Koně v notových osnovách

22. 10. 2021 06:00

Obrázky: 4

Autor: Michaela Burdová Foto: Liza Goldsmith, Emile Smitek Rubrika: Koně v umění Počet přečtení: 838 Komentuji zde: Ne Bookmarkován 0 krát

Já mám koně, vraný koně… S písničkami, ve kterých se objevuje jako hlavní prvek kůň, se většina z nás setkala už jako batolata. Elegance a dynamika koní v pohybu ve spojení s hudbou je fascinující zážitek a už v klasické hudbě jsou na téma koní notoricky známé party. Písničky o koních jsou evergreeny. Připomeňme si ty nejznámější a přidejte své tipy.

Hudební klasika a koně

Bedřich Smetana – Šárka

Začněme doma. Symfonická báseň Šárka z cyklu Má vlast už v prvních minutách promlouvá kopyty koní, když Ctirad přijíždí se svou družinou.

Každý jezdec od minuty v této ukázce jasně slyší a představuje si vznosně klusající koně, kteří netuší, že své jezdce nesou vstříc kruté smrti. Zaposlouchejte se – po úvodu, který vyjadřuje vztek dívek, jejich zuřivost a touhu po pomstě, pak navazují první takty, kdy Ctirad zdálky přijíždí... má to dynamiku, vznos, rytmus.

Richard Wagner – Valkýra

Jízda valkýr na okřídlených koních v třetím dějství opery Valkýra je tak sugestivní, že si to jako leitmotiv vypůjčili i někteří filmaři (Hvězdné války). Slyšíte (a vidíte vlevo) ty řítící se koně? 

Gioachino Rossini – předehra k opeře Vilém Tell

Tady se na koni projedete opravdu rychle. Sice až trochu příliš „profláklý“ motiv z předehry k opeře Rossini vás unáší tryskem, kopyta buší rytmicky o zem. Přitom je v tom jistá kavaleristická spořádanost oproti divokým kněžkám.

Franc von Suppé – předehra k operetě Lehká kavalerie

Tenhle kousek vás vezme v lehčím tónu operety do doby prusko-rakouského konfliktu. Premiéru měla v roce 1866, v předvečer bitvy u Hradce Králové. Opera není zdaleka tak známá jako její předehra.

 

Současnost

Od klasické hudby se přesuneme k současným skladatelům (věřím, že by se skladatelé klasické hudby neurazili). Výběr poněkud subjektivní, ale ne vždy je ta správná nálada na Wagnera, tak něco přímočařejšího a lehčího.

Armand Amar

Francouzský skladatel marockého původu se narodil se roku 1953 v Jeruzalémě. Snad tahle směs národností ovlivnila směr skladatelský. Na jeho hudbu mě upozornila skladba La Terre Vue du Ciel, když jsem se dívala na vítězný pár v krasobruslení na OH 2018. A pak jsem našla (a myslím, že i mnozí jiní) tenhle kousek – Mongolia.

Film a soundtrack

Zaříkávač koní – Thomas Newman

Zase z jiného soudku od amerického skladatele filmové hudby, který získal řadu ocenění (Oscar, Emmy, Grammy, Zlatý globus). Když ten motiv uslyšíte, jste uvnitř děje hollywoodského trháku Zaříkávač koní

Muž od Sněžné řeky – Bruce Roland

A máme tady australský seriál Muž od Sněžné řeky a scénu koně řítícího se s jezdcem z tak strmého svahu, že to bere dech... a tak odkaz je na celou scénu, bez obrazu to nebylo ono. 

Bruce Roland složil hudbu a sám dirigoval orchestr při natáčení. Úchvatná scéna, když se řítí kůň s jezdcem prudkým svahem dolů, nám ještě dlouho zní v uších. A stádo koní, když najednou vběhne do sněhu – tady hudba ukazuje, jak dokáže souznít s obrazem. Nicméně Bruce Roland je autorem hudby i k filmu Phar Lap, kde to bylo podle něj složitější, protože Muž od Sněžné řeky byla čistá lyrika - prostě muž a jeho kůň v nádherných horách. Oproti tomu ve filmu Phar Lap musela hudba umět vysvětlovat. Například při scéně, kdy je Harry Telford opravdu naštvaný, protože kůň nevyhrál a on nevěděl proč. Propukne v pláč a říká: „Jestli nevyhraje, je to náš konec.“ „Když jsme ukázali tuhle scénu bez hudby," řekl Roland, „lidi se začali smát, což se nám nelíbilo, protože jsme chtěli, aby lidé s Harrym sympatizovali. Musel jsem tedy změnit význam té scény a ukázat její patos a smutek. Také hudba musela říct, že je kůň zraněný atd.“

Bruce Roland má farmu s několika koňmi, na kterých jezdí jeho děti. Na otázku, zda má rád koně, odpovídá, že má rád koně, ale i krávy, a protože zrovna skládá hudbu k delfínům, tak ho teď nejvíc zajímají delfíni. Phar Lap a jeho trénink v písku.

 

Dobrodružství Černého Bleska – Denis King

Denis King byl se svými dvěma bratry členem jedné z nejúspěšnějších britských popových skupin 50. a 60. let, příhodně pojmenované The King Brothers: Denis hrál na klavír, Mike na kytaru a Tony na kontrabas. Když v roce 1970 skupina ukončila činnost, Denis pokračoval ve studiu hudby na Guildhall School of Music a krátce poté se uchytil v televizi a napsal téma „Galloping Home“ pro Black Beauty. Tento kousek mu vynesl Cenu Ivor Novello Award. Populární seriál běžel na televizních obrazovkách v letech 1972 až 1974 a hudba dala generaci školních dětí nezapomenutelný soundtrack.

Písničky

Čtyři koně ve dvoře už ponecháme dětem a jdeme na nestárnoucí písně – pořadí má jistě každý své:

 

Písně o koních v angličtině? Tohle téma mám raději v jazyce mateřském, nicméně na závěr pecka od Rolling Stones - Wild Horses

Připojené obrázky

Ohodnoť článek:

1 2 3 4 5

Čím více bodů, tím lepší hodnocení.

Článek hodnotilo 0 čtenářů. Celkový počet bodů: 0.

Linkuj na:

Sdílej článek na Linkuj.cz Sdílej článek na Jagg.cz Sdílej článek na De.licio.us Sdílej článek na Connotea.org Sdílej článek na Facebook.com