použít větší nátlak a jak odměňuji. Hlídala bych, aby za poslechnutí přišla hned odměna (tj. že dám pokoj). A zaplatila bych si na den přepravník "na hraní", časem. (ono koně nastupují často ráno dobře, ale večer zpátky jsou unavení a mají všeho dost a nastává lámání chleba, jestli poslouchají, nebo jestli jim jen zatím prostě nevadilo nastoupit :-) Případně bych si k tomu tedy vzala někoho, komu v tomhle věřím, kdybych si nebyla jistá, že vím, co dělám.

Ingrid Bumbova

Vloženo 24.1.2012 - 20:48
Reakce na 1432296: nejde o překonávání bubáků, podle toho co píšeš nemá klisna problem s bubáky ale s disciplínou a možná s pochopením tebe samotné... Vap já teda nevím jak ty, ale mě by docela štvalo kdyby mi kůň pochodoval po boxe, vzhledem k tomu, že ho mám 5,5x3m je to docela velký prostor, navíc od března bude klisna asi ve venkovním volném ustájení, těžko bych jí neustále od někud vracela na místo, to už si myslím, že je jednodušší si koně uvázat ne? Nebudu nervovat sebe ( což je základ ) a nahánět někde koně ( což by pro něj naopak mohlo býti časem zábavou ) Kůň není stroj a občas zkusí, hlavně mlaďoši zkouší kde jsou ty hranice, ale aby kůň vláčel majitele za sebou při každém nakládání na vozík to asi ne že? Ona ta práce ze země nevede k dokonalosti, ale naopak k pochopení ( pomůcek a člověka vůbec ) S klisnou co mám cca půl roku ( letos bude pětiletá ) jsem zatím neměla čas ani nutkání si "hrát" ze země, ale když se mi začala zrovna jak píše zadavatelka točit v boxe, nastal čas jí jisté věci vysvětlit, u bývalého majitele byla při jakékoliv činosti přivazovaná ( čištění, sedlání ) a najednou zjistila že není a začala rotovat, tak to chtělo párkrát tomu dát čas a jen tak si v boxe vysvětlit že když řeknu stát bude stát, když odejde ve chvíli kdy uvidí uzdečku na druhou stranu boxu a vystrčí na mě pr...l s jasným názorem na věc a kdykoliv jsem se k ní přiblížila otočila se o 180°, tak dnes mi stačí na ni písknout a sama se otočí a čeká na nauždění ( a pamlsek ) no možná je to opačně, nejdřív chce pamlsek a pak přetrpí to nauždění, ale to mi nevadí, funguje to:-), to samé ve výběhu, viděla veta a mě s ohlávkou a davaj pryč, stačilo písknutí a zavolání a přišla ke mě, podotýkám mám ji půl roku kupovanou jako sporťačku, takže si s ní nikdo nikdy nehrál žádné hry a stačilo mi jí dvakrát ze země vysvětlit pár pohybů, povelů tónů hlasu a klisna funguje,neumí si kleknout, lehnout nebo já nevím co, potřebuje pro mě důležité a potřebné věci. Ano, ji naučenou na nastupování nemám tak, že ji pošlu do vozíku, protože je to takové děcko a čeká na mě, ale ve chvíli kdy já vstoupím do vozíku bez problému jde za mnou, taky se zastaví na rampě, zvedne hlavu a koukne na mě jestli musí a já naznačím že musí a jde ( jo někdy to trvá i minutu, ale jde )...Netvrdím, že to jde s každým koněm, ani nejsem zastánce tzv. přirozené komunikace, podle mě je to jen o tom mít čas, ve stresu ať už časovém, nebo psychickém to nejde, zvířata ať se jedná o jakékoliv zvíře moc dobře vnímají naši energii a náladu. A většinou se podle toho chovají....

Michaela Karamanová

Vloženo 24.1.2012 - 21:50
Keď nechce kôň stáť, treba ho naučiť stáť na povel "Stoj!", mne sa to veľmi osvedčilo. Ja mám skúsenosť, že keď sa kôň "blokne" , nie je to v rešpekte, ale je kyslý, otrávený, alebo prepracovaný, prípadne ti nerozumie ani ň, nekladieš na kobylu príliš veľké nároky ?

fran

Vloženo 24.1.2012 - 22:24
Taky si nemyslím že to je věc respektu. Spíš se kobylka z nějakého důvodu - zhruba jak píše horsana - začíná cítit špatně. Mně se vždycky trochu ježí vlasy, když se někdo zajímá o "cvičení na respekt" nebo "cvičení na důvěru". Já myslím, že ten vtip je v něčem jiném. Důvěra i respekt koně vychází z toho, jak se člověk chová. Cvičení jsou dobrá k tomu, že si člověk může předem vybrat a připravit situaci, kterou zvládne a něco z toho, na čem se s koněm dohodne se pak pokusí přenést do běžného života. Pokud se ale mimo ta cvičení - nedejbože při nich - nadále trvale chová nesrozumitelně, pak to nemůže fungovat.

Ingrid Bumbova

Vloženo 24.1.2012 - 23:14
Není to o respektu, či důvěře, nebo jak se tak říká "napojení" ale je to o pochopení toho co po koni chci, koně musím naučit pochopit mě, naučit ho mojí řeči...a já se zase na oplátku občas snažím pochopit tu jeho:-) A ano musím souhlasit s horsanou je možné že je klisna přetažená, to už musí posoudit zadavatelka:-) a i v tomto případě by pomohly ty společné procházky jen na ruce:-)

Aneta Kratochvílová

Vloženo 25.1.2012 - 11:10
Bobo znovu si přečti, co jsem napsala, opravdu nevím, že bych tam psala něco o tom, že koně nechám pochodovat po boxe či jinde... Jinak souhlasím s Horsanou, myslím, že kůň, který člověka nerespektuje se bude chovat jinak, tato kobyla ale spíš opukazuje na nějaký problém, psychický...

Klára Jabůrková

Vloženo 25.1.2012 - 12:58
To je těžký nějak radit,když situaci neznáme,video není,copak víme,jestli zadavatelka tu situaci správně posoudila?Nevíme,jestli má kůň strach,nerozumí,nemá zkušenost,nevěří,nerespektuje.Třeba si chování koně majitelka špatně vysvětluje.

andrea tolarová

Vloženo 25.1.2012 - 13:32
Ohledně přetažení to nebude, jelikož její režim poslední tři měsíce je 24/7 venku, je vůdčí stáda a jednou týdně jdeme na lehčí vyjížďku. Jak říkám, dřív šla i proti lidem, když se vodila tak se snažila člověka odtáhnout. Je možné, že jsem si to opravdu vysvětlila špatně její chování. Viděla bych to i tak, že mi prostě nedůvěřuje. Vím že je těžké radit na dálku, když člověk nezná situaci. Budu ji řešit i s někým zkušenějším z okolí, ale spíš mě napadlo, jestli někoho nenapadne, co toto chování značí. Jestli se s tím někdo nesetkal. Ještě by něco mohlo naznačit toto: do tří let kobylka 24/7, pak půl roku v boxe, kde se k ní lidi báli chodit, cenila zuby, prokopala se i zkrz tvárnice (venkovní box) a hrozně zhubla a ne nabrat. Byla u trenéra, přičemž práce mi přišla neadekvátní mladému koni a příliš intenzivní. Ze všech těchto důvodů jsem ji opět přestěhovala ven, během 14 dnů už měla pěkných pár kilo nahoře, zklidnila se a byla s ní lepší řeč. Práci jsem ubrala na polovinu, tzn. 3x týdně pod sedlo, ven tak na 1,5 hodinu vyjížďky, na jízdárně tak 45 minut včetně krokování. Tento režim měla tři měsíce a pak jsme přešli na ten zimní režim. Důvod proč jsem se nad tímhle zarazila je ten, že vymýšlím treninkový plán na jaro, na čem potřebujem pracovat a přitom jsem si začala uvědomovat, že máme velké nedostatky už v základních věcech.