Jak vytěžit ze svých lekcí maximum?

1. 2. 2020 Gabriela Rotová Autor fotek: Gabriela Rotová

Výběr učitele jízdy není věc jednoduchá a nalézt takového, který bude vyhovovat vám i vašemu koni, může být docela problém. Člověk, který má dohlížet na naše vzdělávání by totiž měl být jak po stránce odborné, tak i lidské, skutečně výjimečný. Ten nejlepší možný a to i tehdy, když naše úroveň ještě ani zdaleka není vysoká! Nikdo z nás nechce marnit čas a peníze, ztratit iluze. Měli bychom tedy i o této své investici přemýšlet.

Z každé lekce, kterou se svým instruktorem absolvujeme, bychom si měli odnášet pocit, že jsme se něco naučili, nabýt dojmu, že jsme postoupili zase o nějaký ten miniaturní krůček dál. Učitel, který vede své lekce monotónním, nudným způsobem, učitel, který není schopen vysvětlit a také zdůvodnit své požadavky, nemá empatii, ponižuje a nenabízí řešení problémů, které před něj postavíme, učitel, s kterým si nesedneme, není ten, kterého bychom se měli držet. Pokud ale naleznete takového učitele jízdy, který výše uvedené požadavky splňuje, který je schopen povýšit úroveň vašeho ježdění a i váš pocit z něj, pak se ho pevně držte! Udělejte vše pro to, aby vaše spolupráce vydržela, protože je jisté, že taková spolupráce přinese časem ovoce!

Zde je tedy pár tipů, které nám mohou pomoci zajistit, aby vaše spojenectví fungovalo nejen dobře, ale i dlouhodobě!

1. Pokuste se být na svoji lekci vždy řádně připraveni. Vaší dobrou vizitkou rozhodně nebude, pokud v čase, kdy by naše lekce měla začínat, teprve spěšně vláčíme ubláceného koně z výběhu. Jistě, stát se to může, pak bychom ale měli spravedlivě akceptovat, pokud náš trenér lekci ukončí tak, jak dle dohody měl. Je pravděpodobné, že má i další závazky! Jestliže ale na lekci dorazí pozdě on, pak je víc než fér očekávat, že čas, který máte rezervovaný, bude z jeho strany plně dodržen.
 
2. Většina instruktorů jezdectví nepracuje v trvalém pracovním poměru, jedná se o osoby samostatně výdělečně činné. Pamatujte tedy na to, že pokud rušíte svou lekci, pro vašeho učitele to znamená, že ztrácí část své denní mzdy. Omluvte se tedy ze své domluvené lekce jen tehdy, je-li to skutečně nevyhnutelné. Jestliže je to jen trochu možné, nahlaste změnu včas, s co největším odstupem od termínu tak, aby instruktor mohl nabídnout volné místo některému ze svých dalších žáků. Vaši ohleduplnost každý zcela jistě velmi ocení!

3. Kůň je jen kůň, to ví váš trenér samozřejmě lépe než kdokoli jiný. :) Přesto ale, pokud se objeví nepředvídatelné okolnosti znemožňující započetí lekce, na kterou váš učitel již dorazil, měli byste očekávat, že uhradíte náklady na dopravu a čas, který si pro vás trenér vyhradil. V zájmu korektních vztahů je vhodné ještě před započetím spolupráce projednat, jak budete takovou situaci řešit, jestliže nastane. Vyhnete se tak nedorozuměním, která v této souvislosti ráda vznikají. Vždy je lepší předem vědět, jak se věci mají, než čekat, až z maličkosti vyklíčí svár.

4. Drtivá většina kvalitních trenérů nebude mít žádné výhrady, pokud budete brát lekce i od jeho kolegů. Je ale vhodné, abyste byli v těchto věcech otevření a na skutečnost, že berete nebo se chystáte brát lekce i od jiných učitelů, upozornili. Svět jezdectví je, i když se to na první pohled nemusí tak jevit, uzavřený a malý. Pravděpodobnost, že se o vaší účasti na lekcích u jiných učitelů váš trenér dozví, je více než vysoká. Je tedy lepší, pokud se tuto skutečnost doslechne váš učitel přímo od vás. Upřímnost a kvalitní komunikace je pro váš vzájemný vztah a dobré výsledky velmi důležitá! Je pravděpodobné, že vašemu trenérovi lekce, které absolvujete s jinými učiteli jízdy, nikterak vadit nebudou a pokud by tomu tak nebylo, jistě vám svůj postoj zdůvodní. Dobrý učitel ví, že v mnoha případech může další pár očí nabídnout užitečnou alternativu, ze které nakonec mohou mít prospěch všichni.

5. Jakmile přijde řeč na to, co jste v době, kdy vás trenér neviděl, se svým koněm dělali, je dobré být maximálně upřímným. Ve vztahu učitele a žáka není místo pro prázdné řeči. Lež má krátké nohy a váš učitel pravděpodobně není hloupý! Jestliže jste tedy netrénovali dle zadání, řekněte pravdu. V dobách armádní morálky už nežijeme. Bude vám jistě odpuštěno!

6. Nejlepší trenéři se soustavně vzdělávají, intenzivně pracují na tom, aby zlepšili jak sebe, tak i své klienty, a snaží se být ke svým žákům upřímní. Nebojte se tedy jejich kritiky, pokud je dobře míněna a je vám předkládána s úctou a respektem. Konstruktivní kritika je žádoucí a velmi užitečná! Mějte také na paměti, že se může stát, že narazíte na problém, který se vám nebude dařit společnými silami vyřešit, a nehněvejte se tedy na trenéra, když vás doporučí k někomu jinému či vás nasměruje jiným směrem, než jakým jste se původně chtěli ubírat vy sami. Dobrý učitel je totiž schopný reflexe a i sebereflexe a pravděpodobně tedy dokáže lépe než vy odhadnout, jaké jsou vaše schopnosti, či jak lépe a efektivněji využít talent, který máte vy nebo váš kůň.

 7. Pokud vídáte svého trenéra pravidelně, pak je vhodné prodiskutovat vše, co vás trápí, co se událo v době, kdy jste se neviděli, ještě před započetím další lekce. Máte-li dojem, že váš kůň trpí nějakou indispozicí, či jí trpíte vy, upozorněte na to ihned! To vám umožní maximálně využít čas, který je dané lekci určen. Může to také zabránit tomu, abyste poslouchali týden co týden jedno a totéž. Vašemu učiteli může trvat poměrně dlouho, než si všimne, že něco není v pořádku, a proto je lepší na problém upozornit. Váš trenér nemusí být nutně prvotřídní detektiv a čas, který vám věnuje, je přece vaše investice!
  
8. Snažte se být vždy za všech okolností milý a vstřícný. Uspokojivý vztah mezi vámi a vaším trenérem je ideálním palivem pro aktuální výkon i dlouhodobé výsledky. Nikdy není od věci nabídnout teplý či studený nápoj, i když se vám to může jevit jako nevýznamná prkotina. Nejen, že je to slušné, ale může to být pro vás i výhodné! I váš učitel je jen člověk. Tímto gestem vyjádříte jak své dobré vychování, tak i svůj zájem o "welfare" svého učitele. Ukážete, že nemyslíte jen a jen na sebe, že vás zajímá i to, jak se cítí on. A přestože není jisté, že o tuto společenskou záležitost bude mít trenér zájem, je možné, že někdy příště nabídky využije. A díky tomu získáte prostor, ve kterém budete moci konzultovat či se něco nového dozvědět. Chvíle strávené s trenérem nad hrnkem kávy můžete snadno proměnit ve významný bonus celé lekce!

9. Buďte ke svému učiteli vnitřně spravedliví. Dejte mu šanci. Nikdy byste svůj neúspěch neměli svalovat výhradně na něj. Koneckonců, to vy jste si ho vybrali! :) Nemůžete očekávat, že se pod jeho vedením naučíte všechno teď hned. Jezdectví je běh na dlouhou trať, je to maraton v pravém slova smyslu. Něco takového jako rychlý a snadný úspěch v jezdectví nenajdete. Mělo by stačit, pokud se vám ve zdravém časovém horizontu podaří postoupit na vyšší úroveň či se lépe cítit v sedle. Dejte čas sobě, koni i učiteli. Očekávat změnu během několika lekcí je nesmysl.

10. Buďte svému učiteli, pokud to je jen trochu možné, věrní. To nejhorší, co můžete pro své jezdecké vzdělání udělat, je, že budete eklekticky poletovat od jednoho trenéra k druhému. Noční můrou jsou pak jezdci, kteří každý víkend navštěvují kurzy různých trenérů a různých filozofií. Tito jezdci ve výsledku nedělají dobře nic a ve všeliké té metodologii se ztratí jak oni, tak i jejich koně. Nic nezkazíte, pokud se budete držet hesla „Jedna metoda, jeden učitel - moje cesta“, a to tak dlouho, jak jen to půjde. Samozřejmě, přemýšlet samostatně stále musíte, ale všeho s mírou platí rozhodně.

11. Nebuďte demagogičtí. To, že jste se pro metody svého učitele nadchli, a zdá se vám úžasný, nejlepší a nenahraditelný, by nemělo znamenat, že pevně zavřeme oči a uši ke všemu ostatnímu. Kdo nejde s námi, jde proti nám je heslo revolucionářů, ne umělců! :) Mimo to – všichni se vyvíjíme a tvarujeme, jak v prostoru, tak i čase. Nikdo ještě nějakou tu chvíli nebudeme klonem někoho jiného. Proto si nejspíše s jedním učitelem navždy nevystačíme. Nesmíte se tedy bát, když z určité třídy vyrostete, postoupit dál. Je to všude stejné, učitel z první třídy vás nebude vést na škole vysoké. Je to přirozené a dobrý učitel vás "vystrčí přes okraj hnízda" sám. Špatný vám zastřihne křídla. Nikdy ale nebuďte hašteřivým papouškem, který kolem sebe huláká, co kde slyšel bez reflexe. Svět není černobílý, je barevný a názory na výcvik koní jsou v této souvislosti doslova duhové.

12. Pokud ale doznáte, že je na čase se rozloučit, rozlučte se. Řádně a dospěle. Není dobrou vizitkou, pokud se omluvíte z několika lekcí a pak přestanete zvedat telefon. Takové chování každého, kdo se vám zodpovědně věnoval, rozpálí do běla. Pár vět a poděkování, byť by nebylo úplně od srdce, jsou základní slušnost, která by opomíjena opravdu být neměla.

Osobnost učitele – věc podstatná, nikoli nepodstatná! :)

A proč to všechno? Protože ten, kdo vede začínající jezdce krůček po krůčku k dobrému jezdectví, je člověk nadmíru důležitý a stojí tedy za to ho nejen pečlivě vybírat, ale i komplexně přemýšlet o všech aspektech vaší spolupráce. Je důležité si uvědomit, že volba toho kterého učitele by neměla probíhat jen podle měřítka sportovních úspěchů a popularity. Náš učitel by nás měl nejen naučit sedět, jezdit, ale i komplexně nadchnout pro celou hipologii, měl by nás umět připoutat nejen k praxi, ale i ke studiu a měl by nám být takovým vzorem, abychom později, právě díky jeho vlivu, mohli být nejen jezdcem, ale i dobrým partnerem pro svého koně. Nejde o to zahltit nás obdivem ke své osobě a dosadit se do pozice modly. Povýšit se a z patra shlížet dolů. Jde o to naučit nás být nejen dobrým jezdcem, dobrým partnerem, ale i dobrým učitelem! Jezdec, který vzdělává svého koně, by jím totiž vskutku být měl!

Dobrý učitel jízdy by tedy měl mít alespoň některé z těchto atributů:

  • měl by být schopen vysvětlit, a to i v širších souvislostech. Nestačí, když bude sypat z rukávu povely a vaše otázky odbude citací zažitých odpovědí... Informace „kůň musí zastavit tak, aby jezdcovo tělo bylo na úrovni daného písmene“ samozřejmě svádí k otázce proč? Pokud ale odpověď na otázku chybí, učíte se pouhopouhému drilu bez významu. Nejste nucen ke spolupráci, aktivitě a ani myslitelství. A jezdec by v souvislostech skutečně přemýšlet měl. Celý výcvik koně a jezdce je o souvislostech. A dost možná jen a jen o nich! :)
  • měl by být schopen s vámi pracovat individuálně, akceptovat vaši originalitu. Každý kůň a každý člověk je jedinečný. A to musí mít dobrý učitel na paměti. Nelze všechny jedním vrzem narvat do formičky a tvořit uspokojivé průmyslové odlitky. Učitel by měl být schopen odhalit vaše plusy a mínusy a pracovat s tím, co nám bylo dáno shůry. A nestačí jen detekce případného problému, problém by měl být jasně pojmenován, analyzován a mělo by být nastíněno, jak bude vyřešen. Musí být vyvozeny závěry. Takové závěry, na nichž pak postavíte celou svou další práci.
  • dobrý učitel by měl být schopen vás motivovat. Není snad mezi námi takový, který by se někdy neužíral pocity, že to anebo ono je nad jeho síly, že není talentovaný, že to i ono nikdy nedokáže. Dobrý učitel nás ale musí být schopen sebevědomě vést, musí zajistit, abychom pochopili, že každý nezdar má i své světlé stránky, že cesta nikdy není rovná a právě to je na tom všem fajn! Musí ve vás probudit chuť, zájem a víru v lepší zítřky. Ten, kdo si na svých žácích chce jen a jen honit vlastní ego, není učitel!
  • dobrý učitel také vede náš výcvik tak, aby se trénink stal pozitivním a povznášejícím prožitkem, z něhož čerpáme sebedůvěru a chuť do další práce. Učitel by vás neměl motivovat k výkonům a soutěživosti, nýbrž k zájmu o sebe samé a naše koně. Člověk v sedle by primárně měl mít chuť stát se dobrým jezdcem a nikoli lepším jezdcem, než je někdo druhý. Odpovědní za výkon bychom měli být jen sami sobě a svému koni. Tabulkové výsledky nám partnerství s naším koněm nezaručí a ani o něm nic nevypovídají.
  • dobrý učitel jízdy by nám měl pomoci najít nejen rovnováhu v sedle či přeskoku, ale i vnitřní rovnováhu a klid. Jeho otevřený přístup by nás měl naučit, jak zapojit do výkonů v sedle všechny naše smysly, procítit harmonii, najít lásku a obdiv k našemu koni. Neměl by nás svést k myšlence, že toho našeho "mrzáka" raději vyměníme. Kůň není nářadí a není ani nástroj. Právě proto by vás váš učitel měl naučit, jak být svému koni dobrým učitelem, jak milovat i přes případné nedostatky. Každý kůň bude při dobrém vedení lepší a lepší. Jezdec není jen majitelem koně, ale i jeho Malým princem a učitelem. Jezdec tedy "nevyhodí žáka ze třídy" jen proto, že je v některých ohledech méně vnímavý či nadaný. V jiných přece zcela jistě musí vynikat! I pro jezdce tedy platí všechny výše uvedené body! I jezdec je učitel!
  • nelze jasně vytyčit, které vlastnosti dobrý učitel rozhodně mít musí, a které naopak nesmí. Dobrý učitel dokonce nemusí splňovat ani kompetence, kterých si žádá ČJF. Ani ty totiž nejsou nutně záruka. Vždy by ale měl mít velmi dobře rozvinutou emoční a sociální inteligenci. Měl by být didaktický, srozumitelný, empatický, uměřeně temperamentní a vyrovnaný. Měl by být schopen vás nadchnout pro výuku. Zajistit, že se nebudete moci dočkat další lekce. K čemu jsou velké řeči, když si je povídáte sami pro sebe a váš žák se nudí, nerozumí, je pod tlakem a těší se, až to celé konečně skončí?
  • dobrý učitel je pomocníkem a pozorovatelem, neměl by být naším soudcem! Měl být schopen vidět svět nejen svýma očima, ale i očima koně a těmi vašimi!

Jak vy, tak i váš učitel jízdy byste tedy měli být otevření, upřímní, empatičtí, altruističtí, trpěliví, laskaví, tolerantní, uctiví a měli byste být schopní se učit z vlastních chyb a pracovat se svými emocemi. A že toho není zrovna málo? :) Nevadí, stačí, pokud se budeme alespoň ctižádostivě blížit k tomuto cíli! Ve společnosti učitelů a jezdců, kteří se o toto vše upřímně snaží, totiž musí být koně šťastní! A to je to, co asi všichni chceme...:)

Podobné články
Autorka Anika Vogt a její ryzka Dshamilja si focení náramně užívaly. Drezurní klisnu s výkonností S nerušil ani dron

Trénink s kavaletami je super, ale jednoduché řady jsou za chvíli prostě nudné. S tím je teď konec, protože našich deset kombinací jsou všestrannými…

Když nemáte přesný směr, nemáte nic, říká trenér Richard Hinrichs a nabízí tipy, jak přesně vědět, kam chcete jet - ať už při běžné jízdárenské práci…