Letecká přeprava sportovních koní

3. 9. 2015 The Horse Autor fotek: Dirk Caremans /FEI/, Martin Lipinský, Miroslav Bobek

Denně nad našimi hlavami prolétá mnoho letounů všemi směry. Napadlo vás někdy, jestli zrovna na jejich palubě necestují čtyřnozí sportovci? TheHorse.com popsal, jak to v zákulisí takové přepravy vypadá. A pár ze Slovenska, který se již tohoto druhu přepravy zúčastnil, se podělil i o své dojmy a zkušenosti.

Do nákladního letadla Qatar Airways B777 (boening 777) byl na holandském letišti Schiphol naložen vzácný náklad. „Odhadovaná hodnota přepravovaných koní činí okolo 150 milionů eur," říká Tim Dutta, který již byl zodpovědný za přepravu mnoha elitních koní z Evropy do Las Vegas na finále Světového Poháru FEI, které se zde konalo 15.-19. dubna.

V číslech

Detail letu:
Qatar Airways, let QR 8197 z letiště Schiphol, Nizozemí
Typ letounu: nákladní Boeing 777
Business třída
Plánovaný vzlet: Sobota, 11. 4., 05:55 místního času (Nizozemí)
Plánovaný přílet: Sobota, 11. 4., 08:15 místního času (Nevada)
Doba letu: 11 hodin, 20 minut
Teplota uvnitř letadla při letu: 17 °C

Seznam cestujících:
40 koní reprezentujících 17 zemí: Austrálie, Belgie, Dánsko, Finsko, Francie, Irsko, Itálie, Katar, Litva, Německo, Nizozemsko, Norsko, Rusko, Španělsko, Švédsko, Švýcarsko a Velká Británie
24 valachů, 9 hřebců a 7 klisen
26 skokových a 14 drezurních koní
Odhadovaná hodnota koňského nákladu: 150 milionů eur

Pasy:
Plná identifikace, obsahuje záznamy o místech a datech pohybu, očkovací schémata apod.

„Příruční zavazadla":
Ohlávka s vodítkem, deky, chrániče či bandáže, hračky (příležitostně), tlumiče na uši

Palubní menu:
120 předem připravených sítí se senem
stále přístupná čistá voda volitelně s mořskou solí
ovesné otruby na mash
mix jadrných krmiv
mrkve a jablka

Palubní personál:
10 profesionálních ošetřovatelů
1 veterinář světové třídy

„Koně jsou stejní jako vy a já. Někteří usnou již před odletem a stráví tak většinu cesty, jiní se začínají modlit od chvíle, kdy vzlétnou, a nepřestávají, dokud nejsou bezpečně na zemi. Ale obecně - většina z nich jsou jako ostřílení vysocí manažeři - letěli už tolikrát, že je to nevyvádí z míry," říká reportérovi TheHorse.

Dutta se v oblasti přepravy koní pohybuje od roku 1988, kdy byla založena Dutta Corporation. „V průběhu více než 26 let se společnost rozrostla v globální podnik, který ročně letecky přepraví na 5 000 převážně sportovních koní," vysvětlil. „Jsme největší společností v této branži v USA a přepravovali jsme koně například i na Panamerické hry v Guadalajaře nebo na Světové jezdecké hry v Kentucky, kde jsme spolupracovali s Martinem Atockem z Pedens na dosud největším leteckém transportu koní všech dob. V letecké přepravě zabývající se transporty koní je řada společností a vzájemně poměrně dobře spolupracujeme. Všichni jsme v první řadě lidé od koní. Tuto práci musí vykonávat koňáci - všichni naši zaměstnanci jsou zkušení lidé, kteří rozumí koním."

Dohled a pohodlí

Z letiště Schiphol se chystalo k odletu 40 koní, o které se staral tým 10 ošetřovatelů pod dohledem holandského veterináře Jan-Hein Swagemakerse, který je součástí německého parkurového týmu.
„Jan-Hein je velmi zkušený. Má za sebou cesty do Hongkongu, Kentucky, a mnoho závodů Global Champions Tour. To on dohlíží na zdraví a pohodu všech koňských cestujících za pomoci ošetřovatelů z Německa, Nizozemska, Švýcarska, Francie, Irska a Ruska. To jsou ošetřovatelé pracující pro jezdce, kteří budou soutěžit v Las Vegas. Tam se k nim připojí ještě jeden další ošetřovatel, který pracuje pro mne a jehož úkolem je být Jan-Heinovým asistentem."

„Každý kůň má přiděleno „stání a půl", což je dostatečné množství místa v nákladovém prostoru a snažíme se je dát dohromady podle zemí původu. V jednom boxu jsou dva koně, jedná se o business třídu. Dbáme na všechny malé detaily, zvláštnosti a požadavky každého koně. Má raději mokré seno, nebo ne? Máme použít mořskou sůl pro podporu chuti k pití?"

„Jsem rád, když mají všichni síť se senem, aby mohli v průběhu letu chroupat a mít něco v břiše," vysvětlil. „Některým ošetřovatelům se osvědčilo krmení mashe uprostřed letu, jiní koně zas nežerou nic nebo jen velmi málo. Osobně rád dávám mrkev. Koně ji vnímají jako pamlsek a mají ji spojenou s dobrým pocitem a odměnou, takže jim pomáhá se uklidnit a srovnat. Ošetřovatelé jsou zde od toho, aby pomohli zajistit koním pohodlí a bezpečí, ale rád koně také nechávám nějaký čas v klidu a o samotě. Potřebují to. Takže když je letadlo ve vzduchu, jsou chvíli ponecháni sami a mohou si zdřímnout a relaxovat, aniž by je kdokoli obtěžoval. Pokud to vyžaduje počasí, ošetřovatelé se k nim ihned vracejí."

fdQatar Airways letí s koňskými atlety 8 564 kilometrů z Amsterdamu do Las Vegas.
„Tato společnost je hrdá na to, že přepravuje některé z nejobdivovanějších koní na světě," říká Ulrich Ogiermann, generální ředitel nákladní společnosti Qatar Airways. „Máme bohaté zkušenosti s přepravou špičkových výkonnostních koní po celém světě, a snažíme se poskytnout našim koňským cestujícím stejné pětihvězdičkové služby jako u našich lidských cestujících, dokonce nabízíme pětihvězdičkový hotel pro koně v naší domovské základně v Dauhá. Na palubě našich nákladních letadel zajišťujeme prvotřídní letecká stání a specializovaný management a péči, takže i koně zažívají globálně proslulou pohostinnost a pohodlí Qatar Airways."

Cestují rychleji než jejich jezdci

Pro koňské cestující je to dlouhý den, i tak se ale mnoho z nich dostane do Las Vegas mnohem rychleji než jejich jezdci, a to i přesto, že musí být na letišti několik hodin před odletem. Všeho všudy stráví ve vzduchu 11 hodin a 20 minut. „Jejich vybavení musí být, stejně jako jsme zvyklí u humánní letecké přepravy, zkontrolováno bezpečnostní službou. Téměř 12 000 kilogramů postrojů, dek, chráničů a tak dále je na jedenáti paletách naloženo na stejnou palubu," říká Dutta.

„Koně před naložením procházejí zdravotní prohlídkou a stejně jako lidé jsou identifikováni podle pasů. V případě, kdy by kůň vykazoval jakékoli škodlivé příznaky stresu, koliky nebo horečky, není mu umožněno nastoupit na palubu. Řádné zacházení se zvířaty a jejich welfare je na prvním místě. Je-li s koněm cokoli v nepořádku, konečné rozhodnutí o tom, zda mu bude transport povolen, spočívá na doktoru Swagemakersovi," vysvětluje Dutta. „Dnes naštěstí byli všichni koně ve vrcholné formě a bylo jim umožněno nastoupit bez problémů."

Každá sekce se stáními je pro optimální rovnováhu letu zvážena. „Většinou dvojice koní váží zhruba stejně, ale občas se stane, že drezurní koně převáží o více než 100 kilogramů skokany," vysvětluje Dutta.

Po přistání ve Spojených státech proběhla další identifikační kontrola - byly prozkoumány pasy koní a odebrána krev, která posléze putuje do laboratoře v Iowě pro testování chorob, jako je vozhřivka a infekční anémie. Poté jsou koně vyloženi z letadla a transportováni do stáje v areálu Thomas & Mack Arena v Las Vegas, kde vstupují do karantény, dokud nebudou známy výsledky testů z laboratoře, což bývá zhruba za 42 hodin.

nfSeznam cestujících

Seznam cestujících z letu QR 8197 připomíná seznam celebrit skokové a drezurní scény. Obhájce parkurového šampionátu Longines FEI World Cup, Cornet D'Amour Daniela Deussera, sdílí letecké stání s Cornet's Cristallo Marca Kutschera. Na palubě také byli Singular La Silla Marcuse Ehninga a Jura Vrielinga hřebec VDL Zirocco Blue, kteří jako jediní letěli ve stání pro dva po jednom.

Dutta se přiznal, že občas přemýšlí, zda by se koním líbilo pustit jim ve vzduchu na pozadí hudbu Elvise Presleyho. Avšak příchod Valegra, světového rekordmana v drezuře, který pro svou britskou jezdkyni Charlotte Dujardin sbírá všechna možná ocenění, pravděpodobně způsobí více rozruchu než zmíněný král rock'n'rollu.

Z kontinentu na kontinent

Nejen ta nejznámější jména brázdí nebe nad našimi hlavami. Letecké transporty koní jsou na vzestupu. Své o tom ví i slovenští kolegové, kteří se podělili o své zkušenosti. Vytrvalostní jezdkyně Silvia Potočná, která takto se svými koňmi dvakrát cestovala, popisuje svou poslední letošní cestu.

„Má klisna Gamaar se letecky přepravovala letos v lednu na vytrvalostní závody do Spojených arabských emirátů a zpět. Před odletem bylo třeba vyplnit nejrůznější formuláře o zdravotním stavu koně, následně je nechat potvrdit úředním veterinářem a doložit údaje o historii očkování na chřipku (potrpí si na celou historii tohoto očkování včetně správné primovakcinace + poslední očkování, které musí být zhruba měsíc před odletem). Nezbytné jsou i výsledky laboratorních vyšetření na infekční anémii, malleus (vozhřivka) a hřebčí nákazu. Vše bylo třeba zaslat předem na e-mail a všechny nesrovnalosti se řešily s přepravní společností průběžně před odletem, aby byly veškeré dokumenty včas v pořádku a kompletní. Před odletem jsme také podepisovali, že bereme na vědomí, že letecká společnost nenese zodpovědnost za případné zranění či úmrtí koně v průběhu letecké přepravy. Nechyběla formulace, že v případě nezvladatelné paniky, kdy kůň ohrožuje bezpečný let, bude usmrcen. Riziko je výhradně na straně majitele. Chtěli jsme tedy kobylu pojistit včetně úrazového pojištění a pojištění odpovědnosti za škodu, ale nenašli jsme na Slovensku žádnou pojišťovnu, která by byla ochotná toto poskytnout. Takže jsme skutečně letěli na vlastní riziko."

Případy nezvladatelné paniky koně v letadle skutečně nastaly, i když zřídka. Takto ukončil svůj život třeba známý skokan Ringo, který se zúčastnil olympijských her v Mexiku a jako jediný z japonských koní dokončil velice těžký kurz. Při zpáteční cestě ale bohužel v letadle propadl nezvladatelné panice a v rámci bezpečnosti musel být uspán.

Gamaar letěla z belgického letiště Liege. Kobylu jsme dopravili do tranzitní stáje v Holandsku podle pokynů přepravní společnosti Peden Bloodstock. Tato tranzitní stáj byla od letiště vzdálená necelých 100 kilometrů. Tam jsme ji umístili do boxu a odevzdali spolu s její „bagáží" (síť plná sena) do rukou personálu. Následně jsme ji viděli až ve stáji v UAE, jelikož nám nebylo povoleno cestovat po boku klisny a celou její logistiku zabezpečoval personál přepravní společnosti. Gamaar strávila v tranzitní stáji noc a následně ji přepravní společnost dopravila na letiště a zabezpečila její naložení do letadla.

sdKobyla docestovala do UAE v pořádku, ale bylo zřejmé, že ztratila na váze a následně v průběhu pobytu velmi mnoho žrala. Snažili jsme se tento úbytek kompenzovat non-stop přístupem k senu a přiměřeně i jadrným krmivem. Po příjezdu také klisnu kontrolovala fyzioterapuetka, která konstatovala určité celkové zatuhnutí, jež se následně snažila uvolnit.

Zpáteční let proběhl taktéž v pořádku. Ve své batožině měla Gamaar tentokrát i tlustou zimní deku, kterou dostala po příletu do Holandska - to zabezpečil personál. Co se týče naší spokojenosti, vzhledem k tomu, že kobyla nejevila žádné viditelné známky diskomfortu, byli jsme spokojení."

Zase z jiného pohledu zažil cesty z kontinentu na kontinent Vladimír Pažitný. Ten doprovázel hned třikrát koně přímo na palubě. S arabským Balkánem byli součástí letu na Světové jezdecké hry 2010 do Kentucky. Ocitl se na palubě s 55 dalšími koňmi se stejným cílem. „Na letištní ploše se koně zavedou do boxů a poté jsou v nich vyzdviženi na palubu. Tato cesta byla dlouhá. Let trval přes 11 hodin a musím uznat, že to byla chvílemi až nuda - většinu času jsem ležel před boxem. Koně jsou při transportu na prvním místě a všeobecně mi připadalo, že to pro ně nepředstavuje větší stres než cestování pozemní. Potíže si umím představit při komplikovanějším vzletu nebo přistání, ale my měli klid v obou případech. Koně mají k dispozici seno a nabízeli jsme jim vodu (a mrkve) v pravidelných intervalech. Po příletu byli koně umístěni na tři dny do karantény v Cincinnati. Karanténní stáj byla skutečně udělaná tak, aby se nikdo kromě osob po očistě a v „kosmonautských" oděvech nedostal dovnitř ani ven. Tyto tři dny byly poměrně psychicky náročné, koně se pouze 2-3x denně v rámci tohoto velkého areálu povodili, nic víc nesměli. Celkově je to určitě zážitek a poletíte-li, připravte se, že tam nahoře je opravdu zima!"

A na kolik to vyjde? Pro představu lze uvést, že v závislosti na okolnostech se cena letecké přepravy koní z Evropy do USA pohybuje okolo 15-20 000 Eur.

Máte s tímto druhem přepravy zkušenosti? Podělte se s námi v komentářích pod článkem. S jakou leteckou společností jste letěli a jak to probíhalo? Podnikl někdo z vás let přímo u koní? A mít neomezené možnosti, zvolili byste tento typ přepravy? Pokud ano, kam byste se v doprovodu vašeho koně rádi podívali?

Podobné články

Martinu Slukovou Niederlovou jste ve společnosti jejích shagya arabů už v rámci doprovodných programů různých akcí a výstav určitě viděli. Proč dala…

Léto je v posledních letech teplotně nevypočitatelné a velká část tohoto období bývá nesnesitelná pro lidi i pro zvířata. Ale nejen horké počasí je…