Klusácké dostihy v České republice

Klusácké dostihy v ČR mají svou tradici, i přes jejich častou opomíjenost. Pravdou je, že v ČR stojí dostihy klusácké ve stínu cvalových, nicméně sobotní odpoledne v Chuchli může být neopakovatelným zážitkem. V následujících odstavcích se skrývá pokus o přiblížení základních pojmů z klusáckých dostihů vám, čtenářům.

TROCHA HISTORIE

Morava drží prim, v r. 1912 vzniká dobře organizovaný Spolek chovatelů klusáka se sídlem ve Šternberku, který zbudovává dostihovou dráhu a organi­zuje dostihy, chov a vede i plemennou knihu.

Rozvoj přibrzdila I. světová válka, do­stihy se přerušují a značně poškozen a zredukován je i chov klusáka.

Během první republiky začínají klusácké dostihy a chov klusáka opět vzkvétat, až do roku 1930, po němž začíná chov upadat, dráhy zanikají a dílo zkázy dovršuje druhá světová válka. Po válce obnova začíná v Olomouci a během dvou let zde vybu­dují krásnou dostihovou dráhu v Lazích.

V roce 1951 přebírá chov klusáka stát, chov se přesouvá do Zemského hřebčince v Tumačově, odkud byl teprve letos odprodán poslední klusácký hřebec (Sabbath po Labyrint) a tím byl chov klusáka převeden výhradně do soukromých rukou.

Oficiální autoritou pro chov klusáka a pořádání klusáckých dostihů je Česká klusácká asociace se sídlem v Praze-Velké Chuchli,kde se pořádá i drtivá většina dostihů.

CO JSOU KLUSÁCKÉ DOSTIHY

V klusáckých dostizích je hlavní rychlost koně v klusu. Kůň je zapřažený v sulce, dostihy se běhají na speciálních klusáckých drahách. V jednom dostihu může startovat maximálně 16 koní. Délka tratí pro dostih je většinou v rozmezí 1600 až 3400 m.

SULKA (obrázek)

Sulka je dvoukolový vozík na vzdušných pneumatikách, vyrobená z lehkého materiálu. Pro trénink a dostih se používají rozdílné sulky. Sedadlo sulky je umístěné za osou vozíku, takže tlačí klusáka dopředu. Nejoblíbenějšími jsou tzv."italky". Šířka se smí pohybovat mezi 140-150 cm, hmotnost smí být maximálně 30kg.

JEZDEC

V dostihu jezdec sedí v sulce těsně za koněm. Nohy má rozevřené a zapřené ve zvláštních opěrkách.


MONTÉ

Monté je dostih na klusácích pod sedlem, v ČR se až na výjimky nepořádají. Délka tratí bývá mezi 1600 až 2600 m.


AUTOSTART (obrázek)

Nejčastěji se v klusáckých dostizích používá tzv.autostart, tedy start "z jedné mety". Auto má pro tyto účely speciální rozvírací ramena, která po startu zaklapne a sjede z dráhy. Start probíhá pomalým rozjezdem za autem.


Autostart


START S VYROVNANOU METRÁŽÍ

Start s vyrovnanou metráží znamená start z různých vzdáleností, které určují optická čidla, vzdálá od sebe vždy 20 m. Zde mohou favorité startovat s handicapem.


CÍL

Jelikož nemusí být v cíli zcela jasné, kdo doběhl první, pořizuje se tzv."cílová fotografie". Pokud doběhnou někteří koně současně, jedná se o tzv."death heat", vítězové se dělí o výhru.

Cíl - Jelikož nemusí být v cíli zcela jasné, kdo doběhl první, pořizuje se tzv."cílová fotografie". Pokud doběhnou někteří koně současně, jedná se o tzv."death heat", vítězové se dělí o výhru.

Heaty - heaty jsou opakované (potvrzující) dostihy - tedy potvrzení výkonu koně z předešlého dostihu. Heaty bývaly původně i ve cvalových dostizích.


ROZDĚLENÍ KLUSÁCKÝCH DOSTIHŮ (obrázek)

Schéma rozdělení klusáckých dostihů naleznete na obrázku.


Rozdělení klusáckých dostihů.

U handicapů se zavádí model tzv. Počítačového handicapu, více na Českém klusáckém serveru.


KILOMETROVÝ ČAS

Pro hodnocení výkonnosti a celkového výkonu klusáka je rozhodující tzv."kilometrový čas". Tento se vypočítá tak, že celkový čas dostihů se přepočítá na sekundy a dělí se délkou (metráží) dostihů, které kůň absolvoval a výsledek se převede znovu zpět na minuty. Dostihová výkonnost klusáka závisí na čase, délce dostihů (metráži, věku a v osobním rekordu se hodnotí i celkový projev. Podmínky a pravidla pro výkonnostní zkoušky klusáka stanovuje Dostihový řád.


POSTROJOVÁNÍ KLUSÁKŮ V DOSTIZÍCH (obrázek)

Uzdečka (postrojová ohlávka) - může být otevřená bez náočnic pro klidné koně, polootevřená pro koně nervózní, anebo s náočnicemi pro kopně těžko zvladatelné.

Udidlo - lomené nebo "kloubové", které dobře přiléhá, pro zmenšení ostrosti často pogumovaná. Pro prudké koně se používá "tyčové".

Nákrčník - kožený řemen, který probíhající do tyčového udidla, slouží k udržení rovnováhy a přilnutí při vysoké rychlosti v dostihu.

Ochranné prostředky se používají především pro ochranu končetin (před úderem, zášlapem, apod.)

Pomůcky - v klusáckých dostizích se používá mnoho pomůcek, především na předních nohách. mezi nejdůležitější z nich patří:

a) olověné závaží - v koženém (gumovém) obkladu přiloženém na kopyto

b) brokové kroužky - kožené (gumové) naplněné broky podle potřeby.

c) "nožní" závaží - kovové závaží připevněné vpředu na kopyto. Dělí se dle váhy, jiné se používají na pravou a jiné na levou nohu.

Postrojování klusáka.

PODKOVÁNÍ KLUSÁKŮ

V klusáckém sportu má podkování velký a mnohostranný význam. Správné podkování klusáka je velmi důležité - často jinými podkovami na každé z nohou se řeší např.nečisté chody apod. Je samozřejmě záležitostí trenéra tento stav rozpoznat a konzultovat ho s podkovářem. zároveň je třeba péči o kopyto věnovat zvýšenou pozornost a péči. Dostihový kůň potřebuje podkovy zmírňující nadměrné zatížení kloubů. Správné podkování umožňuje: Správnou rovnováhu, vysokou krokovou frekvenci, pravidelnost chodů, vysokou akci a v neposlední řadě i vysokou rychlost klusové frekvence. Klusáci mají podkovy na všech čtyřech končetinách, bývají polokruhové se žlábkem. Podkova v dostihu chrání končetinu a poskytuje dobré vyvážení.

Podobné články

Dostihové závodiště ve Velké Chuchli bude tuto neděli hostit již pátý dostihový den letošní klusácké sezony.

Nezvyklý případ z klusáckého dostihového prostředí začal tento týden rozplétat Okresní soud v Ostravě. Na lavici obžalovaných usedl dvaačtyřicetiletý…