Koně a GPS – nejen pro navigaci a orientaci v terénu
V tomto článku se nedočtete nic o možnosti navigace po silnici, nebude popisovat princip fungování systému GPS a ani nemá ambice Vás naučit používat GPS zařízení či podrobně popisovat jednotlivé navigační programy pro mobilní telefony. Chtěl bych Vám pouze dát pár tipů, jak smysluplně využít svůj telefon či PDA s GPS i na koni a ukázat Vám, že se tak pro Vás může stát cenným pomocníkem.
Pomocníkem nejen pro orientaci v terénu a plánování delších tras, ale i pro řízení a vyhodnocování běžného tréninku, a to jak pro jezdce distančních dostihů, tak pro nadýchávání při přípravě na parkury a další disciplíny.
Je to už nějaký ten pátek, co jsem si pořídil svou první GPSku. V té době byla navigace ještě hodně v plenkách a navigaci v autech, jak ji známe dnes, mělo možná pár desítek majitelů nejluxusnějších vozidel. Ale jsem nadšenec do elektronických "hraček" a tak mě neodradila ani poměrně vysoká cena. Dnes je situace úplně jiná. GPS se běžně integruje do mobilních telefonů střední třídy, externí GPS zařízení se dají pořídit doslova za pár korun, výrazně se zlepšila kvalita příjmu satelitního signálu a navigačních programů a map je nepřeberné množství.
Co vám tedy používání GPS při tréninku přinese krom toho, že aktuálně znáte kdekoli v terénu svou polohu? No zejména přesný a podrobný přehled o ujeté vzdálenosti, průměrné rychlosti celku i jednotlivých etap a v neposlední řadě o stoupání a klesání, tedy náročnosti terénu. Domnívám se, že to všechno jsou velmi cenné informace, se kterými se dá dále pracovat.. (například je můžete archivovat a v čase porovnávat).
Jak to vše funguje? Jak jsem psal, nebudu rozebírat obecné fungování GPS, ale zaměřím se na konkrétní praktické využití v sedle. GPS by člověku nebylo k ničemu, kdyby neexistovaly mapové podklady a zejména pak nějaký dobrý program, který dokáže souřadnice, přijaté z družic, správně zpracovat. Pak je funkcionalita celkem snadno popsatelná. V zařízení (mobilním telefonu, PDA) spustíme aplikaci pro GPS, po cca minutě hledání satelitů je zafixována naše poloha na mapě a od té chvíle program ukládá celou historii našeho pohybu do souboru a označuje na mapě stopu našeho pohybu - tomu se říká track. Tento soubor se pak dá dále zpracovat i ve stolním PC, kde z něho velmi snadno dostaneme všechny výše uvedené informace.
Pokud bych se zde měl zmínit i o možnosti navigace, pak je třeba si uvědomit jeden ohromný rozdíl mezi navigací po silnici a navigací v terénu. Zatímco navigace pro silnice používá tzv. vektorové mapy, navigace v terénu používá většinou mapy vzniklé pouhým oscanováním papírových podkladů (bitmapa) a jejich kalibrací (ukotvením na souřadnice). Rozdíl mezi vektorovou mapou a mapou bitmapovou je především v tom, že vektorové mapy obsahují přesné informace o tom, kudy jaká silnice vede, kam se stáčí, jak je dlouhá a zejména na jaké další silnice je napojena. Obslužný program je velmi snadno schopen spočítat, jak pomocí silnic propojit body A a B. Programy obsluhující bitmapové mapy tuto možnost nemají a jejich použití pro přesnou navigaci je daleko složitější a vyžaduje manuální přípravu před cestou, po které chceme být navigovaní. Na rozdíl od vektorových map, která nám trasu přesně vypočítají a zoptimalizují, si u bitmapy musíme přesnou trasu najít na mapě sami a do zlomových bodu nasázet navigační body, tzv. Way Pointy (WP). Program nás pak dokáže navigovat od jednoho takového WP k dalšímu, ukazovat směr a vzdálenost k následujícímu bodu.
Příprava i využití navigace jako takové by vydaly na samostatný obsáhlý článek. Za daleko užitečnější pro naše účely, než je navigace cesty, považuji sběr informací o cestě a jejich další zpracování.
Co k tomu budeme potřebovat? Tak především mobilní telefon nebo PDA s operačním systémem Windows Mobile nebo Symbian. (pro iPhone bohužel neexistuji programy). V ideálním případě by takový telefon (PDA) měl mít již integrovanou GPS. Pokud nemá, pak musí mít alespoň bluetooth, GPS se pak dá pořídit externí. (trochu nevýhoda dvou zařízení). Krom telefonu s GPS budeme potřebovat již zmíněný obslužný program a mapy a také pro práci s nasbíranými daty program pro PC. Protože Windows Mobile a Symbian jsou vzájemně nekompatibilní operační systémy, musí se na každém z nich použít trochu jiný program pro obsluhu GPS. Oba tyto programy mají ale ohromnou výhodu v tom, že jejich track log (záznam cesty) je v jednotném formátu a dá se bez potíží použít stejným způsobem. Všechny zmíněné programy spojuje jedna věc - nejsou zadarmo a pokud je chcete používat, budete muset zaplatit nějakou korunu jejich výrobcům (a podpořit tak jejich další vývoj). Poslední, již zmíněnou, věcí, na kterou se nesmí zapomenout, jsou mapy. Stejně, jako se liší programy pro různé operační systémy, liší se i mapové podklady pro různé programy. Výhodu zde mají majitelé s OS Windows Mobile, neboť jim budou pro telefon (PDA) i pro PC stačit stejné mapy, protože program pro WM je pouhým klonem programu pro PC. Existují však zdarma různé prográmky, které dokáží mapy z jednoho formátu převést do jiného. Přes to, že různé mapy naleznete volně ke stažení na internetu, tak i mapové podklady jsou vázány autorským zákonem a jejich legální používání je nutné zaplatit. Rozhodně neočekávejte, že v tomto článku naleznete jakýkoli odkaz či návod, kde programy či mapy nelegálně stáhnout.
Jaké tedy použít programy? No pokud mohu doporučit, pak pro OS Symbian existuje vynikající prográmek SmartComGPS. Pro OS Windows Mobile určitě použijte legendární OziExplorerCE, který je ořezanou verzí OziExploreru pro PC. Právě OziExplorer pro PC využitete při analýzách mobilem pořízených dat. Umožní Vám procházet celou trasu krok po kroku, vyhodnotit jednotlivé klusové, cvalové pasáže, převýšení terénu, vzdálenosti a spoustu dalších věcí. Pro OziExplorer dále existuje spousta nástrojů pro spojování map, dělání výřezů a převodů do dalších formátů.
Budete-li mít zájem, můžeme se k celé problematice, kterou jsme nyní jen hrubě načrtli, vrátit podrobněji. Takže své případné otázky a náměty k tomu, co přesně a více by vás zajímalo, nám můžete zanechat pod článkem.
Galerie
Ministerstvo zemědělství zveřejnilo informace o legislativním procesu návrhu vyhlášky, který je do 14. 11. 2024 v meziresortním připomínkovém řízení.
Jan Zamec je stálicí naší drezurní scény a věnuje se nejen drezurnímu sportu, ale i výcviku koní všech věkových i výkonnostních kategorií. Co by…