Může být spokojený?

kiki jjjj

Vloženo 26.9.2016 - 12:37
Ahoj, může být koník spokojený, když nemá k sobě druhého koně, jen kozu, ale koně vídá venku? Je neustále na pastvě, takže se nenudí a vypadá spokojeně. Ustájení máme docela daleko, a není moc realné dojíždět, druhého mít nemůžeme, ani poníka, bohužel to mi není dovoleno. Děkuji za názory

Lucie Dvořáková

Vloženo 27.9.2016 - 13:05
Reakce na 1569426: Kůň je stádové zvíře ... už se to tu řešilo milionkrát. Pokud je kůň stádové zvíře, potřebuje stádo, minimálně tedy musí být koně 2. Pokud je kůň sám, tak psychicky strádá. Vyjímkou jsou dvorečkoví asociálové, kteří právě jako hříbata či později vyrůstali ve špatném prostředí a ve stádě se neumí chovat. Nevím, co tady chceš slyšet? Že ano, že může být spokojený? odpověď zní NE, nemůže. Koně potřebují kontakt, ne jen na sebe vidět. To je jako by tebe zavřeli někam, odkud na lidi jen uvidíš ... ale nepopovídáš si, nedotkneš, budeš sám/sama, jen třeba s kozou ..... jak dlouho bys byl/a spokojený/á? Jak už kdysi psala Lavera: Koně nejsou pro socky - pokud nemáš na to, abys zvířeti zajistil/a jeho základní potřeby (což stádo je), tak si ho nepořizuj ! Mimochodem - vyplň si pravdivě medajlonek s údaji.

Martina Š.

Vloženo 27.9.2016 - 15:14
Presne ako je napísané v príspevku vyššie. Kôň je stádové zviera, nijaká koza mu nemôže nahradiť spoločnosť koní. Tvári sa spokojne? Nehnevajte sa, ale o tom pochybujem.

Gabriela Spurná

Vloženo 27.9.2016 - 15:41
Sám není a nebude spokojen. Za mě je nejnižší počet koní 4. Už jsem viděla to trápení zbylého koně z dvojice kdy se jednomu něco stane, než se sežene náhrada. (já už se toho neúčastním) Tři mohou dělat divné koalice... Hele a když vídá koně venku. Nebylo by tam někde místo pro něj? Já to tak mám. Vlastním jen jednoho a přidala jsem ho do stáje k ostatním. Mám to ve vsi, nejspíš by tam stejně pořád utíkal... Ustájení jsem si dohodla ještě před nákupem. Platím pouze žrádlo a odvoz hnoje, chodím vydatně vypomáhat i se synem. Někdy je to jen o domluvě... A ano platí že kůň není pro chudé. Ani když žere pouze trávu (to mu nestačí).

Lucie Nováková

Vloženo 27.9.2016 - 19:30
já koně o samotě odsuzuji - není to pro něj správný a je mi jich líto. na druhou stranu si říkám, co takový kozy, krávy....uvazaný o samotě v náky smradlavý maštali. to nikdo neřeší, těch nikdo nelituje, a to si myslím, že jsou taky stádový zvířata a neměli by být sami

Jana Matoušová

Vloženo 27.9.2016 - 22:15
Reakce na 1569469: I ta kráva či koza je o samotě chudák. Ale jsme v diskuzi o koních, tak proto to tu asi nikdo neřeší.

Jana Koubová

Vloženo 27.9.2016 - 22:32
Já nevím... však dříve kdejaký sedlák koně měl, často jen jednoho, když na dalšího nevyzbylo a nemyslím si, že by to byli psychicky strádající jedinci (ti koně, samozřejmě). Záleží na tom, na co je kůň zvyklý. Ještě dneska třeba na vesnicích vídávám koně v samotě u nějakých starších dědů, co si s nima vyrazí na dřevo, na seno. Od nás kus má koně dřevař, též v samotě a kobyla se tváří spokojeně. Většinu času na pastvině, kolem ovce. Čas od času do lesa na práci. Když jdou kolem koně, ani nezvedne hlavu od trávy. Pohodářka, spokojené pěkné zvíře. Pokud zvíře zadavatelky neprojevuje nějaké známky nepohodlí a stresu ze samoty, neřešila bych to. Holt někteří koně jsou na samotu zvyklí a můžou spokojeně fungovat i bez koní. Pokud by koni společnost koní chyběla, jistě by to dával najevo, např. když se s nimi potká - řehtání, nechuť odejít od koní, neklid když je třeba v dálce zahlédne, nebo jinak projevoval nepohodlí apod. To ale musí majitelka poznat sama, ta koně zná nejlépe (nebo by to tak být mělo). Pořád si myslím, že je lepší jeden spokojený koník v samotě, než dva koně na sobě totálně závislí. Stačí pak jednoho vzít samotného a jeden nebo druhý se pak může zbláznit.

Martina Brousková

Vloženo 27.9.2016 - 22:59
Reakce na 1569479: Nesouhlasím s tím, že podle reakcí při setkání s koňmi na vyjížďce lze usuzovat, zda koni společnost chybí nebo nechybí. Většina koní, pokud to nejsou salámisti, spatření cizích koní poněkud řeší, právě z důvodu, že jsou cizí. Neznají se, jsou zvědaví, možná se i bojí...dle reakcí naší kobyly při setkání s cizími koňmi bych musela usuzovat, že léta žije v těžké samotě, přitom opak je pravdou. Jasně, že když kůň žije dlouhou dobu sám, že si zvykne, klidně se pase....přece nebude léta vyšilovat, ržát, pobíhat... Že mu to neprospělo, se většinou projeví, až když se dostane do společnosti koní - buď je z něj totální závislák nebo asociál.

Jana Koubová

Vloženo 27.9.2016 - 23:08
Reakce na 1569481: Zažila jsem, když dřevař koně ustájil na nějakou dobu ve vedlejší stáji mezi koňmi. Kvůli nějakým opravám doma, či co, zhruba na dva měsíce. Asociál ani závislák z něj mezi koňmi rozhodně nebyl. Hodně záleží na naturelu koně. Někteří samotu zvládnou v pohodě, jiní prostě ne.

veronika sixtova

Vloženo 28.9.2016 - 8:14
Reakce na 1569482: zejména ti opravdu pracovní koně, kteří si musí svou dávku práce skutečně odpracovat (což jsou koně lesáků), svou samotu od ostatních koní moc neřeší - s tím jsem se taky opakovaně setkala. A taky jsem zažila, že se občas některý z těchto koní prodal do nové stáje, kde byli další koně a opakovaně jsem zažila, že on ve stádě nic neřešil a dál si v poklidu žil, zatímco vyšilovali a stále řešili jeho přítomnost především ti původní stádoví koně :-))

Lucie Dvořáková

Vloženo 28.9.2016 - 8:17
Reakce na 1569479: Nojo, a dříve taky byla suchý záchody (ty se na vesnicích taky ještě občas používají), taky dřív neměly ženský žádný práva (to taky platí dodneška) a taky se dřív dělalo spousta věcí .... a lidi umírali mnohem dřív tvrdou prací a na zápal plic, protože dřív nebyl penicilin ..... :( Kůň je v dnešní době pet-zvíře. Pokud má někdo koně na práci (např. ti dřevaři), tak ten kůň od rána do večera maká jako černej. Rozumnej vodič má koně 2 a ty střídá. A pokud má kůň volno, je venku, i když třeba na špagátu.... a je rád, že je rád. Pokud si ho ale pořizuju jako koně nepracovního, měla bych mu zajistit skutečně podmínky k hezkému životu.....nebo ty si taky pořídíš psa a strčíš si ho do obýváku do klece, třeba? Ne, dopřeješ mu hezkej život s jeho přirozenými potřebami. Mimochodem, i ty kozy a krávy už se v dnešní době chovají stádově, venku, na pastvinách. Pro mléčné krávy se dělají kruhové dojírny, aby ani tyhle zvířata nemusely bejt uvázaný furt na řetězu ..... Doba postoupila a nevidím jediný důvod, proč omlouvat jednoho koně, ze kterého budu dělat chudáka, jen proto, že před 100 lety se to tak dřív normálně dělalo :(

Gabriela Spurná

Vloženo 28.9.2016 - 8:23
Vyjímky existují ze všeho, ale jsou to VYJÍMKY. Na venkově dříve sice žili koně jakože osamoceně, ale vždy alespoň jedna pára (při úhynu a nemožnosti rychle dokoupit nového se kůň půjčoval - vědělo se, že jeden se sám upracuje během jedné sezony a to i v zápřahu s krávou). Taky se zapomíná na fakt společné pastvy pro celou obec. V katastrech je to patrné dodnes, kvalitativně horší hony mají často název "kobylý". Tedaže po práci měli koně společnost. Si myslím, že v dnešní době by si nikdo neměl koně pořizovat do samoty. Prostě už jsme společensky na úrovni takového poznání, že to těm zvířatům nesvědčí a ekonomicky na nich nejsme tak závislý, aby někde musel být osamocený koník...

Martina Brousková

Vloženo 28.9.2016 - 10:52
Přijde mi celkem logický, pokud kůň od rána do večera maká jak černej, že už toho po práci řeší jen hodně málo. Taky chápu, že dřív, když hospodář koně nutně potřeboval k obživě a dva si dovolit nemohl, měl prostě jednoho. Ať se nám to líbí nebo ne, dneska drtivá většina majitelů koně mít nemusí, má ho jen jako mazlíka či na sport a v tom případě nevidím jediný důvod držet ho trvale v samotě.

veronika sixtova

Vloženo 28.9.2016 - 11:02
Reakce na 1569492: ano, s tím bezvýhradně souhlasím. Ale doporučovat tu pořídit si stádo čtyř koní kvůli zamýšlení se nad jedním se mi zdá už přes čáru ;-) Bohužel nevidím, kdo na koho reaguje, tudíž nevím, zda je něco odpovědí na mě. Jen podotýkám, že se tu běžně v okolí vyskytují lesní koně po jednom, dva si může dovolit jen málokdo ze zdejších kočí - to jen pro pořádek a vysvětlení si reality všedního života. A propo pes - no, já si myslím, že jednomu taky není úplně hej...

Jana Koubová

Vloženo 28.9.2016 - 12:36
Reakce na 1569492: Zrovna kůň, kterého znám já, rozhodně tolik nepracuje. Možná bývávalo.... A ohánět se tím, co bylo před sto lety, mi přijde úplně mimo (nějaký příspěvek výše) Zažila jsem i pár majitelů, co si k domu vzali do samoty staršího koně (vysloužilec, nebo prostě důchodce). Svého koně moc dobře znali a věděli, zda to zvládne či nikoliv. Koník si v klidu opečováván doma. Kůň prostě už potřeboval takovou péči, kterou mu nájemní stáj při nejlepší vůli nedokázala zajistit. Neříkám, že je to vhodné pro každého koně. Opět opakuji, je na každém majiteli, aby znal koně natolik dobře, aby věděl, co mu prospívat bude a co ne.

Jana Koubová

Vloženo 28.9.2016 - 12:46
A bohužel znám dost případů koní chovaných ve dvojici a jsou z nich šílení závisláci. Protože dva ani tři koně stádo prostě nejsou :-/ To už je lepší ta nájemní stáj a větší skupina koní. Takže, pokud si myslíte, že pořízením druhého koně se situace zlepší, tak někdy se změní spíš k horšímu. K dotazu zadavatelky: svého koně by měla znát nejlépe, ale když se tu ptá, zřejmě pochybuje, nebo kůň jeví nějaké známky, že není v pořádku. Pokud je to tak, tak šoupnout koně do stáda (nájemní stáj). Druhého bych vážně nepořizovala, nemám-li pro dva koně využití a místo. Jenže ruku na srdce, já prošla třemi nájemními stájemi, z nich bych do dvou už koně v životě nedala, třetí je úžasná. V blízkém i vzdáleném okolí jsem jich projela asi osm dalších a rychle jsem ujžděla pryč! Až jednou skončí provoz současné stáje, nevím, co s koněm :-( takže asi prodej. Pokud v okolí není vyhovující stáj (koni!), tak je mi líto. Pak se člověk musí zamýšlet nad tím, co je menší zlo: prodej, kůň v samotě, nájemní stáj. A být kritický a nesobecký. Souhlasím s tím, že nemám-li podmínky, koně si držet nemám. Je-li koník v samotě v pohodě, a já si můžu s čistým svědomím, bez pochybností přiznat, že to tak je, neřešila bych přesun, ani dokupování dalších koní. Tečka :-) Až teď jsem si všimla, že zadavatelka/zadavatel nemá vyplněný medajlonek. To považuji za neúctu vůči jiným diskutujícím. Kdybych to věděla dřív, do diskuze se kvůli tomu nezapojím...

dikinx lolo

Vloženo 28.9.2016 - 16:43
Ahoj, omlouvám se, nevěděla jsem že se ten medailonek můsí vyplnovat, na tuto stranku nechodím,tak jsem si to chtěla zkusit, nemyslela jsem to špatně. Každopádně, mám už svou kobču 2 roky a znám jí opravdu hodně dobře, nikdy bych neřekla, že je smutná, že by jí něco chybělo, naopak vypadá spokojeně. S konmi chodíme ven, a v pohodě. Jsem přesvědčená, že jí ta samota opravdu nevadí,jen mě rozhodilo,jak jednou paní co mě a kobylu viděla poprvé v životě, tak byla na mě hnusná a říkala, že je moje kobyla chudák a že jí trápím, a od té doby mě to taky trápí... paní, co mou kobylku zase zná říká, že je s kozou určitě spokojená..Udělalo mi to v hlavě guláš a trápí mě to dlouho, nicméně děkuji za vaše názory a omlouvám se za ten medailonek, zkusím ho nějak vyplnit :)

Michaela Procházková

Vloženo 28.9.2016 - 16:48
Jen na okraj. Vidím na svých koních, těch, kteří nemohou být ve stádě, přestože jsou vedle ostatních v boxu a vedle sebe na pastvině, že jim to chybí. Ta blízkost, možnost pást se bok po boku, vzájemně si pečovat o srst, honit se po pastvině, vystrkovat se od kbelíků se žrádlem, prostě ti separovaní se chovají trochu jinak. Jsou klidní, zdánlivě v pohodě, ale je v tom určitá odevzdanost. A pozoruju taky, že pokud se podaří spojit koně, kteří si spolu opravdu rozumí, má to příznivý vliv i na jejich zdravotní stav, zlepšují se chronické problémy, ti koně jako by měli větší chuť do života. Je fakt, že i závislost dvou koní na sobě může být až nepřirozeně velká. Kamarádka měla dva koně, dlouhá léta izolované, pouze v páru. Pak musela být stará kobyla, silná, vyrovnaná osobnost, ze zdravotních důvodů uspaná. Druhá kobyla bohužel nepřijala žádného dalšího koně jako náhradu, stále hledala svou společnici, postupně hubla, přes všechna opatření odmítala žrát, vyloženě zemřela steskem. Kamarádka kontaktovala kde koho a nikdo nedokázal poradit nic, co by pomohlo. Od té doby nepreferuje ani dva koně separované od ostatních, čas od času své dva současné rozdělí a začlení mezi jiné koně.

Martina Brousková

Vloženo 28.9.2016 - 19:31
rumba07: Reakce na 1569492: ano, s tím bezvýhradně souhlasím. Ale doporučovat tu pořídit si stádo čtyř koní kvůli zamýšlení se nad jedním se mi zdá už přes čáru ;-) Bohužel nevidím, kdo na koho reaguje, tudíž nevím, zda je něco odpovědí na mě. Jen podotýkám, že se tu běžně v okolí vyskytují lesní koně po jednom, dva si může dovolit jen málokdo ze zdejších kočí - to jen pro pořádek a vysvětlení si reality všedního života. A propo pes - no, já si myslím, že jednomu taky není úplně hej...
Lesní koně po jednom - jasně, to jsou ale de fakto koně pro obživu, tam na to koukám trochu jinak. U těch psů, řekla bych, je to hodně individuální. Moje současná fena by se zřejmě s příchodem "sourozence" zbláznila radostí, pro mou minulou fenu by byl další pes do rodiny za trest. Asi by si zvykla, ale určitě netrpěla tím, že byla jediný pes v domácnosti, naopak. Byla individualista a většina psů jí byla ukradená i venku. Pokud u nás někdy pobýval knírač tchána, byla mrzutá, žárlivá, šikanovala ho. A u bull plemen může držení více psů stejného pohlaví pohromadě skončit pěkným průšvihem. Vztah pes x člověk je trochu něco jiného než kůň x člověk. Myslím, že pokud se člověk psu věnuje, smečku mu může nahradit, navíc u psa není problém, aby měl kamarády, se kterými se vyblbne odpoledne v parku nebo na cvičáku.

veronika sixtova

Vloženo 28.9.2016 - 19:37
Reakce na 1569506: takže minulá fena byla vlastně asociál :-))

Martina Brousková

Vloženo 28.9.2016 - 19:38
janka107: A bohužel znám dost případů koní chovaných ve dvojici a jsou z nich šílení závisláci. Protože dva ani tři koně stádo prostě nejsou :-/ To už je lepší ta nájemní stáj a větší skupina koní. Takže, pokud si myslíte, že pořízením druhého koně se situace zlepší, tak někdy se změní spíš k horšímu.
Souhlasím, že dva nebo tři koně nejsou stádo a souhlasím, že z koní chovaných ve dvojici mohou být šílení závisláci. Ale nesouhlasím, že kvůli tomu je lepší držet koně v samotě. Pořízením druhého koně se situace změní k horšímu leda pro člověka, který pak musí řešit tu závislost :-) Kůň je určitě spokojenější.

Martina Brousková

Vloženo 28.9.2016 - 19:47
Reakce na 1569507: To ne, psího asociála si představuju jinak :-) Nějakou dobu žila na ulici, díky tomu byla perfektně socializovaná:-). S většinou psů byla schopná se domluvit, aniž by hrozila rvačka. Byla ale víc fixovaná na lidi, měla nás jako smečku. Takových psů znám celkem dost - zbožňujou páníčka a ostaní psi jsou jim celkem ukradení nebo se s jedinci stejného pohlaví dokonce nesnesou. Pro některá plemena je to typické. Snesou se leda za účelem páření.

Jana Koubová

Vloženo 28.9.2016 - 20:01
[quote=nitka]
janka107: A Pořízením druhého koně se situace změní k horšímu leda pro člověka, který pak musí řešit tu závislost :-) Kůň je určitě spokojenější.
Spokojenější jen do chvíle, než druhý kůň odejde (třeba na vyjížďku). Kamarádka tohle hodně řešila, pravidelně kůň nechaný doma zpocený do pěny, nemohl zůstávat v ohradě, musel vždy do boxu a tam vystresovaný řádil. Snažili se to řešit, dokonce na čas oba koně odvezli a každého dali do jiného stáda, po spojení koní dohromady i ve skupině koní opět ten jeden našťastník až patologicky fixovaný na druhého koně. Musela ho prodat, v cizím stádě už bez svého oblíbence prý funguje dobře :-) Je to strašně individuální, ale někdy se závislost koně prostě jinak řešit nedá a koně musí od sebe...

fran

Vloženo 28.9.2016 - 20:23
[quote=dikinx] Je neustále na pastvě, takže se nenudí a vypadá spokojeně....../quote] Polemizovala bych už s tím, že se nenudí. Postává nebo chodí na větším či menším prostoru, asi jako ty by ses časem nudila na zahradě jakékoliv velikosti i kdybys viděla na sousedy. Přestože existují koně, kteří společnost nevyhledávají, nebo se jí dokonce urputně snaží vyhnout, pro úvahy na toto téma bych se striktně držela pravidla, že společnost dalšího koně je pro duševní zdraví nutná. U těch pracovních koní to není jen o únavě z práce. Pracující kůň má v optimálních podmínkách, kdy není nějak extra fyzicky ani psychicky přetěžovaný, právě tu kýženou zábavu, podněty, absenci nudy a k tomu partnerství ve smyslu "žijeme život spolu". Jako když můj muž kdysi pásl sám s jedním koněm stohlavé stádo jalovic. Za svítání nasedlal a vyjel, za tmy se vracel, den za dnem, furt. Takový kůň pak nikoho dalšího nepotřebuje. Hobby kůň žije zpravidla jinak. Hodinu nebo míň obden, a týdně ještě den až dva vlno, aby toho na něj nebylo moc. Zbytek času vyplňuje čekání jestli se něco nebude dít. A ta spokojenost resp. nespokojenost s daným stavem se obvykle pozná až v momentě, kdy dojde ke změně. Já to doma vidím u hřebců, kteří byli třeba celý život "spokojeně" sami. Pak dostanou kamaráda a úplně rozkvetou před očima. Začnou se parťáka těšit, hrajou si a najednou máš pocit, jako kdyby se ten kůň pořád malinko usmíval.

Martina Brousková

Vloženo 28.9.2016 - 20:36
Reakce na 1569510: Ač to někomu může připadat neskutečné, tohle se trpělivostí a citlivým přístupem dá vyřešit. Jen se holt ten druhý kůň musí vzdalovat postupně a po centimetrech, takže se člověk nějaký čas možná nesveze. Kdybych měla potřebu píchnout do vosího hnízda, napsala bych, že skvěle to jde pozitivkou. A jo, věřím, že to může být nářez, taková závislost. Ale pořád ještě ti koně jsou 22 nebo víc hodin spolu a dost možná, že druhý kůň neodchází denně. Kůň, který je v samotě, je spokojený a v pohodě jen pro lidské oko - protože nelítá pod pěnou, neřehtá, spokojeně se pase. Logicky nikoho nevolá, protože nemá koho. Pocitově zřejmě ani nikoho nepostrádá, pokud je dlouhodobě sám. Ale pořád zůstává stádovým zvířetem, čili jeho psychika ideálně funguje ve stádě. Nebo aspoň s jedním příslušníkem druhu - i kdyby se na sebe měli většinu dne šklebit.

Michaela Karamanová

Vloženo 28.9.2016 - 23:04
Vykúpila som minulý rok kobylu z príšerných podmienok, kde stála uviazaná v chlieve s druhou. Bol to takzvaný kôň iba na prácu. Musela som ju previezť k sebe, než mohla ísť na kliniku, bola tam sama, s chuťou žrala, zoznamovali sme sa, bola bystrá, chodila, koľko kvôli nohám mohla. A potom prišla na kliniku, všade naokolo kone, boxy s mrežami aj dole, takže mala dokonalý prehľad a ako už písala fran a ako som ja pred rokom písala v bažine- prisahám, že sa jej výraz zmenil natoľko, že naozaj vyzerala, že sa usmieva. Kôň na prácu ostáva stále koňom, ale je myslím schopný pochopiť, čo sa od neho žiada a chce. Chlaďáky väčšinou neprotestujú, aj keď majú za majiteľa úplného kkta. Kone celkovo pomerne málo protestujú a tak si možno myslíme, že sú spokojní.

Andi Vedrová

Vloženo 29.9.2016 - 0:51
Jak moc, jak blízko a jak často ty ostatní koně vídá? Moje kobyla byla celý život ve velkém stádě a v boxe s mřížemi vedle dalších koní. Ze stáda chodila dobitá, utíkala z něj, přeskakovala ohradníky, v boxu s mřížemi po koních kopala a kousala do stěn. Teprve když je v separovaném boxu - z obou stran zeď - je klidná, nekope, odpočine si. A ve výběhu je nyní sama, se stádem vedle na pastvině přes ohradník a vypadá naprosto spokojeně, z výběhu za koňmi na pastvu neutíká a je celkově vyrovnanější a klidnější. Takže bych se nebála nechat koně o samotě, pokud by denně alespoň nějaký kontakt s jinými koňmi byl.

Gabriela Spurná

Vloženo 29.9.2016 - 8:12
Reakce na 1569518: Andi opravdu je tebou popisovaný kůň od hříběte ve stádě? Není to náhodou uměle vyvolané chování, takový dvorkový chov jedna kobyla s jedním hříbětem? Já v tom popisu vidím nevyrovnané zvíře které se neumí chovat ve stádě, proto je bité. Zároveň potřebuje ty koně vidět (příroda mu šeptá tu potřebu stáda).

Gabriela Spurná

Vloženo 29.9.2016 - 8:25
Obecně bych doporučila zajít do knihovny a půjčit si nějaké knihy o etologii. Od Konrada Lorenze (starší, obecné a velmi čtivé) až k něčemu speciál o koních (nové, nejspíš v angličtině). Potom si teprve uvědomit obecné potřeby, jak si je to zvíře naplňuje a jak se to projevuje když cosi chybí... Také bych viděla v chovu koně o samotě další nebezpečí v tom, že ten člověk je taky sám. Když chodíte někam kde je více lidí, máte šanci, že na chybu někdo upozorní, opraví... Teda taky pokud nasloucháte a přemýšlíte.

Renata Sněžná

Vloženo 29.9.2016 - 16:38
Na diskuzi k tomuto příspěvku je jasně vidět zásadní problém upadání diskuze - téměř kdokoliv vznese jakýkoliv dotaz, tak je vzápětí po právu odsouzen, pokud možno i potupen (viz výrazy jako socka, pokud přemýšlíš ...) je mi z toto docela smutno. Sbohem dámy dokonalé :-)
1 2