Jak vyfotit koně do inzerátu?

13. 5. 2016 Lucie Čížková Autor fotek: Lucie Čížková, Katka Lipinská

Na naše zamyšlení nad fotografiemi jsme dostali celou řadu zajímavých reakcí. Dokonce inspiroval zkušenou chovatelku a fotografku Lucku Čížkovou k sepsání doporučení, jak by měl postupovat majitel, který chce svého koně dobře prezentovat například k prodeji. Že je spousta prodávajících, kteří tyto zásady neznají nebo podceňují, se snadno přesvědčíte třeba v naší inzerci.

Chceme-li svého koně dobře prezentovat, měli bychom se nad tím zamyslet. Inzerát, ať už prodejní, nebo jiný, je také formou prezentace. Je mnoho lidí, kteří si stále neuvědomují, že jsou to především fotografie, které vašeho koně prodávají. Proč? Je to jednoduché. Koní je na trhu doslova mraky, dnes dokonce i dobrých sportovních. Proto, aby se někdo ozval na váš inzerát a měl o vašeho koně zájem, ho musí především zaujmout. Co proto udělat? Je několik jednoduchých kroků. První, co upoutá potenciálního zájemce o vašeho koně, je fotografie. Začněme tedy jimi.

Úvodní (první) fotografie v inzerátu by tedy měla být co nejlepší. Při "projíždění" inzertních serverů ten, kdo shání koně, vidí primárně ji. Měla by upoutat na první pohled. Navíc by na ní měl být kůň dobře vidět a fotka by měla být i technicky čistá. Před koněm by tedy nemělo být nic, co by jej mohlo zakrývat, a stejně tak by mělo být vhodně zvolené pozadí, aby s ním kůň nesplýval nebo aby opticky nepůsobil vadně či disproporčně. Představte si, jak poškodí na první pohled kontury koně, pokud mu ze hřbetu „vyrůstá" kůl od ohrady.

Nepodceňujte techniku ani kompozici

Důležitá je samozřejmě vzdálenost a úhel focení. Jsou fotografie, které jsou krásné, ale není nejvhodnější je přidávat k inzerátu. Dobrým příkladem je obrázek níže. Na obrázku a) je z koně vidět mnohem více, než na obrázku b). Ačkoli je obrázek b) velice pěknou fotografií a jde i o správnou fázi chodu, tato fotografie nebude úplně nejvhodnější pro inzerát.

vs

Stejně tak fotografie koně na vzdáleném konci pastviny pod zapadajícím sluncem je jistě malebná, ale figurka v dáli vám nic neřekne. Ovšem focení z bezprostřední blízkosti taky nebude to pravé, protože to vám zkreslí proporce koně - viz obrázek vpravo. Můžete tak i z dobře stavěného zvířete udělat „mrzáčka" s velikou hlavou, tenkýma nožkama a bídnou zádí. Samozřejmě to platí i naopak, při záběru víc odzadu opticky zvětšíte záď koně (což bývá žádoucí).

 bdFotografie by měla být i technicky kvalitní, neměla by být příliš tmavá, rozmazaná nebo naopak přesvětlená. Něco se dá doupravit v grafickém editoru, ale pozor, ať to pro změnu nepřeženete, nepřirozené barvy také nevypadají dobře. Když máme z kompozičního i technického hlediska vhodnou fotografii, musíme ještě myslet na to, že musí být zajímavá. Může být v pohybu, může být statická, ale musí zaujmout a kůň by na ní (samozřejmě) měl vypadat dobře. Musí na ní tedy mít zajímavou horní linii a fotka by měla být rovná (srovnaná s horizontem, to lze doladit v grafickém programu). Kůň by na ní nejlépe měl být vidět celý.

Často jsou v inzerátech vidět jako úvodní fotky, které vás "nepřinutí" inzerát ani rozkliknout. Co je špatně, když pomineme technickou stránku věci? Zkrátka koni zrovna nelichotí. Mají například vyvrácený krk, prohnutý hřbet, jsou ve špatné fázi pohybu, nebo špatně stojí. V tu chvíli pozorný kupující inzerát moc nezkoumá, a to z důvodu, že je kůň pro něj nezajímavý. I když od přírody vůbec nemusí být špatný, nemá jelení krk, ale na fotce to tak vypadá, kupující nebude mít potřebu inzerát otevírat. Nechce své peníze investovat do koně, který vypadá, že má otočený krk. Jsou to přece jen jeho peníze a pochopitelně se bojí, aby nenaletěl. Navíc každý vychází z toho, že prodávající bude nedostatky koně spíš maskovat, takže pokud dá fotku s „jelenem", asi je to proto, že jinak kůň zkrátka vypadat neumí.

Upravený kůň je základ

Připadá vám to samozřejmé? Věřte, že nejsou výjimkou inzeráty chlupatých koní v bahnitém výběhu. Proto myslete na to, že kůň by měl být co nejčistší. Nejlépe i zapletený, nebo minimálně se zkrácenou hřívou, aby vynikla linie krku. Kůň s kvalitní lesklou srstí a dobře nakrmený vždy upoutá pozornost. Působí zdravým dojmem. Což je věc, která je dalším ukazatelem, zda chce kupující utratit své peníze právě za vašeho koně. To je dobře vidět na obrázku. Klisna s hříbětem jsou vyčištěné, lesklé, jsou jim dobře vidět nohy, včetně kopyt, hlavně tedy u hříběte. Je trochu chybou šerpa, která lehce zakrývá krk, tudíž není vidět jeho nasazení.

bs

Není také dobré mít na koni zbytečně moc vybavení, zejména jedná-li se o statické foto. Přes velké množství vybavení není vidět kůň. Pokud se jedná o fotografii ze závodů, je to samozřejmě trochu jiná situace. Pokud ale inzerent pořizuje fotografie přímo pro inzerát, měl by myslet na to, že všeho moc škodí. Na kupujícího nemusí úplně nejlépe působit například ani zabandážovaný kůň. Nejsou totiž vidět jeho nohy. Pokud pak takový kůň bude stát na druhém konci republiky, může se stát, že si kupec rozmyslí jeho návštěvu nebo bude případně majitele prosit o další fotky. Není tedy lepší tomuto rovnou předcházet? Zabandážovaný kůň sice vypadá o něco elegantněji, ale pro prodej je to spíše nevhodné, protože to může budit dojem, že majitel chce záměrně zatajit nějakou vadu koně. Ještě méně jsou vhodné fotografie koně v dece.

Obecně není nejvhodnější přidávat k inzerátu fotografie koní z výběhu, zpravidla se netváří příliš reprezentativně, spíš ospale, stojí „rozcapeně", nebo švihají ocasem po mouchách. Vyvarujte se také fotografií, kde je s vaším koněm ještě další kůň. Je to matení kupujícího, zvlášť pokud jsou oba stejné barvy.

vws

Foto: Který je na prodej? Ten zabahněný, nebo ten prohnutý? :-)

Kůň v pohybu

Pokud prodáváme ježděného koně a operujeme s tím, že něco umí, měli bychom přidat i fotografii, jak kůň vypadá pod sedlem. Je otázka, zda je vhodná na první fotografii inzerátu. Platí zde stejné pravidlo jako u fotek nejezdeckých. Člověk by měl hodně dobře vybírat, jakou fotografii použije. Což je u jezdeckých fotografií ještě mnohem obtížnější než u fotografií pózovacích. Určitě není nejvhodnější, aby člověk použil foto koně, který je rozpadlý, bez aktivní zádě a má na sobě mnoho vybavení. Proč? Rozpadlý kůň, který se bude s jezdcem spíše prát, než aby byl aktivně ježděn (z fotky to tak může působit, i když je to ve skutečnosti jinak), nebude mít tolik zájemců, jako ten, který na fotografii bude vypadat ochotně, půjde uvolněně na přilnutí a nebude na sobě mít přehnané množství vybavení (o vybavení jsme psali výše).

Navíc to může působit na případného kupce nejistě. Když uvidí koně, který je ježděn na ostrém udidle, už se vynoří otazníky proč. Stejně tak, pokud na sobě bude mít pomocné otěže. Takový inzerát nebude mít jistě takovou návštěvnost jako ten, který bude prezentovat koně už z fotografie vypadajícího "spokojeně".

I jezdec může ovlivnit, jak se bude fotografie líbit. Nejen tím, jak koně prezentuje, ale třeba i svými proporcemi. Pod vysokým jezdcem může i narostlý kůň vypadat malý nebo drobný a naopak. A asi nikdo soudný se nepohrne si koupit koně, se kterým se jezdec tahá už na fotografii u inzerátu.

Ať už jezdecké nebo nejezdecké fotografie, měly by být pořízny v té správné fázi. Je několik fází kroku, klusu i cvalu, které koni lichotí, jiné zase ne. Dobrým srovnáním jsou obrázky níže. Zachycují hříbě, které je ve správné fázi na obrázku a), na obrázku b) je ve fázi, která spíše koni nelichotí. Takže obrázek a) je pro potenciálního kupce zajímavější, je tam vidět prostor v chodech, aktivní záď, celý kůň i jeho výraz. Na malé fotografii tak spíše upoutá zájemce fotografie a).

vs

S dalším obrázkem (níže) je to totožné. Obrázek a) je naprosto nevhodný do inzerátu i k jakékoli prezentaci koně. Špatná fáze, špatný krk, špatný úhel a kůň celkově vypadá dost neforemně. Jedná se o momentku, která není naprosto vhodná k jakékoli prezentaci. Naproti tomu obrázek b) už ukazuje z koně téměř vše. Nejen správnou fázi cvalu, ale také dobré držení krku, hlavu, aktivní záď i horní linii koně. Vždy bude pro zájemce o koně zajímavější ten inzerát, kde uvidí koně s vyklenutým hřbetem i krkem, aktivní zádí a jiskrou v oku.

fca

Vraťme se ale na chvíli ještě k jezdeckým fotografiím. V naší zemi je asi nejvíce rozšířený parkur. Proto je vhodné myslet i na to, že skok má též svou správnou fázi, která koni lichotí. Hezký příklad je uveden níže. Zde je vidět, že fotografie a) tolik klisně nelichotí. Její nohy nejsou optimálně složené, není moc nad překážkou. Kdežto fotografie pořízená o zlomek vteřiny později už je pro klisnu o dost lichotivější. Je vidět odraz, poskládané přední nohy i rezerva nad překážkou. To jsou fotografie, které vám spíše vašeho koně prodají.

vd

Co by nemělo chybět

vwsSložení inzerátu by tedy mělo být o několika fotografiích. Pokud se jedná o hříbě, mělo by být vidět ve všech třech chodech, čisté, neměla by chybět ani fotografie v postoji. Nutně to nemusí být zootechnický postoj, ale nohy koně by nemělo nic zakrývat. Detail hlavy je také dobrý nápad, protože výraz koně většinu lidí zajímá.

U dospělého, ježděného koně bude složení fotografií vypadat trochu jinak. Ani zde by neměla chybět fotografie v postoji, kde je vše z koně dobře vidět, a osloví i detail hlavy. To ostatní se odvíjí od toho, jakého koně nabízíte. Je-li to kůň do sportu, měl by být prezentován nejméně jednou pěknou sportovní fotografií, ideálně ze závodů. Je-li to kůň, o kterém avizujete, že je ideální pro děti, dejte si tu práci a nafoťte ho s dítětem. Pokud inzerujete spolehlivého hobby koně, jistě zaujme přidání fotografie z terénu, třeba při přecházení brodu.

U postojových fotografií si dejte záležet. Kůň by na nich měl stát srovnaný (nicméně nohy by neměly být úplně v zákrytu), na rovině nebo nepatrně mírně do kopce (nikdy ne z kopce), neměl by mít uši dozadu, měl by stát s pěkně klenutým krkem a se správným výrazem. To je zde vidět na srovnání níže. Na obrázku a) stojí hříbě se zájmem, uši dopředu, dobrý výraz. Je dobře vidět horní linie, nasazení krku i celková stavba. Kdežto na fotografii b) hříbě nejen špatně stojí, ale působí dojmem jeleního krku a jeho výraz také není lichotivý.

vs

Pro většinu prodávajících, kteří nedisponují dobrou technikou a fotografickými zkušenostmi, bude asi lepší, když si na focení inzerátu pozvou někoho, kdo koně nafotit umí. Dnes je takových lidí hodně. Na majiteli pak bude ještě několik důležitých úkolů - nejlépe koně umýt, aby vypadal opravdu čistě (hlavně u šimlů), leskle, byl dostatečně upravený a dobře nakrmený. Není ani vhodné, aby měl kůň přerostlá kopyta. Všímavý člověk si na fotografiích všimne i takových drobností. Investice do propagace vašeho koně se určitě vyplatí. Pokud budete prodávat koně s momentkami z mobilního telefonu, pravděpodobně ho budete prodávat o něco déle a takový zájem o něj nebude, jako o koně, který má kvalitní fotografie v inzerátu.

Podobné články

Vánoce jsou za dveřmi: hurá! Nebo: proboha, zase?… Ať už patříte do skupiny, která podléhá vánočnímu šílenství a nakupuje ve velkém, nebo do skupiny…

Naše každoročně oblíbená soutěž Krkonošské klání

Influencerku Maju Kupčákovou jste už asi reálně nebo virtuálně někde nějak potkali. Obzvláště, pokud se zajímáte o bezudidlové ježdění nebo…