Jelení krk

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 10:37
Dobrý den, mám mladého (pětiletého) shagya araba, který při jakémkoliv vzrušení dává hlavu nahoru. Dokáže chodit na přilnutí a sbalený, ale jakmile se děje něco, co se mu nelíbí nebo ho hodně zajímá, hlavu zvedá. Mám obavy, aby si tímto způsobem "nevypěstoval" jelení krk. Dostala jsem radu lonžovat ho na gumovém chambonu a jezdit ho na gogue, já jsem však nikdy na své koně pomocné otěže nepoužívala a tak se ptám na názor - mám to tentokrát udělat? Děkuji všem.

Bohumil Kočovský

Vloženo 22.11.2006 - 10:53
To je prostě arab. Tendence k tomu bude mít vždycky. Gumový chambon vřele nedoporučuji, vypěstuješ si spoustu dalších problémů. O tom tady bylo už řečeno dost. S arabem není jednoduché pořízení, vše mu trvá dlouho a poměrně obtížně se učí. Ne že by byl hloupí, naopak, ale mají tendence prosazovat svůj názor na věc. Je potřeba vyhledávat situace kdy se koník vzrušuje a učit ho, že to není důvod se vzrušovat. Takže koně zvykat na takovéto sitace. Vyvazováním nic nezměníš. Pracovat v klidu jízdárny na tvorbě svalů krku, koník pak dlouho nevydrží vyvracet hlavu nahoru, bude to pro něho namáhavé. Při práci s arabem platí v první řadě : klid, trpělivost, nenásilnost.

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 10:59
Děkuji, přesně tohle se snažím dělat. Bylo mi řečeno, že jsem si nevybrala jednoduchého koně na ježdění, že to bude dřina, ale až se to naučí, bude to stát za to :-)

Katka Lipinská

Vloženo 22.11.2006 - 12:07
Je pravda, ze hodne zalezi na koni a opravdu nemas jednoducheho kone, ale hodne zalezi take na ruce jezdce. No a ruka zavisi na sedu - takze ja bych na tvem miste zacala asi tam - na celkovem uvolneni jezdce a pak kone. Nevim, co mas za udidlo, ale doporucuji co nejjemnejsi, pokud bys chtela, muzu ti pujcit na vyzkouseni plastovou zvykacku Nathe. V zadnem pripade bych nezkousela kone presvedcit natlakem, zadnym, ani pomocnou otezi, ani pevnou rukou. Je potreba vyjit mu maximalne vstric, doprat mu takovy klid a takove pohodli, aby nemel duvod hlavu zvedat a postupne si ji tam sam dal. Postupnou, klidnou a rutinni praci se nauci, ze takto to ma byt. Arabi nejsou CT a nepodvoli se natlaku. Pokud mu das jakekoli pomocne oteze nebo budes pusobit rukou, dojdes jen k tomu, ze se ti hrebcak bude s rukou prat a tim si ty svaly, ktere nechces, posili nejlepe. Mozna jsem mimo misu, videla jsem vas jen jednou a v cizim prostredi, ale klidne se muzem nekdy domluvit, pokud bys chtela.

Veronika Slámová

Vloženo 22.11.2006 - 12:22
Já mám zrovna takovou kobylku, ale je to ČT. Před rokem, když jsem s ní začala pracovat, tak jsme se koukali z očí do očí. Začali jsme systematickou prací. Prostě základy drezury pod trenérem a lonžování na pesoa. Nebojte se použít pevný chambon, ale uvázaný opačně. Začne působit pouze, když koník dá hlavu na horu a to právě potřebujete. Vede to od udidlových kroužků přes nátylník (tam je potřeba došít kroužky) dolů mezi přední nohy. Samozřejně je nutné, abyste se snažila koníka dopobízet do otěží ze zadu a přivedla ho na stabilní přilnutí. Musí získat důvěru pro Vaší ruku. Tímto způsobem se nám podařilo kobylku přijezdit a na příští sezonu můžeme vyjet na drezury. Samozdřejmě, když ji něco zaujme nebo rozruší, tak má hlavu zase nahoře s krásně obráceným krkem. Ale pokud nastavíte ruku, začnete pobízet a zpevníte záda, tak vytvoříte situaci, kterou ona dobře zná, rychle se uklidní a protože je to pro ni příjemější, tak klapne dolů a máte ji tam, kde chcete. Chambonu se vůbec nebojte, je to jedna z nejbezpečnějších pomocných otěží. Samozdžejmě pokud to nepřeženete s utažením. Věřím, že by Vám dost pomohl.

Vlaďka Prokešová

Vloženo 22.11.2006 - 12:23
Jezdila jsem na dvou angloarabkách - obě byly půl na půl, a nemohla jsem si je vynachválit. Měly úžasnou rovnováhu, v podstatě mi přišlo, že k jejich shromáždění jsem neudělala nic. Tak jsem překvapená, že s čistým arabem to tak jednoduché není :-))

Nessy

Vloženo 22.11.2006 - 12:32
Chambon je supr na lonžování,ale při ježdění na koně NEPATŘÍ !!!

Marcela Budínská

Vloženo 22.11.2006 - 12:36
Říkala mě jedna drezúrní trenérka,že chambon je to nejlepší pro koně,který se učí.Že mu to nebrání dát hlavu dolů(což je pro uvolnění důležité),a naopak zabraňuje hlavu zvedat,což potřeba není.Kromě skoků prý kdykoli.Pak babo raď :) nebo :( ?

Veronika Slámová

Vloženo 22.11.2006 - 12:49
To je blbost. Nepatří pouze do ruky jezdcům, kteří nemají vybalancovaný sed nezávislý na ruce, protože v tomto případě se drží za hubu, neumí používat holeň, záda a sed k tomu, aby dokázali koně do přilnutí dopobízet. Potom je to opravdu špatné. Kůň má potom v hlavě guláš a neví co se po něm chce. Když přitáhnete otěž bez holeně, tak každý nepřiježděný kůň dá nejdříve hlavu nahoru. To je přirozené. Takže pokud narazí na chambon a ruka jezdce ho k tomu bude tahat zpátky tak si už nedomyslí, že chcete, aby šel dopředu a dolů. Ta ruka mu v tom pořád brání. Ale pokud budete koně pobízet od zadu tak to pochopí.

Dominika Švehlová

Vloženo 22.11.2006 - 12:56
Ale chambon pokud je zároveň s otěžemi, má trochu jiný účinek - zeslabený či jak to říct, kůň ho snadno ignoruje a nebo jde proti němu. Takže v lepším případě jako by tam nebyl, v horším se kůň vytahává za hubu a ztrácí měkké přilnutí. Chambon má svůj specifický účinek pouze v případě, že je do udidla zapnutý jen on, jen on působí. A to lze jen při lonžování. Otěže totiž působí stálým kontaktem, chambon má působit pouze ve chvíli, kdy kůň zvedne hlavu nad určitou hranici a pak má zapůsobit náhlým cuknutím do koutků, čímž pohle udidlem. Ale protože vlastně udidlo je fixováno stále na kontaktu otěžemi, cuknutí nenastane, musí se změnit v silový konstantní tah a to už nad onou hranicí (čili kůň bude mít hlavu výše, než byla původní zamýšlená hranice daná chambonem). A to se rovná peru se s chambonem a to se rovná nejsem na měkkém kontaktu = ztuhnutý kůň, prohnutý hřbet a vše je v pytli.

Petra Čejková

Vloženo 22.11.2006 - 13:01
Jezdec který má vybalancovaný sed,nezávislou ruku a umí používat "ruku,sed i holeň" nepotřebuje na přiježďování chambon ani jiné vyvazovací vychytávky.

Bohumil Kočovský

Vloženo 22.11.2006 - 13:01
Mohu na praktických příkladech předvést šambonované koně, kteří se prohnutím krku a zad vymaní z vyvázání a chodí s prohnutým krkem a zády. Léta trvá, než se to odbourá. Speciálně na araba bych to v životě nedal !!! Pravdou je zmínko o klidné a komunikativní ruce. A klidné přiložené pobízející holeně. Spousta méně zkušených jezdců na temperamentním koni, který jde dopředu málo nebo vůbec používají holeň. Potom koník nikdy nepracuje hřbetem, ať má krk uhnutý jak chce. Uhnutý krk musí být vždy důsledkem práce hřbetu a zádě a nikdy důsledkem montáží v hubě !!!

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 13:13
Já jsem ale nikdy neřekla, že chci používat chambon pod sedlem! Psala jsem o LONŽOVÁNÍ se chambonem. Nejezdím ani s martingalem, natož s jinými pomocnými otěžemi. Při práci kůň hlavu dopředu a dolů dává, jen při vzrušení zvedá hlavu nahoru. Takže já jsem nemluvila o pomocných otěžích při přiježďování koně, ale při práci ze země. Pro Katku K.: neviděla jsi Samuma v neděli, byl to zcela jiný kůň než v sobotu, kdy byl vynervovaný z nového prostředí a byl prvně v životě v hale. V neděli chodil mnohem lépe a to mi říkala nejen Michaela, ale i ostatní jezdci.

Nessy

Vloženo 22.11.2006 - 13:43
Nechci koni zabránit zvedat hlavu,později bych měla problém s vyšším přiužděním-napřímením koně,potřebuji,aby při práci používal konkrétní svalové partie a byl jemně na přilnutí,pokad se někam zahledí,tak se koukne,no, a potom ho zase zaujmu svou prací,časem se koník okouká a vzrušivé momenty přejdeš jen zpozorňovací zádrží.Žádné omezování ti nepřinese ovoce.

Lenka Strachovská (Robovská)

Vloženo 22.11.2006 - 13:46
Nesouhlasím s tím, že se arabi obtížně učí. Myslím, že se učí naopak moc rychle a v tom bývá problém. Než se jezdec naděje, naučí se něco co, on nechce :-) A právě proto je s nimi podle mě těžké pořízení, plus samozřejmě jejich živost a temperament. Jednu dobu jsem araby hodně jezdila a vzhledem k tomu, že nejsem žádný extra jezdec, to nebylo jednoduché. Zato nám výborně šlo učení ze země, třeba malá hříbata chápala základní návyky mnohem rychleji než teplokrevníci. Jeden rok jsem měla "školku": 5 teplokrevníků (selle francais) a 5 arabů a rozdíly byly dost znatelné.

Nessy

Vloženo 22.11.2006 - 13:47
Promiň Tosco,ale nepoužívám k vytvoření přilnutí přitažení otěže,ale naopak určité "odmáčknutí" a povolení s pobídnutím do ní,tvoje vysvětlení je zcela nesmyslné.

Katka Lipinská

Vloženo 22.11.2006 - 14:11
Baro, ja vim. Mne je jasne, ze ty podminky, za kterych jsem ho videla v sobotu, mely do standartu daleko a verim, ze jindy chodi jinak. Tys me taky nevidela jezdit na mem koni, ale jen na velmi otupenem huculovi, takze jsme vyrovnane.:-))) A stejne jako u me se na nespolupracujicim koni plne projevily vsechny chyby a nedokonalosti sedu, bylo to stejne s tebou. Obe mame na cem pracovat. Ale to co pisu, ma obecnou platnost. Vy jste se v sobotu pokouseli Samuma dostat "dolu" natlakem a videla jsi sama, jak to spatne nesl a ze to nebylo k nicemu. Ber to jako pouceni a nedelej to, tedy pokud ti to muzu takhle napsat. Je to mlady konik a navic hrebec, jeho reakce jsou celkem normalni. Existuji teplokrevni kone, kteri se daji natlakem presvedcit ke spolupraci a nezvednou hlavu proste proto, ze vedi, ze to bude mit za nasledek bolest v hube. Tvuj kun ale takovy neni. Proti kazdemu omezeni bude bojovat az do posledniho dechu. Musis na to tedy jit mnohem zdlouhaveji a vic se s tim piplat, tak jak jsem popsala v minulem prispevku. Ver tomu, ze on se casem srovna, ale nebude to hned. Spatneho osvaleni se neboj, to nevznikne az tak snadno a jak jsem psala, mnohem spise vznikne, bude/li kun bojovat s omezenim.Mimochodem, muj valach je velmi podobne povahy jako tvuj hrebcak, co se bojovani s omezenim tyka (narozdil od kobyly, ktera je poddajna a nepochybne by skousla i ty pruvlecky), takze ver, ze s tim mam bohate zkusenosti.:) Chces/li si vyzkouset, jakou mas ruku, stav se a on ti nastavi zrcadlo.

Katka Lipinská

Vloženo 22.11.2006 - 14:20
Holka, holka, kdyby to s tim sedem a hlavne rukou bylo tak jednoduche a jednoznacne, prestalo by byt jezdeni (a drezura) zajimave. Mas pravdu, ze chambon nepatri do ruky jezdcum, kteri nemaji nevybalancovany sed a nezavislou ruku (coz vubec neznamena, ze jsou na tom tak zle, ze se musi drzet za oteze). No a kdo ma dobry sed a dobrou ruku, nepotrebuje ho. Ja zdaleka nemam idealni sed a ruka se ma taky hodne co ucit, ale presto dokazu "imitovat chambon" a tudiz ho nepotrebuju. Tak se rozmysli, do ktere skupiny patris.

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 14:31
Nějak jsme se zase dostali někam, kam můj původní dotaz nesměřoval :-(( Jen jsem chtěla radu těch, co pomocné otěže občas používají (a nebo ne), zda-li to má v některých konkrétních případech význam. Názory se různí, to mi bylo jasné už při zadání příspěvku.Co se týče mého sedu a mé ruky, to nebylo předmětem mého dotazu a vím moc dobře, kde mám rezervy a na čem potřebuju pracovat. Katko, mě vedení hodin na soustředění nepřišlo silové, ale i to bude asi věc názoru. Děkuji za Tvoji nabídku, třeba ji někdy využiju (a ráda), ale jsem na tom časově tak špatně, že nejezdím skoro ani za rodičema :-(

Petra Čejková

Vloženo 22.11.2006 - 14:38
Báro moje připomínka směřovala k řádkům od Toscy ...

Dominika Švehlová

Vloženo 22.11.2006 - 14:41
Kůň musí mít dostatečně silné a pružné svaly, aby se uměl vytáhnout dopředu a dolů, vzít tě na hřbet, plus musí mít vypracovanou koordinaci, aby se v tomto držení těla uměl nosit v rovnováze, energicky a uvolněně. Jak toho docílíš, je předmětem mnohdy velmi ostrých diskusí. Pokud bude mít vypracované správné svaly a správné pohybové návyky, bude pro něj složitější chodit s hlavou ve hvězdách. Samozřejmě to, že se rozhlíží kolem, bude asi druhá věc, věc nepozornosti, roztěkanosti, možná ještě přílišného mládí a temperamentu :-) To je pak otázka správně volené práce a odpočinku a motivace a ponechání ho jeho samému.Gumový chambon bych v každém případě nedoporučovala, gogue na ježdění taky ne, ale na lonžování klidně ano s tím, že ho nejdříve krok za krokem naučíš chodit pravidelně na lonži, a naučíš ho na omezení.

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 14:53
Jájo, děkuji :-) Kůň se snaží se vytáhnout dopředu a dolů, jen to díky svému mládí a době, po kterou se s ním pracuje, dlouho nevydrží, ale za každou snahu je velmi chválen. Je to přesně tak - je nepozorný, roztěkaný, rozjásaný :-) Někdy ho něco natolik zaujme, že není schopen se na jezdce soustředit. Jen mě "vystrašili" někteří lidé ve stáji, kteří mi řekli, že tím, jak často chodí s hlavou nahoru, si vypěstuje jelení krk. Dělá to jen na jízdárně, venku chodí s hlavou dolů, ale je pravda, že tam chodíme na hodně volných otěžích a někdo říká, že by měl i v terénu chodit na přilnutí, aby se mu pak na jízdárně nebránil. No je před námi dlouhá cesta, ale snad ji zvládneme. A když ne, budeme chodit na zahozených otěžích na procházky po lese a bude to :-)

Katka Lipinská

Vloženo 22.11.2006 - 15:03
Achjo, asi neumim srozumitelne psat. Ten kun ti uz ukazal, jak reaguje, kdyz mu chces snizit krk a on zrovna nechce. Na jakoukoli pomocnou otez bude s nejvetsi pravdepodobnosti reagovat podobne, ne/li stejne. Proto bych to nedelala. To bylo pointou me odpovedi. Pokud se ti to zda nepravdepodobne, vyzkousej to.Ja nekritizuju neco, co jsem ani nezkusila. resila jsem s valachem podobne problemy, i kdyz podstatne vyostrenejsi a zkusila jsem i toto - gumy, pevny chambon, pruvlecky i vyvazovacky, na lonzi i pod sedlem. Takze ver ze vim o cem mluvim.

Barbora Kraftová

Vloženo 22.11.2006 - 15:13
Káťo, škoda že jsi tam nebyla ještě večer, kdy jsme ho vzali na lonž s naprosto volnýma vyvazovačkama. Hodil hlavou nahoru jen párkrát a dal pokoj. Pochopil, že "ruka" nepovolí a dal hlavu dolů, a to ho k tomu nic nenutilo. Opravdu ty vyvazovačky byly hoooodně volné a dovolovaly mu pohyb hlavy i nahoru, jen nemohl vytrhnout "otěže z ruky". A druhý den byl jako vyměněný a už mi ani doma otěže z ruky nerve. Udidlo má jemné, občas přežvýkne, udidlu se nebrání. Jen to chce víc systematické práce, tedy myslím tím delší dobu ježdění, chodí pod sedlem opravdu krátce. Uvidíme, kam se to bude ubírat :-)

Katka Lipinská

Vloženo 22.11.2006 - 15:22
Tak vam drzim palce.

Dominika Švehlová

Vloženo 22.11.2006 - 16:18
Na to ještě existuje jedna rada: naučit ho vytáhnout se pod sedlem "na povel" (dobrá rada jak na to je například v knížce Bey Borelle, ale dá se to i jinak). A pak to vytahování s ním provádět velmi často. Jak máš dojem, že je hlava výš a dýl nahoře, než je snesitelné, dej povel k vytažení, pochval, dej pauzu. Pracuj s ním na jízdárně jen krátce, popracuj, často nechej vytahovat a konec. Pokud je v terénu lepší, směruj drezurní přiježďování do terénu s tím, že i tam budeš chtít vytahování a budeš ho odměňovat. Pozor! On se nesmí vytahovat sám od sebe, musí se vytáhnout na povel, ale ty musíš poznat, kdy už je to záhodno z výcvikového hlediska nebo kdy to potřebuje fyzicky on. Pak se dá taky nacvičit to, že ty sama určíš nejen to, kdy se má vytáhnout, ale i jak moc dolů se má vytáhnout ;-)

Denisa Zmeškalová

Vloženo 28.11.2006 - 13:34
Moje kobylka je hodně koukavá, takže pokud se mi někam zakouká, odkloním vnitřní ruku asi dvacet cm od vnější a otěž "mačkám" jako houbu-jemně-..Okamžitě zareaguje..Tím se připomenu a můžem pracovat dál..Jenže ona má deset a Váš kůň pět.:)

Barbora Kraftová

Vloženo 28.11.2006 - 15:47
Ano, je mu pět a obsedal se letos v květnu :-) Takže někdy se moje připomínání míjí účinkem :-))

M Kovar

Vloženo 29.11.2006 - 9:47
+krátké, ale důsledné a intenzivní intervaly v práci, ty pak můžete postupně prodlužovat. Se sníženým krkem s ním pracujte i ze země.

Oleg Oleg

Vloženo 4.11.2009 - 9:41
co je prosim jelení krk? Je to pro koně nežádoucí, nebo mu to nevadí? Jaké jsou příčiny jeho vzniku? Dá se odstranit? může vznikat z klkání koně a nošení řemenu?
1 2 3 4 5