Sportovní mezinárodní vozatajský kalendář a změna pravidel na rok 2004
Dne 6. 3. 2004 se v Humpolci uskutečnil tradiční jarní vozatajský seminář, kde se upřesnil a pozměnil kalendář závodů a byl také podán komentář ke změnám v pravidlech. Tento text není zápisem z této akce, má za cíl vypíchnout to nejdůležitější pro jezdce, odbornou veřejnost i diváky.
Upravený sportovní mezinárodní vozatajský kalendář - rok 2004:
Tučně jsou označeny změny, které byly zveřejněny až na schůzi, protože před ní nebyly známy, pod tabulkou následuje vysvětlení ke změnám.
Duben | ||||
23. - 25. 4. 29. - 2. 5. |
* | CAN-A/ CAI-A/ |
1, 2, 4 + P/2 4 CAI-B/ 1 |
Kladruby n. L. Aastorp (SWE) |
Květen | ||||
7. - 9. 5. 7. - 9. 5. 21. - 23. 5. 28. - 30. 5. |
* * |
CAI-A/ CAN-B/ CAN-B/ CAI-A/ |
1, 2 1, 2, 4, + P/2 1, 2 + P/2 | ZP 1, 2, 4 |
Torino (ITA) Semice Ruda - Lány Vecses (HUN) |
Červen | ||||
4. - 6. 6. 4. - 6. 6. 10. - 13. 6. 17. - 19. 6. 18. - 20. 6. 25. - 27. 6. |
* | CAN-B/ CAI-A/ CAI-A/ CAI-A/ CAN-B/ CAI-A/ |
1, 2, 4 + P/2 4 1 1, 2, 4 + P 1, 2, 4 + P/2 1, 2, 4 |
Jeníkov Lšhden (SRN) Dillenburg (SRN) Altenfelden (AUT) Radslavice Warka, Waršava (POL) |
Červenec | ||||
1. - 4. 7. 1. - 4. 7. 1. - 4. 7. 2. - 4. 7. 16. - 18. 7. 21. - 25. 7. 30. - 1. 8. |
* * |
CAI-A/ CAIO/ CAI-A/ CAN-A/ CAI-A/ MS/ CAN-B/ |
4 4 2, 4 1, 2, 4 | ZP 1, 2, 4 1 1, 2 | ZP |
Riesenbeck (SRN) Breda (NED) Weer (AUT) Mor. Krumlov Nebanice Astorp (SWE) Šinkvice |
Srpen | ||||
4. - 8. 8. 20. - 22. 8. 20. - 22. 8. 20. - 22. 8. 27. - 29. 8. |
* |
MS/ CAN-A/ CAI-A/ CAIO/ CAI-A/ |
4 1, 2, 4 | ZP 4 4 4 |
Kecskemet (HUN) Humpolec Riesenbeck (SRN) Szilsvarad (HUN) Riesenbeck (SRN) |
Září | ||||
3. - 5. 9. 10. - 12. 9. 16. - 19. 9. 16. - 19. 9. 24. - 25. 9. 24. - 26. 9. |
* |
CAN-AB/ CAN-A/ CAI-A/ CAI-A/ CAN-B/ CAI-B/ |
M ČR/ 1, 2, 4 + P/2 4 2 DAP 1, 4 + P 1, 2 |
(Pardubice) Bolehošť Donaueschingen (SRN) Greven-Bockholt (SRN) Heřmanův Městec Topolčanky (SVK) |
První změnou je zrušení vozatajských závodů v Lošticích. Loštický realizační tým už nebude pokračovat v pořádání kvalifikačního kola Zlaté podkovy pro vozataje, a proto se tradičního "loštického termínu" ujal Pavel Složil z Radslavic a kompletní vozatajská soutěž zůstane v obvyklém termínu (letos 18. - 20. 6.) na střední Moravě! Nezbývá než tomuto počinku fandit!
Druhou změnou je posun termínu Moravského Krumlova o 2 dny dopředu! Správný termín tedy je 2. - 4. 7.
Třetí změnou je to, že Šinkvice obdržely status kvalifikačního kola pro Zlatou podkovu (poté, co jej Loštice ztratily). Tím si získávají tyto závody s vynikajícím zázemím a výbornou organizací ještě větší prestiž.
Poslední mně známou změnou kalendáře je změna termínu závodů v Heřmanově Městci. Na schůzi byl oznámen termín 24. - 25. 9.
Ke kvalifikačním kolům ZP je třeba ještě dodat, že do budoucna se počítá se čtyřmi koly, vždy dvě v Čechách a dvě na Moravě. Dá se tedy říct, že jedno "české kvalifikační kolo ZP" je stále volné, protože jsou v letošním kalendáři "jen" 3 (Ruda-Lány, Moravský Krumlov a Šinkvice).
Změna pravidel:
První změnou vozatajských pravidel je, že:
16.1 Když spolujezdec použije otěže, brzdu nebo bič před tím, než soutěžící projede cílem: 20 trestných bodů.
Druhou, která vyvolala diskusi o výklad je doplnění čl. 914 (2 ) 2.2:
...V národních soutěžích mimo MR ČR může tentýž soutěžící startovat v jedné soutěži maximálně se dvěma spřeženími.
Toto rozšíření vyvolalo mnoho otázek, z nichž byly všechny zodpovězeny. Po telefonickém upřesnění s panem Jiřím Kunátem jsem je shrnul do snad srozumitelného výkladu:
Znamená to tedy, že pokud jezdím např. dvojspřeží a mám dalšího (např. rezervního) koně, můžu se zúčastnit i soutěže jednospřeží (obdobně kombinace 1-4, 2-4), přičemž se mi budou v obou případech započítávat body do poháru, kvalifikace na ZP i MR. Spolujezdec v tomto případě může absolvovat kurz dvakrát, vždy však se stejným kočím! V případě kombinace 1-4 a 2-4 je tedy vždy 1 spolujezdec, který absolvuje trať jen jednou (ten co jede se čtyřkou).
Pokud má jezdec připraveny dvě stejná spřežení (1-1, 2-2, 4-4), tak při prezentaci označí spřežení, se kterým "sbírá body a kvalifikace" a s tímto spřežením jede jako první (drezuru, maraton i parkur), a jen výsledky s tímto spřežením mu jsou započítávány do poháru, kvalifikace ZP apod. S druhým spřežením jede za ceny a čestné floty, získané body se však nikam nezapočítávají.
Toto rozšíření umožňuje vyzkoušet si náhradní koně a rozšířit pole startujících na národních soutěžích mimo MR ČR. Neumožňuje např. výměnu jezdce s přísedícím (tzn., že po dojezdu s prvním spřežením si nemůžu "stoupnout dozadu" a nechat spolujezdce zajet si stejnou trať s druhým spřežením - byť jen na zkoušku).
Z diskuse vyplynulo, že mezi některými rozhodčími není tato změna podporována, popř. se staví proti ní. Až průběh sezóny ukáže, zda si toto rozšíření najde uplatnění na národních soutěžích, či povede ke zvýhodnění některých jezdců natolik (jestli vůbec), že bude zavrhnuto. V každém případě u military, parkůrů apod. je účast s více koňmi na jedněch závodech zcela běžná a nikdo se nad ní nepozastavuje.
Třetí změna se týká počtu jmenovitých a definitivních přihlášek koní/pony na jednoho soutěžícího: (jmenovité/definitivní)
Čtyřspřeží (10/5)
Dvojspřeží (6/3)
Jednospřeží (2/1)
Ty, které zajímá tato změna podrobněji, odkazuji na webové stránky ČJF, kde je možno stáhnout soubor zmeny04_P.pdf, kde je této změně věnována takřka celá strana 18. Domnívám se však, že je to jasné a možnost napsat do jmenovité přihlášky dvojnásobný počet koní je změnou k lepšímu.
Ať nám koně jdou!
Petr Vinkler.
Od čtvrtka 5. do neděle 8. prosince se výstaviště v Salcburku stalo centrem mezinárodního jezdeckého sportu, předvánočních nákupů, vzdělávání a…
Poslední vozatajské závody roku 2024 pořádané národním hřebčínem se uskuteční již tento víkend 28. – 29. září.