Práce s mladým koněm

Andrea Mottlová

Vloženo 11.10.2006 - 10:16
Dobrý den, chtěla jsem se zeptat na Váš názor. Mám mlaďoučkou tří letou klisničku dost vysoko v krvy. Už na ní cca 4 měsíce jezdíme. Před asi dvěma měsícema dělala zkoušky tříletých klisen. Jezdíl jí jeden zkušený jezdec a kvůli těm zkouškám jí dával docela zabrat. Takže byla venku jako beránek. Teď už jí jezdím převážně jen já a chtěla bych na ní jít pomaloučku. Né s ní pracovat hned jako se starším koněm. Problém je ale v tom že když jí nedám práci jakou požaduje je dost steklá protivná a prostě na pěst:-D Teď nevím co mám dělat. Pracovat pomalu a trnout jestli dojedeme domů a nebo klasicky v klidu a v pohodě??

Petra Čejková

Vloženo 11.10.2006 - 10:48
Asi by bylo ideální dát ji přes zimu pokoj, strčit ji na pastvu do stáda a na jaře začít s prací. Příprava na zkoušky jim moc na pohodě nepřidají,tak ji nechat odpočnout, uvidíš,že na jaře bude OK.

Katka Lipinská

Vloženo 11.10.2006 - 13:06
Presne tak. Ta klisna pravdepodobne netouzi po praci, ale je nervni a pretazena. Dej ji pul roku oraz a uvidis, ze zadnou praci vyzadovat nebude.

Dytana

Vloženo 15.10.2006 - 18:39
Není tomoc radikální řešení když už toho tolik umí?Já se domnívám,že to chce spíše změnu.Může to jít konec konců obojí.Celý den ve výběhu a pak odpoledne nějáká lehká práce.Zkus utužovat vztah nějákou prací ze země skákáním ve volnosti.Lonžování přes kavaletky se chambonem atd.To většinu koníků baví a pak s ní začni postupně pracovat více pod sedlem.Taky bych se zamyslela nad krmnou dávkou.Musí být adekvátní k tomu jak pracuje....

Hanka Houštecká

Vloženo 15.10.2006 - 22:05
Ne, rozhodně to není radikální řešení u takhle mladého koně. A zase "tolik" toho taky umět nebude, naklusat, nacválat, skočit. Přes zimu to možná malinko zapomene, ale věř, že když to po ní začneš zase chtít, vzpomene si rychle, zůstane to v ní. Odpočinek jí srovná psychiku, pokud makala jako šroub, je to jen pro její dobro. Je to mimino, má ještě všechno před sebou. Znám spoustu lidí, včetně nás, kteří to takhle dělají a koblám to prospívá. Jasně, i změna je lepší, než jí dál drilovat, s tím souhlasím. Ale osobně bych byla pro úplný "vypnutí", pokud máš pro to podmínky.

Katka Lipinská

Vloženo 16.10.2006 - 7:50
Ale nezapomene. Divila by ses, jaky vyznam dokaze mit latentni perioda pri vycviku. Kun lepe stravi vse co se naucil, ziska vetsi chut a na jare jako kdyz najdes. Muj kun nic nezapomnel ani za moje tehotenstvi a to byla delsi doba.:-)A uprimne pochybuju, ze by nejakeho kone bavilo lonzovani se chambonem.

Andrea Mottlová

Vloženo 16.10.2006 - 10:17
Asi se zařídím spíš podle tebe. Majitel stáje byl teď týden pryč a já jsem si krmila jádro jak jsem chtěla a řekla bych že to za pár dnů bylo dost znát. Tak už jsem asi našla příčinu tzv. šílenství. On už se z ní začíná dělat krásnej koníček nasvaluje, záda se jí krásně zpevňujou a to když jdu ven 80% chodím pouze v kroku. Myslím že je to asi přirozenej vývoj každé remonty. Snaží se udělat si pořádek po svém a když zjistí že takhle to nepůjde- dostane rozum. Chtěla bych s ní z jara něco zkusit přeskákat a to by nebylo myslitelné kdybych jí teď dala půl roku volno. To bych pak mohla vyjet nejdřív na podzim a nebo až další sezónu. Ona je hodně vysoko v krvy takže je taková chodivější. Jdu na ní pomalu a když si vzpomedu od kolika začínají dostihový koně a jakej oni dostávají záhul. Myslím že se má jak v ráji:-D

konicek

Vloženo 16.10.2006 - 20:09
Ahojky, no já bych souhlasila klidně i s tím zimním orazem, nikdo v tuhle chvíli ti přesně neřekne, jestli se třeba časem ukáže že bude mít problémy s nohama,se zádama,psychický.. díky tomu že se půl roku nepočkalo?.... může se to stát ale nemusí... když jí to volno dáš, budeš mít jistotu, že si udělala maximum pro její psychyckou a fyzickou pohodu... když jí ho nedáš, sice budeš příští rok moct naplno jezdit, ale může pak časem dojít k nějakým potížím a ty si budeš říkat... že já sem jí to volno tenkrát nedala.... :-))... z toho co píšeš bych řekla, že dostala záhul, potřebuje se psychicky i fyzicky srovnat a pauza by jí jen prospěla... ... prostě nic tím nezkazíš, můžeš jí jen prospět...jinak ty dostihový koně pracujou hodně, pracujou mladý .. jasně ale jaký procento dostihovejch koní má zdravý nohy, záda atd...např.v 10ti a více letech? Drahuš

Hanka Houštecká

Vloženo 16.10.2006 - 21:04
Jestli jsou jí tři roky, ještě si zaskáčeš, neboj. Moje začala chodit parkury až v pěti, okolo jsem slýchala, že pětiletá, to už má chodit ZL a podobný kecy, ale ona potřebuje víc času, když už si něco zažije, je 100%, ale jak se na ní víc spěchá, je nervní. Platí to i o výšce, kterou skáče, letos šla ZL v šesti, doma v práci do 130 a je to bezvadný, nemá problém a věří si.

Katka Lipinská

Vloženo 17.10.2006 - 10:16
Presne tohle jsem chtela napsat taky - kam spechat, kobyla ma cely zivot. Drive zacne, drive skonci. Ale treba majitelka chce co nejdrive zavodit a drivejsi skonceni snadno vynahradi novym mladym konem, neni to u nas ridka praktika a porad existuje velky tlak okoli na co nejranejsi vykonnost.

Andrea Mottlová

Vloženo 17.10.2006 - 16:55
TŘEBA by mě taky zajímalo, jestli mě znáš tak dobře když taky publikuješ takové nesmysly (chceš mi teda tvrdit že všichni lidé kteří se svými koňmi začínají skákat ve 4 letech a kteří mají se svým koníkem zdárně za sebou zkoušky tříletých vůbec nekoukají na jejich budoucnost a berou je jen jako nástroj?):-( TŘEBA jsem myslela že mě poradíte místo toho aby mě někteří z Vás soudili:-( Asi končím s touto diskuzí, protože mě fakt raní když místo toho aby mi byla potřebná problematika vysvětlena, tak je mi nucen názor a když mám jiný jsem pomlouvána:-(

Dytana

Vloženo 17.10.2006 - 17:19
Tvůj názor ti neberu.Já to nemyslela jako že by ji bavilo lonžování na chambonu,ale lonžování konkrétně a kavaletky aspoň u nás to koně vždycky bavilo....Ten chambon jsem myslela spíš, aby nasvalila než že by jí kvůli chambonu lonžování bavilo...

Katka Lipinská

Vloženo 17.10.2006 - 17:31
Nepublikuji nesmysly. Hodne lidi se ti tu snazilo poradit a ty jsi jejich rady odhodila s tim, ze nemuzes nechat kobylu odpocinout, kdyz na jare uz chces skakat parkur. Netusim, jaky k tomu mas duvod, nesdelilas ho, napsala jsem, ze treba tento. A treba ne, ja nevim. Co ale vim je, ze zacit ve trech letech skakat s konem, ktery je nervni, kdyz nema praci, jaks to formulovala, a na jare ve ctyrech uz ho hnat na zavody, neni prilis chvalyhodne a vystavujes se riziku, ze si ho poskodis.Je to tvuj kun a tvoje vec. Rady a vysvetleni jsi dostala.

Andrea Mottlová

Vloženo 17.10.2006 - 17:56
Od tebe jsem dostala hlavně odsouzení a kdyby si pořádně četla tak jsem taky zmínila že jí majitel stáje překrmoval ovsem a to by práci požadoval i dvacetiletej valach!! Teď s ní neskáču jen chodíme ven na procházky a chodí každej den do výběhu. Určitě jí teď nepřetěžuju! Nemyslíš že lidi co stanovili zkoušky tříletých taky měli něco v hlavě a koním trochu rozuměli? Nebo si tady snad jediná kdo má patent na rozum?

Monika Škvárová

Vloženo 17.10.2006 - 18:16
Tak opravdu asi skonči, protože se Ti tu snaží dobře radit a Ty v podstatě jen chceš, abys byla za pitomosti chválena...?Kobylu uspěcháváš, ona Ti to říká celým tělem, celou duší - neslyšíš jí. Pak tu zvedneš v podstatě pseudoproblém neb nepochválena se naštveš. = Nejen že kobylu neslyšíš = také jí nerozumíš = možná NECHCEŠ poslouchat... ( možná pod vlivem pseudokoňáků a chytrých, kteří zvládnou leda zmršit koně, hlavně aby jezdili... kdo ví ). Ale podle Tvé reakce ani NECHCEŠ slyšet velmi moudrý a Tvou kobylku ( a Tvé ježdění, byť ne HNED a ZA KAŽDOU CENU, jak to vypadá, že to praktikuješ ) chránící názor. No promiň...

Hana pacholíková

Vloženo 17.10.2006 - 18:18
Abych se zastala předcházející přispěvatelky, tak musím souhlasit, že zkoušky tříletých v tom rozsahu, v jakém se provozují u nás jsou mírně řečeno, postavené na hlavu. Není to pouze můj názor, dost jsme o tom mluvili s veterinářem (uznávaným), který mi potvrdil, že je to takový záhul na psychiku i na zdraví toho koně. Ono se to neprojeví hned, a nemusí se to projevit vůbec, ale časem, kdoví. A je to i názor lidí, kteří se kolem koní pohybují nějaký ten pátek a maj dost zkušeností.Já bych se zastávala půl roční pauzy na pastvině, trochu jí vrátit do dětsví. Mám letos 4 letou kobylku, taky po zkouškách a letos, jestli pracovala celkem tři měsíce, tak možná přeháním. Taky se těším, až s ní někam vyjedu, ale mám jí na celý život, tak bych chtěla, aby mi co nejdéle vydržela.Můj názor, nikoho neosočuju ani nepomlouvám.Ať si tazatelka vybere, co jí nejvíc vyhovuje, až čas ukáže, co se mělo a nemělo..

Dominika Švehlová

Vloženo 17.10.2006 - 20:34
Fajn - je po půlce října. Odveď klisnu na pastviny, dej jí do Vánoc pokoj, choď ji čistit a krmit mrkvičkou. Samozřejmě jádra uber. Po novém roce s ní začni pracovat na kondici, rozhýbej, rozdýchej v terénu, koncem ledna přidej krátké přiježďovačky na jízdárně, od konce února lehké skokové řady z klusu a postupně zvyšuj skokové i drezurní požadavky, prokládej prací v terénu, které po nadýchání koně se soustředí na vytrvalejší cval v tempu a čase požadovaném pro parkury stupně Z. Pokud budeš systematicky pracovat, ke konci května si vyjedeš na první ZM nebo hobby parkury a/nebo Z drezury, budeš pokračovat v tréninku, v létě navážeš i Z parkury a v Z drezurách se můžeš dále zdokonalovat. Na podzim budeš mít zetkového koně, dáš jí oraz a po dalším novém roce budeš zvyšovat postupně požadavky tak, abys mohla na jaře začít cvičně Z parkurem a drezurou a přes léto to vyšplhat na ZL parkur a možná L drezuru (aspoň ty lehčí L)...

blanka tesnerova

Vloženo 17.10.2006 - 21:58
Ještě jeden dotaz. Mám valacha, 4,5 let, jeho práci jsem tento rok postupně zvyšovala až do září, teď ho chci během října převést k přechodnému období. U lidí - sportovců je v tomto období zcela jiná práce a jiné zatížení, mám dát koníkovi zcela klid nebo ho třeba učit v chomoutu? (má v sobě 1/4 norika a 3/4 ČT). Lehký tah nebo klid na pastvě? Díky.

Karol Holly

Vloženo 18.10.2006 - 7:39
potvrdzujem, že skúšky trojročných sú niečím čo ich priamo ohrozuje na zdraví. Kôň prestáva rásť 5 ročný. Posledné sa uzatvárajú rastové štrbiny na stavcoh kohútika. Je jedno či je to tzv. skorý alebo neskorý kôň. Každé preťažovanie si nejako odnesie. Skúšky trba brať ako nevyhnutnosť, rýchlo pripraviť, rýchlyo urobiť a potom zasa koňa nechať dospievať v pomalom tempe. Anditko - ty si myyslíš že armády na celom svete boli úplne blbé, keď kone pod 5 rookov neprideľovali k oddielom? a keď remontu pod 3 roky nezobrali do výcviku? Ide hlavne o obchod a pôeniaze. Čím prv koňa pripraviť na predaj. K.

Andrea Mottlová

Vloženo 18.10.2006 - 10:16
Seš úplně mimo! Mě nevadí, že nejsem pochválena, ani že máte jiný názor, ale že když má někdo jiný než Vy tak ho okamžitě téměř začnete srovnávat s trízniteli koní a jsem hned nařčená z toho že mi na ní vůbec nezáleží, že chci jen sportovat a že když to nepůjde tak jí prostě nahradím. Koupila jsem jí už po zkouškách tak jsem to moc regulovat nemohla a teď jí chci dát volno a prostě si jen nemyslím, že by jí krokovky do lesa párkrát za týden bůh ví jak ubližovali. Já s ní nechci okamžitě skákat několikrát do týdne!! Prostě si jen myslím že není všechno tak černobílé jak si myslíte vy.

Jana Syrová

Vloženo 18.10.2006 - 10:47
Já svoji kobylku ve 3 letech obsedla.... a nechala ji být. Ve čtyřech letech jsme začali jezdit do terenu a až teď na podzim jsme zkusili něco málo skočit - malý křížek nebo padlý strom v lese. S prací na jízdárně jsme vlastně ještě nezačali. Začnem s ní více pracovat až v jejích 5-ti letech a pokud to půjde vyrazíme na nějaké hobby závody tak do 60cm. Kobča je v pohodě, spolehlivá a to mě těší.....a když vidím čtyřleté koně v ZL, je mi smutno, většinou to nebývá oku lahodící pohled(ale je to každého věc, co s koněm dělá...)Na kobylce je vidět velký rozdíl ve stavbě těla když ji byly 3 a 4 roky.... a to je z 80-ti % A1/1. Roste, mohutní a to je hlavní důvod, proč koně fyzicky i psychicky nepřetěžovat!Jinak zkoušky tříletých klisen NEJSOU povinné. Je pouze na uvážení chovatele, zda klisnu připraví nebo ne. Já je vynechala, sice výše dotace je pro mě lákavá, ale psychické a fyzické zdraví klisny je u mě na 1. místě :-)

blanka tesnerova

Vloženo 18.10.2006 - 15:24
No a necháš ji přes zimu stát? Úplně? Já dělám to samé, co ty, akorát že se na žádné skoky nechystáme. Od příštího roku zkusíme zaředit kavaletky, ale jen tak pro zpestření práce a aby dělal něco nového. Jinak ho mám na to ježdění po lese a loukách, ale to neznamená, že se nic neučí. Na jízdárnu nechodí ani nebude, protože ji nemáme. Nějaké cviky děláme na louce, když nás to nebaví, odjedem na druhou nebo se kroutit do lesa. Ale má za tento rok 230 hod. pod sedlem (za 12 měsíců). Tak mám ho nechat stát nebo lehce něco dělat (okolo 3hod. týd.) nebo dělat v chomoutu? Může měně někdo poradit?Díky

Dominika Švehlová

Vloženo 18.10.2006 - 16:47
Může dělat celou zimu, pokud nemá přes sezónu velkou zátěž a nechodí pravidelně po závodech, může normálně pracovat i v zimě. Klidně tahat, vyjížďky ve sněhu, jízdárnu, cokoli. Nějaké výrazné zimní volno je především pro koně, kteří v sezóně pracují hodně nebo jsou vystavováni stresům (závody apod). Je to pak volno pro zotavení těla i mysli :-)

blanka tesnerova

Vloženo 18.10.2006 - 18:33
Děkuju za odpověď. Nezakrývám, že jsem ráda, že můžem pracovat, ale stejně raději přes zimu trochu uberu. Ještě jednou - děkuji.

Hanka Houštecká

Vloženo 18.10.2006 - 19:36
..no tak skákání na lonži a ježdění tříletého mimina na průvlečných otěžích, aby se "takzvaně balil" (to jako do alobalu??), to tazatelce rozhodně pomůže...

Dominika Švehlová

Vloženo 18.10.2006 - 19:51
Pozor! Podmínkou je ale přirozené partnerství, napojení dle Montyho a položená hlava na tvém rameni - pak koni žádné průvlečky uškodit nemohou :-))))

Hanka Houštecká

Vloženo 18.10.2006 - 19:57
Jasně, to jsem zapomněla zmínit!:o)))))

mismon

Vloženo 18.10.2006 - 20:40
Tříletý teplokrevný kůň je mimino. Nikdo ti bohužel nemůže zakázat s takovým koněm pracovat, protože je tvůj, takže máš možnost udělat to, co ty chceš, tedy jezdit na ní celou zimu a na jaře začít skákat. Vzhledem k zátěži, kterou měla, bych se ovšem dvojnásob klonila k absolutnímu klidu ve stádě, aby si trochu porovnala zmatek, který má v hlavě.Všichni, kdo ti tu radí, už nějakého mladého koně měli nebo mají, taky mám kobylu, která se stáhla z pastvin na 4 letech, taky s ní skáču. Ano, jako čtyřletá šla na podzim jedny hobíky, což je pro tebe asi málo, ale zase teď je šestiletá, skáče stále lépe, s chutí a v životě například neštycla...

simona Pivoňková

Vloženo 18.10.2006 - 21:51
celou dobu si kladu otázku, proč můj kůň ke mě nemá ten pravý utužený vztah... utužený, utažený, utužený, utažený.... jooo to bude tím chambonem :-) zapoměla jsem mu uvázat hlavu na chambon :-)

simona Pivoňková

Vloženo 18.10.2006 - 22:06
super nápad, náhodou takový sněhový povrch není úplně špatný - když je ovšem jeden dva koně na place, na závody by asi poslední měl poněkud jiné podmínky než první a to by nebylo fér.... myslím, že chtít po koni vrcholné výkony v zimě v kožichu v době, kdy je 15 pod nulou by nebylo fér. Zima by měla představovat odpočinkové období, jednodužší mi připadá nahradit tedy trávu dostakem sena a závodění nechat na letní sezomu - to nebrání tomu, aby se koník ve volném čase popásal na trávě
1 2 3 4