\"Australské sedlo\"

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 20:45
Prosím o rady. Dostalo se mi dnes do ruky a pod zadek a je na prodej. Kobyle je fajn, mně je fajn, i když teda aspoň trochu dotáhnout podbřišník je práce pro silného chlapa :-( - Jak poznám, co je to zač? (Původní majitel koupil a umřel; nikdo neví, kde ho pořídil, nic. Na sedle nemůžu najít žádné označení. - je nutné, aby v klusu/cvalu plácala zadní polovička sedla do koně? Jsou tam taková velká oka... a v některých inzeráteh z nich visí řemen. Ten je nač? - Má to hrušku jako hrom, ale na dva festovní šrouby. Dá se to sundat? - a jinak cokoliv a úplně všecko, co vás napadne... v životě jsem tohle neřešila, ani zkušenosti po okolí nejsou. A jdu fotit.

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 21:04
Fotky: http://lanceta.rajce.idnes.cz/SEDLO/

Daniela Netíková

Vloženo 18.2.2013 - 21:22
Nekupuj to. Jsou to levná sedla z indie či bůhvíodkud, brzo se rozpadnou. Navíc jak se tak na něj koukám, musí děsně házet jezdce dopředu. Pochopila jsem správně, že plácá sedlo do koně? Nebo jen ty placky s oky? (jsou pravděpodobně na zadní podbřišník, ale tím se plácající sedlo rozhodně nezachraňuje). Možná se Ti může zdát příjemné a nechci Ti kazit radost, ale za mě fuj.

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 21:29
Reakce na 1492940: Jak se to pozná? Že je to indie? Ono je nějak dva tři roky v provozu a zatím se moc nehlo... To plácání bylo posedlím do mé zadele - ovšem nevím; pod podbřišák by se mi vešla pěst, ty řemeny jsou opravdu hrozně tvrdé a silné. Kobyla vcelku neprotestovala, až jsem se divila - ona je dost cimprlich. Dopředu mě to neházelo. Já tomu ale vůbec nerozumím... nepoznám ani kůži od koženky :-(

Aneta Svobodová

Vloženo 18.2.2013 - 21:30
Reakce na 1492940: Mě zezadu přijde křivé. Sice vypadá hezky tím, jak je zpracované, a určitě na koni udělá parádu, ale nějak extra se mi také nepozdává.

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 21:38
Reakce na 1492945: Holky, děkuju moc za názory. Na tu křivost se pořádně kouknu. Nepozdává proč? (Na parádu nejsem, to není účel možné koupě.)

Aneta Svobodová

Vloženo 18.2.2013 - 21:55
Reakce na 1492952: Právě tím, že mi ta zaoblená /kovová?/ věc vzadu přijde vychýlená, a zepředu při pohledu na hrušku se mi to zdá také nesouměrné. Aby nebylo pohnuto s celou kostrou. :( Ale podle fotek těžko soudit, člověk občas vidí věci, které v reálu nenajde.

Kamila Bradáčová

Vloženo 18.2.2013 - 21:55
Párkrát jsem na takovém sedle jela, v kroku pohodlné, klus a cval je mi nepříjemný, v zimě, kdy jsem oblečená i v termoprádle, tak mám o švy termoprádla sedřené vnitřní strany kolen, jak se tam divně přikládají kolena (ze žádného jiného sedla to nemám).

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 22:07
Reakce na 1492965: Máš pravdu, je to křivý. To vzadu je oko na něco, to asi nevadí. Ono je to celý ušitý tak nějak opile (byla jsem se podívat pořádně, no ;-), u hrušky je to taky vidět. Ale když ho zvednu, když ho položím pečivěji na tu kozu, tak to vypadá spíš jako kosmetická vada. Otázka je, o čem tohle svědčí. O pečlivosti výrobce asi... Hnutou kostru poznám jak? Tohle je teda věc festovní jak víra helvítská... ale nemám srovnání. Kamča: seděla jsem v tom dneska jeden a půl hodiny, všecky ruchy, odřeniny nemáme ani jedna. To plácání pořád přičítám spíš nedotažení (velkému) - ale netuším, jestli je to normál, že to jde tak ztuha.

Aneta Svobodová

Vloženo 18.2.2013 - 22:15
Reakce na 1492972: Já to nikdy neměla v ruce, natož na koni, takže mě ber jen jako fotek očumovatele. :) Měla jsem za to, že to očko prochází celým sedlem a tvoří nějakou konstrukci, ale pak mě napadlo, že je to možná na podocasník...takže to by mě tolik neznervózňovalo... Ale prostě mi to sedlo celkově souměrné nepřijde. A taky si myslím, že každý poctivý a schopný výrobce se svou značkou netají. Nejde mi do hlavy, proč by si sedlo neoznačil... Takže asi počkat na názor někoho, kdo se orientuje a zná, protože já mohu být ale úplně vedle a zbytečně odrazuji od možná fajn kupu.:)

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 22:21
Reakce na 1492974: Děkuju. No, pravda je, že jsem si na tom dneska nádherně rozhejbala bolavou plotýnku; holt sedím na zadku v těžišti a jinak to v tomhle sedle nejde. Třeba označené výrobcem je, a já jen nevím, kam se koukat.

Daniela Netíková

Vloženo 18.2.2013 - 22:43
No nevím, co je výhodná koupě. Tyhle sedla se dají koupit nová už pod 8000 Kč. Že je aušusové vím zcela jistě, protože to tady spravuju, furt dokolečka. Řemeny tvrdé zůstanou, není to kloudná kůže, tudíž nejde ani pořádně namazat. Je to celé napuštěné tunami barvy, aby se zdálo, že jsou pevné.

Helena Smutná

Vloženo 18.2.2013 - 22:47
Reakce na 1492981: jsou podšité čímsi, co vypadá jako nylon. Ta hruška - dá se odendat? Cena je poloviční. Ale o to ani nejde, prostě byla příležitost to vyzkoušet, ovšem nemám s čím porovnávat. Jasně, že hlavní je neublížit kobyle.

Zuzana Bednaříková

Vloženo 19.2.2013 - 0:08
Australská sedla mě zajímají už delší dobu (bohužel jsem ještě zatím neměla možnost v nějakém sedět) a proto si občas hledám informace a shodou okolností jsem nedávno našla tohle: http://www.horseforum.com/horse-tack-equipment/australian-saddle-pros-cons-31869/ Jak se zdá, stejně jako u anglického a westernového sedla se je i toho australského trochu jiný sed. Je to tam docela dobře popsáno, bohužel jen pro ty co vládnou anglicky (nebo překladač). Proto bych se osobně asi docela bála odhadnout, jak má sedlo sedět, pokud se i forma sedla nejspíš uzpůsobuje trochu jinému sedu. Každopádně kvalita je kvalita. Ráda bych se zeptala, dá se v Česku vůbec sehnat nějaká kvalitní značka australských sedel?

Helena Smutná

Vloženo 19.2.2013 - 3:17
Reakce na 1492993: Mně ta stránka padá a padá, jakmile se zobrazí :-( Sed mi až tak jiný nepřišel, leda snad, že mi to sedlo nedovoluje předklon. A chová se to možná spíš jako kompromis mezi anglickým a westernovým sedlem; koně nemáš kdesi daleko pod sebou, a pokud je kůň přiježděný a zkušený, reaguje jak na překládanou volnou otěž, tak i na normální anglické držení. Máš prostě možnost použít oboje v podstatě korektně. Holeně nejsou na koni - v těch místech je chránič řemení třmenů. No, moje kobyla není zvyklá na neustálé hoblování (většinou), takže pobídky holení pochopila ochotně i tak. Ale je možné, že jí - za ty roky,co ji mám - dávám signály přerůzné, o kterých nejspíš ani nevím, ale ona si to holt vyjednotí :-) Asi se v Česku kvalitní značka austr. sedel najít dá, jen by bylo fajn vědět, jak se to pozná, sakra, že je kvalitní. Fakt je, že jeden typ v různách modifikacích stojí tak 6-10 tis, a jiný se pohybuje kolem 20-30 tis. Možná je to vodítko, ale netuším, jak spolehlivé. Kéž by sem napsal někdo,kdo tato sedla má, jezdí v nich, nabil si třeba hubu kdysi levnou koupí, nebo rozeznal i v levném sedle dobrý kup... a poradil by, nač koukat, a proč...

Jarka Molnar

Vloženo 19.2.2013 - 7:34
Tak já mám tohohle australáka: http://www.equisboy.cz/endurance-bezkostrova-australska-sedla/australske-turisticke-sedlo-wintec Jak napsala HelaS, hledala jsem kompromis mezi anglií (už mám odsportováno a mám nějakej věk) a westernem (namlátila jsem si pupek o hrušku). Do předklonu to sedlo pustí jen omezeně a lehký klus (vysedání) též, to tam dělají ale ty "uši". Jinak co se týká "sedění nad koněm", tak u tohoto sedla to tak není. A holeně mám normálně na koni, tak jak jsem byla zvyklá v "anglii". V celku bych napsala, že sedlo je velice dobře prostupné a ke všemu (pro takový maminy, jako jsem já) i bezpečné. Je ale fakt, že cenově jsme už úplně někde jinde, než Helino sedlo. Na sedlo, na které se ptá Hela, jsem se dívala. Původně se mi líbilo, ale při důkladnější prohlídce na mě působilo jako nekvalitní. A vzhledem k tomu, že nejsem žádný pápěří, tak jsem neměla odvahu do něj jít. A také je tento typ vhodnější na užší koně, což já nemám.

Zuzana Bednaříková

Vloženo 19.2.2013 - 14:34
Ta stránka je na horseforum.com, zadat do vyhledavače australian saddle pros cons, poslední téma první stránka. Na youtube je i pár videí na propagaci nějaké značky, tam ukazují jak by sedlo mělo sedět. Tak třeba tam najdete něco užitečného :) Kdysi se mi do rukou dostalo číslo magazínu Trail Blazer a tam to sedlo právě velice vychvalovali pro jejich bezpečnost a stabilitu jezdce. Dokonce dávali za příklad film Muže od Sněžné řeky, zjm. onu slavnou scénu s během z toho srázu. Mě se to sedlo velice líbí - pro rekreační jezdcě jako jsem já by to mohla být značka ideál. Kombinuje výhody anglie a westernu a navíc vypadá velmi bezpečně, pokud bych se rozhodla s sebou vzít ne-jezdce. Škoda jen, že sehnat nějaký slušný exemplář není tak úplně jednoduché. Ale myslím, že pokud bych chtěla přemýšlet o té relaci kolem 30 tisíc, nebylo by reálné vlézt se do nákladů za sedláře a sedlo prostě v nějaké decentnější verzi nechat ušít? Nevím, jestli má cenu doufat, že do těch 10 000 koupím něco slušného. Spíš si myslím, že ne...

ponka

Vloženo 19.2.2013 - 15:23
Reakce na 1492930 Prosím tě určitě jsi viděla nějaké Australské filmy,jako Muž od sněžné řeky,MecClaudovy dcery,nebo Austrálie....Ty evropské paskvily nemají nic s Australskýma sedlama společné,jsou odporně zvednuté mohutnými polštáři nad koně ,tím pádem máš pocit,že sedíš nad koněm a né ,,v koni" ...nebrat :)

Daniela Netíková

Vloženo 19.2.2013 - 20:00
Nemůžu než souhlasit s Ponkou. Téměř všechny mají ty polštáře nesmyslné a zadní část posedlí jak skluzavku. Kdysi jsem v takovém jela a opravdu jsem se jak na skluzavce cítila. V podstatě mě před obejmutím koňova krku zachránily ty uši, ale co jsem vyčetla z výše zmiňovaných stránek, tak tam by jezdec také zapasovaný být neměl. Sedlo (viz AZO) ty polštáře tak vysoké nemá a i posedlí je odlišné. Vypadá, že může držet sed, jak je potřeba. Však už je taky cenově o dost vedle... Není to tak dlouho, co tu diskuse o australských sedlech proběhla. Doporučuju dohledat.

Kateřina Adamusová

Vloženo 19.2.2013 - 20:15
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Stock_Horse_ready_for_work.jpg

Helena Smutná

Vloženo 19.2.2013 - 23:50
Reakce na 1493109: Linchi, díky moc za odkaz - vida, na videu je vychytávka, řemen navíc, funguje jako páka při seldání. To je ono! Ponka: Máš pravdu, ale zas, na west sedlu fakt sedím kdesi v nebi nad koněm a v tomhle ne, přecejen je trochu kontaktní. Možná je to taky o zvyku, nevím. Dandiček: no jo, ale už jsem viděla větší polštáře... Diskuse tady byla tuším v 2002, Karol tam psal, že všecky australáky (koupený v Austrálii) jsou beztak indie. Moc jsem nepobrala, co teda je echt australské sedlo. Ovšem sedla jsou obecně věc velice silně nebezopečná - jak zadek pozná, jak by se cítit mohl, je jeho vlastník schopnej hladovět, aby si to pořídil ;-) Můžu u vás koupit festovní řemen k podbřišníku, rozměr 30 x 500 (délka cca, může být delší)? Jeden? Hnědej? A co se stane, když vezmu šroubovák a tu hrušku oddělám? Hne se kostra? Dá se to zjistit předem? Tedy... ona je fajn, jen někdy prostě používám kobylu pro dva lidi (táta + malinkej syn), tak aby se vešli, no. Ale třeba je to blbost a tihle dva si poříděj bezkostráč. Ještě jednou všem moc děkuju. Moc jste mi pomohli.

ponka

Vloženo 20.2.2013 - 15:42
Reakce na 1493237: Ponka: Máš pravdu, ale zas, na west sedlu fakt sedím kdesi v nebi nad koněm a v tomhle ne, přecejen je trochu kontaktní. Možná je to taky o zvyku, nevím. Tak to sedíš ve špatném sedle,správně padnoucí westernové sedlo je pěkně s koněm v kontaktu a sedíš právě v koni né na koni.Jinak by nešli dělat složité manévry....neb nemá polštáře :))

Daniela Netíková

Vloženo 20.2.2013 - 21:07
Vidím, že Ti to nikdo nevymluví. Jestli jsi přesvědčená, že je sedlo to pravé ořechové, tak si ho kup. Nečekej ale ani kvalitu, ani životnost. Řemen udělám, to není problém. Jen jestli má sedlo pod bočnicí ten kruh jako na videu. 50 cm se mi zdá ale málo a taky je třeba ho našít na podbřišník. Domluvíme se po meilu.

Martina Brousková

Vloženo 20.2.2013 - 21:20
Reakce na 1493398: Dandicek - já bych s dovolením zkusila odpovědět za HeluS - doufám, že se nebude zlobit... Tipla bych si, že přesvědčená, že je to to pravé ořechové není...ba ani nečeká extra kvalitu a životnost. Ale zjistila, že sedlo je příjemné jí i kobyle a řekla si, proč to za ty peníze nezkusit... Dám krk na to, že jakmile zjistí, že kobyla má se sedlem sebemenší problém, sedlo bez milosti poletí. Ale ony ty levné věci kupodivu někdy překvapí, já třeba znám lidi, kterým takové sedlo léta slouží a koně přitom netrpí.

fran

Vloženo 20.2.2013 - 21:32
Nejsem příznivcem levných sedel, ale jak píše nitka, někdy fungují. Kamarád takové sedlo měl, tu levnou verzi, jezdil téměř denně po cca 3 roky. Kůň, kamarádovo pozadí jakož i sedlo v pořádku. Poté jsme měli sedlo krátce vypůjčené my, párkrát jsem v něm seděla, jenom tak pro zkušenost. Občas se tady objeví nějaké stížnosti, že to či ono nejde, někam to hází a podobně..., ten pocit jsem neměla a to jsem celkem zmlsaná. Poměr cena/výkon je podle mne uspokojivý.

Ivana Karpíšková

Vloženo 20.2.2013 - 21:58
Reakce na 1492930: Toto sedlo je opravdu pouze imitace originálních austr.sedel.Je to jakoby honácké s hruškou,jinak originálů je hodně bez hrušky a různé typy.Třeba se Vám zrovna povede,že bude koni dobře pasovat:-) ale zázraky nečekejte.Životnost a cena oproti originálu nízká :-) Pro zajímavost si třeba zadejte do vyhledávače Syd Hill & Sohns nebo Brumby. U nás se koupit nedají,např.v Německu,Rakousku ano a objevují se u nich použitá v inzerci.

věra honešová

Vloženo 21.2.2013 - 15:38
Asi před 11 lety se mi toto sedlo strašně líbilo. Přestože jsem věděla, že tato sedla se vyrábí v indii, šla jsem do toho. Tehdy stálo 10 a půl tisíce. A kůže opravdu vypadala, jako by to byla ta směs kůže+papír+lepidlo, ale přesto vydržela. Jezdila jsem v něm 2-3 koně denně, několik let. Tehdy se dělaly ty uši víc kolmo, takže se na něm dalo jezdit jen s dlouhými třmeny. Při zkrácení třmenů tlačily do nohou spodní hrany uší. Sedlo bylo taky s hruškou, ale nikdy mě nenapadlo ji odšroubovat (i když mi tam taky překážela - psychicky při obsedání mlaďochů). Ale určitě bych se toho nebála. Podle vzhledu šití té kůže kolem hrušky (na tom mojem) to bylo oddělávací. Momentálně máme doma kvalitní westernové sedlo, anglické skokové a půjčené australské. Ten australák mi přijde opravdu jako něco mezi westernem a anglií. Pokud sedí koni, nebála bych se toho.

Daniela Netíková

Vloženo 21.2.2013 - 22:10
nitka: Reakce na 1493398: Dandicek - já bych s dovolením zkusila odpovědět za HeluS - doufám, že se nebude zlobit... Tipla bych si, že přesvědčená, že je to to pravé ořechové není...ba ani nečeká extra kvalitu a životnost. Ale zjistila, že sedlo je příjemné jí i kobyle a řekla si, proč to za ty peníze nezkusit... Dám krk na to, že jakmile zjistí, že kobyla má se sedlem sebemenší problém, sedlo bez milosti poletí. Ale ony ty levné věci kupodivu někdy překvapí, já třeba znám lidi, kterým takové sedlo léta slouží a koně přitom netrpí.
Jasně. Však jsem taky řekla, že pokud je přesvědčená že ano, ať si ho koupí. Že jo, Heluš? :-)

Helena Smutná

Vloženo 21.2.2013 - 23:53
Reakce na 1493584: Jojo! :-) Ono se mi mezitím sešlo několik názorů od lidí, co mají némlich to samý sedlo - dokonce úplně stejně prošitý šejdrem. Takže vožrala není ten, kdo to dělal, ale ten, kdo dělal šablonu :-) Chce to asi trochu jinak sedět. Což jsem zkusila, a, ach, povolila skříplá plotýnka. Neskutečná úleva... Dandičku, ten bazmek, co vede přes sedlo pod bočnice a končí zápinkem, ten by měl mít na levý straně ten kruh, žejo? A podbřišák by měl mít protikus delší, taky vlevo. nebo se pletu? Jestli ne, tak bych určitě chtěla, aby tam ten kruh byl. Nebo - dá se na to dát podbřišník, řekněme, anglickej drezurní wintec? Ten je pružnej pěkně, tak by asi bylo veselejc... Sice jsem už zjistila, že pomůže zvětšit díry v řemenech (což nebylo jednoduchý, protože jsou zespoda vyztužený nylonem), taky že je potřeba grif, ale stejně.

Daniela Netíková

Vloženo 22.2.2013 - 20:06
Vážně sedlo rovná plotýnky??? To bych kurňa taky potřebovala... A já debil vyhazuju prachy za maséry a všelikou léčbu a ono stačí koupit levný sedlo??? Rozšiřuješ mi obzory... :-)) Podbřišník můžeš dát jakýkoliv, který vyhovuje koni a vejde se do zápinek. Kruh by měl být uchycený do kostry a jestli tam není, raději bych do toho nevrtala. Taky už se mi stalo, že mi kostra levnýho sedla praskla v ruce. Ale- dalo by se to vyřešit že by se kruh uchytil na již stávající zápinku. Chce to vidět. Jestli sedlo koupíš, zastav se, něco vymyslíme :-)
1 2