obsedání koní

Pavla Ondráčková

Vloženo 23.6.2008 - 6:30
Máme starší kobylku. U svého bývalého majitele nebyla obsednutá ale pokoušeli se o to a jakmile to zkusili tak je téměř zabila. Na ošetřování (čištění, vybírání z kopyt) je v pohodě, ale sedlání, dotahování, uzdění a vodění na udidle je tak trochu problém. Párkrát jsem na ni seděla a v kroku to ještě ušlo ale chtěla jsem naklusat a kobylka mě jaksi katapultovala. Udělala v podstatě to co koníci na rodeu. No není to vůbec sranda, protože je občas schopna s sebou i praštit o zem když nemá náladu. Její matka je ČT po Lumen a otec je nějaký A1/1, takže trochu občas pošahaný. Jinak je to docela líbivá kobylka.

Blanka Richtar

Vloženo 23.6.2008 - 9:44
Ani se té kobyle nedivím - sotva jsi ji obsedla, už po ní chceš klus pod sedlem. Pokud nechceš ohrožovat sebe ani kobylu, doporučuji ti minimálně si nastudovat nějakou odbornou literaturu, v lepším případě poprosit o pomoc zkušeného člověka.

Sarka Levová

Vloženo 23.6.2008 - 10:19
ja mela ci mam podobny problem ..., koupila jsem neobsedlou kobylku z pastvin a na to ze je OPRAVDU problematicka jsem prisla az po 3 mesicich - do te doby jsem ji porad omlovala, ze je to normalni chovani u neosahaneho kone... (presvedcilo me nenormalnosti chovani to, ze jsem ji ucila na ohlavku 2 mesice - kamaradka mela kone jeste neosahanejsiho a tomu jsme i pres relativne citlive usi nandavali ohlevku v pohode po cca 2 hodinach prace... ne po 80hodinach!!!)Po 6 mesicich byla dostatecne spacifikovana a srozumena se sedlem - bez trmenu, abych na ni zacala nalezat a slezat. Pred tim byla anabaze s deckama, gumovym obrkurtem, lonzovacim kurtem... Nakonec se dalo sedlo, zdalo se to OK tak s nim vysla ven a jak bouchla bocnice o bocnici kobyla vyskocila a tryskala 20 minut povybehu, tedy chvilema tryskala a chvilema se tocila do kola a kopala kolem sebe jako zbesila ... Tak sla znova pomalu decka... obrisnik - bez problemu. Tak zase sedlo, ale tentokrat jen v boxe na hodinu a az dve - kobyla se vzdy uplne zmacela potem, az kdyz se po cca 2 tydnech hodila opet do pohody a uz se nepotila. Zacala jsem s ni chodit na ruce ven, - krokem do krouzku, potom jsem ji s nim vypustila do vybehu, kde zase zvladala jen vytryskavani a toceni se dokola cca 2 tydny. Kdyz s nim zacala chodit samovolne i v kroku dopredu a byla OK tak jsem ji zacala brat i se sedle na vychazky na volno spolecne s moji kobylou cca 1 mesic. Potom sla k jednomu profikovi na obsednuti, protoze me bylo jasne jak zareaguje na jezdce na zadech a trmeny dole a vedela jsem ze na to nemam. Prvni profik si na ni za 5 tydnu nesedl a to jsem mu predem rikala co je kobyla zac - ze pry uz takovych koni zazil a ze to bude OK. Kobyla tam zhubla asi 50kg a stalo me to 10 000,- i kdyz jsem mu ukazala ze umi drzet pri nalezani a slezani (mimochodem dalsi 3 tydny prace nez se kobyla naucila ze mizim a objevuju se v ruznych vyskach ze tam jednu chvili trci noha do vzduchu a ta ji nekousne ... a ze se ji neco hybe na zadech. Tyden po kontrole jsem ji odvezla k jedne slecne co dela prirozenou kominikaci ... ze pry to pujde - videla ji a jeji chovani u toho profika - po dvou mesicich taky psala ze to nejde, ze ta kobla neni normalni. Ale ti se na ni ale alespon obcas ze zacatku vodili... videli, ze ja jsem na ni taky nalezala.Takze, kdyz to shrnu - ted uz kobyla pomalu 5 mesicu chodi se trmenama dole a porad si nemuze zvyknout ze se ji trmeny muzou dotknout. Je schopna vyskocit z kuze kdyz ji tukne. V tu chvili klidne porazi a zadupe do zeme cloveka, i kdyz jinak se vzdy uhne a je opravdu poslusna a pri praci ze zeme reaguje na myslenku. Kdyz je v hale na volno se trmenama dole, tak jenom couva a mlati kolem sebe nohama a z toho vytryskava s ocima navrch hlavy a to clovek neclovek v jeji blizkosti. Kdyz jsou trmeny nahore je hodna a poslusna a soustredena na to co po ni clovek chce. No a ted jsem nasla castecneho sebevraha, kteremu je dle jeho slov jedno co s nim kun dela tak dlouho dokud to nejsou kotrmelce a po 3 dnech si na ni navolno sednul v hale - prvni den kobyla 20 minut tryskala a druhy den pry divoky zapad a kun vyvazany ve slabinach hadr ... ted je to porad chvilema zbesile (po trech tydnech), ale po prvnich 5 minutach je kobyla relativne OK a i docela funguje, pry do dvou mesicu na ni budu moc jezdit i ja. Problem u ni je, ze je extremne citliva na boky a predni nohy vzdy ji vydesi preruseny kontakt. Takze ve chvili kdy se prilepi holen, tak kobyla zase funguje pomalu na myslenku - protoze je zvykla na hlas tak na povel nakluse, nacvala na jemnou vahu zatoci, udela kruh... proste je jako panenka, potom se oddali holen znovu prilozi a kobyla zase vyskoci a zacne tryskat nez se s tou holeni srovna ... Vycik stoji 6000 mesicne, je to na Tachovsku, tak pokud budes chtit dam ti kontakt email mam v medailonku. Obcas ti nepomuze (dle nekterych lidi zde vsehospasna prace ze zeme - opravdu jsem se ji venovala ted uz 10 mesicu) ale potrebujes nekoho kdo si proste sedne a vydrzi nahore a nema strach ... coz je tento clovicek. Dva profi konaci - proste li´di co se obsedanim a pripravou mladych koni zivi mi rikali, ze neco takoveho jeste nezazili... Pokud ma nekdo pocit, ze prehanim a ze jsem neco zanedbala, rada Vam kobylu na pul roku sverim do pece at si na ni muzete vylamat zoubky svych zabehlych zkusenosti. Opravdu jsou kone co se vymykaji zkusenostem normalniho cloveka a tim, ze si nima budu hrat na ruce neodstranim problem co maji sami se sebou a s jezdcem na zadech - u nas trmenama na bokach.

Tomáš Sychra

Vloženo 23.6.2008 - 11:11
Já ti věřím, to co popisuješ je zkažení koně a bude hodně velký problém ho to odnaučit. Chtěli jste na kobylce moc najednou a ona nic pořádně nedořešila a problémy se kumulovaly. myslím, že podobný je problém i zadavatelky. Příliš rychlý postup na tohoto koně.

Blanka Richtar

Vloženo 23.6.2008 - 11:21
Já ti taky věřím. Ono nejde žádného koně narvat do měřítek. Mně taky trvalo 2 měsíce, než jsem měla jistotu, že si můj kůň nechá nasadit ohlávku. Možná by to šlo rychleji, ale já jsem to nechtěla uspěchat, netlačil mě čas, tak jsem šla na jistotu. Souhlasím v tom, že práce ze země není samospasitelná. Nemůže nahradit práci pod sedlem.Jinak některým koním vyhovuje, když se obsednou naholo a teprve pak se začnou učit na sedlo. Já například nejsem zastánce toho, nasadit koni sedlo a pustit ho do výběhu, ať se s tím vypořádá sám. Zbytečně ho to stresuje a kýžené "otupění" se nemusí vůbec dostavit. Nebudu hodnotit a soudit, zda je kobyla skutečně takový magor, nebo je to následek nějakých chyb. Spíš popřeju hodně štěstí. To, že se někdo obsedáním živí, nemusí znamenat, že je pro extrémně citlivého a plachého koně nejlepší volba.

Blanka Richtar

Vloženo 23.6.2008 - 11:26
"To, že se někdo obsedáním živí, nemusí znamenat, že je pro extrémně citlivého a plachého koně nejlepší volba."O čemž svědčí i to, že ačkoliv tebe kobyla při nasedání snesla, profík s tím měl problém. Ještě mě napadá použít odlehčené laminátové třmeny obalené kůží nebo měkkou látkou, můj kůň je při prvních kontaktech se sedlem snášel mnohonásobně lépe, než kovové.

mismon

Vloženo 23.6.2008 - 11:28
Příliš rychlý postup? Podle Šárčina popisu mi 2 měsíce na naučení nasazování ohlávky například nepřipadají jako rychlý postup...

Rafi Hamoudová

Vloženo 23.6.2008 - 11:31
ze strany Sarky to rychly postup zcela urcite neni.. ma s ni trpelivosti jako malokdo jiny.. zakopany pes bude v tom, co se s kobylou delo nez ji koupila.. mela jsem moznost ji videt a takhle se rozhodne nechova kun stazeny z pastvin nepoznamenany clovekem..

Blanka Richtar

Vloženo 23.6.2008 - 11:58
"takhle se rozhodne nechova kun stazeny z pastvin nepoznamenany clovekem.."Taky mě to napadlo.Na druhou stranu - příliš rychlý postup není dán absolutními hodnotami - týden na ohlávku, týden na vodění, měsíc na lonžování atd. Já postupuju podle reakcí koně a dokud nejsou 100 %, nemá smysl dělat další krok. Některým to holt může trvat déle.

Sarka Levová

Vloženo 23.6.2008 - 12:32
Dekuju holky, taky si nemyslim, ze bych postupovala rychle - vsemu nechavam cas, nez mam pocit ze si na to opravdu zvykla. Ale jak jsem rekla, rada ji nekomu sverim, aby mi s ni pomohl - pomoc potrebuji, proto jsem se s ni obratila k profesionalum, ale vetsina lidi nad ni zlomila hul, ze s tim proste hnout nejde. Ja porad doufam a zkousim, ale uz mi taky dochazi vira v nejaky pozitivni vysledek.U teto kobyly je prave problem v tom, ze se chova podle toho jak se vyspi... Ale vetsinou, kdyz uz neco skousne po urcite dobe, tak je potom OK skoro porad. Jen ty trmeny, kde se nejedna o pravidelny "dotyk" proste nejde zvyknout. A co osobne povazuju za nejhorsi je zbesilost reakce a absolutni nevnimani cehokoliv v dane chvili. V sobotu ji spadnul trmen v boxe a ona skocila na toho jezdce ze mu nakopla rameno prednim kopytem a to 5 mesicich, kdy s nimi chodi denne ven a 3 tydny kdy na ni jezdi on. Podnet, ktery uz zazila x krat a po 11 vyvola reakci, kdy by cloveka pomalu prizabila v tom svem afektu. To vypusteni se sedlem a vlastne i se trmeny dole mam poradene od pana Boranka, pry se ona musi naucit vyrovnat se s timto "bubakem" sama za sebe a nevztahovat si to k cloveku ... Je to opravdovy orisek a popravde, je to kun do jakeho bych kdybych vedela co je to zac NIKDY NIKDY NIKDY nesla, protoze je to ocistec na nervy. Vzdy se musim ohlidnout zpet a rikat si alespon ze uz si ted necha nandat ohlavku, sahnout na nohy a bricho... etc coz jsou malickosti, ktere si vetsina u svych koni ani neuvedomuje, ze by nemusely probihat v pohode... a me to trvalo pul roku jich dosahnout. U hribat a druhe kobyly jsem za stejnou dobu dosahla 20x stabilnejsiho chovani a reakci na podnety, kterym je vystavuji. A ta stabilita a predvidatelnost reakci se u ni proste docilit pomalu neda.

iva novotná

Vloženo 23.6.2008 - 12:37
reakce ty pitomče všechno děláš blbě to takhle nejde...třebas můj trenér říkal nechej koně ať dělá co chce když bude chtít utéct ať utíká a nejlépe s tebou hlavně koni do ničeho nesahat a netahat, to je totiž ještě víc nakrkne, a přesvědčila jsem se už mnohokrát že měl pravdu čím více se koník koriguje tím více se štorcuje a nechce, já třebas klušu s koněm hned jak to nabídne, mnohdy i druhý den i cválá, kolikrát to neumí ještě ani příliš chodit pod jezdcem a už to běhá :o)) ...pokud už v kroku umí zastavit a reaguje na otěž na zatáčení a chceš už aby klusal, zkus to ze země, ať s tebou nikdo jde a koníka trochu pobafe, třebas je jenom lehtivá na holeň a proto se tě snaží sklepat, dej ji čas aby pochopila, několikrát ať nakluše sama třebas na zamlaskání a postupně přidej pobídku pomalounku polehounku a třebas si nakonec toho ani nevšimne...hodněkrát jsem si všimla u odborné literatury že co trenér to názor, jenže víte obsedání je většinou převážně v režii koní a podle nich by se měl člověk držet postupů...

iva novotná

Vloženo 23.6.2008 - 12:53
někteří koně reagují hned jiní se srovnají až za rok, prostě kůň potřebuje čas, moje kobylka ke mně přišla stejná totální magor, to byla obsednutá ale prý nejezditelná, hned na zadních hned na předních pak se točila a pak válela i s jezdcem, byla strachy bez sebe ... začali jsme na voďáku kolem krku, neuměla stájovku aniž by jí vypadli oči z důlků , chodili ven kobylka mi doslova šlapala po zádech když se lekla nalepila se na mě, není zlá to ne a ani agresivní ze strachu jen neohrabanec maličko... voďák kolem krku na to reagují mnohem lépe mají pocit větší svobody a světe div se je to i relativně bezpečná věc, neříkám zavazovat jenom přehodit a držet oba konce... pak pomalu stájovka, ale jen nasadit a do výběhu a z výběhu, za pár dní už byl klid a sama do ni dává hlavu... pak udečka s tou kupodivu problém nebyl a se sedláním taky ne, v boxe zatuhne a nechá na sobě dříví třískat, tak jsem ji pustila aby si to s tím sedlem vyříkala, tryskala vyhazovala stavěla se hrabala a to na ní jezdili...sebevrazi... byla durch první měsíc byla durch, další měsíc už jakžtakž v pohodě, vždy jeden den zkouška druhý den čas na přemýšlení zopakování co umíme a další den znovu... to už jsem si na ni sedla, krok, kůň se kroutil jako žížaloid... pak nabídla cval a vyhazování, páč se nic nedělo obešlo se to s dvěma kozlama, jen takové upozornění, pak se mnou klusala a já se modlila aby konečně zastavila , na otěž nereagovala příliš taktně, silná otěž plece vzhůru žádná otěž taky špatně... takže opravdu cit stejně jako na holeň přiložená holeň kůň v panice prchal, noha od koně všechno oki... trvalo dlouho než se s tím srovnala v podstatě někdy i teď ještě není úplně ready, neumí se zatím soustředit na více věcí najednou, vždy nejdřív podám aret a pak něco udělám, pobídnu, přiložím holeň, protlačím sedem, nebo něco, ale nikdy ne bez upozornění to se pak lekne a je problém na světě...ale každým dnem je lepší a lepší jen se musí pomalu po krůčkách a radovat se z každého plusu co se podaří

Blanka Richtar

Vloženo 23.6.2008 - 13:34
"Ja porad doufam a zkousim, ale uz mi taky dochazi vira v nejaky pozitivni vysledek."Naprosto tě chápu. Já mám v porovnání s tvou kobylou skoro standardního koně a přesto občas upadám do depresí.

Markéta Butorová

Vloženo 23.6.2008 - 15:18
"třebas můj trenér říkal nechej koně ať dělá co chce když bude chtít utéct ať utíká a nejlépe s tebou hlavně koni do ničeho nesahat a netahat, to je totiž ještě víc nakrkne"Předpokládám že tohle aplikujete pouze v uzavřených prostorách. Protože někde na volnějším prostranstvím a leckdy i na jízdárně je tohle o zabití. Radši pod sebou budu mít zkorigovaného a nakrknutého koně, kterého si zklidním, než neřízenou střelu s nebezpěčím, že se zabijeme oba dva.

Tomáš Sychra

Vloženo 23.6.2008 - 20:02
Mismon, co je rychle neurčujeme my, ale kůň. Důležité je postupovat jen takovými kroky, které kůň připustí a ne jak se nám to zdá. Jistě je důležitá předchozí zkušenost a proto se obvykle nejrychleji postupuje s koňmi bez historie. Odnaučit zlozvyky je vždy obtížné a může to trvat dlouho. Chce to dobrý odhad, malé kroky a trpělivost.

Janka Králová

Vloženo 23.6.2008 - 23:45
"třebas můj trenér říkal nechej koně ať dělá co chce když bude chtít utéct ať utíká a nejlépe s tebou hlavně koni do ničeho nesahat a netahat, to je totiž ještě víc nakrkne"Tvoj trener si asi neuvedomuje, kolko problemov to prinasa. No nechat si obsadnuteho skuseneho kona z casu na cas robit co chce, mi pripada celkom fajn, ale ukazat mlademu konovi, ze je pan pod sedlom je velmi nezodpovedne a nebezpecne hlavne!Aj pokial jazdis len na jazdiarni,predpokladam, ze raz s tym konom urcite budes chciet ist na vychadzku a to ti garantujem ze to dobre nedopadne. A takyto zlozvyk budes velmi tazko odstranovat a kona len zbytocne hecovat. Sudim to podla mojho kona, nedavno som ho obsadla, parkrat sa pokusil prevziat velenie, ale zakazdym mu to bolo zatrhnute. Vdaka tomu som s nim sama odisla na vychadzku-jeho tretia vychadzka v zivote a kupodivo posluchal na slovo. Cestou spet som ho mala na volnej otazi a hoci sa velmi ponahlal za kamaratmi, prepletal nohami ostosest:)ale nenaklusal! Co tym chcem povedat? Predstav si ze 3 mesiace si kona jazdis na jazdiarni sposobom, aky si opisovala. A potom s nim pojdes do terenu..Co myslis, v akom tempe pojde kon domov? A vobec ho nebude zaujimat, ze sedis najhlbsie v sedle zaklonena a tahas za otaze alebo pilujes, lebo to proste nepozna... Mozno ti pripadam ako strasny kritik, nehovorim ti to v zlom, ale videla som par skaredych zraneni pri konoch a takymto nezodpovednym pristupom mozes ublizit aj sebe, aj konikovi. Podla mna si obsadni kona na pomockach a ked z neho bude poslusny konik, nechavaj ho robit si co chce, ale s tym, ze kedykolvek prevezmes kontrolu..

Jana Bílková

Vloženo 24.6.2008 - 7:06
Řekla bych, že tady se bavíme o obsedání, ne o přiježďování. A když se nad tím zamyslím, tak nechat koni volnost při prvních zkušenostech s člověkem nemusí být zas tak špatné, jen musí jezdec umět zachovat klid a sedět, když se kůň začne hýbat. Vzala bych analogii s uvazováním - kolik lidí má zkušenost, že než koně natvrdo vázat, raději zprvu naučit na vodítko přehozené přes úvaziště a nedělat vědu z toho, když kůň odcouvá, ale jednoduše ho jen vrátit zpět? A přesto, že se mu několikrát takto podaří se "utrhnout", se ten kůň naučí v klidu stát uvázaný, nepere se s vazákem a navíc vše probíhá v klidu a bez zbytečného stresu koně z toho, že je uvázaný. Nebo učení na udidlo - kolik lidí jde s koněm nejdřív rukou podle "libovolného" pohybu koně, aby až po čase převzali "žezlo" a kůň se začal udržovat sám na přilnutí? Přestože kůň si zprvu s hlavou dělá co chce, člověk ho naučí kontaktu, bez rvaní, bez direktivních metod. Proč by tedy nemohl kůň, který poprvé řeší na zádech člověka, si dělat, co chce?

Karol Holly

Vloženo 24.6.2008 - 7:31
xixo napis na rolf@inmail.sk k.

Janka Králová

Vloženo 24.6.2008 - 9:27
á třebas klušu s koněm hned jak to nabídne, mnohdy i druhý den i cválá, kolikrát to neumí ještě ani příliš chodit pod jezdcem a už to běhá :o)) Tak toto na mna posobi ako dlhodoby sposob obsadanie a nie zalezitost par dni, kym sa konik zmieri s jazdcom na chrbte.

Janka Králová

Vloženo 24.6.2008 - 9:29
Ale nechajme to tak, kazdy ma svoje metody, vyjadrila som svoj nazor a za tym si stojim, mozno akurat s jej konom problem nebude, ale pri povahe mojho kona by som si nedovolila nechat ho robit si co chce. A nie len mojho, ale mnohych, s ktorymi som sa stretla.:D

iva novotná

Vloženo 24.6.2008 - 11:46
ano možná máš pravdu ale mluvím jen o prvním týdnu ježdění o tom když si na něj sedneš, já myslím že je lepšejší když se vypořádá nejdříve s tvou vahou a teprve po něm něco chtít...páč jináč mu zamotáváš a zatěžuješ hlavu více, než takto po vyrovnání se (u některých zvířat hodina u některých měsíc) nastupuje pomalé přiježďování... a zase ne vše naráz ale postupně, aby si koník řekl aha jedna plus jedna jsou dva taky děcku neřekneš v první třídě desetkrát tři je třicet že... když máme kroky maličké a drobné můžeme jimi ujít i dlouhou cestu nebo snad nee... jinak co se týče toho praktikuji to v uzavřeném prostoru a když mě koník na hřbetě přijme a přestane se bát teprve potom přidávám "oplácávání" já jsem tady a otěž, to praktikuju s osobou druhou která koníka vodí a já mu ze sedla vysvětluju tak takhle se jde do prava a takhle se jde do leva a takhle se stojí... netrvá většinou moc dlouho a kůň to pochopí a jelikoš je srovnaný s tím že na něm sedím a vrtím se, tak se může soustředit, když se učí koník všechno dokupy tak má z toho guláš mnohem delší dobu a tohle všechno mám vyzkoušené aj konveční způsob deset lidí drží koně jedenáctej na něj leze a aj nekonveční můj způsobem, proběhat se sedlem proběhat se mnou na zádech a po srovnání něco po koníčkoj chtít... upozorňuji že moji koníčkové chodí ke mně z pastvy a opravdu nemají zlé zkušenosti s lidmi, pokud problémová klisna měla nějaký fuj zážitek tak chudák člověk... možná by to chtělo mnohem více času a trpělivosti

iva novotná

Vloženo 24.6.2008 - 11:48
gooool alepson někdo pochopil o čem mluvím

iva novotná

Vloženo 24.6.2008 - 11:51
věř mi že problémového koně dělá pouze problémový člověk, najdi problém vyřeš udej koni jeho místo a tam ho budeš mít po celou dobu práce s ním.... často vídám koně co vyhazují když se dostanou na louku a má se cválat... ale nedělají to protože nechtějí běžet dělají to protože jim člověk dal určitou svobodu a pak jim ji najednou bere... mám za sebou už hodně mimin a žádné tohle nedělá, možná je to proto že jednou neříkám hop a podruhé trop...vše plynule a po krůčkách

Jana Vávrová

Vloženo 26.6.2008 - 12:52
Jak to čtu, tak Tě opravdu obdivuji, že jsi schopná vynaložit tolik času a hlavně peněz!!! s nejistým výsledkem. Vždyť by sis mohla koupit úplně jiného koníka dle představ a prožívat s ním radosti a ne se trápit s tímhle divochem. Chápu, že nad ní nechceš zlomit hůl, ale nebylo by ji líp dál na pastvině třeba s hříbátkem, které by jsi si vychovala dle svých představ? ( snad by nezdědilo to špatné :-) )I na mě působí, že klisně se muselo něco špatného přihodit s člověkem, nebo s něčím, protože opravdu se takto "normální" kůň stažený s pastvin neposkvrněný člověkem asi nechová.Teď je ještě otázka, pokud máš klisnu na výcviku a sama jsi uznala, že na ni nemáš, nebudeš pak z ní mít obavy když si ji dovedeš domů a měla by jsi na ni jezdit, když jsi viděla čeho všeho je klisna schopná? Co když se něco přihodí a třeba tě škaredě shodí, nebo nedejbože někomu něco podělá. S tímto ryzikem a případnými následky se musí taky počítat.Každopádně Ti přeji hodně moc sil a ať Ti "trápení" brzy skončí a můžeš si užívat jen radost.