Léčba koňmi: 12. Pedagogicko-psychologické aktivity

4. 7. 2009 Vanda Casková Autor fotek: archiv OS Epona

Léčebně pedagogicko-psychologické ježdění? Aktivity pomocí koně nebo raději terapie prostřednictvím koně v psychologii? Vzhledem k tomu, že v českém jazyce neexistuje zvláštní pojmenování metody využití zvířete jako léčebného prostředku, používá se označení přejaté z anglosaské literatury, tedy léčení prostřednictvím/pomocí… v našem případě koní.

V rámci České hiporehabilitační společnosti se dlouho používal termín Léčebné pedagogické a psychologické ježdění (LPPJ). Toto pojmenování zahrnovalo působení koně především v oblasti pedagogicky, psychologie, psychoterapie, ale současně mělo vystihnout i sociálně aktivizační působení zvířat na člověka. Dnes již není plně dostačující, hledáme nové pojmenování činností, kde se setkávají jako partneři kůň a člověk. A tak se činnosti podle využití koní v různých oblastech působení na člověka dnes dělí na aktivity s využitím koní (AVK) pro působení v oblasti pedagogiky a sociálních službách a terapie s využitím koní pomocí psychologických prostředků (TVKPP) jako metody psychoterapie. Co je náplní těchto činností?

Terapeutické využití koní jak v oblasti pedagogické tak psychoterapeutické představují způsob odborné garantované pomoci člověku, který ji potřebuje. V terapii jde o zmírnění nežádoucích obtíží, které klienta v životě provázejí. Kůň je zařazen jako medium do oblasti pedagogické, psychologické a psychoterapeutické s cílem podpořit pozitivní změny chování, odstranit nebo zmírnit projevy některých duševních poruch, smyslového deficitu, vytvořit chybějící citové vazby, korigovat postoje klienta k okolí apod.

komunikaceDůvody vedoucí k zařazení koní do léčebného procesu:

  • je konstantní ve svém chování
  • je empatický a ohleduplný
  • vůči člověku vykazuje zdrženlivost, nepodbízí se
  • nereaguje lidsky - nemstí se, netrestá bezdůvodně
  • terapie probíhá v kontextu citového vztahu s koněm
  • umožňuje terapeutům stát v pozadí situace, korekci poruch zvládá kůň
  • v jediném okamžiku šetrně a fyziologicky zaměstnává všechny systémy lidského organizmu

Nabídka aktivit s využitím koní i terapie pomocí koní v psychologii nám nabízí mnoho způsobů práce. S klienty pracujeme jak individuálně, tak ve skupině. Do terapie zařazujeme práci ve stáji i přípravu koně pro ježdění (čištění a sedlání), aktivní ježdění i voltiž, kombinujeme hry a práci klienta s koněm ze země s činnostmi prováděnými ze sedla. V rámci aktivity s využitím koní i v terapii s využitím koní pomocí psychologických prostředků se tedy uplatňuje nejen samotná jízda na koni, ale také kontakt s ním. Volba konkrétní metody práce závisí na podmínkách, ve kterých hiporehabilitaci provádíme a také na druhu znevýhodnění klienta.

Složení realizačního týmu
  • aktivity s využitím koní (pro působení v oblasti pedagogiky a v sociálních službách) vede zpravidla pedagog, speciální nebo sociální pedagog, sociální pracovník se specializačním kurzem
  • terapii s využitím koní pomocí psychologických prostředků využívající postupy psychologie vedou psychoterapeuti, psychologové, psychiatři apod.
  • jezdecký instruktor
  • odborník, který provádí diagnostiku klienta a na terapii doporučí a kontroluje
  • pečlivě připravený kůň, jehož výběr podřizujeme druhu postižení klienta a okruhu terapie.

Nesmíme zapomínat, že jednotlivé disciplíny hiporehabilitace nemůžeme od sebe zcela oddělovat. Tyto části spolu úzce souvisí a prolínají se. Vždy, když se u klienta zaměřujeme na ovlivnění psychiky, ovlivňujeme také jeho tělesnou stránku a naopak. Proto je vhodné úzce spolupracovat také s ostatními odborníky všech oborů, kteří se na realizaci terapie podílejí.

PPAV metodice TVKPP platí pravidlo, že ve většině případů stojí terapeuti v pozadí a korekci poruchy provádí sám kůň. Terapeut slouží pouze jako prostředník k navázání správné komunikace. Terapeut, i další členové terapeutické skupiny by měli získat prostřednictvím koně důvěru klienta.

Při práci s klienty v oblasti AVK i TVKPP učíme děti i dospělé sebepoznání, hodnocení svých dovedností a schopností. Využíváme velké motivace, kterou kůň klientovi nabízí. Obzvlášť patrné je to při práci s dětmi. Učíme klienty spolupracovat při čištění a ošetřování koně, při nasedání nebo při poskytování záchrany kolegům ze skupiny při provádění různých úkolů. Kontakt s koněm vyvolává u klientů emotivní zážitek, podporuje jejich intelektovou složku a pozornost. Podstatná je v procesu pedagogicko-psychologického ježdění motivace. Kůň je silným motivačním prvkem pro další činnosti a tak nám ulehčuje naše pedagogické působení. Do cílové skupiny klientů, pro které je pedagogicko-psychologické ježdění na koni přínosné, patří:

  • děti s poruchami učení a chování
  • děti s vadami řeči
  • klienti s mentálním postižením
  • klienti se smyslovými vadami
  • duševně nemocní klienti
  • klienti s diagnózou autismus
  • klienti trpící poruchami příjmu potravin
  • klienti se závislostmi na návykových látkách nebo hracích automatech
  • klienti, kteří se obtížně sociálně začleňují atd.

Postupem času se ukázalo, že na člověka má větší vliv vzájemný vztah s koněm než vlastní ježdění, a proto při aktivitách s koňmi i během terapie je kladen větší důraz na tuto složku.

Podobné články

Hiporehabilitační kůň je nejdůležitějším členem týmu a jeho výběru a přípravě by měla být věnována velká pozornost. Důvod je prostý a tím je…

Aktualizace ke dni 6. 12. 2010: V textu byly provedeny drobné úpravy podle nejnovější platné terminologie a pravidel. // Současný stav…