Mladý kůň

blanka tesnerova

Vloženo 14.9.2006 - 23:22
Probíhá zde dost diskutované téma o obsednutí a výcviku mladého koníka. Podívejte se do inzerce, jaké jsou tam nabídky. 3-4 letí koně dobří skokani atd. Pak si to přečte 14-ti letá holčina a kdo se může divit, že se chlubí, jak jela na dvouletkovi? Tady dostala pěkně vyspíláno, ale víc by si to zasloužili někteří prodávající. Kam se všichni tak ženou? Vždyť ten koník má vydržet se svým pohybovým aparátem celý život. A to by mělo být pěkných pár let.....

Vlaďka Prokešová

Vloženo 15.9.2006 - 8:57
Zrovna jsem říkala kamarádce, ať se koukne, jak chodí 3letci na otěži, někteří jsou focení ve všech chodech.A já jsem ráda, když můj 3,5 mlaďoch udělá ve vyšlapané stopě velký kruh :-)) Ale je šikulka - pod sedlem chodí ani né 2 měsíce.

Andrea Mottlová

Vloženo 15.9.2006 - 11:30
No oni taky zkoušky tříletých koní jsou docela makačka. Moje kobča už je má letos za sebou a když jsem viděla spoustu koníků tam tak bych jim tři určitě netipovala... Teď jí dávám po takovém záhulu teda voraz, ale když oni toho (vlastně ještě hříbata) mají tolik stihnout... Moc se mi to nelíbí, ale jsou to holt předpisy...

Renata Koseková

Vloženo 15.9.2006 - 14:48
to máš pravdu...je to blbí, když musíš mladou obsedat dřív, jen pro "kus papíru". Člověk by třeba chtěl jí ještě nechat v klidu, ale nemůže, bo chce jít na zkoušky. Pak se dají rok na pastviny, což je jistě super, ale někdo s nima už začne normálně makat. Já teda plánuju obsedání na ten třetí rok, s kobylou na zkoušky nejdu, ale už teď, ve dvouletech, jí není uzdečka pro dospělé čt a obvod holeně má 22cm! takže to bude kobyla jako hrom. Vůbec netuším, jak se mi přes zimu vybarví, jak zmohutní, nevím nic, takže nechci moc plánovat, třeba začneme později, rozhodně na ní nebudu spěchat. Záleží na ní, škoda, že to tak nejde udělat i u ostatních, aby si "sami" řekli, kdy je to pro ně optimální.

eva pázlerová

Vloženo 16.9.2006 - 0:58
Taky se chystám obsedat co nejdéle, uvidim, jak dlouho vydržim :-))), ale rozhodně až po třetím roce a hodně pomalu, první zimu ho nechám zase zdivočet a začne něco dělat až ve čtyřech letech. Je škoda, že u zkoušek se moc nekouká na zdraví koní, hodně lidí by chtělo mladého koníka pošetřit. Na druhou stranu fandím všem chovatelům, kteří zodpovědně pracují na zkvalitňování všech plemen...

Renata Koseková

Vloženo 16.9.2006 - 19:48
tak to nechápu. píšeš, že nejsou ježděni vždy pod sedlem. Znamená to, že se jezdí i bez sedla? Nerozumím tomu, proto se ptám. Jestli to tak opravdu je, rozhodně to není šetrnější.Možná jsem to jen blbě pochopila. Z toho mála co o Polu vím, jsem netušila, že se dá jezdit bez sedla, takže sem si to možná jen špatně vyložila, možná si to myslel jinak. Každopádně rozhodně není pro koně šetrnější, když na něm někdo rajtuje bez sedla, jestli jsi měl opravdu na mysli jízdu bez sedla, samozřejmě.

Eva Matoušková

Vloženo 16.9.2006 - 21:23
Já jen poznámku k inzerátům. Skokový talent u koně se dá poznat aniž na něm rajtuji! Když napíšu do inzerátu skokový talent, nebo dobrý skokan může to znamenat, že mladý koník ve volnosti ukazuje velmi dobrý styl skoku :-).

blanka tesnerova

Vloženo 17.9.2006 - 14:23
To je jistě pravda, však o tom nepísu. Ale když se podíváš na fotky, kde na ani ne tříletém koníkovi sedí velký (a těžký) chlap a skáčou pře 110 cm...... Nebo na koníka, co má hlavu staženou a vyvázanou až se dotýká pomalu hubou plece, tak o tom jem psala. Na druhou stranu je pravda, že při výkonostních zkouškách jsou na koníky dost velké požadavky. Naše kobyla se narodila v říjnu, a když byla na svodu, byly jí dva roky a pět měsíců. Na výkonostky nešla.

Pavel Vávra

Vloženo 13.1.2008 - 20:52
Zdravím všechny,chtěl bych se poradit jestli je začátečník schopnej zvládnout s odbornou pomocí jeden a půl letýho hřebce.Děkuji vavras

Ingrid Sersenová

Vloženo 13.1.2008 - 20:55
Ahoj.Myslím, že s odbornou pomocou sa to dá v pohode zvládnuť.A nechcete pristúpiť ku kastrácii? Alebo je koník z hladiska plemenitby hodnotnejší?

Katka Lipinská

Vloženo 13.1.2008 - 20:55
Optimalne urcite ne. Ale mozna, bude-li mit hodne stesti, na to nikdy ani neprijde...

Gabriela Pachtová

Vloženo 13.1.2008 - 20:58
spíš kdyby s ním začátečník pomáhal zkušenýmu, ale jinak z toho koně nemůže být to co by s ním bylo jen po práci se zkušeným.. podle mě, možná si to myslím špatně a nemám pravdu :-)

mismon

Vloženo 13.1.2008 - 20:59
To je ten kůň, co bude sám u baráku, nebo si pletu diskuze? 1,5 letý hřebec má být na pastvině ve společnosti jiných koní. Nemluvě o tom, jak asi později bude vypadat obsedání, přiježďování... no nedělala bych to.

Pavel Vávra

Vloženo 13.1.2008 - 21:13
Kastrace se zvažuje,ale až dospějeto bude lepší.Díky

Pavel Vávra

Vloženo 13.1.2008 - 21:22
Ten kůň půjde na jatka,protože výkonostně nesplňuje požadavky majitelů,proto se ho rozhodli darovat někomu kdo má rád koně a kdo se o něj bude chtít starat.Nemyslím .že je to jenom o tom stádě,ale o celkovém přístupu ke koni.Obsednou ho oni,protože ho mají rádi a taky mě se vším pomůžou.Někdy je lepší kůň sám u baráku a dobří lidé k němu než stohlavé stádo a majitel ničema.to sem taky zažil.

Libuše Borůvková

Vloženo 13.1.2008 - 21:35
a co dát konka aspoň na čas někam na hříbárnu?

k lysá

Vloženo 13.1.2008 - 21:38
to by mě zajmalo co to je za majitele, ze ho chtějí dát na jatka kvůli tomu že nesplnuje výkonostně požadavky...

k lysá

Vloženo 13.1.2008 - 21:39
ještě by mě zajmalo jak to zjistili v 1,5 roce...

Katka Lipinská

Vloženo 13.1.2008 - 21:46
"Někdy je lepší kůň sám u baráku a dobří lidé k němu než stohlavé stádo a majitel ničema.to sem taky zažil."To zalezi na tom, jak casto toho majitele vidi. A jinak je to alibismus. Pokud bys mel podminky na chov hrebce a trenera, pak je sance, ze by to mohlo dopadnout jakz takz dobre. Samotny hrebec od 1.5 roka u baraku se zacatecnikem, to je prusvih. Hele kun sice zere seno a ma ctyri nohy, ale jinak s morcetem az tak moc spolecneho nema.:)

Pavel Vávra

Vloženo 13.1.2008 - 22:04
Majitélé jsou to dobří protože ho chtějí dát na jatka-uspat jen když nenajdou hodné lidi,kteří se o toho koně postarají.Nechtějí aby se jejich kůň dostal k někomu kdo ho nebude mít rád.

Pavel Vávra

Vloženo 13.1.2008 - 22:10
Zjistili to asi dřív,když ten kůň uklouz a měl skříplej nerv v zadní noze.Na veterině v Brně jim řekli ,že to může být lepší,stejný a nebo horší,ale parkur si už neskočí proto hledájí někoho,kdo ho vezme takovýho jakej je.

mismon

Vloženo 13.1.2008 - 22:29
Projdi si tu diskuzi, v poslední době tu bylo několik názorných ukázek, co udělá s koněm "odchov" v tomhle stylu. Pokud mu nejsi schopen zajistit kvalitní hříbárnu, raději si ho neber... ale vím, že si tohle stejně nevezmeš k srdci, jako tisíc dalších, kteří jsou přesvědčeni, že to nejlepší je vypiplat si koně sám a sám, věnovat se mu.... jenže on tohle v mládí vůbec nepotřebuje a bereš mu tak možnost stát se koněm. A jen tak mimochodem: neptej se, když nechceš slyšet "ne".

Jana Stixová

Vloženo 13.1.2008 - 23:00
Souhlasím s Mismon. Bohužel i u nás skončil "na převýchovu" dvouletý hřebec po tom co majitele přimáčkl v boxu na zeď. A to byl pan majitel vynikající chovatel a celkek zdatný jezdec. Bohužel co se týče výchovy mladého koně, potažmo hřebce byl úplně mimo. Taky věřil tomu, že si koníka láskyplně vychová doma sám a málem ho to stálo zdraví....

Markéta Polenová

Vloženo 14.1.2008 - 16:54
Já osobně bych do toho nešla, ale když už... důrazná rada: Opravdu je velmi důležité, aby hřebec měl možnost vyrůst mezi ostatními koňmi, dejte ho na hříbárnu (někdy ve 2?letech vykastrovat - nebo jak máte v plánu), začněte s ním pracovat minimálně v 2,5 letech (já bych byla pro, nechat ho aspoň do 3,5, ale to dělá málokdo, každej se hrne, už aby mohl jezdit...). Pokud vyroste mezi dalšími koňmi a přivedete si ho jako valacha dostatečně vyblbnutého s kamarády, bude s ním práce mnohem snazší než když ho budete mít na dvorku v koňské samotce... Co znamená pojem začátečník? S odborným vedením by to možná šlo, ale opravdu by to musel být zkušený člověk, který už vychovával a obsedal koně, a který se na to v půli nevykašle... Taky je potřeba počítat s tím, že až se obsedne, tak pak po určité době začne vymýšlet lumpárny, taky přijde do těch blbnoucích let ("puberty"), a než se z něj stane použitelný kůň, bude to trvat ještě hodně dlouho a bude to stát hodně peněz a trpělivosti... Stálo by za to, promyslet se, zda by nebylo lepší (i pro toho koně) prodat ho někomu, kdo má opravdu zájem, zkušenosti a možnost věnovat se mu. Možná by to bylo lepší než se táhnout za nejistým výsledkem coby začátečník...

Pavel Vávra

Vloženo 14.1.2008 - 19:44
Děkuji všem za rady,máte pravdu,že to je dlouhá cesta.Tak ho teda nechám někomu zkušenému bude to tak lepší.A nezlobte se prosím jestli sem byl nepříjemnej.Díky a mějte se.

Petulja

Vloženo 16.1.2008 - 8:15
podle mě není :-(

Petra Polcrová

Vloženo 17.1.2008 - 12:24
Mám možná jiný názor než ostatní ale napíšu ho. Třeba ti to pomůže. Taky mám hřebce, budou mu dva roky v dubnu. Je to ale už valach. Nechala jsem ho vykastrovat v roce a půl. Pokud chceš mazlíka a kamaráda, tak je to optimální věk. Nepřemýšlej o tom. Nech ho vykastrovat ještě teď dokud je zima a nejsou mouchy. Bude povahově zlatej. No a co se týká toho chovu - máš možnost aby ten kůň bydlel někde, kde jsou jiní koně? Když bude vykastrovaný, tak to klidně můžou být kobyly. Někde aby mohl chodit s koňmi do výběhu. Neuznávám hříbárny. Jsem pro smíšená stáda. Máš možnost nechat si toho koníka za dva roky nechat obsednout a přijezdit. To je dobře. Do té doby budeš se učit a nebudeš už začátečník. Takže je pro tebe důležité jestli teď můžeš koníkovi poskytnout to aby byl s nějakými koňmi a měl výběh, aby byl venku co nejvíc. Pokud to máš a máš peníze na to abys ho živila a ošetřovala a máš jeho bývalé majitele, kteří ti budou radit a pomáhat, tak do toho podle mě jdi. Ale jen pokud máš všechny tyhle věci. Nesmí chybět ani jediná. Držím palce Dalmatika

Kristina Kovalcikova

Vloženo 22.1.2008 - 21:35
pochybuju... znam lidi keri byli zacatecnici a koupili si ctyrleteho!!!! valacha !!! ... byl to bezva konicek, ja mela odjezdeny tak tri nebo styri roky a nemela sam s nim problem /taky sme skakali/... oni s nim bojovali pul roku pod dohledem trenera a stejne ho zkazili...mlady kun potrebuje na sobe cloveka s pevnym sedem... pokud ma jezdec problemy sam se sebou, nepomuze mu na zemi ani duch svaty :-DD

veveřice

Vloženo 6.10.2015 - 13:26
Zdravím, píši vám o radu kvuli memu mladochovi :( koupila jsem ho neobsedleho, nyni zaciname uz pracovat na jizdarne, ale jeste je bez kondice a dost se projevuje co se jeho siky tyce.. je opravdu urostly a velky, myslim ze ma okolo 175cm mozna vic.. problem je, ze nemam zkusenosti s mladymi konmi a trenerka co ho dnes mela mi rekla, ze je hodne silny a nevi, zda ho budu schopna ujezdit az zacne mit kondici a silu jeste vetsi.. nevim si rady.. je to zlaticko, zatim jsme nemeli problem, ale vubec nevim jak tomu predejit aby neprisla doba, kdy na nej budu kratka... ttenerka rikala ze by potreboval byt jezden nekym hodne zkusenym kdo vi co dela nejlepe nejakym trenerem nebo i s ní... a proto se chci zeptat zda jste nekdo meli stejnou situaci, kdy jste meli mladocha co byl hodne silny a jak jste to resili??? Meli jste problem ho ujezdit? doporucili by jste mi neco?? Diky moc

Hana Kašíková

Vloženo 6.10.2015 - 14:13
Na tyhle závěry, že ženská nemůže jezdit velkého a silného koně, jsem doslova alergická. Může a úplně v pohodě, mám valacha, dneska 12,5 let, od jeho 3 let, 175 cm, 800 kg, je hodně mohutný. Tohle slýchám v podstatě pořád a ještě jsem nepochopila, jaký je rozdíl mezi velkým a malým koněm, co se týče ježdění. že toho menšího zmůžete silou? No, já silou nejezdím a ten můj mamut dělá vše na jemné pobídky. Jezdívala na něm i dcera, která v té době vážila tak 30 kg i s postelí. ALE, jako problém vidím to, že nemáte zkušenosti s mladým koněm, bez ohledu na jeho velikost. Zdá se, že na to jdete dobře, za dohledu trenéra by se to dalo zvládnout, ale tu paní - trenérku bych vyměnila.
1 2