Tradiční Jarní vozatajský seminář a sezóna 2005
Letos se Jarní vozatajský seminář konal 7. března 2005 v NH Kladruby nad Labem. O průběhu této akce, která se konala za velké účasti jezdců i pořadatelů závodů se dočtete v našem článku. O zajímavosti a novinky nebyla nouze.

Do nové sezóny nás všechny - jezdce, pořadatele i diváky - čekají změny. Jde hlavně o nová pravidla a o novou drezurní úlohu. Co zůstává je to, že na spřežení se v rámci ČJF přiděluje stále mnohem méně peněz, než je třeba a rok od roku je přidělených financí míň a míň. Sponzorů je prostě třeba a jsou nedostatkovým zbožím.
Drezurní úloha FEI číslo 8
Nová drezúra FEI číslo 8 je novinkou, která nám měla být předvedena naživo po semináři. Bohužel kvůli počasí se nepodařilo NH Kladruby zajistit drezurní obdélník, na kterém by tato drezúra šla předvést. Je to těžká drezúra, ve které je pro jedno a dvojspřeží pětkrát vedení jednou rukou a pro čtyřspřeží a tandem je v drezuře dvakrát dovnitř plec u náojních koní. Kvůli této drezurní úloze se také strhla na konci semináře vášnivá debata o tom, od kdy se začne jezdit. Názory na tuto věc byly dva. První, jehož zastánce byl především předseda komise spřežení byl, že tato drezúra je především pro zkušené jezdce (spřežení) a patří tedy hlavně na velké závody a na Mistrovství republiky. Oproti tomu stál názor většiny jezdců, že je třeba tuto drezurní úlohu prosazovat nejlépe do všech národních soutěží, aby měli všichni jezdci možnost se s ní seznámit v "závodním prostředí".
Já osobně se kloním k druhému názoru a vysvětlím proč. Začal jsem jezdit v roce 2004, a tak jsem vlastně začátečník. Přesto, když bych si měl vybrat, jestli mám jet na závody s drezurou FEI č. 7, nebo č. 8, tak si vyberu ty druhé. Je to z toho důvodu, že na všech větších závodech, kam pojede naše špička bude vypsána drezúra FEI č. 8 a na M-ČR se pojede drezúra FEI č. 8 také. Nakonec vlastně záleží na pořadateli závodů, jakou drezurní úlohu vypíše do propozic. A byl by sám proti sobě, kdyby to nebyla nová "osmička". Faktem také je, že se cvik dovnitřplec může z drezury vyškrtnout těsně před začátkem sezóny, nebo v jejím průběhu, tak jak se to už jednou stalo. To sice nic nemění na obtížnosti ostatních úloh (a jejich kombinací) této drezury, ale je jasné, že se pro další sezónu (sezóny) stane drezurní úloha FEI č. 8 jakýmsi standardem a měřítkem kvality jezdců a spřežení na drezurním obdélníku.
To ovšem neznamená, že by nebylo dobré, aby se na českých kolbištích konaly i závody s nižší obtížností. Jen se obávám, že při počtu jezdců, kteří se kompletním soutěžím spřežení již věnují a nízkému počtu nových závodníků, by na těchto - obtížností nižších - závodech neměl kdo startovat. Je sice pravdou, že se každý rok konají zkoušky pro udělení licence jezdce spřežení (v Kladrubech i Nebanicích) a těch, kteří uspějí je dost, je však otázkou, kolik z nich se začne aktivně vozatajskému sportu věnovat. Já osobně doufám, že většina, ale obávám se, že budu na konci sezóny označen v této otázce za optimistu, jehož přání se nestalo skutkem. Uvidíme.
Změny v pravidlech
Co se nových pravidel týče, nenaplnil jejich výklad moje očekávání. Nová pravidla byla mezinárodní jezdeckou federací předložena v syrovém stavu a byla do poslední chvíle upravována, a tak nebylo možné pravidla s předstihem připravit a dát k dispozici jezdcům už na semináři. Podle slov předsedy komise spřežení budou tištěná pravidla k dispozici před prvním závodem sezony v Kladrubech nad Labem. Části nových pravidel tak byly pouze čteny a největší rozdíly od dosud platných pravidel bych shrnul do následujícího seznamu:
- při vjezdu do drezurního obdélníku před zazvoněním dojde k penalizaci 10 trestnými body
- při třetím omylu na drezurním obdélníku nastane vyloučení
- při třetím sesednutí na drezurním obdélníku nastane vyloučení
- nesmí být přetrženy/rozpojeny náojní řemeny, nalomené/zlomené oje apod.
- došlo ke zvýšení rychlosti na parkuru
- není již možno kombinovat úsek A a B maratonu do jednoho úseku se sníženou rychlostí
- snížení penalizace za shození prvku na parkuru na 3 trestné body
- penalizace 3 trestnými body plus 10 sekund za shození prvku na parkuru mimo pořadí
- je umožněno na parkuru startovat bez lamp
- klisny od 4. měsíce březosti a kojící klisny nesmí startovat
- koně s tracheotonií a neurektomií nesmí startovat
- byla zvýšena cena mezinárodního pasu koně na 173 CHF
Nečiním si nárok na to, že je tento seznam úplný, protože jsem plné znění nových pravidel neměl k dispozici, ale doufám, že nová pravidla ve slíbeném termínu budou k dispozici a budeme vědět, podle čeho máme jezdit, aby nedošlo k nějakým zbytečným nedorozuměním s rozhodčími. Také dofám, že se zachová (přenese ze starých pravidel) možnost soutěžit v národních soutěžích (mimo M-ČR) se dvěmi spřeženími v jedné soutěži. Byla to novinka pravidel od loňské sezony, která se osvědčila a byla jezdci využívána a domnívám se, že její "vymizení" by bylo krokem zpět.
V nových pravidlech se také zatím neobjevil příkaz na použití bezpečnostních přileb, popřípadě bezpečnostních vest při terénní zkoušce, ale i vzhledem k vážnějším úrazům, které se v loňské sezoně při vozatajských soutěžích staly, jsme byli předsedou komise spřežení nabádáni k jejich používání.
Výjezdy do Rakouska
Co se výjezdů do Rakouska týče, je třeba mít na zřeteli, že pro jízdu nákladním vozidlem v sobotu, neděli a o svátcích je nutné mít zvláštní povolení, o které je nutné zažádat alespoň 3 týdny předem.
Co nás čeká v sezoně 2005
A dostáváme se ke kalendáři na sezónu 2005. Termíny tuzemských závodů jsou již pevné (viz. tabulka). Termíny zahraničních závodů (snad s vyjímkou Altenfeldenu a Salzburku, kde se koná Mistrovství světa dvojspřeží) se však mohou ještě změnit.
Po semináři došlo ke změně termínu závodů CAN-B v Radslavicích na 10.-12. 6. 2005. Posunem termínu o jeden týden dopředu chce dát Pavel Složil šanci na účast i těm, kteří mají k dispozici 2 spřežení a chtějí se účastnit závodů v Altenfeldenu. Mohou si tedy týden před Altenfeldenem zajet s druhým spřežením v Radslavicích. Stejně tak se tímto posunem vyhne tomu, že se spřežení ze Slatiňan nemohly loni Radslavické podkovy zúčastnit, protože přepravník koní byl s částí jezdců NH odjetý v Altenfeldenu. Pavel Složil mi potvrdil, že se v Radslavicích pojede drezúra FEI č. 8 na novém drezurním obdelníku. Přibyde nová překážka do maratonu a dojde k upravení překážek stávajících, přičemž myslí i na účast čtyřspřeží. Závody by měli být také oblastním přeborem (jsou jediné, které se konají na SM). Zároveň plánuje zapůjčení mobilních boxů tak, aby koně všech účastníků mohly být ustájeny v areálu dostihového závodiště.
Mezinárodní sportovní kalendář spřežení pro rok 2005:
Březen | |||||
17. | - | 20. 3. | CAI-A 1,2,4 | Ocala, FL | USA |
Duben | |||||
1. | - | 3. 4. | CAI-B 4, P1,2,4 | Vejer de la Frontera | ESP |
7. | - | 10. 4. | CAI-B 1,2,4, P4 | Lezirias | POR |
21. | - | 25. 4. | CAI-B 1,2,4, P1,2,4 | Dorthealyst | DEN |
21. | - | 25. 4. | CAI-A 1,2,4, P1,2 | Kladruby n. L. | CZE |
27. | - | 1. 5. | CAI-B 1,2,4, P1,2,4 | Aastorp | SWE |
28. | - | 1. 5. | CAI-A 1,2,4, P1,2,4 | Conty | FRA |
Květen | |||||
6. | - | 8. 5. | CAN-B 1,2,4, P2 | Semice | CZE |
6. | - | 8. 5. | CAI-B 1,2,4 | Allentown, NJ | USA |
12. | - | 15. 5. | CAI-W | Windsor | GBR |
13. | - | 16. 5. | CAI-A 1,2,4, P4 | Wachtebeke | BEL |
20. | - | 22. 5. | CAN-B 1,2, P2 | Ruda-Lány | CZE |
19. | - | 22. 5. | CAI-B 1 | Bromont, QC | CAN |
21. | - | 22. 5. | CAI-A | Rolleston Hall | GBR |
27. | - | 29. 5. | CAN-B 1,2,4, P2 | Jeníkov | CZE |
26. | - | 29. 5. | CAI-A 2, P4 | Aach | GER |
26. | - | 29. 5. | CAI-A 1, P1 | Dillenburg | GER |
27. | - | 29. 5. | CAI-A 2,4, P1 | Vecses | HUN |
Červen | |||||
3. | - | 5. 6. | CAI-B 1,2,4 | Warka-Warsawa | POL |
9. | - | 12. 6. | CAI-A 1,2,4 | Samur | FRA |
9. | - | 12. 6. | CAI-B P1,2,4 | Samur | FRA |
10. | - | 12. 6. | CAN-B 1,2,4, P2 | Radslavice | CZE |
16. | - | 19. 6. | CAI-A 1,2,4, P1,2,4 | Altenfelden | AUT |
24. | - | 26.6. | CAI-W 2,4 | Kecskemet | HUN |
Červenec | |||||
1. | - | 3. 7. | CAN-A 1,2,4 | Moravský Krumlov | CZE |
7. | - | 10.7. | CAIO 4 | Breda | NED |
7. | - | 10.7. | CAI-A 2,4 | Munchen-Rein | GER |
7. | - | 10.7. | CAI-B P2 | Munchen-Rein | GER |
13. | - | 17. 7. | CAI-A 1,2,4 P1,2,4 | Le Pin au Haras | FRA |
14. | - | 17. 7. | CAI-A 1,2,4 P1,2,4 | Weer | AUT |
15. | - | 17. 7. | CAI-A-W 1,2,4 | Nebanice | CZE |
28. | - | 31. 7. | CAI-A 2,4 | Beekbergen | NED |
28. | - | 31. 7. | CAI-B P4 | Beekbergen | NED |
29. | - | 31. 7. | CAN-B 1,2 | Šinkvice | CZE |
29. | - | 31. 7. | CAI-B 1,2,4 | Jaratów | POL |
Srpen | |||||
4. | - | 7. 8. | CAI-A 2,4 | Riesenbeck | GER |
12. | - | 14. 8. | CAN-A-MČR 1,2,4, P2 | Kladruby n. L. | CZE |
19. | - | 21. 8. | CAIO-B 1,2 | Topolčianky | SVK |
26. | - | 28. 8. | CAN-A 1,2,4 | Humpolec (finále ZP) | CZE |
Září | |||||
9. | - | 11. 9. | CAN-A 1,2,4, P2 | Bolehošť | CZE |
9. | - | 11. 9. | CH-M-A 2 | Wals Salzburg | AUT |
9. | - | 11. 9. | CAI-B 1,2,4, P4 | Complegne | FRA |
15. | - | 18. 9. | CAI-A 4, P4 | Donaueschingen | GER |
24. | - | 25. 9. | CAN-B 1,4, P2 | Heřmanův Městec | CZE |
23. | - | 25. 9. | CAI-A 4 | Jardy | FRA |
Říjen | |||||
7. | - | 9. 10. | CAI-A 1,2 | San Rossore (Pisa) | ITA |
14. | - | 16. 10. | CAI-B | Lisieux | FRA |
Kvalifikace na M-ČR 2005
Pro kvalifikaci na M-ČR ve spřežení v kategoriích jedno, dvou a čtyřspřeží je třeba mít dokočené alespoň dvě soutěže CAI nebo CAN a pojede se drezurní úloha FEI č. 8. Pro kvalifikaci na M-ČR ve spřežení v kategorii pony-dvouspřeží je třeba mít dokočenu alespoň jednu soutěž CAN a pojede se drezurní úloha FEI č. 3.
Kvalifikace na MS dvojspřeží v Salzburgu 2005
Krom podmínek stanovených FEI jsou komisí spřežení ČJF stanoveny tyto kvalifikační podmínky:
- absolvování minimálně tří ze čtyř níže uvedených závodů
- účast v Altenfeldenu je povinná
- jezdci musí zajet drezurní úlohu FEI č.6 nejméně na 125 bodů před přepočtem, pokud se stane drezurní úloha FEI č.8 součástí kval. podmínek FEI, bude i pro ni stanoven minimální počet bodů
Určené závody pro kvalifikaci na MS v Salzburgu:
- CAI-A Kladruby n. L.
- CAI-A Altenfelden
- CAI-A Nebanice
- M-ČR Kladruby n. L.
Mezinárodní pravidla neurčují počet bodů za drezurní úlohu před přepočtem. Tato kvalifikační podmínka byla převzata z loňských pravidel.
Nový web věnovaný spřežení v ČR
V současné době se připravuje nový web věnovaný soutěžím spřežení a všemu, co se kolem těchto závodů točí. Je zamýšlen jako "aktualizovaná nástěnka", kde se budou objevovat novinky z jednání komise spřežení ČJF, zajímavosti z mezinárodních i tuzemských závodů, pozvánky na různé akce apod.
Podmínky pro udělení výkonnostních odznaků ČJF ve spřežení
I tady došlo ke změnám. Tyto však ještě neprošly schvalovacím řízením, proto budete informováni o konečném výsledku jednání buďto na stránkách EQCH, nebo na novém (nyní připravovaném) webu věnovaném vozatajství.
Do nové sezóny přeji všem závodníkům a jejich spřežením zdraví, organizátorům pevné nervy a divákům skvělou podívanou.
Ať nám koně jdou!

Boyd Exell znovu exceloval. V Bordeaux, kde o tomto víkendu vyvrcholil Světový pohár čtyřspřeží 2024/25, získal svůj již jedenáctý titul šampiona…

Zimní jezdecký pohár se v sobotu a v neděli 15. a 16. února koná poprvé v historii ve středočeských Martinicích. Na start se postaví parkuroví jezdci…