Jak se (ne)uživit podnikáním s koňmi

20. 3. 2012 Michaela Burdová Autor fotek: archiv autorky

Není nic krásnějšího, než když je práce zároveň vaší zálibou a u koní se nabízí hned několik způsobů, jak dosáhnout příjmů – můžete provozovat jezdeckou školu, nájemní stáj, trénovat a prodávat koně nebo si založit chov koní nějakého zvláštního plemene. Jak na to, aby podnikání s koňmi neskončilo v troskách?

Mít práci jako koníčka je obvyklá rada na to, jak být bohatý a šťastný. Experti přes byznys obvykle přidávají ještě dvě rady navíc. Dělejte smysluplnou práci a dělejte to, do čeho se ostatním nechce. Já přidávám radu třetí. Máte-li sklon vytvářet si k jednotlivým koním silnou citovou vazbu, bude se vám s koňmi podnikat těžko. A teď popořádku:

Zásady podnikání platí i u koní

  • Smyslem podnikání je vytvořit zisk. Ať už to děláte s láskou nebo ne, ať tím strávíte dvacet hodin denně nebo deset, cílem každého podnikání je tvorba zisku - koneckonců je to základní poučka v každé příručce na toto téma. Bohulibé cíle to samozřejmě nevylučuje, ale zisk je priorita, ke které směřujete, pokud chcete své aktivity nazvat podnikáním.

Jestliže ustájíte dva - tři koně, sem tam nějakého prodáte a občas dáváte hodiny jízdy, pak nepodnikáte, ale věnujete se své zálibě.

  • Chcete-li skutečně vydělávat s koňmi, musíte se soustředit na peníze. Někomu to možná zní příliš chladně ve spojitosti s těmito nádhernými zvířaty a nabízí se představa uštvaných koní pod obézními turisty. Ne, tak to není. Chcete-li vydělávat, pak samozřejmě potřebujete kvalitní prostředky, které vám vydrží co nejdéle. Nepleťte si to - cílem je zisk, prostředkem je zdravý a výkonný kůň.
  • Podnikání s koňmi?Najděte si mezeru na trhu a buďte v ní nejlepší. Pokud odchováváte hříbata, odlišit se můžete např. tím, že kromě pobytu na skvělých pastvinách umí na konci pastevního odchovu chodit do přívěsu, klidně postojí při úpravě kopyt nebo zvládne chodit na vodítku, nešílí kvůli injekci. Ale - umíte vychovávat mladé koně? Jste vůbec schopni určit, v které oblasti okolo koní jste nejlepší? Pokud si neumíte odpovědět, tak se zeptejte známých. Jestliže vám odpoví, že jste skvělí ve výuce dospělých začátečníků, tak se nepachtěte s neposednými hříbaty, ale věnujte se třeba specielně dospělým začátečníkům - když všichni kolem trénují zásadně a nejraději děti.
  • Musíte mít kredit v oboru - je jedno, jestli je to vysoká škola v oboru chovatelství koní, prestižní kurz v zahraničí, zda jste bodovali ve světovém poháru, zda se vaši svěřenci opakovaně dostali na bednu na mistrovství republiky nebo jste profláknutí jako ten nejlepší cvičitel dospělých začátečníků. Něco byste měli mít za sebou. Udělejte si jméno. S tím také souvisí kredit ohledně vašich znalostí. Nezapomeňte studovat, číst a sledovat, co se děje ve světě koní. Pečujte o svou pověst odborníka, nezříkejte se funkcí, buďte v úzkém kontaktu s jezdeckým světem, zvyšujte si kvalifikace.
  • Nezapomínejte na koně. Jak už jsem zmínila, zisk je priorita, ale cesta k němu vede přes zdravá, spokojená a výkonná zvířata - tato součást byznysu by měla být samozřejmostí a je výkladní skříní vašich znalostí a schopností.
  • Najděte si silnou stránku pro vámi zvolenou oblast podnikání s koňmi. Např. proč si lidé vybrali vaši nájemní stáj - většinou rozhoduje nejvíc jeden zásadní faktor - může to být přítomnost renomovaného trenéra, okolní terény, rozlehlé pastviny, časté závody nebo prima parta - pokud tento faktor, který k vám táhne zákazníky, identifikujete, pak mu věnujte náležitou pozornost. Podstatnou roli hrají i sympatie.

Honit mnoho zajíců po poli se nevyplatí

Přestože mnoho jezdeckých středisek provozuje více služeb najednou, ta nejúspěšnější mají jméno v jedné zásadní aktivitě, ve které si získala jméno a dnes již tradici. Jejich recept je tedy - nemíchat, ale soustředit se na jedno.

Ustájení koní

Tento druh podnikání vypadá na první pohled jednoduše. Nároky majitelů koní se však v posledních dvaceti letech podstatně změnily a také diferencovaly. Chcete-li vydělávat tímto způsobem, musíte vzít v úvahu tyto faktory:

  • Kapacita vašeho zařízení - ustájení třech koní navíc je otázka spíše kamarádské výpomoci, obvykle můžete počítat s významnějším příjmem od deseti ustájených koní výše.
  • Poloha - do lůna hor, kde v zimě dávají lišky dobrou noc, se majitelé koní nepohrnou. Blízkost velkého města nebo přímo jeho okrajová část je pro komerční ustájení podstatný faktor úspěchu.
  • Pozemky - stáj se sebeluxusnějším zázemím je značně handicapovaná, pokud nenabízí prostorné výběhy.
  • Personál - pokud chcete stáj zvládnout vlastními silami, např. v rámci rodinného podniku, pak si dřete, ale dříve nebo později se bez schopného ošetřovatele neobejdete. Koně nestačí jen krmit, odvádět do výběhů, čistit jim boxy. Je tu také údržba areálu, zajišťování krmiva a steliva, péče o zákazníky.
  • Náklady na ustájení - je to tak prosté. Spočítáte si poctivě všechny náklady a při kapacitě koní dojdete k částce za ustájení, která vám je zaplatí. Podle tržního prostředí, polohy, poptávky dojdete k ceně za ustájení - kterou už nesnižujte. Snížení ceny za služby může nabourat důvěru zákazníků a je hrubou podnikatelskou chybou.
  • Krmivová základna - výši nákladů značně ovlivní dostupnost kvalitního objemového krmiva, ale pozor - šetřit na seně se nikdy u koní nevyplatí, žádné drahé doplňkové krmivo nedokáže kompenzovat prašné nebo plesnivé seno, případně podávané v králičích porcích. Chvilku trvá, než se důsledky projeví, ale projeví se zcela jistě. Náprava špatné pověsti v tomto oboru je velmi obtížná a špatná pověst se po internetu šíří mnohem rychleji než ta dobrá. Pro klid váš i majitelů koní a koní samotných se těším na doby, kdy seno na dvůr přijede i s laboratorním rozborem.
  • Stelivo - také vždycky nasajete a kouknete pod koně, když přijdete do cizí stáje? Bezvadně čisté a podestlané boxy jsou důležitější než drahé solárium.
  • Výběhy a pastviny - spočítejte si, na kolik vás ročně přijde péče o pastvinu - zdupaná, neošetřovaná pastvina s trčícími rezatými sladkými lupeny není dobrá vizitka.
  • Osobní náklady - systém „a práci si nepočítám" je špatný. Za jakou mzdu byste dělali tuto práci jako zaměstnanec u někoho jiného?
  • Údržba areálu - nic nevydrží věčně a zvláště u koní - levné a provizorní je velmi drahé.
  • Poplatky a daně - daň z nemovitostí.
  • Energie, vodné, stočné, odvoz odpadů
  • Nájemné - jestliže chcete podnikat v komerčním ustájení v pronajaté nemovitosti, pak dobře zvažte, zda je takové podnikání reálné. Pronajímatelé často stanovují nájemné s tím, že si prostě vynásobí počet ustájených koní cenou za ustájení a mají „velké oči", přičemž rizika podnikání jsou u koní velká.
  • Pojištění a právní normy - je užitečné mít sepsaný registr právních norem týkajících se tohoto typu podnikání, tzn., že vás žádná situace nemůže legislativně zaskočit. A pojištění je na samostatnou kapitolu, rozhodně se vyplatí rizika nepodceňovat.
  • Schopnost jednat s lidmi - nepočítejte s tím, že vše půjde hladce. Jeden protivný zákazník dokáže rozbourat atmosféru ve stáji rychlostí hnijícího jablíčka na hromádce se zdravými. Empatie a schopnost jednat s lidmi, nastavení pravidel a trochu diplomacie, bez toho se neobejdete.
  • Přítomnost trenéra - úspěšný a vyhledávaný trenér je pro stáj hromada bodů navíc.
  • Služby - vodění do výběhu, dekování, asistence při veterinárních úkonech - dobře si zvažte, kolik času a práce je to navíc. Sama vím, že jen oddekovat nebo odvést koně do výběhů stojí skoro tolik času jako místování boxů těchto koní. A čas jsou peníze - a měly by to být vaše peníze.
  • Další služby - praní dek, stříhání koní, automat na nápoje - existuje mnoho věcí, kterými si můžete vylepšit rozpočet a které klienti ocení.
  • Zázemí pro majitele koní - pro výstroj koně, šatnu, klubovnu, sociální zařízení - myslete nejen na ohodlí koní, ale stejně tak na pohodlí jejich majitelů.
Uživit se podnikáním s koňmi?Výcvik jezdců

Tento způsob obživy se nabízí, pokud máte stáj, jízdárnu, krytou jízdárnu, kvalitní a dobře vychované koně, kvalifikaci a zkušenosti cvičitele, vaše stáje jsou poblíž města nebo jste v prostředí atraktivním pro pořádání víkendových nebo prázdninových kurzů. Spočítejte si náklady - ale k těm na koně přidejte náklady na cvičitele, na ubytování, stravování. Dále vezměte v úvahu kapacitu koní a možný počet lekcí, které pod zákazníky mohou absolvovat.

Bývá to tak, že v sezóně budou občas pracovat více, ale je na vás, abyste věděli, že ne všichni koně mají stejnou psychickou odolnost. Udržet je při chuti k práci s různými jezdci je rébus, který budete neustále řešit - ale jde to. Nesmíte jen na ně pohlížet jako na nářadí, musíte vědět, že tři hodiny na jízdárně za sebou je moc, ale pokud stráví se zákazníkem lekci na lonži a pak jede na lehkou vyjížďku, potom jde zpátky do výběhu nebo na pastvinu a večer má lekci na jízdárně v kroku a v klusu, pak by se měl i docela dobře bavit. Otrávení, letargičtí koně nejsou nic příjemného ani pro zákazníka, který se z tohoto důvodu nemusí chtít vracet. S tím souvisí i počet koní, které máte k dispozici, aby se mohli vystřídat. Co dělá cenu za lekci? Jestliže mám dobré jméno, skvělé školní koně a účelné (nemusí být přepychové) zázemí, pak tomu bude odpovídat cena za lekci. Lekce neznamená hodina jízdy. Na hodiny jízdy lze počítat vyjížďky do terénu, ale lekce by měla být tak dlouhá, aby se splnil její cíl a aby ji jezdec fyzicky zvládl. Drtit koně a unaveného jezdce dokud ručička na hodinkách neprojde od 12 do 12, je kontraproduktivní.

Ale vraťme se k vydělávání - vaše příjmy musí převýšit vaše náklady a možná rizika. Na druhou stranu musí být zákazník ochoten částku za lekci zaplatit. Individuální lekce s kvalifikovaným cvičitelem-trenérem bude jiná v Praze a jiná v Horní Dolní. Nemáte-li krytou jízdárnu, je riziko špatného počasí velká neznámá a může se stát, že vám značná část příjmů proprší. Bez kryté jízdárny nemáte velkou šanci na úspěch. A nezapomeňte na zlaté Paretovo pravidlo - 80 % vašich příjmů pochází od 20 % vašich zákazníků. Pečujte o ty, kteří se vracejí, vymyslete pro ně speciální nabídky. I v hospodě mají štamgasti svůj vlastní stůl a svá privilegia a výčepní moc dobře ví, proč.

Výcvik dětí

Tato oblast je vděčná, protože jednak se s dětmi při výcviku dobře pracuje, jsou lehčí jezdci, takže koně tolik nezatěžují. Kromě příjmů z tržeb je zde také možnost získávat granty a dotace na podporu volnočasových aktivit, akcí i sportování dětí a mládeže, což vám může vylepšit rozpočet. Doby, kdy se na jezdecký tábor přijalo dvacet dětí, které se denně povodily pár koleček po dvoře, jsou dávno pryč. Rodiče jsou již opatrnější a s výběrem tábora se pečlivě rozhodují. I když je práce s dětmi hezká, nejedná se o snadnou práci. Je zde velká zodpovědnost hlavně v oblasti bezpečnosti (v Německu dochází ročně ke 30 tisícům úrazů u koní a to především u děvčat ve věku kolem 14 let). Kromě toho je třeba jim zajistit další program, proto se některá střediska zaměřují i na doprovodné jazykové kurzy.

Hiporehabilitace

Tak já budu dělat hiporehabilitaci. Dostanu stovku za dvacetiminutové povodění v kroku, to jsou tři stovky na hodinu a se třemi koňmi denně, když bude každý z nich chodit dvě hodiny, vydělám 1800 korun denně a za 200 dní mám 360 tisíc a ještě k tomu dostanu nějaké dotace a dary. I s takovou představou vstupují někteří do oblasti práce s postiženými lidmi.

Podnikání v oblasti hiporehabilitace je aktivitou neziskových organizací, které z tržeb těžko mohou přežít. U jednoho dítěte potřebujete jednoho až tři lidi. Na dvacet minut zapomeňte, nasedání z rampy bývá někdy zdlouhavá a delikátní záležitost stejně jako sesedání. Fyzioterapeut má jen dvě ruce a při hipoterapii (fyzioterapii pomocí koní) zvládne obsloužit za dvě hodiny práce 4-6 dětí. Nějak se k vám také dopravil a měli byste mu zaplatit za tuto odpovědnou práci. Navíc koně nemůžete vytáhnout ze stáje nebo z výběhu a rovnou na ně posadit postižené dítě. Musí být opohybovaní, uvolnění, někdo je musí připravit. Za koně odpovídá cvičitel, nelze poslat k rampě děvčata ze stáje, ať ta děcka povodí. I vodiči a asistenti musí být zkušené a proškolené osoby. Právě osobní náklady jsou kamenem úrazu rozpočtu hiporehabilitačních středisek. Do určité míry se dá tato činnost provádět pouze za dobrý pocit, ale jednou síly dojdou - chodit do práce a po práci provádět zdarma takto fyzicky a psychicky náročnou práci ve větším rozsahu nelze dlouho. Hiporehabilitace je v oblasti byznysu s koňmi ošemetná záležitost. Často je cílem příjmů tohoto podnikání "mít alespoň na výplatu".

Na závěr článku bych se ještě vrátila k poznámce o silné citové vazbě na koně, která může být překážkou byznysu s koňmi, pokud vás nenapadne, jak tyto koně využít. Nemůžete ovšem uspět, pokud šest pracantů pracuje nejen, aby uživili sebe a vás, ale také na dalších pět koní, kteří nejsou na výcvik vhodní, protože třeba nejsou tolerantní k začátečníkům, možná trochu koušou nebo si občas kopnou, ale vy nemáte to srdce je prodat, máte je přece od hříbete atd. A budou vám přibývat i důchodci tak, jak s léty budou docházet fyzické síly provozním koním. Je to těžké, ale chcete dělat byznys, nebo se věnovat své zálibě a získávat na ni finanční prostředky jiným způsobem? Pak počítejte a počítejte. Úmyslně jsem tentokrát žádná čísla neuváděla, mohla by být spíše zavádějící. Pokud chcete čísla, určitou výpovědní hodnotu mají výsledky hospodaření různých právnických osob podnikajících v tomto oboru, které najdete v jejich výroční zprávě. Jisté je jedno. I když je krásné dělat to, co nás nejvíce těší, jestliže chceme, aby nás tato činnost uživila, musíte překročit hranici tak trochu romantického světa do tvrdého prostředí byznysu.

Další inspiraci můžete čerpat např.:

The Business of Horses - M.R.Bain (Amazon)

www.equestrianprofessional.com

Podobné články
Deník

Zanedbané a podvyživené psy, koně a další zvířata odvezli koncem letošního srpna z Křižovatky na Chebsku od jejich majitelky Lenky Spáčilové zástupci…

Idnes.cz

Pomůcky pro strojírenství, stavebnictví i automobilový průmysl dnes už celkem běžně vznikají za pomoci 3D tisku. Jakub Ševčík na 3D tiskárně vyrábí…