Prosím chovatele či majitele minishetlandů o radu - povaha

Kateřina Křováková

Vloženo 12.10.2011 - 10:17
Zdravím všechny poňofily :) Mám takový asi hodně laický (nechci úplně natvrdo napsat blbý :))) dotaz - jak dalece je možno s minishetty zacházet jako s mazlíčkem? Kamarádi si pořídili odstávče hřebečka, je opravdu velice hodný a celkem dobře snáší jejich nezkušenost (nikdy koně neměli) i šmudlání a tahání od dětí, ale mám strach jak dlouho mu to vydrží. Zajímalo by mě, jak moc jsou šlechtění také na charakter, ne jen na velikost, jak moc potřebují stádo, prostě jak moc je to kůň :) Podotýkám, že kdyby se mě na toto někdo zeptal předevčírem, tak bych na něj nechápavě hleděla a pronesla něco jako kůň je vždycky kůň, ale jak jsem to zvíře včera viděla, vypadá a chová se spíš jako pejsek.. proto se ptám.

Kristýnka Žáková

Vloženo 13.10.2011 - 19:58
Reakce na 1419239: troška OT: o minishetlandských ponících toho moc nevím, nechovám je a ani mě jako plemeno moc neberou (osobně mám jednu 17 - poničku, hucul údajně s ČT a 18 letou kobču ČT - rodiče arab a A1/1) asi takto, ať je to poník nebo velký kůň, vždy je to stádové zvíře a ne plyšák.... i kdyby to byl třeba vyšlechtěný jednonohý kůň, mladý a ještě k tomu hřebeček nepatří do rukou nezkušeným. Poníci jsou sami o sobě "trvdohlavější" než velcí koně a "rychleji" se zkazí nebo rozmazlý (asi právě kvůli tomu, že to je přece poník). Pokud nemají zkušenosti, ať toho koníčka raději prodaj, než budou mít problémy oni i koník (ten bude rozmazlený a třeba bude mít i psychycké problémy ze samoty). Pokud nemají na výchovu hříbka (a ještě k tomu hřebečka), bude to jen další chudák a jeho náprava by byla zbytečná, kdyby nebyl v takových to rukách. Jak říkám, dítě a hřebec nebo hřebec a laik (co o koních ví akorád to, že to má hlavu, hřívu a atřičný počet nohou) nemá u sebe co dělat.

zuzana rymplerová

Vloženo 13.10.2011 - 20:49
Naprostý souhlas s Hepo. Hříbě nepatří do rukou začátečníkům. Sama jsem zažila obdobnou výchovu, s nápravou jsem začala včas, přesto kobylka (roční) respektovala pouze mě a pár osob (překvapivě koňáky, co už jsou v oboru pár let a leccos znají). Začátečníky a neznalce s gustem terorizovala. I já se přikláním, aby kamarádi hřebečka prodali, pročetli pár knížek o chování koní a lidí ke koním, na rok se učili od koňáků v blízké stáji a teprve poté uvažovali o vlastním koni. (A něco mi říká, že už zamíří ke starším koním(ponyům), než hříbatům) Až totiž poník děcko pořádně hryzne (a že to velice delikátně umí i hříbátko), bude pozdě. A vina bude jen a pouze na straně nezodpovědných (a věci neznalých) majitelů.

Kateřina Křováková

Vloženo 14.10.2011 - 20:46
Díky za odpovědi, přesně to jsem číst nechtěla :) a tak nějak tušila, že si to asi přečtu. Kdyby se totiž kamarádi přišli poradit před nákupem, tak jim to asi zvládnu rozmluvit (přesně stejnými argumenty), teď se obávám, že je nepřesvědčím :( Nicméně stále prosím někoho kdo dané plemeno zná - on je ten koníček opravdu neuvěřitelně hodný, pořád doufám, že když se k němu urychleně začnou chovat adekvátně, mohlo by to dobře dopadnout. Vůbec nejlepší by bylo dát ho alespoň na rok do stáda, ale pro takového mrňouse se stádo hledá špatně, naši dva valaši by si ho asi dali k obědu :(

Kristýnka Žáková

Vloženo 14.10.2011 - 22:09
Reakce na 1419546: myslím, že valášci by koníkovi stačili a oni by si udělaly stádečko a pokud by šlo do nejhoršího, tak bych prckovi nechala kus výběhu pro něj (nevím, jak je vysoký, ale kdyby podlezl ohradu asi by měl taky klid). on potřebuje koně a výchovu (a pokud to půjde, pomáhej jim.... budou to potřebovat)

Anna Lálová

Vloženo 15.10.2011 - 16:19
Mám zkušenost s miniappaloosami a minihorse - jsou to úplně normální koně, se vším, co k tomu patří. Charakter mají dobrý, ale prostě koňský. Zrádný je jejich vzhled - vypadají roztomile, tak člověk necítí takové nutkání k důslednosti, jako u velkého koně, před kterým má člověk respekt vzhledem k jeho fyzické síle. Podle mě tyhle malé koně může chovat i rozumný laik s citem pro zvířata, s tím že si nechají poradit a budou používat selský rozum. Ale jsou lidi, kteří prostě cit na zvířata nemají vůbec, a když si ještě myslí, že shromáždili všechnu moudrost lidstva a nenechají si poradit, je to průšvih... Výběhu s velkými koňmi bych se nebála a postupovala bych úplně stejně, jako při začleňování jakéhokoliv nového koně do skupiny: nejdřív přes ohradu, potom pod dozorem společně, dát bacha, aby ostatní nezahnali prcka do úzkých. Případně mu nechat nějaký prostor, kam proleze jen on a velcí koně ne. Tady foto smíšeného stáda od známého - ten puntíkatý má KVH 90, jsou tam s ním 2x kladrubák, 1x ČT, 2x pony + různá hříbata. My máme tedy ponici trochu větší (105), ale taky je normálně ve skupině a dokonce ani není na posledním místě.

Lucie Dvořáková

Vloženo 15.10.2011 - 18:57
Reakce na 1419546: Že je koníček neuvěřitelně hodný bude jeho majitelům zřejmě k ničemu, až jejich dítě hryzne tak, že bude mít jizvu do konce života. Nechci strašit, jen jsem toto už viděla. Pořád je to hřebec a pokud nebude mít možnost být ve stádě, začne si své hierarchické potřeby dřív nebo později utvrzovat na tom, co má - té milé rodince laiků. A věřím, že dítě bude jeho první pokus, protože na otci to asi poprvý nezkusí - už jen z velikostních důvodů, že...

akela Fořtová

Vloženo 17.10.2011 - 10:30
Reakce na 1419239: Máme dva minishetlandy doma. 5 letou kobylku a 3 letého hřebečka. Nikdy jsme kvůli nedosatku místa jiné koně neměli, ale máme jiná zvířata. Oba koně využíváme k terapiím pro děti a hendikepované a na veřejná vystoupení. Oba se k nám dostali poté, co s nimi jejich bývalé majitelé zacházeli jako zvelkými koňmi, tedy kobyla byla tlustá jako válec, protože byla s mladými koˇmni pouze ve výběhu. Hřebec byl nervózní a kousal po všem, co potkal, protože byl týrán velkým koněm ve společném výběhu. Během pouhých třech měsíců se z koníků stala zlatíčka, která nosí na hřbetě, pracují v zápřahu a milují lidskou společnost i v hustém množství lidí na výstavách a akcích. To vše v rukách laiků. Ano, potřebují pevnou ruku a stát si za tím, co po nich člověk chce. Musí se jim dát najevo, co je přijatelné a co není. Ale nejsou to žádné bestie, které by byly nevychovatelné. Člověk, který dokáže vychovat dítě, dokáže vychovat i minishetlanda. S radou od zkušených lidí to opravdu dokáže každý. Pokud je hřebeček hodný a chtějí se pustit do jeho výchovy, nechť do toho jsou, ale najdou si někoho zkušeného pro radu. Pozor, není snadné najít koňáka, který nepovažuje poníky za obpad a brak a je ochoten se jim věnovat. Když si pořídíte vlčáka, také automaticky nepředpokládáte, že Vašemu dítěti ukousne ruku. Pokud chtějí více rad o výchově minishetlandů, rádi poradíme na andilcivkozisku@seznam.cz. Ale v jednom s předcházejícími příspěvky souhlasím, koník potřebuje společnost. Proč mu tedy nepořídit valáška do party? Bude spokojenější a vybouří se spolu. Protože jen pravidelná práce (třeba u hříběte jen hraní na vodítku) dokáže minishetlanda udržet v klidu a v radosti z blízkosti svého pána. Kdo nemá minishetlandy, nepochopí.

Kateřina Křováková

Vloženo 17.10.2011 - 12:08
Ahoj, moc děkuji všem za odpovědi. Ponďa byl v sobotu u nás, strouhali jsme mu kopýtka, choval se na hříbě vzorně. Největší problém byl, že jsme u práce museli klečet :))) To hepo: samozřejmě budu majitelům radit a pomáhat, jak to půjde, ale k nám bych ho ubytovala jen jako krajní možnost. Nejsme na třetího koně zařízeni, ani na tak mrňavého, navíc je velmi potřeba ho hlídat, kolik sežere (za ten týden co jsme ho neviděli poněkud ztloustnul - majitelka už dostala návod jak ho krmit), ještě víc než ty naše dva valachy. A my jsme oba přes den v práci. Vůbec nejradši bych ho viděla někde ve věkově a velikostně smíšeném stádu aspoň 5ti koní, ale kdo tady v okolí vezme hřebce, mrňouse a pažravého k tomu, to tedy nevím. Navíc je mu třeba dělat kopýtka co 14 dní, má je v mizerném stavu. Nicméně budeme hledat. To Ája: Majitelé rozhodně nejsou takoví že by si nenechali poradit. Cit pro zvířata mají, jsou dlouholetými chovateli minikoziček :))) Bohužel jim nedošlo, že kůň je úplně něco jiného (resp. už jim to asi pomalu začíná docházet). Díky za rady a za fotos, přesně takové stádečko by mi přišlo ideální. Ale je to hřebec :( To Nugetka: pravda. Toho se právě bojím, ale hodný a očividně vychovaný hřebeček je dobrý start, když už nic jiného, proto to pořád tak zdůrazňuju. Jde o to práci s ním nezvorat. To akela: moc děkuju za pozitivní příklad :) a za nabídku konzultací. Budeme to potřebovat. Z majitelů postupně leze, že by rádi shettíky chovali, takže je v plánu ještě kobylka. V první chvíli jsem se začala chytat za hlavu, ale asi je to lepší idea než ho mít samotného s kozičkami. Nicméně stejně se musí vyřešit doba než dospěje, a to stádo stejně potřebuje. Jestli by chtěli kupovat ještě valáška, to netuším. Možná by to mohlo situaci taky vyřešit. Nějaký starší poník, na kterém by se mohli základy naučit, u něj když se něco zkazí, tak je to napravitelné - u hříběte ne. Chystáme se k nim na návštěvu a pořádně to probrat, já když mám okolo koně, tak se soustředím na koně a ne na to co říkám, takže si musíme sednout u kafe :) Jinak hřebeček je moc fajn, vychovaný, ale tvrďák, má svoji důstojnost, moc se mi líbí. Takže se budu snažit, aby byl OK.

akela Fořtová

Vloženo 17.10.2011 - 12:57
Reakce na 1419668: Tak to je fajn, jen se prosím ne k němu kobylku. Stejně by nemohli být spolu kvůli tomu, aby ji nepřipustil příliš brzy, ale až tak ve 3 letech, až bude schopná dát zdravé hříbě a přežít porod. Navíc by se nejspíš jednalo o černou plemenitbu. A co potom až kobylka porodí? Hned zase připustit? To také není nejlepší, nejlépe max. 2 hříbata za 3 roky. Tedy kobylka podle mne není řešení. Nehledě na komplikace, které tito maličtí koníci s porody mají. Raději k němu valáška a kobylku třeba až po jeho kastraci. Jinak zase dojde k tomu, že se budou množit koníci bez ohledu na povahu, vady a nemoci, stejně jako u českých shetlandů. Ale to se snadno radí. My jsme kvůli tomu sháněli již komplet hřebce s papíry a uchovněním v Německu a teď nás čeká to samé v Česku. Hříbátka jsou milounká, ale kobylky mají často velmi těžké porody - čím menší, tím těžší. Nehledě na to, že maminy většinou mají co dělat sami se sebou a ještě tahat těžké břicho. No, zvažte to, aby se hřebeček nedočkal jen vězení po většinu roku někde mimo stádo nebo slzičky až kobylky nevydrží být stále dokola maminamy. Jinak na krmení fakt bacha, protože opravdu snadno se schvátí - i z obyčejného sena.

Kateřina Křováková

Vloženo 17.10.2011 - 13:13
Jasně samozřejmě, teď by mohl být s kobylkou možná ještě měsíc, pak už by museli od sebe a jsme na začátku. Takže jim spíš doporučím koupit teď nějakého staršího valacha, pokud mocí mermo chtějí hřebečkem potom připouštět. On totiž je papírový, a myslím že by nebyl problém ho uchovnit. Druhá věc je ten management hřebce, aby nestrádal. Jo a díky za ten podotek s těžkými porody a březostí, to mě nenapadlo, další argument proč hřebečka vykastrovat a mít ho v pohodě s dalším koníkem. Ohledně krmení - kolik je prosím tě zhruba adekvátní dávka sena pro hříbě? Předpokládám seno hnusné, tj. nevýživné (samozřejmě ne zaplísněné). Doporučeno jim bylo 3 kg denně, což mi připadá tedy hrozně moc, to bych mu mooožná dala v zimě až bude -15 přes noc... 3 kg žerou naše ovce, když mají jehňata, a ty jsou větší ;)

akela Fořtová

Vloženo 18.10.2011 - 7:28
Reakce na 1419678: Co je to seno hnusné? Naši minishetlandi žerou i tvrdou ostřici a parkosy od kopřiv v seně. Takže pro minishetlanda není nic hnusné. Nám se osvdčilo seno sklízené pozdě v létě po první seči. Určitě ne otava, protože tam nejsou většinou právě ty tvrdé kusy odkvetlých trav. Perfektní je umístit ho do bedny a přes ni dát mříž, aby koník mohl vytahovat seno jen po troškách a déle mu vydrželo. Nevhodné je věšení do sítě, protože díky silnému krku a celkové stavbě těla je pro minishetlandy vhodnější krmení ze země. A s tím množstvím. My dáváme teď 3kg sena dospělým koníčkům denně. Takže u hříběte bych to viděla tak na 2 kg a s většími mrazy přidat. Samozřejmně hlídat kondici. A u hříběte určitě přidat vhodné vitamíny. Ty mi dáváme v mačkaném ječmenu - tedy v množství, co nejmenším, jen kvůli těm vitamínům. Hlavně bacha na jablka. Snadno se jimy vyvolá u nich kolika. Stačí na to 3 jablíčka na kus, pokud na ně nejsou zvyklí. Hlavně honem dalšího valáška nebo se více upne na člověka a bude se špatně zžívat. Hříbata jsou na to citlivá. Ať se vybouří na jiném koni a pak nebude mít zájem pošťuchovat lidi. Jen pozor, jsou hodně chytří a využijí i sebemenší možnost nad člověkem vyhrát. Takže s hříbátkem bych klidně v rámci her řešila osobní prostory, kontakt po celém těle, zvedání nohou a další cviky podporující dominantnost člověka. Protože potom přece jen 100kg vážící koník bude mít svou hlavu. Jinak s uchovněním to není snadné, protože v celé ĆR jsou pouze 2 hřebci s licencí získanou v ČR, takže výběry jsou velmi tvrdé. Nehledě na to, že by měli mít i složené výkonostní zkoušky, což z minishetlandů nemá asi nikdo. Držíme palce.

Kateřina Křováková

Vloženo 19.10.2011 - 11:47
Reakce na 1419745: Jo, přesně takové seno jsem měla na mysli ;) ještě pravila majitelka, že našla nějaké granule speciálně pro shetlandy, ty by asi měly být nízkoenergetické a se všemi potřebnými minerály aj., doufám.. pro laika je to asi nejlepší možnost. Na ta jabka dáme pozor, zatím dostává pravidelně jenom mrkev, ta je snad OK. Jak se šmarjá dá posuzovat výkonnost u minishetlandů??? :)

akela Fořtová

Vloženo 19.10.2011 - 12:56
Reakce na 1419877: Těch granulí bych se trošku bála, protože činnost hříběte je opravdu malá, hlavně, když je samo. Jinak shetlandi skládají zkoušku výkonnosti a to buď v zápřahu, tedy dresura dle předem určených prvků a tah klády anebo pod sedlem - tedy parkurové skákání. Jsou to koně jako jiní, takže pro licenci musí hřebec mít dobrý zevnějšek, povahu i výkon. Proto to není tak jednoduché.

Sandra Petković

Vloženo 19.10.2011 - 22:09
trošku OT, ale moc hezký :) http://www.youtube.com/watch?v=j7-ebv03Yws

saroska

Vloženo 25.10.2011 - 21:29
Takový dlouhý příspěvek jsem napsala a ona mi vypadne elektrika :-(. Tak teď už jen stručně. Doporučuji web svazu chovatelů SHP www.shetland.cz/schshp Licentovaných hřebců je zaručeně více než dva a v kadově u blatné byla odchovna hřebců SHP. Odchovávat hřebečka bez koňského kamaráda skutečně nedoporučuji. Chováme sice SHP standardní, ale pokud máte zájem neváhejte a klidně mě kontaktujte mailem nebo na telefonu.